Gå til innhold
  • Bli medlem

Isøks til topptur


Terka

Anbefalte innlegg

Funderer på ny isøks til toppturbruk. Til dere med erfaring hvor mye slitasje blir det på de øksene som har skråskjært aluskaft vs en øks med "spike"?

Petzl Gully (45 cm) og Blue Ice Akila (49 cm) som eksempel:

image.png.daaf788bc7fe9780ca907c0097f2de36.png

Trenger ikke bli en diskusjon vedr. hvor vidt man trenger en isøks eller ikke. Det avhenger av type tur, enkelt og greit. :) 

Jeg har flere økser til alpint bruk, bre, og isklatring, men vurderer å kjøpe lettere øks som er egnet til de skiturene hvor det kan bli behov for en øks og lav vekt gjør at man tar den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg skal komme innom og bare korte ned Quark-øksene @Omnilite 😅 

Men når jeg ser slitasjen på stegjerna mine får i turer på fjell/is, og innimellom må slipe bladene på klatreøksene for å holde dem skarpe så følte jeg kunne være greit å høre andres erfaring med aluminium i kontaktpunkt på en isøks (selv om spike/pigg får mindre slitasje) Er forsåvidt forbruksvare som allt annet blir når det brukes mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg skal komme innom og bare korte ned Quark-øksene @Omnilite 😅 

Det skal nok være mulig å fikse!

Akkurat nå er faktisk saga i bilen..men skal andre veien i første omgang.

Jeg hentet hjem en Camp Corsa nyeste modell nettopp fra Addnature (hel alu) landet på rett over 600 (har steget litt nå). Poenget med den er å bære på øks litt oftere.

Nanotech varianten er dyr, men har pigg i enden.

Ellers er Corsa Alpine og Petzl Ride lette varianter med stål.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Men når jeg ser slitasjen på stegjerna mine får i turer på fjell/is, og innimellom må slipe bladene på klatreøksene for å holde dem skarpe så følte jeg kunne være greit å høre andres erfaring med aluminium i kontaktpunkt på en isøks (selv om spike/pigg får mindre slitasje) Er forsåvidt forbruksvare som allt annet blir når det brukes mye...

Som alt annet handler det jo om rett verktøy til rett oppgave. I kategorien lette økser (og stegjern) er kanskje ikke fjell/stein og is rette oppgaven - uavhengig av om du har fjellsko eller skisko på beinene... Alpinøksene dine er nok bedre da ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (56 minutter siden):

Som alt annet handler det jo om rett verktøy til rett oppgave. I kategorien lette økser (og stegjern) er kanskje ikke fjell/stein og is rette oppgaven - uavhengig av om du har fjellsko eller skisko på beinene... Alpinøksene dine er nok bedre da ;).

Vi er nok helt på bølgelengde her  @RAS  😄  Riktig utstyr til riktig oppgave,  og tanken er at alpinøksene er litt overkill/delvis skivebom på en del turer hvor snø er hovedelement, og at en øks til "halve vekta" da duger fint og kanskje lettere blir med på tur som backup.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 1.3.2021 den 9.23):

Funderer på ny isøks til toppturbruk. Til dere med erfaring hvor mye slitasje blir det på de øksene som har skråskjært aluskaft vs en øks med "spike"?

Petzl Gully (45 cm) og Blue Ice Akila (49 cm) som eksempel:

image.png.daaf788bc7fe9780ca907c0097f2de36.png

Trenger ikke bli en diskusjon vedr. hvor vidt man trenger en isøks eller ikke. Det avhenger av type tur, enkelt og greit. :) 

Jeg har flere økser til alpint bruk, bre, og isklatring, men vurderer å kjøpe lettere øks som er egnet til de skiturene hvor det kan bli behov for en øks og lav vekt gjør at man tar den med.

Har kikket både på Gully og denne https://www.vpg.no/petzl/216331/petzl-ride-45cm. Trenger en lett øks til topptur :-)

Endret av Anund Wigen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet isøkser i en uke nå.

Tiltenkt bruk er Høgruta i Jorunheimen på ski. Altså toppturer på ski, og krysninger av isbre på ski, og til bruk sammen med stegjern.

