Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt evigvarende problem og største frustrasjon i livet


Frihet85

Anbefalte innlegg

Hei. :)
Nytt medlem her. Skal gjøre meg godt kjent på Fjellforum de neste dagene. Kanskje jeg blir fast inventar her inne. Førsteinntrykket av forumet er eksepsjonelt bra. Skjønner ikke at jeg ikke har besøkt denne nettsiden tidligere. Men bedre sent enn aldri. 😃

Som tittelen sier; dette er faktisk et latterlig stort problem i livet mitt. Nå skal dere høre:

Jeg føler meg nokså oppegående på utstyrsfronten. Men et problem har jeg aldri løst; selv med utallige forsøk - kreative løsninger og utprøvninger. Så ille har det vært - at jeg gjentatte ganger har sett meg nødt til å avbryte ekspedisjoner. I de tilfeller jeg har presset meg "det lille ekstra" - har det endt med besøk på legevakta; litt for ofte. Problemet er så banalt som det kan bli. Jeg klarer ikke finne sko som virkelig passer meg. Det ender med blod, store blemmer, ødelagte negler, betennelser og det som verre er. 

Er 185 cm høy, 80 kg - og størrelse 44 i sko. Pakningen min pleier å ligge på omkring 20 kg i snitt. 

Jeg liker å gå langt. Går ofte 3-4 mil på en dag. Det største ubehaget er et føttene mine koker i nesten alle sko jeg prøver. Derfor prøver jeg å gå i åpne sko så ofte jeg kan. Faktisk har jeg trasket over Pyreneene i helt åpne sandaler uten demping. Crocks med ullsokker fungerer også overraskende bra. 

Men Norge har et fuktig og variert terreng med mye regn. Kveldene kan bli kalde, så da må jeg finne noen heldekkende og vanntette sko. 

Dette har jeg prøvd
To ulike Alfa-sko med høyt skaft. Håpløst, føttene kokte etter 2-3 km. Skoene havnet rett på Finn.
Lærsko (litt som den klassiske M77). Samme. Føttene koker og jeg får blemmer og betennelse av svette/varmen. 
Fjellsko med høyt skaft, størrelse 45 (en større enn jeg pleier å bruke) med tynne liner sokker og en tykk sokk over. Helt likt; kokende føtter, blemmer og blod. 
Tynne tursko med lavt skaft, størrelse 44. Fungerer ofte greit de første to dagene. Men føttene hovner alltid litt opp når jeg er på langtur, da blir det ubehagelig. 
Tynne tursko med lavt skaft, størrelse 45 (en større en vanlig). Da har vi "kokende føtter" - problemer igjen. 
Crocks med tynne ullsokker. Fungerer overraskende bra for meg. Men får ofte en stein eller to i "skoa", i tillegg er dem ikke vanntette. 
Helt åpne sandaler. Samme som crocks. Men fungerer bra på flate turstier uten masse stein. 

Ofte har jeg med meg et par sandaler bare for å la føttene puste litt i pausene. Men dette her er HELT HÅPLØST. Sist var det så ille at jeg måtte fjerne storetånegla pga betennelse - som endte med flere måneder på sofaen før jeg kom meg skikkelig på tur igjen. Dette her er en utrolig stor forbannelse for min del. Jeg skjønner meg virkelig ikke på dette her.

Jeg er sjelden plaget med gnagsår. (Bortsett fra at jeg alltid får gnagsår på hver lilletå.. men greit nok, ikke en big deal). Blemmer/betennelse/blod tror jeg kommer av for høy fuktighet, for mye friksjon (ofte føler jeg beina "glir" litt i skoene) og mye fuktighet. Jeg har noen latterlig varme føtter. 

Finnes det en magisk løsning på dette problemer? Jeg er mildt sagt dritt lei. Det går på selvfølelsen løs. 

Takker for alle svar. Kjekt om dere deler historier på "mislykka" sko-opplevelser. Så kanskje jeg føler meg litt bedre av det. Hehe.

- Kristoffer


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (9 minutter siden):

Har ingen råd, men bare en tråd,
49658-passform-på-fjellstøvler/?tab=comments#comment-456570
om den kan få deg til å føle deg litt mindre alene
med problemet
med sko som ikke passer .... ....

