Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Qgis til Illustrator


fjellfoto

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja. Det er mulig, men spørsmålet er jo hva du ønsker å gjøre? Det er også verdt å huske på at kartene fra Statens Kartverk har maks oppløsning på 300 dpi så vidt jeg husker, så det er litt begrenset hvor stort utbytte du har av vektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellfoto skrev (3 timer siden):

Nei det var ikke så kompliserte greier jeg tenkte på, annet enn å kunne gjøre noe med stedsnavn på kartet, ta de bort eller eventuelt flytte de litt rundt.

Vil tru det er enklare å gjere noko med dette før du eksporterar det i Pdf, men det har du kanskje ikkje høve til? (sidan du spør typ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (11 timer siden):

Nå er det en stund siden jeg har tatt i dette selv, men du kan ikke endre tekst på bakgrunnskartet. Du kan endre tekst på lag som ligger oppå bakgrunnslaget.

Om man benytter Topografisk norgeskart 4 gjennom WMS-serveren til Kartverket har man muligheten til å velge hvilke "underlag" som skal lastes ved import av laget. Stedsnavn ligger som et eget underlag for Topografisk norgeskart 4, så da har man muligheten til å fjerne stedsnavn også fra bakgrunnslaget, men å endre innhold/formatering er nok verre,

Ved å legge til https://openwms.statkart.no/skwms1/wms.topo4 i URL-feltet for nytt WMS-lag og velge alle "underlag" foruten Stedsnavn og velge "Legg til" får man bakgrunnskart uten stedsnavnpåskriftene 🙂 Merk at man her må sortere underlagene i synkende rekkefølge i ID-kolonnen for at kartet skal bli riktig!

image.png.67a0c95a484a2afe4df3942f97b1572c.png

Slik kan man velge bort både stedsnavn, høydepunkter, tekst osv. for et bakgrunnslag i QGIS:

KartUtenStedsnavn.thumb.png.411222b4ae5fcbf5ee14385a6b949d1a.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Om man benytter Topografisk norgeskart 4 gjennom WMS-serveren til Kartverket har man muligheten til å velge hvilke "underlag" som skal lastes ved import av laget. Stedsnavn ligger som et eget underlag for Topografisk norgeskart 4, så da har man muligheten til å fjerne stedsnavn også fra bakgrunnslaget, men å endre innhold/formatering er nok verre,

Ved å legge til https://openwms.statkart.no/skwms1/wms.topo4 i URL-feltet for nytt WMS-lag og velge alle "underlag" foruten Stedsnavn og velge "Legg til" får man bakgrunnskart uten stedsnavnpåskriftene 🙂 Merk at man her må sortere underlagene i synkende rekkefølge i ID-kolonnen for at kartet skal bli riktig!

image.png.67a0c95a484a2afe4df3942f97b1572c.png

Slik kan man velge bort både stedsnavn, høydepunkter, tekst osv. for et bakgrunnslag i QGIS:

KartUtenStedsnavn.thumb.png.411222b4ae5fcbf5ee14385a6b949d1a.png

Dette hørtes ut som en løsning som kan prøves! Skal prøve meg fram og se hva jeg får til! Takk for god forklaring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
On 3/6/2021 at 10:32 AM, fjellfoto said:

Da har jeg fått til et kart uten noe som helst ved å ta bort alle lagene! Men det er et hvitt felt der Finland er. Er det noen måte å få inn den finske delen på samme måte som resten?

Skjermbilde 2021-03-06 kl. 10.27.58.jpg

Da må du nok finne en finsk kart-service eller noen andre som dekke Finland. Statens kartverk dekker bare Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.