Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med bruk av tarp i høyfjellet i sterk vind.


Aaaaaaaahaaaaa

Anbefalte innlegg

On 2/28/2021 at 8:04 PM, Aaaaaaaahaaaaa said:

Det så veldig interessant ut. Skal lese meg opp på denne. Har du noen erfaring med denne?

Hei. Jeg har litt erfaring med denne varianten, og endel turerfaring generelt, som er relevant for ditt opprinnelige spørsmål. 

For det første synes jeg det er litt vanskelig å få midtstangen til å stå på et fast punkt på høyeste punktet. Altså glir litt oftere enn nødvendig. For det andre så hadde tarpen vært mer stabil med bardunfester midt på de store flatene. Utover dette, tror jeg dette er den beste løsningen for "tarp" over tregrensa. Det handler da også om at denne typen tarp, er nærmere telt enn den klassiske tarpen. Likevel, man bør ikke dra på vidda med denne uten å ha øvd seg på oppsett slik at det har blitt en rutine. Gjelder forsåvidt telt også. 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (3 timer siden):

Pent!
En ting jeg er litt spent på med disse oppsettene er hvor stor insektsfest det blir i de. Uten samme "luftighet" som en tarp som bare gir ly ovenifra tipper jeg insektene digger dette oppsettet. Mest basert på hvordan jeg ser insekter flokke seg til innsiden av ytterduken i telt. Sikkert ikke så stort "problem" på fjellet som i lavlandet.

Ville nok hatt et eller annet myggnett som man kunne hengt opp innvendig tilfelle det er mye insekter. Det har hvertfall jeg kjøpt meg, og bør gå an å få til noe beskyttelse med dette:

Enkel: https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-mosquito-net-1-pers-myggnett-svart/p/1133657_1_style
Dobbel: https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-mosquito-net-2-pers-myggnett-svart/p/1133656_1_style

Evt noe tilsvarende fra andre produsenter, med eller uten gulv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

For det første synes jeg det er litt vanskelig å få midtstangen til å stå på et fast punkt på høyeste punktet. Altså glir litt oftere enn nødvendig.

Dette blir igrunn samme problem på det oppsettet jeg satt opp, men en taustump knyttet rundt gåstaven over tarpen fra utsiden vil vel løse mye av det problemet, om det skulle blåse mye!? Eller er denne MLD Trailstar for butt i toppen der gåstaven står til at det vil gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Kristian J. Vabø said:

Dette blir igrunn samme problem på det oppsettet jeg satt opp, men en taustump knyttet rundt gåstaven over tarpen fra utsiden vil vel løse mye av det problemet, om det skulle blåse mye!? Eller er denne MLD Trailstar for butt i toppen der gåstaven står til at det vil gå?

Den forklaringen klarte jeg ikke helt å se i praksis 😅.

Problemet er heller at den ikke er butt nok. Savner en slags kopp/hylster i stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (7 timer siden):

Den forklaringen klarte jeg ikke helt å se i praksis 😅.

Da skal du få det i videoformat her :P

Se fra 2 minutter og til 2 min. 30 sek.:
https://youtu.be/uYO0JKPfAIo?t=121

Her bardunerer han den i tillegg, som vil stabilisere gåståven om det blåser. Og setter man 3-4 stk bør det jo bli bra.

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Da skal du få det i videoformat her :P

Se fra 2 minutter og til 2 min. 30 sek.:
https://youtu.be/uYO0JKPfAIo?t=121

Her bardunerer han den i tillegg, som vil stabilisere gåståven om det blåser. Og setter man 3-4 stk bør det jo bli bra.

He he, takk. Aha, sånn, utvendig. På en måte samme prinsippet som når man lager egne bardunfester på ytterduker.

Kreativ løsning for akkurat den konstruksjon, og i fint vær, med god tid samt en dose tålmodighet, er det fult ut mulig. Derimot, i sterk vind eller drittvær kan det se ut som litt mer mas. Når det gjelder den løsningen overført til MLD Trailstar eller dens klone, er jeg ikke like overbevist da den har en flatere profil med en større bredde. Skal gjøre noe med min egen skepsis ved å selv prøve denne løsningen på MLD Trailstar klonen min. Forøvrig så kom den klonen aldri i annet bruk enn hageoppsett, så den vurderer jeg å selge.

