Gå til innhold
  • Bli medlem

Kryssing av bekk med mye vann - uten å bli våt...


REJOHN

Anbefalte innlegg

Annonse
sofasliter skrev (11 minutter siden):

Dersom sko og bukse holder vannet ute, så kan du forsøke å tette med tape. Det funker sånn passe bra, men det er mulig å få det helt tett, og til en så kort passering bør det kunne holde slik at du ikke blir veldig våt.

Denne gangen var det ikke nødvendig - jeg holdt meg tørr på beina. Det går greit så lenge du er kjapp....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har teste å vade selv med støvler og goretex bukse. Strammet den borrelåsen nederst på bukse hardt rundt støvler nederst på skaft slik at trykk kommer mellom maljene. Over der spenner jeg en vanlig pakkrein mellom maljene. Da har jeg krysset med vann til litt over midten av leggen uten å få noe vann i støvlene. Forutsetter at støvler og bukse er tett da. En kompis som var med hadde hull i ene støvelen og da gikk det ikke like bra. Bare testet 2 ganger, og ikke større enn Grøtåa i Femundsmarka. Normalt prøver jeg legge turen så jeg kan bruke broer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å investere i tredelte gåstaver som kan tas frem ved behov. Har også med vanlige 5-liters brødposer som kan brukes som en "liner" nedi støvlene, for å holde foret tørt dersom en må vade. Lissene på skoene kan lage en forsegling slik at vannet ikke trenger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid staver på gåtur, så der er vi lik. De dager som det er vått og kaldt har jeg tilfeldigvis også gamasjer. For litt större vad klaer jeg av meg men sånne der vad som på bildet tar jeg helst på meg regnbukser og så gamasjene over. Då bruker det bare bli en liten flekk vått etter 10-15 meter vading i vann som går halvveis opp på leggen. 

Reimer runt anklene ska jeg pröve neste gang. Ser lurt ut! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sealskinz vattentäta strumpor till knäna,de är lite tjocka tunga och svåra att sätta på men nedkyld och våt blir man ej.

Förr gjorde man/jag en lång kraftig björk stav på vägen till högfjället och hoppade över små djupa bäckar med den,går ju ej med vandringsstavar har bra gångstavar kompardell men de böjer sig om man belastar dem hårt tex vid fall i slyteräng vid skogsröjningar som man i bland måste gå igenom billigare stav skulle gått av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (På 25.2.2021 den 19.48):

Det fikk meg til å tenke på hva som trengs for å komme over en slik bekk

Hi ReJohn,
Ja, det er fjeldvandringens dilemma som et at indlæggene peger på.
Jeg har tænkt på forskelligt. Den mest minimalistiske er en lille 'lap' til at styrke tætheden over snørrebåndene når bukser eller gamacher bliver strammet omkring. Remmen om støvle og bukser/gamacher må være tæt nok på de største glatte flader af støvlen. Jeg tror at jeg kan komme langt med at stramme gamache stramt med en lang rem der kan gå to gange rundt støvlen; én gang omkring støvle-skaftet, og én gang under støvlen .. det kan gi' det største og bredeste pres over problem-området rundt støvle-snørringen. Jeg er ikke bekymret over materialerne ... det er det direkte strømmende vand der er problemet. Jeg har købt mit andet par gamacher og fundet at der er stor forskel på hvor nemme og praktiske de vil være ... jeg tror jeg vil reparere mine gamle 'Norrøna'.
På den mere 'kreative' side kunne jeg forestille mig to store plastik-poser (af den dyre, moderne og stærke slags) og skære fodsåler ud af et gammelt skumgummi ligge-underlag og lime på. De kan vel skæres til at passe støvlen og måske limes på dobbelt, én gang på hver siden af plastik-posen, for ikke at slide direkte på posen. De burde så lige kunne trækkes over støvlerne og lukkes under knæet .. og spændes omkring støvlen med før omtalte dobbelt-rem? Måske mister man følelsen med det underlag man går på? Lyset er, at det er endnu én af de 100 g's løsninger der var utænkelige for 10 år siden.
De lette vandre-stave er et must i min alder.

Jeg kan ikke finde dét sted på videoen, hvor Per hælder vand ud af hælen på 'støvlen' ... men i mindre krævende terræn kunne det være en løsning. 8.00 minutter inde kan man se kajak-støvlen.

Peter Persson med købe-varianten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.