Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan effektivt slå opp kuppeltelt i vind?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Hepp. 

Var nylig på Imingfjell for å teste utstyr i vær og vind og hadde rimelig store problemer med å få slått opp mitt Abisko Dome 2. Vil estimere ut i fra værmelding og en våt finger i lufta at det var 15—20m/s i kastene. 

Teltet var delvis satt opp og lagt i et skitrekk. Med det mener jeg at innerteltet var festet og stengene iført. 

Det gikk greit frem til jeg skulle sette stengene i skoene, da ble det bare en komedie. Når jeg hadde sørget for at en stang var i hylsa si og løp til andre siden for å sette den i skoen så rakk stanga å skli ut av hylsa.. Slik holdt jeg på i flere omganger frem og tilbake. 

Når jeg endelig fikk stanga til å bli i hylsa var det fryktelig tungt å reise teltet. I praksis havner hele vekta til teltet på en stan i tillegg til vinden. Var livredd for at en stang skulle knekke. 

Er det noen som har erfaringer og gode tips til hvordan man kan få til dette på enklest måte uten å ødelegge teltet?

Det jeg har vurdert til neste gang er å ikke ha innerteltet festet for å redusere vekt og å slå opp stanga som går på tvers av vindretningen først slik at det blir mer som å slå opp et tunneltelt. Klemmer for å sørge for at stanga blir i hylsa er også noe jeg vurderer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
northern_fov skrev (2 timer siden):

Det gikk greit frem til jeg skulle sette stengene i skoene, da ble det bare en komedie. Når jeg hadde sørget for at en stang var i hylsa si og løp til andre siden for å sette den i skoen så rakk stanga å skli ut av hylsa.. Slik holdt jeg på i flere omganger frem og tilbake. 

 

Hørtes ut som du burde øve litt mer på å sette opp dette teltet, jeg tror du burde holdt stanga med press mot stangkoppen sin mens man går rundt for å feste andre enden. Nå har jeg ikke sett på dette teltet i detalj dog så mulig jeg overser ett par ting..

 

I tillegg så lurer jeg på hvor kaldt det var, er det ekstrem kulde ser jeg noen pleier å kutte teltstengene sine 5-10 cm, da noen teltduker krymper i kulda. Jeg merket selv på mitt Hilleberg Unna at det var ganske utfordrende og sette sammen i -25.. 

 

Endret av bjaalean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (15 timer siden):

I mye vind er det to valg:

- Være to stykker

- Kjøpe tunelltelt

Eller kjøpe kuppeltelt der oppsett i vind kan være enklere...?
Kanskje det er lettere på telt som Hilleberg Soulo, Allak og Staika, der de velger klips fremfor hele stangkanaler.
Men så sies det jo og at øvelse gjør mester, selvsagt.

Oppsett av Hilleberg Soulo i vind med hastighet på 70-80 km/t (20ms)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (47 minutter siden):

Eller kjøpe kuppeltelt der oppsett i vind kan være enklere...?
Kanskje det er lettere på telt som Hilleberg Soulo, Allak og Staika, der de velger klips fremfor hele stangkanaler.
Men så sies det jo og at øvelse gjør mester, selvsagt.

Oppsett av Hilleberg Soulo i vind med hastighet på 70-80 km/t (20ms)

Jeg stusset også litt på hva utfordringen var ettersom jeg har satt opp Hilleberg Staika i omtrent alle former for storm uten problemer, men så oppdaget jeg det samme som deg at Abisko Dome 2 har hele stangkanaler, og da ser jeg utfordringen.

Har grublet litt på det og ser ikke at der så mye man kan gjøre med belastningen før alle stengene er kommet på plass, annet enn å variere hvilke stenger man begynner med i forhold til vindretningen. Man kan selvsagt løse problemet med å holde stengene fast i hylsen med klemmer osv, men ser verre ut for belastningen. Belastningen fra vind er betydelig høyere enn vekten av selve teltet, så å fjerne innerteltet tror jeg ikke er noe løsning.