 

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MLD Trailstar er eneste tarpen jeg ville følt meg trygg under i fjellet i all slags vær fordi den har så lav profil og er så stabil (kan senkes godt ned også ved behov slik at det ikke er noe glipp). Her er en tilbakemelding fra en brite etter lang tids bruk under røffe forhold: https://sectionhiker.com/mountain-laurel-designs-trailstar-long-term-review-by-dave-lintern/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (1 time siden):

Kan ikke alle presenninger/tarp i prinsippet settes opp med lav profil? Uavhengig av produsent og kvalitet så er jo dette i prinsippet bare ett stykke med stoff som du fester noen tau i.

MLD Trailstar er litt annerledes enn en vanlig presenning/tarp for den består av 5 stykker duk med en kurve i ytterkanten sydd sammen til en pentagon. Når duken i tillegg er silikonbelagt nylon med litt stretch og den har bardunfester for hvert panel så kan du få duken stram som en tromme, noe som gjør den mer stabil i sterk vind.

Her er eksempel på oppsett (en av flere måter å sette den opp på):

 

Endret av gauperaa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gauperaa skrev (4 timer siden):

MLD Trailstar er litt annerledes enn en vanlig presenning/tarp for den består av 5 stykker duk med en kurve i ytterkanten sydd sammen til en pentagon. Når duken i tillegg er silikonbelagt nylon med litt stretch og den har bardunfester for hvert panel så kan du få duken stram som en tromme, noe som gjør den mer stabil i sterk vind.

Her er eksempel på oppsett (en av flere måter å sette den opp på):

 

Finnes det noen video hvor det blåser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Skogens Stønn said:

Finnes det noen video hvor det blåser?

Du angir ikke ønsket styrke 😁

Bare så det er klinkende klart. Dette er ikke et telt, og ikke et produkt man drar på ei viddetur som eneste tak over hodet. Unntaket er noen med virkelig god erfaring med fjellet, samt dette produktet. Skulle jeg i det hele tatt vurdere å bruke min til slikt friluftsliv, så ville jeg ha modifisert det. Da ville bardunfester på de store flatene vært første prioritet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (2 minutter siden):

Du angir ikke ønsket styrke 😁

Bare så det er klinkende klart. Dette er ikke et telt, og ikke et produkt man drar på ei viddetur som eneste tak over hodet. Unntaket er noen med virkelig god erfaring med fjellet, samt dette produktet. Skulle jeg i det hele tatt vurdere å bruke min til slikt friluftsliv, så ville jeg ha modifisert det. Da ville bardunfester på de store flatene vært første prioritet. 

 

Har sett den videoen. Jeg var bare nysgjerrig på hvordan den oppførte seg i kraftig vind. Jeg ville gjerne se storm (minst liten, men helst full), men fant ingen. Jeg fant en der det var liten kuling på grensen til stiv kuling (vist med vindmåler), men hvor de påsto at det hadde blåst mye mer uten å si hvor mye (altså hvor mye det hadde blåst der tarpen sto), men da hadde de ikke filmet. Mulig de var for opptatt med å holde duken på plass til at de kunne filme 😁 Det hadde også vært moro å se hvordan de klarte å sette opp greiene i så sterk vind.

Enig i at dette så ut som et bra konsept og en bra duk. Mange oppsett ville nok ha revnet fullstendig i liten kuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skogens Stønn said:

Har sett den videoen. Jeg var bare nysgjerrig på hvordan den oppførte seg i kraftig vind. Jeg ville gjerne se storm (minst liten, men helst full), men fant ingen. Jeg fant en der det var liten kuling på grensen til stiv kuling (vist med vindmåler), men hvor de påsto at det hadde blåst mye mer uten å si hvor mye (altså hvor mye det hadde blåst der tarpen sto), men da hadde de ikke filmet. Mulig de var for opptatt med å holde duken på plass til at de kunne filme 😁 Det hadde også vært moro å se hvordan de klarte å sette opp greiene i så sterk vind.

Enig i at dette så ut som et bra konsept og en bra duk. Mange oppsett ville nok ha revnet fullstendig i liten kuling.

