Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker gode råd/erfaringer med rase eller blandings rase


linda_nor

Anbefalte innlegg

Hundemiljøet er noe for seg selv med mange karakterer uansett : )
Tenk å ha bare en hund (samma hvilken rase) og la den leve et fint liv uten at hele livet ditt må gå i bane rundt hundeholdet. DET er sunt hundehold!

Hilsen en som har vokst opp litt for mye diltende med på utstillinger, kenneler og konkurranser i hundemiljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo en god stund siden ts spurte, men skriver om min erfaring med blandingshund, en blanding mellom portis, storpuddel og en dæsj flatcoated retriever. Skikkelig gatemix! Men at det ble denne skyldes: 

- oppdretter (litt feil egentlig, for vedkommende driver ikke med oppdrett) bodde så nært at jeg kunne treffe kullet og velge valp. Var der mange ganger og hilste på. Er ikke noen ekspert på hund, men jeg fant en valp jeg likte adferden til. 
- vi kunne vente med å hente valpen til den var 10-11 uker, da hadde jeg fri to måneder, og det var viktig når vi skulle få valp i hus.

- valpene var vant til bil, unger, osv, oppdretter hadde også alt på stell med vaksinasjoner osv. 

- jeg visste pelsstell kunne kreve sitt, hun fikk portispels, altså røyter hun ikke, og skal pelsen være lang må det daglig, skikkelig børsting og stell til. Pelsen tover ellers. Jeg velger å klippe, pga hun er med på tur, og da er det enklere å skylle henne rein. Er det kaldt/vått og hun er klipt ned- bruker hun dekken. 
- det viktigste for meg var å få en godt sosialisert valp jeg hadde fått møtt selv først. Oppdretter ga oss også muligheten å levere henne tilbake hvis vi så at vi ikke passa ihop. 
-jeg betalte ikke en vanvittig pris, omtrent halvparten av en rasehund, men det var ikke derfor jeg valgte dette. Hadde det vært en raseoppdretter av aktuell rase i nærheten, hadde det vært like aktuelt, med dertil pris. 
-jeg har hatt rasereine hunder - og blandingshunder før, men til mitt bruk - tur og familiehund - er det litt hipp som happ. Hunden må være sunn og frisk, i kropp og sinn. Resten er opp til eiern 😬😀

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bloubergjeg er litt usikker hva du mener med gamle fordommer mot blandingsavl er i innlegget mitt er? Jeg skriver at det er viktig å undersøke hvem man kjøper hund av og hva slags egenskaper/mentalitet de ulike hundene opprinnelig har. Og at  man ikke kan si at renrasede  eller blandingshunder er "friskere" enn den andre generelt.

Tollvesenet og mattilsynet har sett en jevn økning av hunder som blir beslaglagt på grensen, som blir forsøkt smuglet inn eller importert ulovlig, og mange av de hundene kommer fra ganske dårlige forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokhylla det er denne setningen jeg tenker på: "Ufattelig mange som driver råavel på blandingshunder, hvor tispene får flere kull enn anbefalt, og ofte veldig unge (og sjelden testet for arvelige sykdommer)"

Dette er type utsagn vi ofte ser fra "rasefundementalistene" som argumentasjon for at NKK raser er mye bedre enn andre.  Joda, det forekommer rå avl i blandingshund miljøet også, men dette er ikke regelen slik du synes å hevde.

Når man avler fram en hybrid av to selvstendige raser så eliminerer man dessuten innavl. Begrenset genpool er et problem for en del raser.

Se på hundekjører miljøet, det er det bevisst hybrid avl for å få gode egenskaper som trekkhund.  Tror ikke de gir blaffen i dyrehelse på avlsdyrene

 

 

Endret av Blouberg
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (9 timer siden):

@Bokhylla det er denne setningen jeg tenker på: "Ufattelig mange som driver råavel på blandingshunder, hvor tispene får flere kull enn anbefalt, og ofte veldig unge (og sjelden testet for arvelige sykdommer)"

Dette er type utsagn vi ofte ser fra "rasefundementalistene" som argumentasjon for at NKK raser er mye bedre enn andre.  Joda, det forekommer rå avl i blandingshund miljøet også, men dette er ikke regelen slik du synes å hevde.