Jeg har landet på at det må bli Petzl Glacier Literide, eller Petzl Rider, som egner seg bra. Men jeg har ikke klart å lande den avgjørelsen enda ;) 

Rider er 45 cm, bøyd skaft, mangler pigg, og veier 240g:

44C47529-6C02-4244-B6A5-58E2A0418C1F.thumb.jpeg.005ce82d925af20512810f17ed5786da.jpeg

Glacier Literide er 50 lang, har pigg, rett skaft, litt større øksehode, og veier 330 gram:

 

39F6367F-469F-4E1A-A8E2-501F5CB143D8.thumb.jpeg.9851f41adaae424a3fbc1dfb5314ba14.jpeg
 

Foreløbig tenker jeg at Literide er best om man skal krysse breområder på ski, fordi den er bedre til å hugge trinn med i følge tester, og har piggen.

Men dette har jeg null erfaring med, så hva vet jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (59 minutter siden):

@Marius Engelsen begge de to vil funke fint på høgruta. Kjøp evt den som passer ditt bruk best i etterkant.

Her er hvordan Petzl "klasifiserer" sine økser ut fra egenskapt:

image.thumb.png.3b9c7d56135cc307cb59aba9da5a18cc.png

Jeg har sett den. Men den henger ikke helt sammen med hva Petzl selv sier og testene.

I følge matrisen er de like gode på alt, utenom at raider er bedre på «steep skiing».

——————

- Glacier Literide er visstnok bedre å hugge trinn i isen med. Hvor ofte gjør man sånt?

- Literide er 50 cm lengre, har større øksehode og har pigg. Når og hvor ofte trenger jeg egentlig den?

- Raider er lettere, mindre, og har bøyd skaft som er bedre å hugge med i isen når det blir veldig bratt.

Det er de tingene jeg ikke har funnet svar på.

Jeg tenkte å leie øks på høgruta, 100kr var ikke rare summen. Kanskje jeg får litt erfaring da. Og vekt er selvfølgelig viktig.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å leie eller låne en øks og få litt erfaring og preferanser. 👍 Ikke sikkert du går for en isøks etterpå heller, veldig mange toppturer man går er greie uten øks.

Jeg bruker sjelden eller aldri tverrbladet men det kan være enkelte situasjoner hvor man vil grave/lage en hylle, osv. Blir det klyving/klatring så er har jeg opplevd at folk har klart å kutte seg i hodet med tverrbladet, men ikke med hammer..

Piggen kan være grei når man bruker øksa som gåstav og det er glassert/isete og øksa ikke går igjennom overflata. På bildet nedenfor så var det brattere lenger oppe og enda mer hardt/glassert, og vi tok i bruk øksa som gåstav. Som RAS skriver i første svar så fungerer pigg bedre til dette en skråskjært skaft når det er is man går på.

 image.png.0ca3763bf7c98259174fa278253203f7.png

 

Jeg har klatret opp til WI3 (gradering av is) med Petzl Summit (ref matrisen til Petzl), matrisen er "veiledende" ut fra hvor øksene har sine tydeligste egenskaper men de fungerer ut over det også.

PS. Ikke ta noe av det jeg skriver som fasit, jeg er kun en "hobbybruker", og jeg ved ikke hvilke turer/bruk du har tenkt å ha øks til (ut over at du skal gå høgruta). :)

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (38 minutter siden):

veldig mange toppturer man går er greie uten øks.

Hehe, jeg har klart ett par hundre toppturer uten øks, så akkurat det vet jeg jo godt ;)

 

Akkurat her jeg befinner meg nå har det regnet mye i det siste, faregrad 1, og nå er alt frosset til betong. Skarejern er ett must og skiene må av flere steder uansett pga. snømangel, og det er helt nytteløst å finne feste til randostøvlene på isen når det ikke er stein/gress å gå på. Hadde jeg hatt øksen nå ville den garantert havnet i sekken sammen med stegjern, avhengig av hvor jeg skal gå. Vanligvis er det ikke noe problem, og man klarer seg med feller og staver ;) 

Har planer om josten på langs på ski også, så da blir det også påkrevd.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skiturer har jeg øks med for at dekke to behov:

1. Det er bratt og jeg må klyve/klatre i bratt snø og da blir det ofte i kombinasjon med litt stein og fjell som kan være mer eller mindre nediset. Da bruker jeg alpine klatre øks(er).