Vi er nok rimelig samstemte her. Klart, er det meldt knallvær og man skal til fjells i et par dager, så er sikkert dette både koselig og litt spennende med noe annet enn det trauste fjellteltet. Derimot, skal man på lengre tur på for eksempel Hardangervidda, blir det risikosport. Ja faktisk på grensa til uansvarlig med tanke på sikkerhet etter min mening. På en annen side så kan den rette "Reodor felgen" typen som sagt modifisere den ganske enkelt til å tåle mye mer. Løsningen er å montere ekstra bardunfester på de store flatene. Eksempler på slik modifisering man kan finne på Youtube. Hvis noen vil prøve, så selger jeg nok min trailstar klone ved riktig bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (2 timer siden):

Du angir ikke ønsket styrke 😁

Bare så det er klinkende klart. Dette er ikke et telt, og ikke et produkt man drar på ei viddetur som eneste tak over hodet. Unntaket er noen med virkelig god erfaring med fjellet, samt dette produktet. Skulle jeg i det hele tatt vurdere å bruke min til slikt friluftsliv, så ville jeg ha modifisert det. Da ville bardunfester på de store flatene vært første prioritet. 

 

DER! ENDELIG NOEN SOM SA DET!! Spurte amerikanerne inne på /r/ultralight om alle disse spissteltene var så bombesikre som de påstod. Fikk kjeft for å spørre om de var like gode som helsport/hilleberg i uvær 😅

edit: fikl forsåvidt også litt kjeft når jeg spurte om pocket rocket og lignende egentlig var stabile nok for litt kokkelering. 

Endret av TheSleepwalker
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (22 minutter siden):

DER! ENDELIG NOEN SOM SA DET!! Spurte amerikanerne inne på /r/ultralight om alle disse spissteltene var så bombesikre som de påstod. Fikk kjeft for å spørre om de var like gode som helsport/hilleberg i uvær 😅

edit: fikl forsåvidt også litt kjeft når jeg spurte om pocket rocket og lignende egentlig var stabile nok for litt kokkelering. 

Kjeft er som regel et veldig negativt argumet, et dårlig tegn med andre ord. Det finnes ikke dumme spørsmål, bare idiotiske svar.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (På 23.4.2021 den 15.52):

Du angir ikke ønsket styrke 😁

Bare så det er klinkende klart. Dette er ikke et telt, og ikke et produkt man drar på ei viddetur som eneste tak over hodet. Unntaket er noen med virkelig god erfaring med fjellet, samt dette produktet. Skulle jeg i det hele tatt vurdere å bruke min til slikt friluftsliv, så ville jeg ha modifisert det. Da ville bardunfester på de store flatene vært første prioritet. 

 

Helt enig i at dette ikke er et telt, det er en "shaped" tarp, og enig i at hvis man skal bruke det på høyfjellet så må man både ha erfaring med å være i fjellet under krevende forhold og ha oppsettet av tarpen virkelig i fingrene. Man bør også supplere tarpen med en bivy for det er klart at dette ikke er så varmt som et telt med innertelt.

Jeg ville følt meg trygg under en Trailstar fordi den som nevnt tidligere kan senkes helt ned hvis det skulle blåse skikkelig opp. Se f.eks. dette bildet:

D_Lintern_-low-pitch.jpg

Her er det som dere kan se bare en liten åpning til venstre. Den kan også lukkes og stangen i midten kan senkes enda litt mer slik at man er veldig godt beskyttet mot vær og vind.

Ang. bardunfester så har den ni stk. hvis jeg ikke husker feil. Jeg har tegnet inn med blått der det også er bardunfester på min:

image.png.2aef6caf9472a8ae54f867564b9d04ea.png

 

Her er forresten en anmeldelse av Trailstar skrevet av min venn Colin Ibbotson som har veldig mye erfaring etter å ha gått norge på langs, new zealand på langs, arizona trail, pacific crest trail, continental divide trail ++, og ikke minst vært mye på tur i Skottland som matcher Norge godt. Selv om denne anmeldesen er litt gammel nå så sier han at den fortsatt gjelder. Han sa forresten at Norge på langs var helt klart den mest utfordrende turen han hadde vært på :).