Takk for tips. Masse å lese der. Siden jeg alltid får gnagsår lilletåa og ofte føler at tærne er i "klem" - noe som fører til sårdannelse med blod - kan det virke som jeg også har ganske brede føtter. Godt å se at jeg ikke er alene. Får lese meg litt opp. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve barforsko som er fjellsko for å få plass til tærne foran. Veldig mange sko har liten tåboks som medfører mye plager for mange (jeg er en av dem) Det er eneste som gjør jeg unngår gnagsår og vondt. Skal sies jeg ikke har prøvd veldig mange ulike fjellsko, men har jo generelt hatt mange par sko gjennom årene. 

Jeg har et par fra vivobrands som ser ut som helt vanlig fjellsko i lær/skinn som er vanntette. Har også et par fra xeroshoes som ser ut som joggesko og som er himmelske på langturer, men de jeg har er ikke vanntette så må tilpasses været. Første gang jeg brukte dem gikk jeg 12 timers fjelltur og jeg var eneste uten noen vondter. De har også vanntette "normale" fjellsko, men ikke prøvd dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner trang tåtupp som noe av problemet. Leser at mange som går lengre strekk ofte sverger til et merke som heter Altra, XXL har tilbud på noen modeller nå så kanskje noe å sjekke ut? Selv synes jeg de ser vel vide ut nesten som klovnesko😅 men som sagt sverger mange til dette merket for komfort på lengre turer. Mye mesh på toppen og IKKE Goretex så burde være bra lufting😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frihet85  Kan noe i denne duren fungere for deg mon tro? Jeg har ikke prøvd det med vanntette sokker slik han beskriver (kun når kulde ute), men har et annet par fra Altra selv og har gode erfaringer med "tå boksen" og god lufting. De er noe tynnere i sålen, kontra mer vanlige fjellsko, så man kjenner godt på underlaget, men det kan også være min Lone Peak variant, det er garantert varianter av så kalte ''trail runners' som har bedre isolering mot bakken. :) Lykke til!

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med "koking" høres mer ut som et medisinsk problem enn et utstyrsproblem. Jeg har også ganske bred lest og omtrent samme skostørrele som deg, og for meg har Meindl støvler blitt det eneste som funker over lang tid. Tror imidlertid at du ikke kan gå med fjellstøvler uten at det "koker" - og tror jeg har hørt at det er et medisinsk casus.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nrk hadde en sak for mange år siden om ei dame som måtte sitte med beina i bøtter med is vann for å holde tempraturen nede, eller kokte beina hennes og det var vist særs ubehagelig. En tur til legen er jo en mulighet.

Ellers er jo å gå barbeint en mulighet. Hadde jo han tyskeren for noen år siden som gikk med eslet sitt i på tur i Norge, han gikk barbeint midtvinters her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en utfordring å kombinere vanntett og god lufting, men opplever selv at skinnstøvler er tettere enn for eksempel goretex. 
Jeg har litt bredere føtter selv, og kan virkelig anbefale Salomone Quest skoene. Disse har en romsligere tå-boks som hjelper litt på sirkulasjon i skoen, samt Goretex som kanskje lufter litt bedre. Disse er også ekstremt behagelig og myke på foten, samtidig som de gir god støtte og stabilitet. Jeg har vært veldig fornøyd med mine xxx mil over flere år og aldri hatt et eneste gnagsår, selv da de var nye og ble brukt flittig i kupert terreng. 

Prøvde meg på et par Scarpa støvler når mitt første par med salomon var slitt ut, men måtte returnere disse da de var så smale at tærne ble numne. Prøvde med så på Crispi Valdres, men disse ble sendt i retur pga reklamasjon da kanten på helkappen traff midt på helen og endte med gnagsår hver eneste tur. Kjøpte meg nå et nytt par med Salomon quest 4 og gleder med til neste tur. 

