Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet mellom Finse og Haukeliseter om vinteren


Hafrak

Anbefalte innlegg

Jeg har gjennom høsten og vinteren planlagt en solo-tur fra Haukeliseter til Ådneram. Fordelen med denne ruten (foruten enkel logistikk) er at løypen går forbi en rekke ubetjente DNT hytter. Turen skulle etter planen starte fra Haukeli på fredag neste uke (05/03-2020)

Nå setter mildværet som er kommet over oss mest sannsynlig en stopper for denne planen på grunn av stor snøsmelting og store mengder overvann på vannene langs ruten. DNT råder meg mot å ta turen slik forholdene er nå.

Så da tenker jeg alternativet er å ta meg til Finse og gå til Haukeliseter fra der. 3-500 meter høyere bør gi mye bedre føreforhold, men problemet / bekymringen min er: det er ingen hytter som jeg kan finne etterforsyninger på, eller ikke minst søke nødly i, langs ruten - utenom Hellevassbu - siste hytten før Haukeliseter på ruten.

Dette blir min første langtur alene på ski, har kun døgn-overnattinger under hatten foreløpig, og kjenner at dette stresser meg ganske mye, men er samtidig sykt sulten på langtur etter lang planlegging og mye trening.

Noen som har tanker, erfaring eller råd rundt dette?

Endret av Hafrak
Dato..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv-/ubetjente hytter er fint som sikkerhet på tur. Er du likevel skikkelig ille ute på turen og det er fare for liv har du selvfølgelig mulighet til å bryte deg inn i det du skulle finne av ly på veien. 

Er du usikker ville jeg sørget for å ha med en nødpeilesender (type Garmin inreach) på turen. Da har du mulighet til å be om hjelp om du trenger det. Ha også med deg vindsekk/jervenduk, spade og søkestang så du har muligheten til å grave deg ned i nødstilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem no an på kar du legg ruta.

Du kan gå via Kjeldebu (sjølvbetent) og krysse vegen ved Dyranut. Dårleg ver; følg "vassvegane" ned til bua frå Finsbergvatn. Godt ver; gå litt høgare, over Finsbergvatn, ta opp fjellsida i sør, mellom 1366 og 1376 (evt opp skaret på 1249 og vest gjennom Krobuhalsen). Følg dalen aust om Kjeldenuten og ned i Kjeldedalen, inn mot Kjeldebu, eller innom, alt etter som. 

Vidare etter du har kryssa 7'ern er det ein sjølvbetent del på Sandhaug (var i alle fall?). 

Er det fint ver går du austre Lakadal - Hansbu - over Låven og tek ei natt i telt på høveleg stad, før Hellevassbu. Er det ustabile tilhøve tek du stikkaløypa via Litlos? 

På DNT sine sider er det litt krøkette å forstå om Litlos har sjølvbetent kvarter heile året det ikkje er ope, eller berre delar. Send dei ein epost å spørje? 

Elles er det no slik at om det vert reell naud, så er det no ein del hytter på vegen. Er det reell naud (står om liv og helse) så kjem ein seg inn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (4 timer siden):

Er du låst til Hardangervidda, eller kan andre områder være aktuelle. I så fall finnes det muligheter i mer beskyttet terreng og da er behovet for hytter litt mindre.

Ja, tror egentlig det. Bor på Sandnes så det er ikke så mange andre alternativer med høyt terreng som ikke krever lange transportetapper. Langt nok til Finse når jeg tar toget via Oslo.. 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lange vinterturer ser jeg for meg at det er to ting som er viktig:

1: At man kan håndtere kulde og kraftig vind.

2: At man må ha en realistisk mulighet for å sette opp nødly man kan overleve i så lenge som nødvendig.

3: At man kan navigere trygt, og ikke gå utenfor kanter eller nedi hull man ikke ser.

4: Nødkommunikasjon.

 

Jeg kjøpte meg en Ocean Signal PLB for noen år siden. Den henger alltid på skulderstroppen på sekken eller padlevesten og koster meg 450kr årlig i avgift. Trenger ikke å tenke mer på den før den skal inn til batteriskift og trykktest om 7 år. Veldig god investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 27.2.2021 den 18.01):

Du kan gå via Kjeldebu (sjølvbetent) og krysse vegen ved Dyranut. Dårleg ver; følg "vassvegane" ned til bua frå Finsbergvatn.

Hei. Nå melder de skikkelig uvær på Finse på lørdag, men jeg tenker om jeg kommer meg til Finnsbergvatnet og et stykke ned her kan været være bedre. Har du erfaring med hvordan vestaværet gir seg utslag "nedi der"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (2 timer siden):

Hei. Nå melder de skikkelig uvær på Finse på lørdag, men jeg tenker om jeg kommer meg til Finnsbergvatnet og et stykke ned her kan været være bedre. Har du erfaring med hvordan vestaværet gir seg utslag "nedi der"?

Ikkje nede på vatnet, men har lagt oppe på Finsefetene og nede på Midtnutevatnet med sterk kuling til liten storm middelvind. 

Der gjorde breen/Jøkulen og terrenget sitt til at det ikkje nett blei ei tydeleg framherskande retning, sjølv om veret kom frå vest og sørvest. Det var igrunn vind frå "alle kantar" om eg ikkje hugsar feil. Lenge sidan februar 2019 for ei med gullfiskhukommelse 😳😂

Har ikkje hatt skikkeleg drittver ned på Finnsbergvatnet nokon gong så veit ikkje koss vestingen vert der. Dalen går no aust-vest, men det er no så mykje anna som spelar inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (19 minutter siden):

Ikkje nede på vatnet, men har lagt oppe på Finsefetene og nede på Midtnutevatnet med sterk kuling til liten storm middelvind. 

Der gjorde breen/Jøkulen og terrenget sitt til at det ikkje nett blei ei tydeleg framherskande retning, sjølv om veret kom frå vest og sørvest. Det var igrunn vind frå "alle kantar" om eg ikkje hugsar feil. Lenge sidan februar 2019 for ei med gullfiskhukommelse 😳😂

Har ikkje hatt skikkeleg drittver ned på Finnsbergvatnet nokon gong så veit ikkje koss vestingen vert der. Dalen går no aust-vest, men det er no så mykje anna som spelar inn. 

Takk for svar. Nå blir det maratonetappe med stappfull pulk til Halne og så to dager på leiehytte der til været letter. 🙈😉

Endret av Hafrak
Trykkleif..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.