Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner til under 500,- Hvilken er best?


HBL

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger en ny gassbrenner og ser for meg en brenner til under 500,- og vil gjerne ha andre sine erfaringer rundt "billige og lette gassbrennere".

Skal primært brukes til koking av vann og fungere til steking med GSI Pinnacle Frypan 8" som er min nåværende stekepanne.

Vekt, lavt forbruk, piezo tenning og lavt volum er å foretrekke.

1: Optimus Crux / Crux lite 479,- for Crux std og 369,- for Crux Lite

2: MSR Pocket rocket (deluxe synes jeg blir for kostbar)  330,-

3: Eagle FMS 105 349,-

4: Eagle FMS 102 211,-

5: Eagle BRW01 449,-

6: Naturehike gass brenner fra pakklett.no 350,-

7: Easycamp Venture 299,- 



Hva ville DU valgt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stekepanne = fastbrenning. Skal du steke ville jeg valgt noe som står på bakken, ikke oppå gassboksen. Er du heldig dukker Kovea Spider opp på salg, den koster eg 799,- men har sett den langt lavere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 minutt siden):

Stekepanne = fastbrenning. Skal du steke ville jeg valgt noe som står på bakken, ikke oppå gassboksen. Er du heldig dukker Kovea Spider opp på salg, den koster eg 799,- men har sett den langt lavere.

@ArveS Gikk helt fint å steke på en kamerat sin Jetboil MiniMo nå i helgen med stekepanne, handler ofte om å røre/bevege innholdet ofte :) Men takk for tips!

Endret av HBL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke pocketrocket til den stekepanna, jeg har den selv og flammen er veldig konsentrert. Ville heller gått for en av de slangeprimusene til eagle. Fungerer

helt kurant, men er uten forvarmingsrør. 105-modellen er mye for pengene og en mer allsidig brenner enn pocketrocket hvertfall. Min brukes kun til vannkoking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

Dersom jeg ikke var begrenset av et budsjett på 500 hadde jeg valgt en Soto Windmaster. Men gitt budsjettet, så hadde jeg likevel sprengt det bittelitt med et par og tredve kroner og gått for en Soto Amicus : www.prisjakt.no/search?search=soto&category_id=916

@zimwalker Valgte å legge litt mer i det, da jeg kom på at jeg ikke har noen kjeler/pots å bruke på ny brenner. Ble Soto Amicus med kjelesett (2 stk) fra speidersport til 803,- og bare 273 gram totalt 😃 Tusen takk for innspill, soto var ukjent for meg. Men etter å ha lest litt om den og prisen for dette settet tatt i betraktning, så tror jeg det er vel verdt det! 

MSR pocket rocket 2 DLX sitt sett koster fort 1500,- ++ og selv om dette er "drømme gass brenner" så synes jeg prisen er litt stiv for totalpakken. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har flere modeller fra 229 til 349. Både toppmonterte og slange. Noen er helt like de som selges aom andre merker f.eks Lars Monsen , Eagle etc. Regner med de fleste er produsert av Fire Maple. Er vel piezo bare på slangeversjoenen. Foretrekker selv slangebrennere, de veier ikke så mye. Har en Robens som er ganske lik en pocket rocket med veldig konsentrert flamme. Testet den på 20cm panne jeg har. Pølsene ble glovarme på midten men ikke i endene. Ok til en smal kjele jeg har for å koke kaffe.  Bruker selv OPtimus Vega men også den er litt snau på store panner.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt (desverre rota bort ..) den Crux brenneren. Veier ingen ting, og funker helt fint til å koke vann mv. Men til steking synes jeg den er for liten. 
 

Skulle jeg bare hatt en toppmontert, billig brenner, og regelmessig brukt den til steking, ville jeg valgt denne: https://www.clasohlson.com/no/Primus-Mimer-Stove-gasskjøkken/p/Pr318043000

Tyngre enn Crux, men fremdeles ganske lett. Dessuten består den pannekake-testen med glans! 

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ArveS skrev (På 2.3.2021 den 15.10):

Stekepanne = fastbrenning. Skal du steke ville jeg valgt noe som står på bakken, ikke oppå gassboksen. Er du heldig dukker Kovea Spider opp på salg, den koster eg 799,- men har sett den langt lavere.