Det eneste negative jeg kan si om Salomon skoene, er at sålen (iallefall tidligere) var noe glattere på våt stein enn for eksempel Vibram såler, men kan være at disse har blitt bedre med årene. Goretex membranen mistet også effekten etter noen (kanskje 6-8 😆) år og ble den siste tiden raskt våt når jeg gikk i våt myr etc. Nå skal det sies at jeg ikke har vært flink til å behandle disse heller. Goretex videreutvikler også membranene sine, så mulig dette har blitt bedre, men jeg vil heller bytte sko hvert 6 år enn å gå med ubehagelige sko.. 
 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange hyggelige svar og kreative tips. 😆 Noe medisinsk problem har jeg ikke; det har jeg allerede sjekket. Jeg er nok generelt bare veldig varm. Det har sine fordeler også. Det skal for eksempel mye til før jeg fryser - og jeg har så godt som alltid varme hender. Noe damene liker. 😄

Ser at Altra blir anbefalt titt og ofte. Problemet til @ketilring i tråden @zimwalker lenket til var veldig gjenkjennelig. Men siden skoene ikke er vanntette var jeg ganske skeptisk - helt til jeg så videoen @Vandrefalken postet. Vanntette sokker høres ut som en utrolig døll og rar patent. Men fordelen er at jeg kan ha ganske luftige og åpne sko på tørt terreng og heller ta på meg slike sokker ved behov. Da slipper jeg kanskje å ta med to ulike par sko i sekken - som jeg har gjort hittil. 

Så;  jeg var nettopp på XXL og kjøpet meg et par Altra Olympus 4.
https://www.xxl.no/altra-olympus-4-lopesko-herre-hvit/p/1173175_1_style

Disse kostet 1 779,- Men siden den rød modellen var på tilbud til 1 250,- Fikk jeg disse også til 1 250,- Fin pris det. 
Skoene var nokså små i størrelsen. Jeg bruker normalt 44, men endte med å kjøpe 45. Gleder meg til å prøve skoene - så blir neste steg å prosjektet å finne noen vanntette sokker.

Takk for mange gode svar.

@Hc.b De skoene så ekstremt varme ut. Du skriver at skoene mister Goretex-effekten etter 6-8 år. Er det noen som virkelig har sko så lenge? 😆 Min erfaring er at tursko holder et års tid, maks to - før sålen blir så tynnslitt at de kan brukes som skøyter. Men det kommer naturligvis an på hvor mye man bruker dem. Jeg trodde gummien i såla ofte ble litt "stiv" etter noen år, at gummi er ferskvare. Slik som bildekk som er mange år gamle, disse kan ofte sprekke litt opp fordi de tørker inn. Helt ærlig; nå vet jeg ikke hva jeg snakker om. Hehe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på Salomon Quest 4D

Jeg har utgave 2 og 3, enn så lenge er 3dje utgaven glattere enn 2dre (ganske nyinnkjøpt). Lengste dagstur i fjor var 39km og ikke vondt en plass.

Se litt i sokkeskuffen din, ikke alle materialer er hva de gir seg ut for å være.

Som liner bruker jeg Bridgedale Coolmax liner. De holder føttene tørre, og er nærmest uslitelig. De funker som bare det, så prøv disse. Utenpå der bruker jeg en lav sykkelsokk i syntetisk materiale. Her har jeg prøvd forskjellige, men de jeg kjøpte på Lidl den gang de var i Norge er det ingen som slår.. De ytterste sokkene må ikke føles fluffy/bommullsmyke, men litt "syntetharde". 

Jeg er også en vandrende varmeovn, men selv etter en lang tur er det knapt fuktig på gulvet når støvlene tas av (med mindre de har tatt inn vann).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 timer siden):

+1 på Salomon Quest 4D

Jeg har utgave 2 og 3, enn så lenge er 3dje utgaven glattere enn 2dre (ganske nyinnkjøpt). Lengste dagstur i fjor var 39km og ikke vondt en plass.

Se litt i sokkeskuffen din, ikke alle materialer er hva de gir seg ut for å være.

Som liner bruker jeg Bridgedale Coolmax liner. De holder føttene tørre, og er nærmest uslitelig. De funker som bare det, så prøv disse. Utenpå der bruker jeg en lav sykkelsokk i syntetisk materiale. Her har jeg prøvd forskjellige, men de jeg kjøpte på Lidl den gang de var i Norge er det ingen som slår.. De ytterste sokkene må ikke føles fluffy/bommullsmyke, men litt "syntetharde". 

Jeg er også en vandrende varmeovn, men selv etter en lang tur er det knapt fuktig på gulvet når støvlene tas av (med mindre de har tatt inn vann).

