Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørrfôr


TFlatmo

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er litt usikker på hvilket tørrfôr jeg skal fortsette å bruke til hundene, alaska husky og irsk setter. Nå bruker jeg royal canin gastrointestinal, som veterinær sa jeg skulle bruke i en periode. Jeg er ute etter et godt tørrfôr som inneholder EPA- og eller DHA fettsyrer og selen, jeg har forstått det slik at det er viktig å få i seg men at det er mye tørrfôr som ikke inneholder dette. 

 

Har sett på flere merker, men er ute etter erfaring og flere synspunkter.

Jer er ikke ute etter vom, kun tørrfôr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har gått helt over til Orijen tørrfôr.Blander inn tørka Vom på tur og jakt. Kjempedyrt men etter det jeg har forstått noe av det beste tørrforet du kan få tak i. Du får google det litt. Jeg har prøvd det som er laget av viltkjøtt, men bruker det som er laget av fisk fast. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå risikerer jeg å erte alle hunde forerere på mig, men selv et så utskjelt for som Labb (formentlig noe ufortjent) inneholder Selen, EPA og DHA fettsyrer. https://www.labb.no/wp-content/uploads/2020/10/09-2020-Labb-Hund-Aktiv.pdf. Spørsmålet er om det er i rette mengde. 

Din Alaska Husky tåler formentlig det meste i matveien inkl en lemmen eller 5 på langs i hel tilstand. Setteren skal jeg ikke uttale mig om. Jeg har selv 2 AH som får Vom og tørrfor. Frysetørket Vom skal stå i bløt og kvelle minst 20 minutter før foring. Det kan kanskje misforstås av ovenstående fra @Nybruker

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (12 timer siden):

Hei

Nå risikerer jeg å erte alle hunde forerere på mig, men selv et så utskjelt for som Labb (formentlig noe ufortjent) inneholder Selen, EPA og DHA fettsyrer. https://www.labb.no/wp-content/uploads/2020/10/09-2020-Labb-Hund-Aktiv.pdf. Spørsmålet er om det er i rette mengde. 

Din Alaska Husky tåler formentlig det meste i matveien inkl en lemmen eller 5 på langs i hel tilstand. Setteren skal jeg ikke uttale mig om. Jeg har selv 2 AH som får Vom og tørrfor. Frysetørket Vom skal stå i bløt og kvelle minst 20 minutter før foring. Det kan kanskje misforstås av ovenstående fra @Nybruker

Elgen

Ja jeg burde kanskje nevnt det. Pleier å legge det i bløt med lunka vann i ca 20 min før foring som nevnt. Brukte Labb en periode før, og eneste forskjellen jeg merka var mer "slapp" avføring og at hundene måtte ha mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hills JD er ett hundefor med riktig balansert forhold mellom alle fettsyrer. Ett for jeg har brukt på mine jakthunder, trekkhunder og turhunder.

Finnes i to utgaver, hvor jeg brukte light utgaven på hundene når de ble eldre, men med samme innhold av fettsyrer.

Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojjjj.....en hundefòr lenke....Vent litt, med å kommentere jeg må hente popcorn og sette meg godt til rette 🤪 Hadde folk vært like opptatt av egen ernæring som ernæring av hunden sin så hadde vi sett en stor helsegevinst i samfunnet, forutsatt at de ikke hadde overfòret seg selv like mye som majoriteten av hundene i samfunnet vårt blir. Resultatet ville også vært at de som har investert i næringsmiddelindustrien hadde vært ennå rikere da man hadde kunnet ta heroinpriser for selv en Grandiosa bare fastlegen din sa at det var bra. 

Ok nå er popcornet klart. Kjør på:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (2 timer siden):

Ojjjj.....en hundefòr lenke....Vent litt, med å kommentere jeg må hente popcorn og sette meg godt til rette 🤪 Hadde folk vært like opptatt av egen ernæring som ernæring av hunden sin så hadde vi sett en stor helsegevinst i samfunnet, forutsatt at de ikke hadde overfòret seg selv like mye som majoriteten av hundene i samfunnet vårt blir. Resultatet ville også vært at de som har investert i næringsmiddelindustrien hadde vært ennå rikere da man hadde kunnet ta heroinpriser for selv en Grandiosa bare fastlegen din sa at det var bra. 

Ok nå er popcornet klart. Kjør på:

Kan være tildels enig med deg i ditt syn på hundefor: Det er en jungel av hundefor der ute, det er mye penger i hundefor, både for prosusent og for salgssteder. MEN; det finnes faktisk eksempler på hundefor som faktisk er meget bra, holder hva de lover i forhold til forskjellige sykdomsbilder hos den enkelte hund, dekkende for energikrevende aktiviteter mm

Ditt syn bygger på litt gammaldags kunnskap, men at du spiser popcorn tyder ihvertfall på at du ivaretar din egen helse:) , ikke det værste man spise på en tirsdag kl 1300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (18 minutter siden):

Hvordan du er kommet fram til dette er jeg spent på å høre litt om. 

Den setningen ble basert på  din kommentar;"heroinpriser på en grandiosa, bare fastlegen din sa det var bra".

Da forstod jeg det som grandiosa kan byttes ut med hundefor, og fastlegen med vetrinær( hundeforselger), eller........hva tenkte du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (17 timer siden):

Den setningen ble basert på  din kommentar;"heroinpriser på en grandiosa, bare fastlegen din sa det var bra".

Da forstod jeg det som grandiosa kan byttes ut med hundefor, og fastlegen med vetrinær( hundeforselger), eller........hva tenkte du her?

Den analysen er vel ikke feil at grandiosa er bilde på hundfòr og fastlegen er veterinærer (hundefòrselgere).......men hvordan du kommer derifra til å påstå at mitt syn bygger på gammeldags kunnskap. Kan du utdype det?

 

faen nå er det alle andre som nyter popcorn mens jeg disukterer 😂

Endret av Kurt S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.