Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med helsport fjellheimen x-trem 3?


johisa

Anbefalte innlegg

Har kommet frem til at dette teltet passer mitt behov. Lurer på om noen har erfaringer på godt og vondt med teltet før jeg slår til?er det en sikker vinner? Alternativt ligner jo lofoten ganske mye, da litt dyrere. Takk for svar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare prøvd mitt på solo tur veldig fornøgd. Tenkte de var kjekt med 2 innganger men kun brukt 1. Må være hvis man skal lagre ting. Eller mulig man går på do her hvis man er flere i telte ;) kjempe fornøgd fikk mitt til 6700 på xxl så kan finne de her rimelig hvis man følger med.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har eid begge teltene i xtrem versjon. Mellom de to er Fjellheimen (nyeste versjon) en soleklar vinner. Mye bedre romfølelse i teltet og rektangulært gulv kontra Lofoten som skrår både i gulv og tak. Den åpningen på Lofoten ble lite brukt da teltet ble benyttet som vintertelt. To lever helt fint i Fjellheimen, men synes det er trangt å være to i Lofoten. Eide først Lofoten, det ble solgt til fordel Fjellheimen. Fjellheimen solgt til fordel for telt med rette endevegger og inngang i begge ender.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Har dette teltet som jeg kjøpte til NPL tur i 2018. Teltet var med fra Lindesnes og til Meråker der jeg parkerte skia og bytta til et lettere telt før jeg fortsatte til fots. Dette teltet haqr jeg bare brukt vinterstid. Er fornøyd med teltet. Det er litt stort til en person men perfekt til 2 stykker og kanskje litt lite til tre stykker med utstyr (har ikke prøvd med 3). Jeg bruker nesten alltid bare den ene inngangen men det kan være greit med en på hver side hvis det er dårlig vær.  Tenker at på et vintertelt så trenger man ikke fancy muligheter for panoramautsikt. Jeg legger igjen innerteltet når jeg bruker dette vinterstid. Har etterhvert kommet fram til at eneste grunn til å bruke innertelt er for å unngå mygg. Teltet har snøklaffer, noe jeg er veldig fornøyd med. Det er bra med barduner og disse har refleks. I det hele er det mange gode detaljer på dette teltet. Pluggene som følger med har jeg aldri brukt. Jeg har kjøpt 12 stk 50 cm snøplugger og 6 stk swizz piranha bardunfester. Dette sammen med skia er nok til å få god forankring. 

God tur

20180321_072855881_iOS.jpg

Endret av Lars Erik Moen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har dette teltet. Bruker det året rundt! I motsetning til han over sverger jeg til innertelt på vinter, men dropper det gjerne sommertid, med mindre det er ekstremt med mygg. Yttertelt har forøvrig egen myggnetting i hovedåpning, men det slipper selvsagt en og annen inn under duken.

+ Enkelt oppsett

+ Solid bygd, med god bardunering sover du trygt selv i drøye vindkast.

+ God ventilasjon.

+ Teltåpning på begge langsider

+ Det er unektelig et pent telt.

+ Gode vinterdetaljer

- Litt lite tørkeloft

- De eldre modellene har problemer med kondens i fotende (pga litt kronglete å få luft mellom ytter- og innerduk), men ryktes at dette er fikset opp i på nyere modeller.

9EBEB7E1-0084-4979-8CAA-BD643DD89200.jpeg

D01FC88D-4DD0-4CDE-B8B4-42766F54F751.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ser at det mangler på to av pluggfestene på Patagoniaen min og. Det er på samme side, så tydligvis ikke meningen at det skal være slik. Jeg har stormmatter med hull, så det får duge (bruker teltet nesten bare på vinteren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at Terka har rett og at du skal "plugge stormmatta" på dette og tilsvarende telt...

Helsport skriver om tilsvarende telt : 

 

Sitat

Stormmattene går i ett stykke rundt hele teltet. Dermed blir mattene enklere å håndtere og blafrer mindre i sterk vind. Pluggfestet er integrert i stormmatten og spesielt tilpasset for bruk
av ski.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (19 minutter siden):

Jeg mener bestemt at Terka har rett og at du skal "plugge stormmatta" på dette og tilsvarende telt...

Helsport skriver om tilsvarende telt : 

 

 

 

Terka skrev (38 minutter siden):

@rigotta sjekk evt hullet  i stormklaffene. Jeg har vurdert det dithen at båndet for pluggfester er sydd inn i kanten på hullet i selge stormklaffen og fester plugg på den. (Har ikke Fjellheimen men Spitsbergen.)

doblestangkopper.jpg.0775aad26cc8c1c962853dde78039615.jpg

Ser ut som dere har rett. Er sydd inn forsterkninger stormmatten der en kan sette snøplugger på teltet mitt også. I endene er det begge deler, en tradisjonell løkke med strammemulighet og disse forsterkningene på stormmatten. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rigotta skrev (12 minutter siden):

 

Ser ut som dere har rett. Er sydd inn forsterkninger stormmatten der en kan sette snøplugger på teltet mitt også. I endene er det begge deler, en tradisjonell løkke med strammemulighet og disse forsterkningene på stormmatten. 
 