 

Salomon Quest 4D blir nok alt for varme for sommeren. Jeg har aldri likt sko med høyt skaft. Paradoksalt nok vrikker jeg foten oftere i byen på fortauskanter eller kumlokk, enn det jeg gjør på tur. Men kanskje den fungerer til vinteren. Får se litt på det.

Har aldri likt tekniske sokker. Ofte føler jeg nylon gnager på huden og skaper bare enda mer varme. Det føles bare veldig ubehagelig alt jeg har prøvd. Dyrt er det også. Har prøvd mye forskjellig, men har alltid med et "safe" par med helt vanlige sokker i 100% bomull som jeg ellers også bruker daglig. Ellers er Proff Sokker fra Sparkjøp i bomull med ullsåle i 40% ull noe som holder meg god å varm etter at jeg er ferdig med å gå for dagen. 

Har lest at bomullssokker er nærmest fy-fy på tur. Men så godt som alt av tekniske sokker jeg har forsøkt lager nærmest brannsår under beina mine. 

Testet de nye Altra Olympus skoen i ettermiddag på en liten tur 3-4 km (med tynne sokker i bomull). Disse skoene "kokte" også. Men ikke mer enn jeg klarer å håndtere. Den kokende følelsen gikk over med en gang jeg sluttet å gå. Forsøkte å sitte en halvtimes tid og de ble heller ikke kalde. Godt fornøyd så langt. Deilig med skikkelig plass til tærne. Litt for mye demping i skoene etter min smak. Liker hard såle. Merker at sålen på skoene er ganske tynn - så forventer ikke at de skal vare i mange år. Men holder dem ut sesongen er jeg fornøyd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (16 minutter siden):

Testet de nye Altra Olympus skoen i ettermiddag på en liten tur 3-4 km (med tynne sokker i bomull). Disse skoene "kokte" også. Men ikke mer enn jeg klarer å håndtere. Den kokende følelsen gikk over med en gang jeg sluttet å gå. Forsøkte å sitte en halvtimes tid og de ble heller ikke kalde. Godt fornøyd så langt. Deilig med skikkelig plass til tærne. Litt for mye demping i skoene etter min smak. Liker hard såle. Merker at sålen på skoene er ganske tynn - så forventer ikke at de skal vare i mange år. Men holder dem ut sesongen er jeg fornøyd.

Hvis du synes Olympus har for mye demping vil jeg anbefale Altra Timp i stedet. De har lavere sålehøyde og litt mer lufting; de har blitt mine favorittsko til vandring sommerstid.

Glem bomullssokker, bruk heller sokker med minst 50 prosent ull, helst mer. Ull virker svalende fordi det trekker fuktigheten bort fra huden og lar den fordampe. Bomull gjør vel nesten det motsatte, og du blir veldig fort svett og varm.

Det heter seg at man skal ta det litt forsiktig i starten hvis man ikke har brukt nulldrop-sko (som Altra) før, gjerne bare 2-3 ganger i uka i starten. Dette er fordi sener og muskler skal venne seg til en naturlig gangart igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 minutter siden):

Hvis du synes Olympus har for mye demping vil jeg anbefale Altra Timp i stedet. De har lavere sålehøyde og litt mer lufting; de har blitt mine favorittsko til vandring sommerstid.

Glem bomullssokker, bruk heller sokker med minst 50 prosent ull, helst mer. Ull virker svalende fordi det trekker fuktigheten bort fra huden og lar den fordampe. Bomull gjør vel nesten det motsatte, og du blir veldig fort svett og varm.

Det heter seg at man skal ta det litt forsiktig i starten hvis man ikke har brukt nulldrop-sko (som Altra) før, gjerne bare 2-3 ganger i uka i starten. Dette er fordi sener og muskler skal venne seg til en naturlig gangart igjen. 

Ja, logikken min tilsier det samme. Ull transporterer fukt ut. Det har ikke fungert så bra tidligere. Men kanskje fordi skoene har vært så trange at fukt har blitt isolert i selve skoen. Jeg aner ikke. Men jeg støtter det du sier; selv om jeg ikke har erfart det samme selv. Men skal gi det et forsøk til. 