 

Trailstar review.pdf

Endret av gauperaa
La til illustrasjon av bardunfester.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gauperaa skrev (25 minutter siden):

Helt enig i at dette ikke er et telt, det er en "shaped" tarp, og enig i at hvis man skal bruke det på høyfjellet så må man både ha erfaring med å være i fjellet under krevende forhold og ha oppsettet av tarpen virkelig i fingrene. Man bør også supplere tarpen med en bivy for det er klart at dette ikke er så varmt som et telt med innertelt.

Jeg ville følt meg trygg under en Trailstar fordi den som nevnt tidligere kan senkes helt ned hvis det skulle blåse skikkelig opp. Se f.eks. dette bildet:

D_Lintern_-low-pitch.jpg

Her er det som dere kan se bare en liten åpning til venstre. Den kan også lukkes og stangen i midten kan senkes enda litt mer slik at man er veldig godt beskyttet mot vær og vind.

Ang. bardunfester så har den ni stk. hvis jeg ikke husker feil. Jeg har tegnet inn med blått der det også er bardunfester på min:

image.png.2aef6caf9472a8ae54f867564b9d04ea.png

 

Her er forresten en anmeldelse av Trailstar skrevet av min venn Colin Ibbotson som har veldig mye erfaring etter å ha gått norge på langs, new zealand på langs, arizona trail, pacific crest trail, continental divide trail ++, og ikke minst vært mye på tur i Skottland som matcher Norge godt. Selv om denne anmeldesen er litt gammel nå så sier han at den fortsatt gjelder. Han sa forresten at Norge på langs var helt klart den mest utfordrende turen han hadde vært på :).

 

Trailstar review.pdf 1 MB · 2 Nedlastninger

Sikkert et bra tarp, ingen tvil om det. Men hva veier det når du må ta med gåstaver og bivy (og eventuelt annet nødvendig som man ellers ikke ville trengt, footprint?) i vekta? Tarpet alene veier vel 428 eller 340 gram alt etter stoff (med plugger? barduner?). To gåstaver eventuelt to korte teltstenger (jeg bruker ikke gåstaver) veier vel minst 500+ gram? Bivy 300+ gram? Er bardunene med i vekta? (vanskelig å se hva som er med i vekta som oppgis av produsenten)

Jeg har et Hilleberg Akto (red label). Uten plugger og innertelt veier det 928 gram (veid på mi ega vekt som er rimelig nøyaktig, kan plukke av det noen gram til ved å bytte ut de 3 mm tykke bardunene med noen tynnere samt fjerne bardunstrammerne som jeg strengt tatt ikke trenger for annet enn at det er enklere å stramme bardunene, så si 900 gram for enkelthets skyld). Det blir omtrent som å ligge under en tarp, men med dør som kan lukkes og lufteluker så det holder. I dette tror jeg ikke jeg ville trenge en bivy selv i kraftig vind, men har jo ikke testet det da. Maks antall plugger er samme som for Trailstaren, 10 stk, så her kan vi bruke nøyaktig de samme pluggene. Hvor mye lavere ned i vekt kommer man så med dette tarpet i forhold til Aktoen? Andre fordeler med tarp i forhold til telt uten innertelt? Det ser ut som det skal være plass til to stykker  + bagasje under det tarpet når det er lavt satt opp. Det blir antakelig noe trangere da i Aktoen, men på den annen side kan man sitte opp uten å stange i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (37 minutter siden):

Sikkert et bra tarp, ingen tvil om det. Men hva veier det når du må ta med gåstaver og bivy (og eventuelt annet nødvendig som man ellers ikke ville trengt, footprint?) i vekta? Tarpet alene veier vel 428 eller 340 gram alt etter stoff (med plugger? barduner?). To gåstaver eventuelt to korte teltstenger (jeg bruker ikke gåstaver) veier vel minst 500+ gram? Bivy 300+ gram? Er bardunene med i vekta? (vanskelig å se hva som er med i vekta som oppgis av produsenten)

Jeg har et Hilleberg Akto (red label). Uten plugger og innertelt veier det 928 gram (veid på mi ega vekt som er rimelig nøyaktig, kan plukke av det noen gram til ved å bytte ut de 3 mm tykke bardunene med noen tynnere samt fjerne bardunstrammerne som jeg strengt tatt ikke trenger for annet enn at det er enklere å stramme bardunene, så si 900 gram for enkelthets skyld). Det blir omtrent som å ligge under en tarp, men med dør som kan lukkes og lufteluker så det holder. I dette tror jeg ikke jeg ville trenge en bivy selv i kraftig vind, men har jo ikke testet det da. Maks antall plugger er samme som for Trailstaren, 10 stk, så her kan vi bruke nøyaktig de samme pluggene. Hvor mye lavere ned i vekt kommer man så med dette tarpet i forhold til Aktoen? Andre fordeler med tarp i forhold til telt uten innertelt? Det ser ut som det skal være plass til to stykker  + bagasje under det tarpet når det er lavt satt opp. Det blir antakelig noe trangere da i Aktoen, men på den annen side kan man sitte opp uten å stange i taket.