Støtter Kovea Spider om du er villig til å vente, eller betale. Har hatt min siden høsten 2015, og bruker ingen andre gassbrennere nå. God regulering, mulighet for å bruke beholderen opp ned. En del utstyr som passer med den. Anbefales på det sterkeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par av disse Eagle med forvarmingsrør (146g), og samtlige har "brent opp". Dvs at de får underburn og at det legger seg et slags metallstøv inni brenneren som igjen antenner på innsiden av hullene ved neste oppstart. Resultat er rødglødende brennerhode og fiselyder. Kritisk når det skjedde midt på fjellet første gang og vi ikke hadde reservebrenner. Fikk heldigvis tak i en primus mimer som er nevnt ovenfor, og berget dermed turen.

Mimer er veldig bred i hodet og sprer flammen godt. Ulempen er en liten justeringsskrue som gjør at du lett brenner fingrene. 

Jeg ville først ha vurdert å handle  brukt på finn.no og gått for noe av litt kvalitet. Flere er nevnt, men vil også legge til MSR windpro, Primus easyfuel, evt. gravity. Ser forresten hektapåtur har kommet med en ny Falkeberg slangebrenner i den skisserte prisklassen som så litt stilig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varumärket primus är bland de bästa.

Har köpt en Mimer kostar ca 250 kr bred flamma och bra kärlstöd ej den lättaste men bra pris och kvalitet.

Jag ska ha den som komplement till vedkök men om man ska ha en gasbrännare som huvud alternativ kan det vara bättre med en som står på backen och fäste till så man kan vända på gasbehållaren om man vill anv när det är lite kallare

 

bild.png.1c492e4de268c1a5cd582747a2aef149.png

12716037.webp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (10 timer siden):

Ser forresten hektapåtur har kommet med en ny Falkeberg slangebrenner i den skisserte prisklassen som så litt stilig ut. 

Det er en Firemaple FMS 121. Mye av Falkeberg er bare standard ting fra aliexpress, i hvert fall brennere, kjeler og stormkjøkken. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (11 timer siden):

Varumärket primus är bland de bästa.

Har köpt en Mimer kostar ca 250 kr bred flamma och bra kärlstöd ej den lättaste men bra pris och kvalitet.

Jag ska ha den som komplement till vedkök men om man ska ha en gasbrännare som huvud alternativ kan det vara bättre med en som står på backen och fäste till så man kan vända på gasbehållaren om man vill anv när det är lite kallare

 

bild.png.1c492e4de268c1a5cd582747a2aef149.png

12716037.webp 29 kB · 1 Last ned

Den der selges faktisk på Clas Ohlson, jf. link jeg la inn lenger opp, og er den beste brenneren jeg har testet til pannekaker. 

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke helt på min crux lite. Jeg syns den er vanskelig å regulere og jeg har hatt problemer med å få den til å tenne. Det kan hende jeg har vært uheldig med min. Jeg fikk en ny etter å ha klaget, men tilliten er ikke helt der at jeg vil ta den med på langtur igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (På 20.3.2021 den 23.35):

Jeg stoler ikke helt på min crux lite. Jeg syns den er vanskelig å regulere og jeg har hatt problemer med å få den til å tenne. Det kan hende jeg har vært uheldig med min. Jeg fikk en ny etter å ha klaget, men tilliten er ikke helt der at jeg vil ta den med på langtur igjen. 

Opplevd det samme med min crux lite, fikk ny. Men har den gamle enda, tenkte jeg skulle se om jeg fikk skrudd den i fra hverandre og finne ut hva som er feil med den. Men ikke kommet så langt. Kjøpte min første crux brenner tilbake i 2004, denne har funket som en kule og brukt til å fra de siste 15 årene. Hatt den ute i all slags vær og ikke hatt noe problemer den. Men la denne i igjen i en fjellstyre hytte i statsallmenningen etter en jakttur, lå ikke der år etter :-( Kjøpte meg en ny og denne varte i ca 6 mnd etter 15 turer. Jeg har alltid med backup på lengre turer, eventuelt tar jeg også med stormkjøkkenet/rødspritbrenner. Har gått en del liter rødsprit de siste årene :-), digger stormkjøkken!!! Funker alltid, trenger ikke å rense og pusse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine adaptere fra Kina også som kan gjøre toppmontert til slangebrenner.  (men også det blir ekstra vekt)
Er er 2 eksempler:  
Adapter1    Adapter 2
Det er ikke sikkert at pris og kvalitet henger sammen, men den dyreste og antatt tyngste er jo mer universal. 
Biltemas billigste gass kommer jo på slike beholdere som ser ut som spraybokser og der er prisen pr gram lav både på butan og på butanmix, og da er kanskje den billigste over det beste alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klarte jeg ikke å la være. Skal prøve den nye modellen fra biltema til en nette sum av 349kr.