Jeg merket at gangen min ble annerledes når jeg gikk med Altra-skoene. Det hele var så merkelig at jeg smilte for meg selv den første kilometeren, mens jeg tenkte "jøss - dette var... noe nytt". Så tenkte jeg hvor grusomt det måtte være for sener og muskler dersom jeg hadde en sekk på 20 kg på rygg. Så her gjelder det å ta det forsiktig til å begynne med ja. Jeg har hatt litt problemer med ryggen tidligere. Er spent på hvordan dette påvirker korsryggen og nakken min. 

Altra Timp var også på tilbud på XXL. Bør gjerne kjøpe disse i tillegg. Greit å ha et par ulike sko å veksle mellom. Mindre demping og mer lufting høres jo helt perfekt ut - basert på min "anmeldelse" av Olympus. 

Tusen takk for svar! Setter stor pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (10 timer siden):

Jeg har litt bredere føtter selv, og kan virkelig anbefale Salomone Quest skoene. Disse har en romsligere tå-boks som hjelper litt på sirkulasjon i skoen, samt Goretex som kanskje lufter litt bedre. Disse er også ekstremt behagelig og myke på foten, samtidig som de gir god støtte og stabilitet. Jeg har vært veldig fornøyd med mine xxx mil over flere år og aldri hatt et eneste gnagsår, selv da de var nye og ble brukt flittig i kupert terreng. 

 

Frihet85 skrev (47 minutter siden):

Salomon Quest 4D blir nok alt for varme for sommeren.

Et annet tips til fjellstøvler i lær med membran er Keen Pyrenees:

https://www.outnorth.no/keen/men-s-pyrenees?gclid=CjwKCAiAyc2BBhAaEiwA44-wW6N8AT_OJJdfxbIxwUQtYife5MpEYgKdMyWhcKKYW2iv5g20HsrxWRoCeuEQAvD_BwE#Syrup

Jeg har brukt disse en del i vinter, og de har etter det jeg erfarer bredere tåboks enn Salomon-skoene nevnt ovenfor, og virker mykere, lettere og har ikke så tykt fôr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (27 minutter siden):

Til info så har Altra også størrelsen 44,5. Jeg pleier å hoppe litt mellom 44 og 44,5 fra modell til modell. :)

 

Prøvde både 44, 44,5 og 45 på XXL. Merket nesten ikke forskjell fra 44 til 44,5.

Hvordan er Keen Pyrenees i størrelsen? De så komfortable ut på bildene - men skinnet kan bedra. Har hørt mange skryte av Keen. Trenger noen gode sko til neste høst og vinter. Disse kan være verd å prøve. De så også slitesterke ut, så jeg kanskje kan bruke de 3-4 år. 

Jeg har en litt flåsete teori
Kroppen vår kan "huske" omgivelsene vi er utsatt for. Slik kan vi bli herdet mot kulde, men også varme. Vi tilpasser oss klimaet - der kroppen forsøker å justere etter beste evne. De som for eksempel har jobbet i polare strøk, vil kunne tåle eksponering av kulde i mye større grad enn andre. 

Siden jeg har "mishandlet" føttene mine med feil type sko i en årrekke - og pinet meg gjennom elendigheten. Kan det være at straks jeg får på meg noen sko; så reagerer kroppen med å skru på varmeovnen (les: føttene) på full styrke; for å varsle at her må noe gjøres. At svetten pipler ut fra første meter fordi koppen vet at dette blir ikke behagelig. 

Jeg tror det kan ha en liten betydning. Derfor blir det spennende å se om jeg klarer å få løst denne verkebyllen av problem jeg har slitt med i en årrekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (1 time siden):

Salomon Quest 4D blir nok alt for varme for sommeren. Jeg har aldri likt sko med høyt skaft. Paradoksalt nok vrikker jeg foten oftere i byen på fortauskanter eller kumlokk, enn det jeg gjør på tur. Men kanskje den fungerer til vinteren. Får se litt på det.

Har aldri likt tekniske sokker. Ofte føler jeg nylon gnager på huden og skaper bare enda mer varme. Det føles bare veldig ubehagelig alt jeg har prøvd. Dyrt er det også. Har prøvd mye forskjellig, men har alltid med et "safe" par med helt vanlige sokker i 100% bomull som jeg ellers også bruker daglig. Ellers er Proff Sokker fra Sparkjøp i bomull med ullsåle i 40% ull noe som holder meg god å varm etter at jeg er ferdig med å gå for dagen. 