Når man avler fram en hybrid av to selvstendige raser så eliminerer man dessuten innavl. Begrenset genpool er et problem for en del raser.

Se på hundekjører miljøet, det er det bevisst hybrid avl for å få gode egenskaper som trekkhund.  Tror ikke de gir blaffen i dyrehelse på avlsdyrene

 

 

Men du eliminerer ikke de dårlige genene som de 2 individene evt har med seg selv om det på papiret ikke er noe innavl. 

Det blir heller ikke mere stuerent å kalle det hybrider. Det er blandings hunder.

Trekkhunder er brukshunder. De avles med veldig spesifikke  ønsker og mål for avl. Her er det både mentale og eksteriør messig krav som teller. Det er også en form for linje avl innen dette. Denne avl kan på ingen måte sidestilles med den nymotens avl av doodles osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (10 minutter siden):

Men du eliminerer ikke de dårlige genene som de 2 individene evt har med seg selv om det på papiret ikke er noe innavl. 

 

Hvorfor mener du at en blanding av to helsesjekkede hunder av ulik rase har noe større sjanse for å ha med dårlige gener enn 2 helsesjekkede hunder av samme rase?

Igjen er det samme gamle visa dessverre. Det er den enkelte oppdretters innsats som er avgjørende, den type generalisering som du fremmer har ingen verdi.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (12 minutter siden):

Hvorfor mener du at en blanding av to helsesjekkede hunder av ulik rase har noe større sjanse for å ha med dårlige gener enn 2 helsesjekkede hunder av samme rase?

Igjen er det samme gamle visa dessverre. Det er den enkelte oppdretters innsats som er avgjørende, den type generalisering som du fremmer har ingen verdi.

 

 

Innavl øker sjansen for mutasjoner i genmateialet. Som over tid øker muligheten for sykdommer og andre defekter i individet. Er vel sjelden det kommer noe godt ut av det. Helsesjekk på foreldre dyra er nesten som å pisse i  havet å tro at det hever vannstanden merkbart. De 2 dyra er ikke et bra nok grunnlag for å kunne drive en seriøs avl videre på gode hunder. Hverken med eller uten stamtavle. Eksteriør basert avl med eller uten stamtavle er like idiotisk. 

En som prøver å framheve blandings hunder bør ikke blande inn trekkhunder da disse over tid har blitt avlet bedre enn all annen blandings hund.

Ta tsjekkisk ulvehund. Det har du en ypperlig hybrid, et godt eksempel på totalt bortkasta hund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (7 minutter siden):

Innavl øker sjansen for mutasjoner i genmateialet. Som over tid øker muligheten for sykdommer og andre defekter i individet. Er vel sjelden det kommer noe godt ut av det. Helsesjekk på foreldre dyra er nesten som å pisse i  havet å tro at det hever vannstanden merkbart. De 2 dyra er ikke et bra nok grunnlag for å kunne drive en seriøs avl videre på gode hunder. Hverken med eller uten stamtavle. Eksteriør basert avl med eller uten stamtavle er like idiotisk. 

En som prøver å framheve blandings hunder bør ikke blande inn trekkhunder da disse over tid har blitt avlet bedre enn all annen blandings hund.

Ta tsjekkisk ulvehund. Det har du en ypperlig hybrid, et godt eksempel på totalt bortkasta hund.

 

Du snakker etter min mening mye tull. Dersom du mener at all eksteriør basert avl er idiotisk så omfatter jo dette det meste av NKK raser. Alle er jo en gang blandinger, og mange er avlet fram til spesifikke ekstriørtrekk, til dels med betydelig iboende helseproblemer. 

Hybrider i trekkhund miljøet er jo F1 hybrider, da er det jo nettopp individenes tilstand som bestemmer resultat. En blanding av lab og puddel er jo også F1, akkurat på samme måte som blanding mellom Siberian og Alaskan. 