Bredde på brenneren er på 50mm og stativets flate er ca 130mm grovt sjekket.

Det første jeg ser ved første tenning er den tenneren går rimelig langt inn på brenneren og blir rødglødene og lager litt farge på gassen. Den er montert på en slik måte at det går ann å vippe den bakover og ut av flammen. Prøvde å tenne manuelt igjen da. Om det har noe å si eller ikke vet jeg ikke. 
 

Min toppmonterte fra Primus er pålydende 70mm brennerbredde, så denne blir nok en vannkoker fremover. Steker lett på primusbrenneren, men kan ikke forestille meg at 50mm blir noe dugende til dette.

C6E13B01-4167-4E78-8D32-7527B4C87D22.jpeg

803447D1-33E1-4513-B0E1-4B3012032534.jpeg

06B338A9-47AE-4E3C-9460-C9D4DBE3C070.jpeg

D85720C1-B760-4033-8A1D-89A98836EE15.jpeg

888658E5-629F-4539-BC7F-50CC23940646.jpeg

D217C43A-22B6-4283-864D-E4892534C9C8.jpeg

image.jpg

Endret av Franke
Tillegg bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 timer siden):

Det er mange fine adaptere fra Kina også som kan gjøre toppmontert til slangebrenner.  (men også det blir ekstra vekt)
Er er 2 eksempler:  
Adapter1    Adapter 2
Det er ikke sikkert at pris og kvalitet henger sammen, men den dyreste og antatt tyngste er jo mer universal. 
Biltemas billigste gass kommer jo på slike beholdere som ser ut som spraybokser og der er prisen pr gram lav både på butan og på butanmix, og da er kanskje den billigste over det beste alternativet?

Ulempen med adapteret er at det er nesten 8x så tungt som letteste toppmontasjebrenneren min og ca 2x vekten av den letteste jeg har med bein. Jeg kunne altså tatt med både toppbrenneren og den med bein på og likevel vært på ca 1/2 vekt av bare adapteret... ;-) 

Og totalt tror jeg jeg har betalt under 400,- for begge til sammen ;-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av de minste brennerne til Fire Maple og den er helt fin til å koke vann på kortere turer og som tilleggsbrenner på de litt lengre. Jeg og kona liker gjern litt mer "luksuriøs" mat enn bare pose, og da kan det være greit å ha "to plater" så man slipper å bytte fram og tilbake. Men det er klart at den har ganske konsentrert flamme, så ikke bare blir det veldig mye varme i midten om man ikke har tykk og tung bunn i panna, store og brede ting har også litt lett for å tippe av om man ikke er forsiktig. Men til metallkopper og slikt er den super, for der kan de større brennerne lett bli for store.

Jeg har også en av disse brennerne med en orange skive på undersiden, og den er verken spesielt lett i vekt eller lett å folde inn og ut, men den er helt kurant om man ikke er helt sikker på om butanbrenner er noe man vil ha og vil prøve ut.

Men jeg tror nok jeg har skaffet meg noen erfaringer nå etter hvert, og da betaler man gjerne litt mer for noe man vil ha.

Jeg stoler forøvrig ikke for mye på piezo-tennere, for de fungerer på elektrisitet og kan svikte om de blir våte. Så jeg har både fyrstikker, tennstål og billige flint-lightere spredd rundt på kroppen, men altså ingen piezo-tennere på brennerne mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvd brenneren til biltema. Den hadde god flamme og varmet raskt vann.

MEN! Monteringen til flaske ble ikke heeelt optimal, virket som kanskje gummipakningen var for tykk. Jeg måtte dra hardt til for å få gassen gjennom. Ikke klarte den å åpne nye flasker heller. Så returnert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 timer siden):

Da har jeg fått prøvd brenneren til biltema. Den hadde god flamme og varmet raskt vann.

MEN! Monteringen til flaske ble ikke heeelt optimal, virket som kanskje gummipakningen var for tykk. Jeg måtte dra hardt til for å få gassen gjennom. Ikke klarte den å åpne nye flasker heller. Så returnert.

Jeg har opplevd noe av det samme på den lillle Fire Maple-brenneren min: Den vil bare åpne de mindre gassboksene jeg har.

Kan det være at det er forskjeller på lengden av den tappen som dytter opp ventilen? Er det ulike standarder her, eller blir de bare lest på ulike vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.