Jeg og Terka tar aldri feil...

 

 

....samtidig 

 

😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

I demovideoen til Børge/Helsport om patagonia teltet, sier Børge at det er integrerte pluggfester i stormmattene, og viser til at han stikker skiene rett gjennom hullene i mattene.

Men på patagoniateltet mitt så er det integrerte pluggfester i stormmattene, og vanlige pluggfester på ene langsida, og ikke andre (kan ikke si at jeg ser logikken). Men i alle ender og hjørner er det kombinasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru det er meininga der skal vere vanlege fester i tillegg?

Det vil i alle fall gi teltet eit langt betre utgangspunkt som heilårstelt, og betre eigenskapar på kombinasjonsturar. 

Å ikkje ha vanlege fester framstår for meg som snodig, uansett om tanken hovudsakleg er vinter. Eg kan komme på mange typiske vinterturar som startar og/eller endar med barmark/lite snø. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt Spitsbergen 4 Camp er det strammeløkke i hvert av de to festepunktene i kortendene, samt løkke uten stramming veed døråpning i kort fortelt (glidelås går opp langs stang),  dvs det @Sig Man skriver for punktene der det ikke går stenger ned, slik det også er på Patagonia.

Der stenger/stangkanaler går ned så er det konsekvent kun feste integrert i stormklaff. Jeg synes dette virker gjennomført og ikke tilfeldig/glemt, og har heller ikke opplevd noen bakdeler med det på barmark. Båndet tvers under teltet mellom løkker/stenger holder teltet stramt på tvers mellom plugger. Man mister selvsagt litt mikrojustering ift plassering av plugg, men jeg har ikke opplevd dette som noe problem.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (15 timer siden):

På filmen ser du at pluggfestet er brettet opp, slik at d henger ned når han løfter opp stormmatta. Jeg har tatt ett bilde fra mitt patagonia.

 

E6C98349-2E74-4667-9A21-375970F21A26.jpeg

A9F190CD-D959-4065-BFBD-0B210DCF7FC0.jpeg
 

@rigotta jeg ville sendt helsport en e-post 

Bildene du viser er vel fra festene i enden av teltet?

Ja, har sendt mail til Helsport, skal oppdatere om jeg får svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er svaret fra Helsport eller Brav Norge som det var skrevet under med:

"Det er ingenting galt med teltet ditt, og det mangler ikke pluggfester, men jeg kan forstå at det kan være forvirrende.
X-treme variantene har en kombinasjon av pluggfester, og bare fester i stormmattene. Der det ikke er pluggfester (hanker) er det meningen du skal feste pluggen i den lommen på stormmattene."
 

 

Da tolker jeg det slik at pluggfestene er sydd inn i stormmatten og at disse lommene skal brukse som pluggfeste..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
masturbatomaximus skrev (På 1.3.2021 den 0.38):

- De eldre modellene har problemer med kondens i fotende (pga litt kronglete å få luft mellom ytter- og innerduk), men ryktes at dette er fikset opp i på nyere modeller.

9EBEB7E1-0084-4979-8CAA-BD643DD89200.jpeg

D01FC88D-4DD0-4CDE-B8B4-42766F54F751.jpeg

Noen som kan si noe om dette og hvordan skråveggen i fotenden blirfor oss som er over snittet lange på en forhøyet luftmadrasser? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (37 minutter siden):

Noen som kan si noe om dette og hvordan skråveggen i fotenden blirfor oss som er over snittet lange på en forhøyet luftmadrasser? :)

Har hatt teltet en stund nå og brukt det en hel haug 😃 Jeg er en 2metring og telte holder mål. Er jeg alene sover jeg helst på skrå. men kan sove rett også. av erfaring er det rom nok mellom inner og ytterduk slik at det ikke blir særlig konsens som presses inn i fotenden. Har også brukt metoden med å sove med hode eller føtter i døråpningen. bruker som oftest en exped long/wide. den nyeste modellen har nokså bratte endevegger, tipper andre modeller som lofoten har dårligere plass med tanke på endeveggene. Det skyldes nok at bakerste stang er relativt høy. Jeg tror at oss lange bare må leve med ulempen det er å nå endeveggen, men at det sjeldent er noe problem ; ) Håper det hjalp! telte har en haug med annonser på finn, ellers kommer det stadig på salg hos xxl😉

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 2/28/2021 at 7:14 PM, Snytitingen said:

Den åpningen på Lofoten ble lite brukt da teltet ble benyttet som vintertelt. 

Fikk nettop 3'ern og enig med deg, dog har fjellheimen også den åpningen 😉20220624_220214.thumb.jpg.0b1b3ec64a6898f390bdb9e596b51f54.jpg

Dette var bare en test da jeg hørte det var mulig. Litt bedre bardunering og spenne fra stroppene står vel teltet bedre med forteltet dandert oppå

Endret av Thøger Amundsen
Mere info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.