Gå til innhold
  • Bli medlem

Couscous som turmat - utskilt fra Gilde utfordrer Real


Ludden

Anbefalte innlegg

Annonse
Ludden skrev (2 timer siden):

Får slå ett slag for couscous siden ingen andre nevner det. Like enkelt som potetmos, og definitivt bedre enn hurtigris :)

Semulegrøt (couscous) - semule, er den indreste delen av hvetekjernen - som igjen er rullet i mel - slik får man couscous. Den er såpass næringsfattig at den neste er å regne som slankekost. På tur der man forbrenner mer kalorier enn normalt, vil man fort oppleve seg slapp og trøtt etter et par dager med couscous på menyen. På "slappe" dagsturer i lavt tempo, eller rolige helgeturer kan det fungere.

Egner seg best til bruk i tagine (keramisk fat med heldekkende lokk som langtidsstekes - gjerne på bål). Eller på saj-stekepanne. Men slike fremgangsmetoder er ganske uvanlige for nordmenn flest. De fleste i Norge bruker couscous som en erstatning for ris - da får man ofte en tørr og litt kornete konsistens som kan oppleves som sandkorn. Eller i bruk i salater. 

Både potetmos, pasta og ris er mye rikere i næringsinnhold enn couscous. 

Hilsen kokken. 🤪

Endret av Frihet85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semulegrøt ble ikke nevnt med ett ord, har ingen erfaring med det siden heimkunnskap på skolen, og couscous oppleves som noe helt annet, selv om det er semulegryn.

Couscous er 354 kcal pr 100gr tørr vare(70% karbohydrater), eller 177kcal pr 100 gram ferdig vare, mot 148 kcal for hurtigris og 56 kcal for potetmos. Står ikke næringsinnhold for tørr vare på disse.

Det blir hverken tørt, eller likt sand når jeg lager det, er enkelt å tilføre smak, og fungerer godt for meg, selv uten tagine :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludden skrev (13 minutter siden):

Semulegrøt ble ikke nevnt med ett ord, har ingen erfaring med det siden heimkunnskap på skolen, og couscous oppleves som noe helt annet, selv om det er semulegryn.

Couscous er 354 kcal pr 100gr tørr vare(70% karbohydrater), eller 177kcal pr 100 gram ferdig vare, mot 148 kcal for hurtigris og 56 kcal for potetmos. Står ikke næringsinnhold for tørr vare på disse.

Det blir hverken tørt, eller likt sand når jeg lager det, er enkelt å tilføre smak, og fungerer godt for meg, selv uten tagine :)


Æsj, du har helt rett ang couscous. 😆
Jeg må slutte å stole blindt på det jeg (tror) jeg lærte på kokkeskolen for 20 år siden. Jeg måtte google litt. Det virker som næringsinnholdet på couscous varierer mye fra merke til merke. Men tar utgangspunkt i Matvaretabellen.

Kokt couscous: 177 kcal - 2g fett, 31g karbohydrater, 6g proteiner 2g fiber
Potetmospulver m/melkepulver - 344 kcal - 2g fett, 70g karbohydrater, 8g proteiner, 7g fiber
Hurtigris ferdig kokt - 122 kcal, 0g fett, 26g karbohydrater, 8g proteiner, 2g fiber
Ferdig kokt pasta - 150 kcal, 0g fett, 23g karbohydrater, 4g proteiner, 1g fiber
Kilde: https://www.matvaretabellen.no/

Uoffisiell kåring høyest til lavest næringsinnhold
1. Potetmospulver m/melkepulver
2. Couscous
3. Pasta
4. Hurtigris 
5. Potetmospulver u/melk


Tror jeg skal passe meg for hva jeg skriver heretter. 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Couscous som turmat - utskilt fra Gilde utfordrer Real

Støtter trådstarter 100%

Couscous krever dessuten lite koketid (bare kokende vann, og det kan også trekke kaldt) og smaker (etter min mening) mye bedre enn potetmos.

