Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag


Haugli

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med mummiformet er lavere vekt, mindre pakkvolum, mindre fotavtrykk i teltet (hvis du f.eks. har et lite telt), og det er mindre å blåse opp. Forskjellene i underlagene du vurderer er ikke så stor, så man kan jo diskutere om det er verdt det.

Fordelen med rektangulært er hovedsakelig at du har et bredere underlag, så hvis du er av typen som ligger på siden, eller er snur mye på deg i løpet av natten så er det mindre sannsynlig at du ruller armer og ben utenfor. Er du på telttur med en partner og begge har rektangulære underlag så blir det mer som en dobbelseng enn to separate underlag med en kald sprekk i midten. Da kan underlagene fylle ut teltet og det blir mer komfortabelt å flytte seg rundt uten å dette av mattene.

Når det er sagt så er selv det mummiformede underlaget du linker til allerede ganske bredt, med 64cm bredde. Jeg hadde tidligere et Exped Hyperlite i størrelse Medium som var 52 cm på det bredeste, men etter gjentatte reklamasjoner og hevet kjøp så har jeg heller gått for et liggeunderlag fra Thermarest (Neoair Xlite). Siden underlaget er nokså lett så valgte jeg å gå for en Large, som er 64cm i bredden. For meg føles dette underlaget mer enn stort nok. Med Exped-underlaget var den største utfordringen bredden under overkroppen og lengden. Bredden i bunn følte jeg ikke det var noe jeg savnet, men her tror jeg folk kan ha forskjellig oppfatning alt etter hvordan man sover på natten.

Så langt er jeg superfornøyd med Thermarest-underlaget. Den er ikke så langt unna disse to i pris (2.395 på Widforss), så det er noe du kan vurdere. Sea to Summit Aircell Mat Etherlight Xt Insulated Pewter LONG (litt av et navn 😄) er 625 gram og har en R-verdi på 3,2. Therm-A-Rest Neoair Xlite i Large er 460 gram og har en R-verdi på 4,2. Begge er 64 cm bred, og Sea to Summit er to cm lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør i prinsippet som @northern_fov, mye også ut fra R-Verdi,vekt, og pakkevolum på de liggeunderlagene jeg har.

En ting som er greit å være obs på er formen på grunflata til innerteltet. Noen telt smalner av og kan ha plass til 3 stk mumieformet liggeunderlag, mens man ikke får plass til 3 stk rektangulære ( @tubbs, det ble riktig?!) uten at de ligger godt oppå hverandre i ene enden.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv foretrekker jeg rektangulært. Har ingen erfaring med dem du lenker til. Men har hatt noen mummieformet som ofte sklir og flytter på seg i teltet - slik at jeg gjennom natten gjerne må justere litt på liggeunderlaget. Jeg sover på siden, så føttene mine ramler også utenfor kanten. Noe også kroppen har gjort - rett å slett ved at jeg sklir ut av liggeunderlaget. 

Sover du som en mummie (på rygg) - så hadde jeg nok selv godt for en mummiformet underlag. Sover du på siden som meg, er nok rektangulært tingen.

Jeg har sluttet å bruke oppblåsbart. En konstant frykt for punktering, samt at jeg ikke kan ligge ved siden av bålet ute med oppblåsbar. Gjør at jeg har gått over til slik type:

GR001_wm.jpg.db2df2f24568bf6605ebe4dfd76d9e00.jpg
Den jeg har veier 180 gram og fungerer ypperlig. Jeg pleier å trekke en ullgenser eller tskjorte på toppen av denne, slik at jeg får en varm "pute" under soveposen. Jeg tenker fordelene veier opp mot det jeg taper av komfort. Men dette blir uansett en smakssak. Jeg vet at mange bruker en slik under oppblåsbare for ekstra isolasjon. Da trenger du kanskje ikke en like avansert og tykk oppblåsbar med høyt R-tall. Så får du det beste fra begge deler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (18 minutter siden):

Befriende at personer med så god utdannelse både husker og lærer av andre med betydlig lavere utdannelse @Terka 👍

Det er ikke så mye den villedende utdannelsen @tubbs, men evnen til å fortsette å lære som er viktig. 🤸‍♂️

Endret av Terka
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her ja! Tenker jeg lander på rektangulært og en slik sammenbrettbar @Frihet85 referer til. Da noen av disse veier lite, kan tilsammen komme på under kiloen, og det er i tillegg verdt komforten tror jeg. Og den oppblåsbare tar nok meget liten plass og den brettbare tror jeg kan festes fint utenpå sekken, får da muligheten til å bruke det ved pauser uten noe mye styr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.