2. Jeg er på bre, og trenger kanskje snøsikring. Da bruker jeg av og til en lettere øsk (gjerne med tverrblad - men har jo spade med), enten som den faktiske sikring, eller for å grave ned snøsikringer slikt en nu gjør på snødekt bre.
Men alpin-øksen fungerer også helt ypperlig her, faktisk er det ofte de eneste som er godkjent som sikring (T-merket).

Det viktigste for mig er egentlig at den ikke er for lang - det er alpinøkser ikke ;)

Jeg har flere lette økser, men min "go to" øks er den gamle utgaven av Petzl sin Sum'tec. Go' å klatre med, T-merket skaft, 43cm - dessverre kom 43cm bare med hammer.
De lette økser er stort sett landet i bunken med økser som gjestene/kurs-deltagerne kan låne, når jeg er på jobb.


image.png.b9f405bd09a84b22d63939d09ed30eca.png


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu, gikk for Blue Ice Akila. Den er nesten en "Sum'tec light", litt en mellomting mellom Petzl Sum'tec og en Petzl Gully , og veier bare 40-50g mer en Gully.

image.png.c12aec48c1ad69d31cabb8f36280cf69.png

 

Tverrblad har omtrent samme volum som på Sum'tec/Quark/.. En annen interessant forskjell (for de som bruker pitons/bankebolter Eller hammerhode til andre ting) og ser ut til å ha en bedre vinkel ift skaftet enn Gully og Sum'tec. Samt at den har mere masse (mer kraft i slag) og areal i hammeren Gully.

image.png.acb374699b5baaee43d5412c730f33e4.png

 

image.png.2199687cb81db43f4dae211988e99d66.png

 

Petzl Ride, Ridelite, Camp Corsa, og tilsvarende er nok dugandes til det meste av skiturer og et fint alternativ for de fleste. Men siden jeg stort sett bruker økser til isklatring desember - mars, så vil jeg fortsette med en øks ellers også som har litt samme "feeling" når den skal brukes i bratt terreng.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (45 minutter siden):

Petzl Ride, Ridelite, Camp Corsa, og tilsvarende er nok dugandes til det meste av skiturer og et fint alternativ for de fleste.

Kjøpte en tilnærmet ubrukt Ride i går på finn til 400kr. Synes det var en god deal 😃

 

Og grattis til deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til deg også 👍 Det er nok mange av den typen som stort sett har bodd på sekken de gangene de har fått seg en luftetur og dermed er som nye om de selges videre 

Selv klatreøksene mine har kun fått 12-15 dager ute denne sesongen, og det er jo heller ikke mye. Og så lenge man ikke har "en øks til allt" så blir det nødvendigvis ikke så mye bruk på en isøks for oss hobbybrukere.

Jeg har brukt Quark'ene til topptur tidligere siden jeg har dem, Akila veier nær halvparten, og det skal bli gøy å få prøvd dem ut etterhvert. (Når man klatrer så vil man gjerne ha litt vekt i øksa (øksehodet) mens på skiturer så sitter den mye på sekken og man vil ha ned vekta. To motsarte prioriteringer som skal treffe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (25 minutter siden):

Gratulerer til deg også 👍 Det er nok mange av den typen som stort sett har bodd på sekken de gangene de har fått seg en luftetur og dermed er som nye om de selges videre 

Selv klatreøksene mine har kun fått 12-15 dager ute denne sesongen, og det er jo heller ikke mye. Og så lenge man ikke har "en øks til allt" så blir det nødvendigvis ikke så mye bruk på en isøks for oss hobbybrukere.

Jeg har brukt Quark'ene til topptur tidligere siden jeg har dem, Akila veier nær halvparten, og det skal bli gøy å få prøvd dem ut etterhvert. (Når man klatrer så vil man gjerne ha litt vekt i øksa (øksehodet) mens på skiturer så sitter den mye på sekken og man vil ha ned vekta. To motsarte prioriteringer som skal treffe.)

Denne sesongen blir den kanskje brukt også ;) Stegjern brukes såpass mye nå at øksen kommer til å bli kjekk å ha med. I dag brukte jeg stegjern på 3/4 av turen til toppen, føret her i området minner mest om isbre 🤣🤣🥲🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.