Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo-Bergen. Vekt på sekk, mat og dagsetapper?


Luddis

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har tenkt til å gå fra Oslo til Bergen denne sommeren som en del av et skoleprosjekt. 

Den lengste turen min har tidligere vært på 11 dager, halvparten av det jeg regner med det tar å gå på Oslo til Bergen, og da var vi 2.

Nå skal jeg gå alene, og jeg lurer på hvor mye vekt jeg bør regne med at sekken veier. Jeg har regnet med 20kg, men er det mulig å få den lettere enn det? Må jo bære maten, primusen og teltet selv.

Hvor lange bør dagsetappene være, og hvilke mat burde jeg ta med meg? Jeg har vært mye på tur, men ikke mange som har vart over uka. Er det noen som har tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere av spørsmålene som stilles er veldig individuelt og avhenger i stor grad av din fysiske form (som vi ikke vet noe om).

Om du skal gå mye langs vei er det kanskje ikke så veldig stort behov for å bære mye mer mat enn 1-2 dagers forbruk om gangen (?)

Ellers er det jo helt sikkert mulig å få lettere sekk. Hva er inneholder den med vekt på 20kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd en pakkeliste til turen, men jeg har ikke veid alt. Så jeg vet ikke hva den egentlig veier. Det er en god stund enda til jeg skal på turen. Men jeg regnet med at mat kommer til å veie mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del å lære av de som går langt og lenge her og det er energi behov pr dag. Og hvilken mat som har best energiinnhold pr vektenhet.

Her lukter jeg en måned på på havregrøt og tørrfôr...

 

En klar fordel å legge det opp så du har mulighet for å fiske ekstra mat underveis. 

 

Og så spørs det jo om du skal gå totalt uten etterforsyning underveis eller om det er ok å legge opp til å krysse veien ved en butikk underveis. Da kan du jo til og med pakke ferdig dagsrasjoner etter ønske og sende dem til punkt å opp lukke opp underveis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er definitivt ingen ekspert, siden jeg ikke har erfaring med lange turer. Holder meg stort sett til helge turer og 4 - 5 dagers turer (stort sett alene). Eksperimenter selv på å få så lav vekt som mulig på mine turer. Gikk på et par smeller i begynnelsen med alt for mye i sekken. Jeg tenker at lav vekt = lengre lengre etappe og høyrere vekt = kortere etappe. Selv om du kan gå lang etappe med tung sekk en dag, så spørs det om du klarer å opprettholde samme distanse over flere dager kontra med en lavere vekt på sekken. Spørsmålet er hvor lange etapper du skal gå og hvor mye unødige ting du kan kvitte deg med. 20 kg høres mye ut for meg. Sommerstid og i kombinasjon med lav vekt på utstyr (telt, sovepose, kokeutstyr, klær etc) bør det være mulig å komme ned på 12 - 15 kilo sekk. Da tenker jeg at man har utstyr nok til å sove ute og ikke på hytte o.l. Når det gjelder mat kan det også være lurt å se på vekten, her kan man også spare en del på den. For en tur Oslo - Bergen burde man ha gode muligheter til å proviantere underveis. Selv om man går tom eller har lite mat en etappe burde dette går greit (har selvfølge en del med erfaring å gjøre). Dette er også en distanse på man bør få god erfaringer i løpet av turen og kan justere underveis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du gjør nå, og er i gang med, er pakkliste og veiing. Den lista må være fullstendig. Sitt for all del ikke kvelden før avgang og legg til ting du liker. Vei alt, ingen unntak.

Hvor tung sekken blir kommer an på hva slags tur dette er og hva du vil.

Den 11 dagers turen du har gått, hvor lange ble dagsetappene? Der har du en antydning om hvor langt du går pr. dag. Alt over er en bonus. Når du tenker på den og andre turer, så får du kanskje også noen hint om hva du helst vil spise på tur.

Med lynkjapp planlegging av Oslo - Bergen for min del, så tusler jeg til Hønefoss med en dagsrasjon i sekken, handler inn frysetørret og sjokolade (funker for meg), etterfyller på Noresund og når Bergen etter 10-14 dager. Vekt på sekken er aldri over 15 kg. Omtrent 3 mil pr dag. Blir det akkurat som planlagt? Neppe :)