Her er noe du kunne forsøkt:

1: Klipse fast en bardun til pulk eller sekk slik at du forsikrer deg om at teltet ikke flyr avgårde (grei ting å gjøre uansett). La teltet ligge nedstrøms av vindretningen fra sekken/pulken.
2: Tre gjennom stang nummer 1 fra den bardunen som er festet til pulken/sekken, men hold teltet flatt ned til bakken slik at stangen går i en bue langs bakken og ikke opp i luften.
3: Tre gjennom stang nummer to i én av de to nærmeste stangkanalene til bardunen som er festet til pulken/sekken, og gjør det samme som i steg 2, at du holder teltet nede på bakken, og du lar da stangen gå i sin egen stangkanal, men at den ligger helt parallelt med den første stangen du satt inn, også langs bakken.
4: Når du har lagt inn to stenger i to stangkanaler som går med vinden så kan du løfte opp teltet og spre stengene slik at du får en kuppel der du mangler en stang på tvers av vindretningen.
5: Sett inn siste stang på tvers av vindretningen.

Gjør du det på den måten så unngår du at teltet får noe belastning før du har fått satt inn to stenger som går med vindretningen og kan dele på belastningen.

Og selvfølgelig, har du mulighet til det så bygg en levegg og søk ly for vinden så unngår du problemet. Hvis det blir et vedvarende problem så ville jeg undersøkt om det lar seg gjøre å ha et dobbelt sett stenger i stangkanalene.

Endret av KristianP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (1 time siden):

La teltet ligge nedstrøms av vindretningen fra sekken/pulken.

Kan bekrefte at det i hvert fall ikke er lurt å ende opp med motsatt, da knekker stang på et blunk. Har sett bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Eller kjøpe kuppeltelt der oppsett i vind kan være enklere...?
Kanskje det er lettere på telt som Hilleberg Soulo, Allak og Staika, der de velger klips fremfor hele stangkanaler.
Men så sies det jo og at øvelse gjør mester, selvsagt.

Oppsett av Hilleberg Soulo i vind med hastighet på 70-80 km/t (20ms)

 

Har dette teltet selv, og er enig i at dette er ett av dem enklere teltene å sette opp alene. Men også ett enmannstelt. Kuppeltelt større enn dette begynner å bli knotete. Tunnelltelt  er uten tvil enklere i mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring fra å sette opp Hilleberg Unna i sterk vind.

Jeg plugger vindsiden, og setter inn begge stengene uten å spenne opp teltet. Så sprenner jeg opp en stang, og da kan teltet fortsatt ligge. Jeg reiser teltet samtidig som jeg spenner den siste stangen.

Plugger jeg bare ett feste på Unna kan jeg presse teltet sidelengs ned mot bakken, og spenne begge stengene helt opp mens teltet ligger flatt. Så kan jeg slippe/strekk teltet og det «spretter opp».

———————————————
På kuppeltelt med 3 stenger kan teltet normalt presses flatt mot bakken med to stenger i kanalene.

Så jeg tenker at med abisko dome kan man prøve:

1: plugg ett eller to pluggfester mot vinden. Det må plugges i enden med stangposer, ikke stangkoppene.

2: tre inn alle tre stengene mens teltet ligger flatt, uten å spenne opp stengene.

3: Prøv å spenn opp en og to stenger mens teltet holdes ned mot bakken, stangbuene vil da ligge som en sving på bakken.

4: Når siste stang spennes opp reiser man teltet.

Prøv dette i hagen. Er det mulig å få til?

—————————

Tunelltelt har få fordeler etter min smak (trodde aldri jeg skulle si det). Stort fortelt, og lett å sette opp i vinden er de to største fordelene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har erfaring fra å sette opp Hilleberg Unna i sterk vind.

Jeg plugger vindsiden, og setter inn begge stengene uten å spenne opp teltet. Så sprenner jeg opp en stang, og da kan teltet fortsatt ligge. Jeg reiser teltet samtidig som jeg spenner den siste stangen.

Plugger jeg bare ett feste på Unna kan jeg presse teltet sidelengs ned mot bakken, og spenne begge stengene helt opp mens teltet ligger flatt. Så kan jeg slippe/strekk teltet og det «spretter opp».

———————————————
På kuppeltelt med 3 stenger kan teltet normalt presses flatt mot bakken med to stenger i kanalene.

Så jeg tenker at med abisko dome kan man prøve:

1: plugg ett eller to pluggfester mot vinden. Det må plugges i enden med stangposer, ikke stangkoppene.

2: tre inn alle tre stengene mens teltet ligger flatt, uten å spenne opp stengene.

3: Prøv å spenn opp en og to stenger mens teltet holdes ned mot bakken, stangbuene vil da ligge som en sving på bakken.

4: Når siste stang spennes opp reiser man teltet.