Har lest at bomullssokker er nærmest fy-fy på tur. Men så godt som alt av tekniske sokker jeg har forsøkt lager nærmest brannsår under beina mine.
 

Er forsatt der at du bør prøve Bridgedale Coolmax liner.

Disse har fenomenale fukttransporterende egenskaper.

Og ja, det er forskjell på materialene. Jeg prøvde Coolmax sokker fra "Linen one" som xxl hadde, de var som bomull og funket ikke i det hele tatt. Syntet og syntet er heller ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 minutt siden):

Er forsatt der at du bør prøve Bridgedale Coolmax liner.

Disse har fenomenale fukttransporterende egenskaper.

Og ja, det er forskjell på materialene. Jeg prøvde Coolmax sokker fra "Linen one" som xxl hadde, de var som bomull og funket ikke i det hele tatt. Syntet og syntet er heller ikke det samme.

Skal gi dem et forsøk. Har hørt mye bra om dem tidligere. Koster ikke all verden å gi det et forsøk heller. Tror kanskje det var Coolmax fra XXL jeg også prøvde. Skal bestille noen fra Bridgedale. Men bør vel ha noe over liner-sokkene. Får se hva jeg finner på. Sokker er heldigvis enklere å teste ut enn sko - uten at det koster skjorta hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en uvanlig, og spennende tråd! 

Min bedre halvdel har veldig kalle føtter, og grunnet det ekstremt mye sokk og dermed tidvis kokende føtter. Hun har løst utfordringen slik:

 

Nermest fot, en tunn ullsokk. 

Deretter en 5liter plast brødpose. 

Deretter valgfritt antall ullsokk. 

Ved kokende sokk, så skifter hun kunn innerste laget sokk, og de svette får tørke på utsiden av ryggsekken. 

Dette virker for henne. I forhold til uvanlig formet føtter, så finnes mer eller mindre uvanlig form. Bruker selv ortopedisk såle. Men, dersom jeg hadde hatt aldeles spesielle føtter, så hadde jeg undersøkt disse https://www.limmercustomboot.com/

 

Det finnes å noen butikker i New York som lager bespoke custom boots. Har å lest om en i Europa, men husker ikke navn. Kanskje kan noen der lage noe veldig spesielt? Lurer å på om Dolomites, en skotilverker jeg tror er fra Italia kan ha noe. Tross alt, Italia er et varmt land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaaningen skrev (12 minutter siden):

Dette var en uvanlig, og spennende tråd! 

Min bedre halvdel har veldig kalle føtter, og grunnet det ekstremt mye sokk og dermed tidvis kokende føtter. Hun har løst utfordringen slik:

 

Nermest fot, en tunn ullsokk. 

Deretter en 5liter plast brødpose. 

Deretter valgfritt antall ullsokk. 

Ved kokende sokk, så skifter hun kunn innerste laget sokk, og de svette får tørke på utsiden av ryggsekken. 

Dette virker for henne. I forhold til uvanlig formet føtter, så finnes mer eller mindre uvanlig form. Bruker selv ortopedisk såle. Men, dersom jeg hadde hatt aldeles spesielle føtter, så hadde jeg undersøkt disse https://www.limmercustomboot.com/

 

Det finnes å noen butikker i New York som lager bespoke custom boots. Har å lest om en i Europa, men husker ikke navn. Kanskje kan noen der lage noe veldig spesielt? Lurer å på om Dolomites, en skotilverker jeg tror er fra Italia kan ha noe. Tross alt, Italia er et varmt land. 

Hvis det er noen som lager custom sko; så er USA og Italia også det første jeg tenker på. Jeg har lenge hatt lyst å gå deler av Appalachene - og da hadde jeg gått nærmest rett på Limmer Custom Boots som du lenket til. Spennende. Slike kvalitetssko kan få ny såle hos norsk skomaker ved behov - slik at skoene i teorien kan holde en mannsalder; gitt at det er skikkelig kvalitet. Men da må jeg nok en tur til statene. Jeg reiser veldig mye; skal ha det i bakhode. Så virkelig spennende ut. Men da må jeg nok besøke butikken "in person". 

