Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaske sekk?


TOT

Anbefalte innlegg

Jeg tryna på ski i forbindelse med frakt av mat til en hytte her om dagen, og oppdaget for seint at en full 1,75 liter med melk hadde gått lekk i min 130 liter Bergans Viking. 
Jeg har skylt sekken i dusjen,  men frykter at melken likevel vil gi lukt. Jeg vurderer derfor å legge sekken til bløt i badekaret sammen med egna såpe. Er det noen som har erfaring med vask  av sekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasket hagløfssekken min i vaskemaskin etter å ha sølt parafin i den. Det var ikke lurt. Det flasset av et belegg på innsiden, og sekken var overhode ikke vanntett etterpå. 
Jeg ville gått forsiktig fram, men stinker den melk må man jo gjøre noe. Tipper det var kombinasjon av temperatur og mekanisk slitasje i maskinen som ødela min. Lunkent stillestående vann med mildt vaskemiddel er nok mye snillere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd fra sidene til Bergans:

Sitat

Kan sekken min vaskes?
-
Sekker kan vaskes på 40°C finvask i maskin. Bruk Milo ullvaskemiddel eller lignende uten enzymer. Ingen sentrifugering. Fjern eventuelle aluminiums skinner, fest klips i hverandre og stram inn reimene litt før vask. Er det store sekker kan de legges i en balje eller badekar. Sett inn eventuelle aluminiums skinner når sekken er våt. Drypptørkes etter vask.

https://www.bergans.com/no/kundeservice/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (1 time siden):

Vaskemaskin er uaktuelt for den enorme sekken😆 Men jeg forsøker meg i badekaret med Milo. Alt som tåler vann, tåler Milo, har jeg lest .... 

hunder tåler ikke å bli vasket med milo. Det vet jeg, men det var ikke jeg som gjorde det...

Milo pluss badekar passer nok bra for sekken tipper jeg :) 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tog fram en gammal säck som fått lite mögellukt och tvättade ut och inv med såpa och vatten på en svamp lite fuktig ej helt blöt och tog lite efter hand och torkade mellan varje gång.

Sedan impregnering utvändigt med spray för kläder.

Provade en gång med maskin på en dagsturs säck men då försvann all invändig impregnering från fabrik.

Fått mkt spill i cykelväskor från mat viktigt då att få bort allt före lukt av härskning som kan vara svårare att få bort än själva vätskan,väskor är ju av plastbelagd väv så de suger ej upp lika ryggsäck men om de ej vädras efter varje användning och ev tvättas blir de fort otrevliga.

Ett tips är ju att ha en plastpåse runt det som kan läcka så blir det ev mindre städning.

En gång i en livsmedelsaffär hade jag en tryckflaska med 556 bil smörjmedel med grafit in och den hade läckt inv i dessa cykelväskor då blev det lite uppståndelse och städning av golv men väskorna tog ingen skada av märket Waude de är nog över 10 år nu bara bytt något spänne.(lärdom av detta tag av själva munstycket på flaskan före transport).

Ang Milo tvättmedel har någon innehållsdeklaration sådant medel finns ej i vanliga livsmedels affärer här utan de flesta köper liknande medel mkt dyrare i sportaffärer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (6 timer siden):

Det vet jag men är det baserat på tvål/såpa eller annat,misstänker att det säljs i Norge i livsmedelsaffärer för att dun täcke är väldigt vanligt hos er.

 

Milo er for ull, ikke dun. Vi bruker mye ull, og da er det vanlig å kjøpe mye vaskemiddel beregnet for ull.

Hvis dun täcke betyr dunteppe, så kjenner jeg ingen som har det. Hvis det betyr dundyne så er det mer vanlig. Men det har ingenting med Milo å gjøre.

Milo er ett mildt vaskemiddel for ull og silke, vaskemiddel uten enzymer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (20 timer siden):

Ang Milo tvättmedel har någon innehållsdeklaration sådant medel finns ej i vanliga livsmedels affärer här utan de flesta köper liknande medel mkt dyrare i sportaffärer.

Nu finns det tvättmedel för ull i vanlige butiker men det är kanske inte lika vanligt som i Norge. Har själv köpt det på stora COOP i Luleå.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 27.2.2021 den 13.59):

Det vet jag men är det baserat på tvål/såpa eller annat,misstänker att det säljs i Norge i livsmedelsaffärer för att dun täcke är väldigt vanligt hos er.

 

https://app.ecoonline.com/documents/msds/1002665/20038977_286_fe763f5e580b9904acd52dc327280055.pdf

https://app.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.php?msdsCid=1002665&viewForm=pdf&msdsInt=L-1200704&msdsLang=1&showVB=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då finns det minst tre olika typer av tvättmedel

1 Pulver med enzymer till tex bomul och de flesta syntet kläder

2 Flytande såpa baserade eller tvålflingor för tex spandex träningskläder

3 Tvättmedel för dun

Den enda gång jag märkt någon direkt betydelse var vid handtvätt av gamla regnkläder från Abeko belagd väv troligtvis av polyuretan då det lossade stora sjok av beläggningen då hade jag pulver typ Via om det berodde på att de låg för länge i blöt eller att materialet var så nedbrutet av ålder vet jag ej,skulle välja såpa nästa gång till regnkläder

PS Dyne betyder täcke dvs i stället för filt oftast av ull som man har i ett påslakan förr var täcke av vadd av rester från textilindustrin av bomull eller syntet

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.