Prøv dette i hagen. Er det mulig å få til?

—————————

Tunelltelt har få fordeler etter min smak (trodde aldri jeg skulle si det). Stort fortelt, og lett å sette opp i vinden er de to største fordelene.

Absolutt verdt å prøve det! Jeg gjorde et lite forsøk på å spenne 2 stenger men ga opp fort. Teltet var godt festet mot vinden på 3 plasser, muligens litt for godt slik at jeg ikke lykkes med den strategien.

Keb, som er nærmest helt likt er jo et "ekstremtelt" så da må jo være mulig å få til dette på en grei måte.

@KristianP Hadde en saftlig levegg på plass før jeg begynte med teltet, ellers hadde ikke dette gått i det hele tatt. Er mulig med dobbelt sett med stenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (1 time siden):

forsøk på å spenne 2 stenger men ga opp fort. Teltet var godt festet mot vinden på 3 plasser, muligens litt for godt slik at jeg ikke lykkes med den strategien.

Har man plugget 3 fester vil man trolig ikke få «brettet» stangbuene til siden og ned. Nå bare gjetter jeg, siden jeg ikke har prøvd på det teltet.

Prøv med bare ett (kanskje to) plugger ned mot vinden. En bardun kan man også feste mot vinden, sånn at ikke teltet stikker av ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig en smule off topic, men kan ikke annet enn å slå et knallhardt slag for kuppeltelt med klips! I mitt tilfelle Hilleberg Soulo. 

Kom nettopp hjem fra tur med sterk kuling og full storm i kastene. Både opp- og nedtagning gjøres med hvilepuls så lenge man har planen klar. Og ikke minst stod teltet støtt som et bomberom. Nesten ingen bevegelse. 

Kommer nok aldri til å selge dette teltet. Fantastisk betryggende og artig å vite at jeg kan ligge alene langt inni fjellheimen på vinteren i skikkelig uvær og være helt sikker på at teltet står av stormen. Det gjør det mulig å oppleve naturen på sitt mest ekstreme uten å utsette seg for potensiell livsfare (i tilfelle teltet skulle streike). Sov godt gjorde jeg og 😁

Så on topic igjen. Hilleberg Soulo, allak eller Staika kan anbefales. Av de er dog Soulo den ubestridte éner hva gjelder å tåle vind. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 time siden):

Av de er dog Soulo den ubestridte éner hva gjelder å tåle vind. 

Og nå kommer jo Soulo snart i black label-serien, så da blir det enda sterkere. 10mm stenger og Kerlon 1800-stoffet.

Hilleberg Owners group på Facebook går de jo mann av huse for å få tak i dette teltet, er mange som skal kjøpe det og allerede har lagt inn forhåndsbestillinger. Men noe sier meg at det bare er fordi det er "det beste av det beste" og er det nyeste, men at mange faktisk ikke har behov for det, litt som de som "må" ha siste og nyeste iPhone. Man skal jo ferdes på ganske spesielle steder om man må ha et telt som er enda sterkere enn det et vanlig Soulo er, evt med 10mm stenger, kontra orginale 9mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Og nå kommer jo Soulo snart i black label-serien, så da blir det enda sterkere. 10mm stenger og Kerlon 1800-stoffet.

Hilleberg Owners group på Facebook går de jo mann av huse for å få tak i dette teltet, er mange som skal kjøpe det og allerede har lagt inn forhåndsbestillinger. Men noe sier meg at det bare er fordi det er "det beste av det beste" og er det nyeste, men at mange faktisk ikke har behov for det, litt som de som "må" ha siste og nyeste iPhone. Man skal jo ferdes på ganske spesielle steder om man må ha et telt som er enda sterkere enn det et vanlig Soulo er, evt med 10mm stenger, kontra orginale 9mm.

Kan heller ikke forstå nytten med en black label-utgave av Soulo. Dagens red label har allerede vist seg å tåle vind på orkan styrke og bli begravd i 2 meter snø uten å bli ødelagt. Når du i tillegg kan kjøre dobbelt stangsett med enten 9 eller 10 mm stenger kan jeg egentlig ikke tenke meg en situasjon hvor teltet ikke skulle tåle det som kommer av vær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kristian J. Vabø skrev (9 timer siden):

Hilleberg Owners group på Facebook går de jo mann av huse for å få tak i dette teltet, er mange som skal kjøpe det og allerede har lagt inn forhåndsbestillinger. 

