Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatresele for skibestigning med eller uten sentralløkke?


Anbefalte innlegg

Ser på lette klatreseler til bruk til skibestigning og brevandring med ski.

De letteste selene har ikke sentralløkke, men to løkker man skal binde seg inn i.

Hva er fordeler/ulemper med og uten sentralløkke?

Produsenten skriver at selen uten sentralløkke er mest «teknisk» med mest mulighter, men jeg leser andre steder at seler uten sentralløkke ikke er beregnet for ett «førstemannsfall».

Man får lette seler med sentralløkke også, så vektargumentet kan man tilnærmet se bort ifra.

Mulig de uten sentralløkke er lettere å ta av/på siden man slipper en god spenne på magen?

Så, med eller uten sentralløkke?

 

D5BECF41-5265-423B-B636-F46C0F8941A8.jpeg

1718B1CD-0AC6-4068-89CF-19B36333BB61.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Marius Engelsen endret tittelen til Klatresele for skibestigning med eller uten sentralløkke?
Annonse
Prebb skrev (7 minutter siden):

Ja, men der står egentlig bare det opplagte. De nevner ikke en eneste ulempe med å velge en sele uten sentralløkke sånn jeg forstår det jeg leser.

Det eneste jeg finner om dette er det som norsk fjellsportforum skriver i sin instruktørveiledning, og det er at en sele uten sentralløkke ikke tåler ett førstemannsfall. Men den påstanden finner jeg ikke igjen noen steder, heller ikke i beskriver/sammenligninger hos produsenter. Så stemmer dette?

Man får klatreseler uten sentralløkke helt ned i 89 gram, som kan pakkes i en liten lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er gammeldags men jeg vil kalle en sele uten sentralløkke som sele for brekryssing og "ski mountaineering", dvs. en sele for sikring mot fall (kryssing av bre og andre krevende passasjer) samt rappeller. Skal du sikre andre ut fra selen så er sentralløkka kjekk, tar du et fall, spesielt på led, så er det kjekt å vite at selen henger godt rundt livet. (ikke åpner/utvider seg mye rundt livbeltet) om du skulle ende opp ned i fallet, osv.  (Med sekk bør du også vurdere behovet for brystsele mtp å ikke bli hengende opp ned etter et fall.)

Dog vet jeg at 89 g selen du refererer til er brukt til klatring på is. Her er noen reviews:

Det koker ned til hva du skal bruke den til, begrenser det seg til det du skriver innledningsvis så vil de duge så lenge du ikke har behov for mer utstyrsløkker etc.

Jeg har selv et par seler av den typen uten sentralløkke liggende til brebruk men bruker konsekvent annen sele selv til brekryssing og alpint bruk vinterstid siden jeg har den til isklatring. Denne veier mer enn de du refererer til (300 g) og har hurtigjustering på begge sider i livbeltet samt hurtigjustering på lårløkkene. Null problemer å ta på med stegjern på skoa, om det er avgjørende (men det er like å ta på selen når det er behov for å ta på stegjerna og da gå med selen klar på kroppen).

image.png.89f20bbfdf2a1eea060197f34471252e.png

Igjen, det koker ned til hva som passer din bruk best. (Og ikke ta det jeg skriver som fasit, andre på forumet her har garantert mer erfaring eller sertifisering på dette.)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigeste forskjellen på seler med og uten sentralløkke, er hvordan dei vil oppføre seg ved eit fall.

Sele med sentralløkke vil gi eit vesentlig mykere fall.

Den vil starte med å løfte lårene oppover, samtidig som den da automatisk vil prøve å orientere deg i en bedre fall posisjon. Deretter vil kreftene forskyves mer mot  hoftebeltet.  Kreftene blir dermed fordelt over flere ledd, noe som vil medføre eit  betydelig mykere og mere behagelig fall.  Kreftene som påvirker selen blir bedre fordelt slik at dei ulike delene på selen blir utsatt for mindre krefter alt i alt. Dette fører til at selen  kan tåle førstemansfall bedre og dermed gi bedre beskyttelse for klatrer ved harde fall. (førstemansfall)

En annen vesentlig ting med sentralløkka er at den letter arbeidet med eks. sikringsarbeid, redning ol.

 

Ulike seler har ulike bruksområde.

Alpine seler for skikjøring er i all hovedsak laget for å sikkre deg i situasjoner der harde førstemansfall ikkje forventes, men mere  "fall"  av type utglidning på snø/is. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg er gammeldags men jeg vil kalle en sele uten sentralløkke som sele for brekryssing og "ski mountaineering", dvs. en sele for sikring mot fall (kryssing av bre og andre krevende passasjer) samt rappeller. Skal du sikre andre ut fra selen så er sentralløkka kjekk, tar du et fall, spesielt på led, så er det kjekt å vite at selen henger godt rundt livet. (ikke åpner/utvider seg mye rundt livbeltet) om du skulle ende opp ned i fallet, osv.  (Med sekk bør du også vurdere behovet for brystsele mtp å ikke bli hengende opp ned etter et fall.)

Dog vet jeg at 89 g selen du refererer til er brukt til klatring på is. Her er noen reviews:

Det koker ned til hva du skal bruke den til, begrenser det seg til det du skriver innledningsvis så vil de duge så lenge du ikke har behov for mer utstyrsløkker etc.

