Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til klatretur i Hurrrungane


mel

Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk - og spesielt klatrefolk!

Jeg tenker på å ta en klatretur til Hurrungane på sensommeren. Jeg er fjellvant, men nybegynner når det gjelder klatring - har brattkort, kurs i utendørsklatring og kurs i naturlige sikringsmidler. Ikke klatret ute utenom kurs. Tenker på å leie guide, men lurer på hvilken klatretopp i Hurrungane er enklest for en nybegynner? Har vært på Store Austabotntind - ikke en klatretopp, men synes det gikk greit. Blir Søre Dyrhaugstind for vanskelig? Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Prebb skrev (8 timer siden):

Storen er helt overkommelig. Avhengig av rutevalg så ligger klatringen rundt 4 til 5. Jeg var der på den første klatreturen i høyfjellet med guide. 

Det er ingen klatring før etter galleriet. Det som gjør den turen utfordrende er været og den lange anmarsjen. 

 

Tusen takk for svar! Veldig hjelpsomt, har ikke tenkt på Storen. Skal vurdere det👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om været er bra og du er klar for en 10-12 timers tur så føler jeg Storen er obligatorisk. Det er dessverre den eneste klatretoppen jeg har vært på i området. Dyrhaugsryggen fra bandet har jeg blitt anbefalt. Dette er ikke veldig komplisert klatring, men det er jo alltid kjekt å dra dit med noen som har litt erfaring fra området. Selv om ruten i klatreføreren tilsier enkel klatring så er det ikke alltid like lett å finne den.

Ellers vil jeg si at Hurrungane er selve indrefileten av alpine toppturer! Selv har jeg vært der mest på ski. Det anbefales også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Austabotntraversen er også et fint alternativ. Litt klatring+ en del rangling = typisk alpin klatring. Dyrhaugsryggen fra bandet som nevnt anbefales også ofte. Om dere tenker å bruke guide har vedkommende sikkert også noen andre gode alternativ.

Off topic: Om du ikke har klatret noe særlig ute alene tidligere kan det å klatre flertaulengdesruter (naturlig sikret) i litt enklere tilgjengelig terreng være en fin måte å bygge erfaring.  Enklere å få inn mengdetrening på det klatre- og sikringstekniske når man slipper 4-5 timers anmarsj før og etter. Mange fine ruter i Nissedal, Hemsedal etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mel skrev (1 time siden):

Godt poeng det med å få øvd på enkle flertaulengdesruter i forkant. Det må jeg få til. Takk for tips!

Hvilket område bor du i?  Mulig det er en del tips å få på ruter å prøve seg på i nærområdet ditt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke veldig langt til Nissedal og rutene rundt Treungen: http://oyvind.kolbu.ws/nissedal.pdf

Hør evt med https://www.klatringsor.no/styret/ ift om det er noe enda nærmere.

Jeg var med og gikk noen førstebestigninger som var på noen taulengder når jeg bodde i Grimstad på nittitallet samt var tilbake på besøk etterpå, men klarer ikke å huske spesifikt hvor disse var (Selektiv hukommelse øker med alderen 🙉).

image.png.dc6ed190b5f3b63c06c7bfb154d90915.png

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.