Akto uten innertelt er fin løsning det da hvis man vil holde vekten så lav som mulig. God plass får man også da :). Man må ikke bruke bivy under Trailstaren, men jeg ville hatt det med på tur for ekstra kalde netter og for beskyttelse mot mygg. Min bivy er denne https://katabaticgear.com/products/bristlecone-bivy som veier ca. 220g. Gåstaver bruker jeg uansett så det er ikke ekstra vekt for meg. Jeg sjekket nettopp pakkelisten fra den gang jeg gikk Jotunheimstien med Trailstar. Der står det at tarpen (silnylon) veide 548g med barduner, og plugger 157 gram. I tillegg hadde jeg med et innertelt med netting fordi jeg visste det ville bli mye mygg, og det veide 355g. Så ja, det blir fort vekt som et lett enmannstelt. Fordelen med Trailstar-oppsettet vs. Akto uten innertelt vil jeg si er pris, mindre blafring i vinden og fleksibilitet i oppsett. Er man i skogen i fint vær kan man ha den høyere og ha masse plass. Akto-fordelen er etter min mening som du sier å ha en dør for å komme enkelt ut og inn. Med Trailstaren må man krype inn når den står lavt. Skulle til å nevne den overlegent gode duken på Akto, men silnylonen på Trailstaren er også bra, mer enn bra nok når MLD er så nøye med å teste alt stoff de får inn.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To sider ved dette som bør bemerkes. For det første Colin Ibbotson, og det sier en god del om nivået man bør være på når man velger tarp eller formet tarp som bolig i fjellet over tregrensa og på lengre turer. Punkt to er kanskje det viktigste. For vi snakker her om to ganske så forskjellige boliger.

Formet tarp. Vektmessig, hvis man har et ok lettvektstelt, så er det fint lite å spare. Videre så er det ikke bardunfester oppe på duken, kun langs kanten nede, og på min så blir de store flatene trykt et stykke inn ved ugunstige vindforhold. Har det i tillegg formet seg kondens på innsiden så må man regne med dråpespurt. Det er heller ikke bare bare å senke duken ned midt på natten heller hvis vinden tar seg opp. Må man det, og det i tillegg regner, så blir den en særdeles utrivelig nattlig manøver. Lavere oppsett betyr også mindre plass tilgjengelig, og kan gjøre matlaging både vanskelig og farlig. Så sier det seg selv at inn -og utstiging ved lavt oppsett ikke er særlig gunstig. Den vil heller ikke bli så lun og temperert som et telt.

Et godt telt holder som regel grunnformen sin i vind. Sjeldent man må ut på natta å justere hvis jobben er gjort kvelden i forveien. Som oftest er et telt lunt, og man har alltid et tørt "rom", samt fristed fra insekter. Fortelt er ofte praktisk. Man får teltkonstruksjon i dag der man kan åpne hele fronten hvis man ønsker utsyn. Matlaging i telt er trygt så lenge det gjøres forsvarlig.

Det hele koker ned til valg av to forskjellige boliger, og man må øve seg på begge for at det skal fungere til eget bruk. Min konklusjon er at MLD klonen min, selv om den var tiltenkt det, ikke kommer med på lengre turer. Derimot er en vanlig tarp alltid med på både korte og lengre turer. 

På bildet ser dere to budsjett telt og en tarp. Vi fikk mye vind første campen vi hadde på flatvidda i nord på en av fjorårets langturer, og tarpen ble lagt ned og sikret hver natt til været skiftet til det bedre. I tillegg til 2-4gr, hadde dette blitt en utrivelig opplevelse i MLD klonen min. Kanskje ikke bare utrivelig, men uforsvarlig.

_HK60267.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.