Lurer på hva slikt koster. USA er i grunn billige når det gjelder merkeklær og fancy turutstyr av høy kvalitet. Men alt som er custom spretter som regel opp minst det dobbelte i ordinær pris. Så jeg innbiller meg det ligger på mellom 400 og 500 usd. Kanskje jeg er helt på bærtur. 

Jeg hadde en kjæreste for en stund siden som også var en frysepinne. Hu hadde på seg så mange lag med klær at det så helt komisk ut. Gjerne fem-seks overdeler, som hu rev av seg - for deretter å ta på seg igjen, kanskje 10-15 ganger i løpet av en dag. Snakk om å være bipolar i bekledningen. Brødpose i skoa høres i grunn ikke bra ut. Men for all del - om det fungerer for henne, så er jo det bare bra. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (10 timer siden):

Hvis det er noen som lager custom sko; så er USA og Italia også det første jeg tenker på. Jeg har lenge hatt lyst å gå deler av Appalachene - og da hadde jeg gått nærmest rett på Limmer Custom Boots som du lenket til. Spennende. Slike kvalitetssko kan få ny såle hos norsk skomaker ved behov - slik at skoene i teorien kan holde en mannsalder; gitt at det er skikkelig kvalitet. Men da må jeg nok en tur til statene. Jeg reiser veldig mye; skal ha det i bakhode. Så virkelig spennende ut. Men da må jeg nok besøke butikken "in person". 

Lurer på hva slikt koster. USA er i grunn billige når det gjelder merkeklær og fancy turutstyr av høy kvalitet. Men alt som er custom spretter som regel opp minst det dobbelte i ordinær pris. Så jeg innbiller meg det ligger på mellom 400 og 500 usd. Kanskje jeg er helt på bærtur. 

Jeg hadde en kjæreste for en stund siden som også var en frysepinne. Hu hadde på seg så mange lag med klær at det så helt komisk ut. Gjerne fem-seks overdeler, som hu rev av seg - for deretter å ta på seg igjen, kanskje 10-15 ganger i løpet av en dag. Snakk om å være bipolar i bekledningen. Brødpose i skoa høres i grunn ikke bra ut. Men for all del - om det fungerer for henne, så er jo det bare bra. :)

 

Har hatt litt kontakt med Limmer:

Det finnes i hvert fall to stykk Limmer. De ligger nære hverandre, men jeg er litt usikker på hvor mye de egentlig snakker sammen. Hint hint finn riktig Limmer. Prisen ved den tiden var høyere enn det du skriver, så det blev ikke slike boots :) De har å et 'målekit', der man teiner fotens omkrets, og, måler høyden på forskjellige sted. Tror uansett at personlig besøk er bedre. Beligenheten er slik at man kan kjøre dit dersom man kommer till, feks, New York. Ett par riktig fine naturområden på veien/i nærheten.

 

Lykke til ! /Skaaningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt sko fra Hooka? Ikke normale Fjellsko, men... Hooka Tor og arvtakeren Kaha er langløpssko for løping i fjellet, de er veldig gode for brei fot. De har i tillegg fantastisk demping, og ok støtte for ankel. Jeg bruker dem pga en trøblete rygg. Har testet dem med 25 kg sekk på rygg i ulendt terreng og de fungerte forbausende godt. Alfa skoene mine har i hvertfall ikke bedre grep mot underlaget. Det er goretex membran i Kaha, og skoen er ikke spesielt varm i seg selv. Mener på at de også har modeller uten goretex, som sammen med membransokker trolig vil fungere bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du sjekket sko / støvler fra Hanwag? De har litt forskjellige modeller for folk med bredere føtter, og også modeller for folk med "hallux valgus" (altså den knølen som kan være litt større hos noen ved leddet til stortåa. Synes du skrev noe om tær lenger oppover i tråden. I tillegg har de sko uten gore-tex. Kanskje det kan være bra med noe som puster bedre? Jeg har, litt som noe du nevner, erfaring med at det føles ut som det brenner under fotsålene hvis jeg bruker tekniske sokker med forskjellige slags blandingsmaterialer. For meg er det beste janus merinoullsokker. Tynne. Slike som man kjøper til barn:-. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.