I mitt opplegg forsvinner "primus". Jeg trenger å koke vann en gang pr dag og da blir ting smått og lett. Det går ut over komforten for mange, men det er en del vekt å spare på  morgenkaffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, du får det jo til å høres ut som en enkel sak å gå 500km eller hva det nå er. Jeg tror jeg kommer til å bruke lengre tid enn 14 dager. Tror og at noen av etappene kommer til å være mindre enn 30km. Men å få en sekk helt ned i 15kg hadde vært en drøm. Har relativt nytt utstyr, så tror et er maten som kommer til å veie mest. Har forstått at frysetørret mat som bare trenger å tilsettes varmt vann er saken på lengre turer. Jeg har greit med erfaring med å gå på tur. Men matdelen har jeg ikke vært så nøye på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk er innpå er de avhengig av hvor ofte du kan fylle på med mat. Og hvor mye "unødvendig" du har med. Vei alt og se hva du trenger. Trenger du kamera når du har mobil? Trenger du mere enn jakke? Kan du klare deg med liten primus og ikke satse på 3 retter mat? Trenger du ha med stekepanne? Holder de med 1 liten kjele?. Var på sykkel tur i sommer og klarte meg med 2 vesker på 35liter til alt SV stash til meg og junior på 11. Måtte kutte ned til minimum men savna ikke og sykkle på tung sykkel ;) men måtte jo ta bort ting tok jo ikke med drone osv ;)

 

Anbefaler og lese ultra light pakking mye bra tips som ikke koster så mye.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddis skrev (På 2.3.2021 den 21.49):

Hvor lange bør dagsetappene være, og hvilke mat burde jeg ta med meg? Jeg har vært mye på tur, men ikke mange som har vart over uka. Er det noen som har tips?

Skal du gå langs bilvei og innom alle CircleK på veien, eller skal du gå i terrenget og unngå all sivilisasjon? Vekt og volum i sekken avhenger mye av hvor ofte du kan proviantere. 

Du sparer en del vekt på å velge frysetørret mat som kun skal tilsettes kokt vann, da trenger du kun én liten kjele og en liten toppmontert gassbrenner.

Hvis du vil prøve å gå lange dagsetapper, opp mot 3-4 mil om dagen, sørg for å få sekken så lett at du kan gå med lette terrengjoggesko og eventuelt gåstaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den engelske arme, har ganske god erfaring med lange marsjer, og regner med 15 miles (nesten 25 km) til dagen. Vel å merke på vei og med en sekk på opp mot 30 kilo.

Dette krever (etter hva jeg har fått med meg) opp mot 7000 kalorier til dagen.  Med andre or, du skal spise en god del frysetørret (normalt 6-700 kalorier pr. pakke) for ikke å ta av noen (mange) kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (1 time siden):

Den engelske arme, har ganske god erfaring..

Heldigvis slipper vi å drasse på så mye utstyr og proviant som den engelske armé. :) @Luddis har ikke svart på hvor lange etapper mellom hver proviantering han ser for seg, men på sommerstid med mat for 4-5 dager behøver ikke sekken veie mer enn 10-12 kg. Og som nevnt så er det utrolig viktig med lett bekledning og lette sko. En kilo på beina er fem på ryggen.

REJOHN skrev (1 time siden):

Dette krever (etter hva jeg har fått med meg) opp mot 7000 kalorier til dagen..

Heldigvis er det ikke farlig (for de fleste av oss) å spise litt mindre kalorier enn man forbruker i løpet av noen korte sommeruker. :) 7000 kcal om dagen stemmer nok med veldig tung oppakning. Men ut fra mine beregninger (som slettes ikke trenger å være riktige) vil jeg på ca. 30 km / 7-8 timer med lett sekk forbrenne rundt 3000 kcal, så da havner jeg vel på rundt 5000 totalt i døgnet. 

REJOHN skrev (1 time siden):

Med andre or, du skal spise en god del frysetørret (normalt 6-700 kalorier pr. pakke) for ikke å ta av noen (mange) kilo..

Heldigvis så trenger man ikke å spise kun frysetørret mat på hele turen. Men det er lettvint, og man sparer en del vekt på i slippe å ta med 3 kjeler, tallerken, bestikk og ekstra gass til langtidskoking. :) Hvis jeg selv skulle gått denne turen tror jeg jeg hadde startet med:

2 pk frysetørret (lunsj og middag) med ekstra rapsolje hver dag gir ~1500 kcal

3-4 store proteinbarer som snack hver dag gir ~1000 kcal

4-5 fullkornsknekkebrød med spekepølse til frokost ~500 kcal

Sukkerholdig iste og sjokolade i pauser og til kveldskos ~500 kcal

Dette blir vel sikkert i en kg mat pr dag. Og så blir man sikkert veldig lei etter hvert og må finne på noe annet. Men når man passerer et tettsted kan man selvfølgelig fråtse i pizza og hamburgere og cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Altså. Folk snakker om 15kg her. Hva i all verden. Synes også at 20 er lite. Mm en kjøper ultralight og teller grammene. Har erfaring med ca 22-28kg for turer mellom 5-12 dager. 
Også er det en regel som sier at en går 2/3 den siste halvparten av tiden. Siden sekken blir inngått og musklene vant. Forbehold om minst 1 dag fridag i uken. 
spennende prosjekt! 
husk at én realturmat er for lite til middag for en voksen mann etter en lang marsj! Gått på den smellen før. Da må du isåfall spise 6bixit kjeks og 50g kokesjokolade attåt. 🤘🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få tips fra meg:

Bruk DNT-medlemskapet og hyttenøkkelen (hvis du ikke har så skaff zuluasap), legg ruta innom hyttene så kan du skaffe mat på dem. Litt dyrere å kjøpe lapskausboksen og grøten langt oppå fjellet enn nede i butikken, men pokkern så verdt å slippe alle de ekstra kiloene med mat i sekken, samt er det rimeligere enn å bare gunne på med Real. Vær obs på hvilke hytter som er selvbetjent (proviantlager), betjent (3-retters herre/kvinnemåltid) og ubetjent (avogtil litt sukker og salt). Også er det jo hyggelig å støtte en flott forening litt ekstra i disse tider. Ellers er tørrmat og grøt din bestevenn for å spare vekt.

Ikke start turen for hardt. Selv om du føler at du greier å pushe en ekstra mil de første dagene så la vær. Kjipt å få betennelse i akillessenen på dag fire.

Jeg digger å gå med staver (evt. gåstokk, Veistikker i bambus)- mye fordi jeg har herpa knærne pga for tung sekk, men jeg føler også at jeg får bedre flyt i gåinga når jeg bruker hele kroppen. Og for g**s skyld gå inn skoa før turen. 

Noen klarer seg fint med å drikke vann fra en liten snyltekopp når de treffer på bekker, andre må ha masse vann med seg hele tia. Jeg digger Camelback- Så kan jeg drikke imens jeg beveger meg. 2kg ekstra å bære på (i starten), men føler jeg går mer effektiv da. (nå er posen min gått hull i, og det irriterer meg hver gang jeg må stoppe opp for å drikke fra nalgeneflaska).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av spørsmålene du stille her er veldig individuelle, og for å starte med distanse du kan beregne så ta utgangspunkt i turer du har gått i tilsvarende terreng. For min del regner jeg gjerne 23 km i rett luftlinje og ca 35km per dag. Vil nok ikke anbefale å ta utgangspunkt i mine tall men heller finne dine og vær heller konservativ. Når det kommer til hviledager så er dette også veldig individuelt, jeg vil nok heller anbefale noen dagsetapper som er halvert isteden for en hel dag fri. Det at 7 dager er anbefalt har jeg selv aldri benyttet meg av og i fjor sommer gikk jeg over 40 dager uten en eneste hviledag uten at det ga problemer for meg. 

Når det kommer til vekten på sekken hadde jeg ikke tatt meg bryet med å veie alt sammen, men sett heller opp en liste over hva du trenger. Vekten på sekken blir tilslutt et resultat av hvor lett utstyr du har og hvor mye luksus du ønsker å unne deg. Om du har flere telt eller soveposer kan du bruke vekten som et parameter for å bestemme hvilken modell du tar med deg, men det har lite for seg mener jeg å bare veie alt sammen. 

Når det kommer til mat burde du regne ca 1k/dag, jeg ville startet på 3500kcal også økt utover i turen. Det letteste er tørrmat, men det er kanskje ikke det som smaker best. Om du ønsker å sjekke hva jeg spiser på lengre turer kan du eventuelt sjekke ut filmen her: https://youtu.be/GPuTGPsIE0w  

Det beste tipset er uansett å bare hoppe i det og ta en dag om gangen. Det er egne erfaringer du kommer til å lære mest av og alle har sin oppfatning av hva som er "best". Jeg ville derfor ikke hengt meg for mye opp i alle tipsene folk har, men heller prøve å bygge erfaring selv også resulterer det kanskje i at på denne turen bærer du med deg noe du legger igjen neste gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste her sier så er det meste individuellt, og det beste er selvfölgelig å allerede ha erfaringen til å vite vad som fungerer best for deg selv. Jeg syns alle svar her i tråden har vaert veldig gode og jeg instämmer vel med det meste folk sier. Men jeg syns faktisk at mine egne erfaringer (NPL + noen ukesturer her og der) går igen til stor del med siste taler. 