Jeg har selv et par seler av den typen uten sentralløkke liggende til brebruk men bruker konsekvent annen sele selv til brekryssing og alpint bruk vinterstid siden jeg har den til isklatring. Denne veier mer enn de du refererer til (300 g) og har hurtigjustering på begge sider i livbeltet samt hurtigjustering på lårløkkene. Null problemer å ta på med stegjern på skoa, om det er avgjørende (men det er like å ta på selen når det er behov for å ta på stegjerna og da gå med selen klar på kroppen).

image.png.89f20bbfdf2a1eea060197f34471252e.png

Igjen, det koker ned til hva som passer din bruk best. (Og ikke ta det jeg skriver som fasit, andre på forumet her har garantert mer erfaring eller sertifisering på dette.)

 

Lekelysten82 skrev (5 minutter siden):

Den viktigeste forskjellen på seler med og uten sentralløkke, er hvordan dei vil oppføre seg ved eit fall.

Sele med sentralløkke vil gi eit vesentlig mykere fall.

Den vil starte med å løfte lårene oppover, samtidig som den da automatisk vil prøve å orientere deg i en bedre fall posisjon. Deretter vil kreftene forskyves mer mot  hoftebeltet.  Kreftene blir dermed fordelt over flere ledd, noe som vil medføre eit  betydelig mykere og mere behagelig fall.  Kreftene som påvirker selen blir bedre fordelt slik at dei ulike delene på selen blir utsatt for mindre krefter alt i alt. Dette fører til at selen  kan tåle førstemansfall bedre og dermed gi bedre beskyttelse for klatrer ved harde fall. (førstemansfall)

En annen vesentlig ting med sentralløkka er at den letter arbeidet med eks. sikringsarbeid, redning ol.

 

Ulike seler har ulike bruksområde.

Alpine seler for skikjøring er i all hovedsak laget for å sikkre deg i situasjoner der harde førstemansfall ikkje forventes, men mere  "fall"  av type utglidning på snø/is. 


Ja, jeg holder på å lese «Breboka - Håndbok i brevandring» og der står dette med brystsele også. Jeg skal gå Høgruta om noen uker, og har ikke erfaring med dette, så da liker jeg å sette meg litt inn i det jeg skal før jeg drar :) En fare med å falle med sekk er at man kan få «hæla i nakken» hvis man ikke har brystsele, og da kan man bli alvorlig skadet står det.

Jeg tolker det som at hvis man har en sele med sentralløkke, kan den brukes til alt og gir litt mykere fall. Det koster bare 70 gram ekstra.

På denne turen bruker jeg nok selen jeg har fra før. Det er en Petzl sportsklatringsele. 450 gram, litt klumpete under sekk/hoftebelte, og man må av med ski/stegjern for å få den av/på. Det er nok ikke helt ideelt, men funker. Greit å få prøvd seg litt før man kjøper, så vet man litt mer hva man vil ha :)

 

Isøks leier jeg. Såvidt jeg har lest meg fram til er typiske turøkser med rett skaft, eller svakt bøyd skaft, på ca 50 cm passe til denne bruken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - ALLE klatre/alpin-seler tåler fall. Fint å læse hva selvutnevnte anonyme eksperter, slikt som oss her på fjellforum, mener om ting, med det krever stor grad av kildekritikk. Seler som selges til fjellsport, klatring, tindebestigning, alpinisme, mountaineering eller hva begrep man nu bruker skal være godkjent etter samme norm - CE EN 12277, UIAA - type C for sitteseler. Selene kan ha ulike egenskaper ved et fall, men de tåler at du tar et fall i de!
Det er ikke sentralløkken som avgjør hvor god/dårlig, en sele håndterer fall, men utformingen av benløkkene, og hoftebeltet samt hvordan disse er "linket" sammen når en binder seg inn i tauet. Du kan jo i prinsippet fjerne sentralløkken på en sport-klatresele, du laver jo en ny med tauet du binder deg inn med - men sentralløkken er praktisk å ha til andre arbeidsoppgaver/situasjoner, t.d. rappell og ellers når en ønsker å koble karabinkroker direkte i selen.

Men begge de seler du viser bilde av, har jo sentral løkker - sentralløkke = et "sentralt punkt" som "sammenkobler" selen mot t.d. en karabin. På fly modellen er sentral punktet bare 2 løkker.
I "gamle dager" snakket man om "alpine" klatreseter (mountaineering harnes) og "sport" klatreseler, den differensiering fungerer fortsatt. 
I dag snakker vi bare 100g forskjell på en topp sport og alpinsele, men der er fortsatt stor forskjell i pakkvolum og hvor behagelig selene er i bevege seg i på føttene (gå ikke klatre) men som sagt, begge tåler fall(!). Noen "alpin" seler har en annen sammenkobling mellom benløkkene og hoftebeltet, og noen har et høyere punkt for innbinding. Det vil gi en annen bevegelse når et fall fanges opp - komfort i fallet om du vil, men de tåler et fall.

Så bliver det en "trade off" mellom ønskede egenskaper i den aktivitet du skal drive med. Skal du jobbe mot din første 8+ i klatresentret eller gå "Josten på langs" - skal den være behagelig å falle i eller behagelig å gå med i 14 timer - eller en mellom ting.

Endret av RAS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.