Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med Primus Omnifuel II


Nematoid

Anbefalte innlegg

Tenker å høre med kloke turfolk med erfaring i forhold til kokesystemer på tur.
Har i flere år brukt en Optimus 111 som jeg fikk av min far. Denne har jeg brukt fritidsparafin på, og denne har gått og gått helt uten vedlikehold. Hvis den har ligget til lagring en god stund kan det hende den spytter og freser litt ved første opptenning, men ellers har den gått reint og helt uten problemer.

Tenkte at jeg skulle oppgradere til en Primus Omnifuel II, men denne krangler jeg litt med. Kjøpte den tidligere i vinter og har brukt den 2 ganger. Nå driver dysa og tuller, og jeg er ikke komfortabel med å fyre med bensin eller lignende drivstofftyper. Ser det er flere som bruker tennvæske med samme dyse som brukes til parafin, men har veldig lyst til å få den til å fungere på parafin.

Om den ikke går på alt, så kan den egentlig ikke hete omnifuel. Håper på nyttige svar, og kanskje noen tips! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Standard er det vel bensindysa som er montert i den. Nummer 37 så vidt jeg husker. Til parafin/tennveske er det 28. Gass er 45. Har omni 1 men har stort sett bare kjørt den på bensin. Testet den på gass men synes det bruker mer gass enn en dedikert gassbrenner. På min 111 bruker jeg stort sett tennveske fra Biltema, fungerer veldig bra. Regner med den går på omni 2 og så lemge du setter i 28 dysa. Jeg liker dog bensin på den, kan forvarme med å slippe ut bensis fra brennern. Bruker renset bensin og ikke noe problemer med det siden jeg kjøpte omnien i 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

borgern skrev (2 timer siden):

Standard er det vel bensindysa som er montert i den. Nummer 37 så vidt jeg husker. Til parafin/tennveske er det 28. Gass er 45. Har omni 1 men har stort sett bare kjørt den på bensin. Testet den på gass men synes det bruker mer gass enn en dedikert gassbrenner. På min 111 bruker jeg stort sett tennveske fra Biltema, fungerer veldig bra. Regner med den går på omni 2 og så lemge du setter i 28 dysa. Jeg liker dog bensin på den, kan forvarme med å slippe ut bensis fra brennern. Bruker renset bensin og ikke noe problemer med det siden jeg kjøpte omnien i 2003.

Da kan det kanskje hende jeg prøver med tennvæske. Ved at både parafin og tennvæske er samme ulla i forhold til kjemisk sammensetning (parafindestillater). Tennvæske brenner jo bra og soter kanskje ikke så mye som den feite parafinen gjør.

Men jeg må vel kanskje rense systemet før jeg prøver noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nematoid skrev (22 minutter siden):

 

Da kan det kanskje hende jeg prøver med tennvæske. Ved at både parafin og tennvæske er samme ulla i forhold til kjemisk sammensetning (parafindestillater). Tennvæske brenner jo bra og soter kanskje ikke så mye som den feite parafinen gjør.

Men jeg må vel kanskje rense systemet før jeg prøver noe annet? 

Bruk fritidsparafin, eller en tennvæske med C10-C13 fraksjoner og <2% aromat. Da har du omtrent samme produktet. Den ene soter ikke mer enn den andre. Sørg for god forvarming, så brenner de som gass.

Fungerer ikke fritidsparafin, så fungerer ikke en riktig type tennvæske noe bedre. Det finnes også tennvæsker som har fraksjoner som ikke fungerer (står gjerne bare «nafta» på innholdsfortegnelsen).

Du trenger ikke å rense systemet etter bruk av 4-takt alkylatbensin, det er nesten det samme som parafin i grunn, bare med C4-C6 fraksjoner.

Har du brukt noe annet enn 4-tak alkylatbensin, eller primusbensin, så har du brukt feil bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Bruk fritidsparafin, eller en tennvæske med C10-C13 fraksjoner og <2% aromat. Da har du omtrent samme produktet. Den ene soter ikke mer enn den andre. Sørg for god forvarming, så brenner de som gass.

Fungerer ikke fritidsparafin, så fungerer ikke en riktig type tennvæske noe bedre. Det finnes også tennvæsker som har fraksjoner som ikke fungerer (står gjerne bare «nafta» på innholdsfortegnelsen).

Du trenger ikke å rense systemet etter bruk av 4-takt alkylatbensin, det er nesten det samme som parafin i grunn, bare med C4-C6 fraksjoner.

Har du brukt noe annet enn 4-tak alkylatbensin, eller primusbensin, så har du brukt feil bensin.

Hadde noen typer parafin lignende. Bytta til lampeolje som hadde de verdiene du nevnte her over. Nå brenner den veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nematoid skrev (Akkurat nå):

Hadde noen typer parafin lignende. Bytta til lampeolje som hadde de verdiene du nevnte her over. Nå brenner den veldig bra.

Så bra!