Når det kommer til hviledager er det svaert vanskelig å si hvor mange man trenger. Det er först og fremst avhengig form og turvane, men også i hvor detaljert du har planlagt turen. Att detaljplanlegge depoter, ha kart klare, vite hvilket hyttetilbud som kan benyttes vilken dag og ha kjent utstyr sparer mye tid og anstrengelse. Noen velger å planlegge "sånn passe" og kanske derfor også planlegger litt kortare dagsetapper og/eller flere hviledager. Noen liker å gå når de er på tur, noen liker å kose. Vilken type av langtursperson du er tar en stund å laere seg (uker) å av den grunn kan det jo vaere lurt å planlegge litt konservativt på förste langturen. 

Når det kommer til vekt syntes jeg at det var fint å bruke Lighterpack eller ett excelark. Det er flott for å se vad man har og trenger og for å få en fölelse for vad som faktiskt ligger der i sekken å tar all vekt. Numera bruker jeg ikke det siden jeg på en måte "kan det utantill". Vekt på sekken under 10kg er uansett veldig flott men kan vaere litt vanskelig å få til om man ikke allerede har tenkt på vekt en stund å har en liten utstyrskarriere bak seg. 

Jeg er helt enig i sinjes synspunkter på matvekt. Mange tar med seg for lite mat på tur. Jeg som normalstor mann regnet med 3500-4200 kcal per dag, ca 900 gram. Jeg gick ned ett halvt kilo på 104 dager (25 km per dag, 4 vilodager, 4-5 "halve" dager). Jeg kunne kanske tatt litt mindre men inget er så bra som att alltid ha nok mat. Dog hade jeg på tidligere turer alltid tatt med for lite mat og alltid gått ned noen kilo på tidligere ukesturer. Så for å ikke gjöre den bommen og sulte ihjel på langtur så lagde jeg meg ett excelark, fant ut kcal-innhold på all tenkelig turmat, hvor mye kcal jeg trengte, og fant så ut hvor mye jeg trengte å spise hver dag. Men det letteste er ikke törrfor! Det letteste er fett! 

En dagsmeny for meg er sånn her: 

Frokost: 90 gram havegryn + 100 gram sjokolade + massor av kaffe

Lunsj: 4-6 Fröknäcke (mye mer energitett enn vanlig knäckebröd) med smör og Nutella eller annet pålegg. Går fort å lage = mer tid till kos under lunsjpausen. Kan også spises i farta om det regner å du vill frem. 

Middag: Torogryte/Real/annen egentörket gryte + 40-50 gram smör + extra karbohydratter (makaroni eller couscous har kort koketid så det kan trekke ilag med gryten) + extra protein (egentörket kjöttdeig eller annet törrt. Nackdelen er att det må trekke litt lenger enn det andre). 

Å snakks av og til. 

Og den siste synsingen: Om jag skulle gå i 22 dager hade jeg nok lagt opp til å ha to depoter. Da hadde jeg ikke hatt plagsomt tung sekk og ändå kunne hatt en uke mellom hver stopp. Depoter sendes veldig enkelt poste restante til Post i Butikk eller turgåervennlige hotel och fjellstover. Det försnämnda kanske ikke håller pakken lenge nok for deg å rekke det, då må man ha noen som kan poste pakken for deg mens du er på tur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar her. Jeg synes sekk på ca 15 kg og dagsetapper på ca 25 km funker fint for meg, men jeg kan fint gå mye lengre eller mye kortere også. Det kan være lurt å se litt på hvor bratt og knotete det blir på de forskjellige etappene også. Det har selvfølgelig også mye med treningsgrunnlaget ditt å gjøre. Jeg trener litt styrke og går mange lange dagsturer før jeg tar en skikkelig langtur. 

Jeg er nøye på vekten av maten og det går i tørrfôr. Havregrøt med tørrmelk, tørket frukt og sukker til frokost. Til lunsj blir det et eller annet jeg kan spise uten å måtte fyre opp og koke vann. Hvis været er dårlig er det kjipt å bruke lang tid på pausene, da er det bedre med flere korte. Så da blir det nøtter, sjokolade, sjokoladeboller eller lignende. Middag blir type real og en kopp kakao og til kvelds chiagrøt med sukker og tørrmelk. Da klarer jeg meg på under en kg mat pr dag. Jeg pleier å finne meg steder å sende pakker med påfyll til, og er det et sted man kan komme innom for å spise et måltid så er det gull verd. Kommer jeg innom en butikk tar jeg gjerne med noe ferskt til neste måltid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.