Begynner å bli lett absurde priser på Hilleberg nå. Skal bli interessant å se hvor de legger prisen for et Soulo BL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (12 timer siden):

Mulig en smule off topic, men kan ikke annet enn å slå et knallhardt slag for kuppeltelt med klips! I mitt tilfelle Hilleberg Soulo. 

Kom nettopp hjem fra tur med sterk kuling og full storm i kastene. Både opp- og nedtagning gjøres med hvilepuls så lenge man har planen klar. Og ikke minst stod teltet støtt som et bomberom. Nesten ingen bevegelse. 

Kommer nok aldri til å selge dette teltet. Fantastisk betryggende og artig å vite at jeg kan ligge alene langt inni fjellheimen på vinteren i skikkelig uvær og være helt sikker på at teltet står av stormen. Det gjør det mulig å oppleve naturen på sitt mest ekstreme uten å utsette seg for potensiell livsfare (i tilfelle teltet skulle streike). Sov godt gjorde jeg og 😁

Så on topic igjen. Hilleberg Soulo, allak eller Staika kan anbefales. Av de er dog Soulo den ubestridte éner hva gjelder å tåle vind. 

Litt mer off-topic: fyrer noen med primus inne i et Soulo? Tenker da på at teltet er ganske lite. Har ikke gjort det på mitt, men kanskje noen har erfaringer eller meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (13 minutter siden):

Litt mer off-topic: fyrer noen med primus inne i et Soulo? Tenker da på at teltet er ganske lite. Har ikke gjort det på mitt, men kanskje noen har erfaringer eller meninger om dette?

Jeg fyrer i Unna, og da må det nok gå bra i ett Solou.

Ha forvarmingsveke i brenneren, forvarm med rødsprit, og ha helst bensin på tanken. Da får man små flammer under forvarming, og liten kjangs for «hosting» avhengig av din brenner.

Men det korte svaret er vel at om du selv er usikker, så ikke gjør det!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, fjellkaren said:

Litt mer off-topic: fyrer noen med primus inne i et Soulo? Tenker da på at teltet er ganske lite. Har ikke gjort det på mitt, men kanskje noen har erfaringer eller meninger om dette?

Med de rette forhåndsregler og med stålkontroll på brenneren går det greit. 

Som du ser av bilde, gjorde jeg det selv på sist tur. Når uværet hærjet og snøen fokka gjorde jeg tilogmed mitt aller helligste i den ene "kuldegropa". Anbefales dog kun for de med god presisjon. 

20210225_204142.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (22 minutter siden):

@Marius Engelsen, takk for svar. Hvor finner man forvarmingsveke? Jeg prøvde med vanlig veke for parafinlampe på XGK-II på bensin, men det var bare aske igjen av veka etter få minutter/sekunder med XGK'en. Den "svampen" eller hva det nå heter som orginalt ligger i bunn for forvarming er borte på brenneren min.

I min XGKII har jeg lagt inn en forvarmingsveke for optimus 111. En glassfiber-smultring.

Vekene er skjøre, så legg den forsiktig nedi når du har tatt av brennerklokken og setter den nedi igjen. Men selv om vekene er mekanisk skjøre, varer de i flere år :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, fjellkaren said:

@KS10, så kult! Hvordan fyrer du opp primusen (på bensin hvis du bruker det)? Jeg har en tendens til å få store flammer i oppstarten som er lite egnet i et lite Solulo. Men når brenneren har kommet skikkelig i gang brenner den veldig bra.

Bruker selv også bensin. Jeg tar alltid forvarmingen med døra åpen (slik at jeg kan kaste den ut hvis uhellet skulle skje). I tillegg har jeg konsekvent en mindre trangia-kjele som jeg holder over flammene under forvarmingen. På den måten kan jeg skjerme duken for stikkflammer. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (2 timer siden):Jeg har en tendens til å få store flammer i oppstarten som er lite egnet i et lite Solulo. Men når brenneren har kommet skikkelig i gang brenner den veldig bra.

Med veke og rødsprit er dette problemet borte på XGKII ;) Bør øves på såklart, og ingenting er 100%.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (4 timer siden):

Når uværet hærjet og snøen fokka gjorde jeg tilogmed mitt aller helligste i den ene "kuldegropa". Anbefales dog kun for de med god presisjon. 

Trenger man så god presisjon for å legge en kabel? Eller snakker vi skikkelig Realmage? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.