Lampeolje pleier å ha litt tyngre fraksjoner, C13-C16 eller noe sånt. Trenger gjerne litt mer forvarming for å bli klar, men jeg har også brukt lampeolje uten problemer 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (31 minutter siden):

For info så plages jeg også med å få min Omnifuel II til å gå rent på parafin, har prøvd både fritidsparafin og tennvæske, så er tilbake på bensin nå.

Hvilken type bensin er greiest å bruke da? Aldri brukt bensin på primus før, men hadde jo vært greit å teste det ut en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nematoid skrev (1 time siden):

Hvilken type bensin er greiest å bruke da? Aldri brukt bensin på primus før, men hadde jo vært greit å teste det ut en gang. 

Det er primusbensin, eller 4-takt alkylatbensin (også kalt gressklipperbensin/miljøbensin).

4-takt alkylat er nok mest brukt, billigere og minst like bra som «primusbensin».
2-takt skal ikke brukes pga. oljeinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøper sånne litersflasker med aktylatbensin fra Biltema. Brenner klokkerent og ingenting sot, og er lettere å håndtere enn disse 4 litersdunkene. 
Men jeg har blitt mye mer forsiktig nå enn før med bensin, etter at jeg har lest om / sett Mike Horn , Cecilie Skog og andre erfarne folk ha skikkelige «nær døden» opplevelser med bensinprimus. Jeg tenker at når erfarne folk som de brenner ned teltene sine så er det ikke usannsynlig at jeg kan kløne det skikkelig til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg kjøper sånne litersflasker med aktylatbensin fra Biltema. Brenner klokkerent og ingenting sot, og er lettere å håndtere enn disse 4 litersdunkene. 
Men jeg har blitt mye mer forsiktig nå enn før med bensin, etter at jeg har lest om / sett Mike Horn , Cecilie Skog og andre erfarne folk ha skikkelige «nær døden» opplevelser med bensinprimus. Jeg tenker at når erfarne folk som de brenner ned teltene sine så er det ikke usannsynlig at jeg kan kløne det skikkelig til. 

Ja okey. Tenker at fyring inne i telt ikke blir nødvendig for min del da jeg ofteste sover i hengekøye. Blir ting for ille, så lager jeg bål, men tenker det er ganske greit å ha en primus som fungerer. Føler at det blir litt teit å gå tilbake til min gamle Optimus 111 når jeg nå har gått til innkjøp av en Primus Omnifuel som burde fungere optimalt. Kan nok hende jeg må teste ut bensin da, om jeg fortsetter å slite med parafinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er litt i samme båt som deg på et vis, eller er vel på vei til å gå ombord i båten. Jeg har også noen gamle 111 som jeg er veldig komfortable med. Så har jeg lyst til å bytte, mest for å få ned vekta, men det virker jo ikke som det finnes gode, moderne brennere. Spesielt ikke for parafin.

Ser rundtom i forumet at mange klager på pumpa til Primus. Optimus sin brenner går visstnok ikke bra på parafin. MSR sine brennere har jeg lest er kun for vannkoking og snøsmelting og har visstnok dårlige muligeter for å regulere ned effekten.

Så jeg lurer på om jeg bare skal fortsette med de gamle 111'ene så jeg er sikker på jeg har noe som virker uten for mye tøys.

Var det bedre kvalitet på primuser før i tiden? Eller har vekt blitt prioritert foran driftsikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (45 minutter siden):

MSR sine brennere har jeg lest er kun for vannkoking og snøsmelting og har visstnok dårlige muligeter for å regulere ned effekten.

 

MSR Dragonfly har super flammekontroll og kan reguleres like bra som hvilken som helst annen multifuel. Se selv på youtube. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (11 timer siden):

Jeg er litt i samme båt som deg på et vis, eller er vel på vei til å gå ombord i båten. Jeg har også noen gamle 111 som jeg er veldig komfortable med. Så har jeg lyst til å bytte, mest for å få ned vekta, men det virker jo ikke som det finnes gode, moderne brennere. Spesielt ikke for parafin.

<...>

Så jeg lurer på om jeg bare skal fortsette med de gamle 111'ene så jeg er sikker på jeg har noe som virker uten for mye tøys.

Skaff deg ein god gamel Optimus 00 eller Primus 210. Betre parafinbrennar for ryggsekkbruk får du ikkje. Same reintbrennande brennar som 111. Men regulering med trykk, noko i alle fall eg har veldig god erfaring med.

Ubetydleg tyngre enn 'moderne' brennarar. Hugs at vekta er inkludert tank, og tank må ein ha til dei 'moderne' også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en som tok Trangia underdelen og brettet ut to fliker som det ble boret hull i og 111 tanken ble skrudd fast. Brenneren satt perfekt i senter, Reguleringshåndtaket stakk passe ut og vindskjerminga ble helt rå. Husker ikke totalvekta, men med tank og det hele så ble det helt OK, litt lettere enn trangia med bensinbrenner og flaske., men mer klumpete å pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.