Vanligvis så «spriter» jeg også opp couscousen med smør/olje, stekt løk og/eller hvitløk, chilli, etc. supert tilbehør til fisk, etc.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrundeL skrev (4 timer siden):

Vanligvis så «spriter» jeg også opp couscousen

En god dæsj lime er effektivt for å få litt smak. Har man i tillegg fisk stekt i mengder med smør og noe løk har man et herremåltid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (25 minutter siden):

Tenker røykelaks, sorte oliven, litt agurk og tomater og feta ost i vakumpakket pose, som vendes inn i couscousen. Litt olje og salt i også. Føler jeg trenger litt nye tur matoppskrifter for 2021 sesongen. 🥘

Men...dersom du må bruke så mange ingredienser for å få couscousen til å bli spiselig, hvorfor ikke heller ta med seg noe som smaker godt i utgangspunktet?
(Men sier samtidig ja takk til oppskrifter på god turmat, det trengs, blir fort litt ensidig her i gården :)

 

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (45 minutter siden):

Men...dersom du må bruke så mange ingredienser for å få couscousen til å bli spiselig, hvorfor ikke heller ta med seg noe som smaker godt i utgangspunktet?
(Men sier samtidig ja takk til oppskrifter på god turmat, det trengs, blir fort litt ensidig her i gården :)

Det smaker ikke vondt, det bare smaker lite. Mer smak enn hvit ris, men ikke mye mer smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jammen en pakke Bulgur stående 😆

koketid: 8-10min

næring: 1500kJ/350kcal pr. 100g

Personlig så er jeg (på kortere turer) mer opptatt av metthetsfølelse enn max mengde energi. Så lenge jeg er mindre enn 14 dager på tur så er det ikke noe problem å forbrenne mye mer enn jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg testet nylig cous cous som turmat og synes det fungerte bra. Det smakte godt, var enkelt og raskt å tilberede og ga fin metthetsfølelse uten å bli for tung i magen. 

Jeg hadde med 2 dl cous-cous i ziplock pose og en blanding av oppstrimlet røykelaks, tomat, agurk, sorte oliven og fetaost som jeg vakumpakket. Oppkok av 2 dl vann med litt salt og olje er gjort på et blunk, cous-cousen helles oppi og sveller 1 minutt. Tilslutt rører jeg inn lakseblandingen. Lun salat for 2 personer:

 

IMG_20210711_211845.thumb.jpg.cafdad423256eaa85ca8cf0456d2eb7b.jpg

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Bjellesau said:

Jeg hadde med 2 dl cous-cous i ziplock pose og en blanding av oppstrimlet røykelaks, tomat, agurk, sorte oliven og fetaost som jeg vakumpakket. Oppkok av 2 dl vann med litt salt og olje er gjort på et blunk, cous-cousen helles oppi og sveller 1 minutt. Tilslutt rører jeg inn lakseblandingen. Lun salat for 2 personer:

Høres (og ser) aldeles nydelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 24.2.2021 den 22.54):

Men...dersom du må bruke så mange ingredienser for å få couscousen til å bli spiselig, hvorfor ikke heller ta med seg noe som smaker godt i utgangspunktet?
(Men sier samtidig ja takk til oppskrifter på god turmat, det trengs, blir fort litt ensidig her i gården :)

 

 

Om smak legges til grunn kommer jo potetmos på bunn. Krever kjøtt og saus eller gryterett for å være spiselig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (2 timer siden):

Om smak legges til grunn kommer jo potetmos på bunn. Krever kjøtt og saus eller gryterett for å være spiselig. 

Potetmos alene kan piffes opp med en god dæsj grillkrydder.

Har du mulighet til å ha med noen form for pølser, velg en smaksrik type, f.eks chorizo. Kutt pølsen opp i biter og legg bitene oppi vannet som du koker til potetmosen. Da får du varmet pølsebitene, og krydderet går ut i vannet og setter smak på potetmosen.

En hel rett som smaker pølse kan vel ingen motstå🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekte røye til middag her for et par dager siden, ga krafta et oppkok, helte over couscous og renset fisken mens cc svellet. Funket fint.

noen ganger lager jeg et mellommåltid med Toro rett i koppen som jeg blander i vannet før jeg heller det over cc. Pleier alltid å la det svelle i en termokopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (På 15.7.2021 den 9.22):

Om smak legges til grunn kommer jo potetmos på bunn. Krever kjøtt og saus eller gryterett for å være spiselig. 

Ikke enig i det, men om du savner smak er det lett å tilsette medbrakt. F.eks. som Lars Monsen viste en gang. Etter en lang dags marsj tar du av deg fjellstøvlene og tråkker i den ny-rørte potetmosen, hvorpå du skraper mosen av tærne med ei skei og putter rett i gapet. Tipper det smaker da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.