Jeg fremmer ikke blandingshunder spesielt, jeg er bare lei av de som generaliserer og konsekvent drar alle over en kam. Det er ikke seriøst!  Igjen, det er oppdretter som er nøkkel her. En seriøs oppdretter er en oppdretter med fokus på dyrehelse og i stand til å sikre gode eiere (så langt det går) for sine valper.

Men nå er vi vel på vei ut på viddene i forhold til TS sitt spørsmål.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kjøpe en hundevalp er i utgangspunktet mer eller mindre Lotto. Man vet rett og slett ikke helt hva man får, uansett om det er renrasede hunder eller blandingshunder.

Det finnes uttallige eksempler på at man har avlet på hunder hvor både mor og far er championer på utstilling og har uttallige diplomer og premier som brukshunder,  jakthunder, lydighetshunder osv. Hundene er såkalte godkjente avlshunder av raseklubber og NKK, men deres avkom gir alvorlig sykdom(hd, ad, immunsvikt, dårlige nerver osv). 

Det finnes mange eksempler på to hunder brukt i avl, som ikke har disse sløyfene og diplomene fra NKK, som gir mentalt sterke friske avkom, hvor eierne av foreldrene har vært 100 % ærlige i forhold til egenskaper hos hundene før de avlet.

Det finnes eksempler på gale syke hunder blant renrasede og det finnes eksempler på gale syke blandingshunder.

Men min erfaring med uttallige hunder gjennom ett liv i brukshundemiljø, er at blandingshunder ikke står noe tilbake i forhold til renrasede hunder, tvert i mot, vil jeg si.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har sikkert funnet hund nå, men pga min blandingshund «oppdaga» jeg portugisisk vannhund - en rase jeg knapt hadde hørt om. På sikt håper jeg å finne en. Selv om min hund er blanding, er adferden hennes som portisene beskrives. Jeg vet jo at det ikke alltid blir jf rasebeskrivelsen. Min forrige hund var rasehund. Dengang fikk jeg ikke møtt valpene på forhånd, og det angra jeg på i ettertid. Noen mener det ikke betyr så mye, men i valpekullet min nåværende hund kom fra var valpene utrolig ulike. 
Nå har jeg ikke peil på hundeavl, men har derimot avla på en hesterase. De høyest premierte hestene mine var ikke alltid de beste brukshestene 😆. Og ikke minst var det viktig hvordan de var skrudd sammen i knollen. Hva som var arv - og hva som var miljø - tja, si det. 
 

Jeg har altså blandingshund, og har noen ganger nesten fått litt skulende blikk og «mumling» over at jeg ikke har rasehund. Men er enig i det som mange skriver; det er mye rart - og mye bra - i begge leire. Tror det viktigste er å sjekke rundt selger/oppdretter så mye man kan, og ikke minst bruke god tid før man velger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gudmundgaard skrev (7 timer siden):


 

Jeg har altså blandingshund, og har noen ganger nesten fått litt skulende blikk og «mumling» over at jeg ikke har rasehund. Men er enig i det som mange skriver; det er mye rart - og mye bra - i begge leire. Tror det viktigste er å sjekke rundt selger/oppdretter så mye man kan, og ikke minst bruke god tid før man velger.

Veldig enig. Å kjøpe hund der du ikke får møte valpene på forhånd er iallefall ikke aktuelt for meg. Vi var flere ganger på besøk hos oppdretter og fikk bruke ye tid sammen med valpene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blouberg skrev (8 timer siden):

Du snakker etter min mening mye tull. Dersom du mener at all eksteriør basert avl er idiotisk så omfatter jo dette det meste av NKK raser. Alle er jo en gang blandinger, og mange er avlet fram til spesifikke ekstriørtrekk, til dels med betydelig iboende helseproblemer. 

Hybrider i trekkhund miljøet er jo F1 hybrider, da er det jo nettopp individenes tilstand som bestemmer resultat. En blanding av lab og puddel er jo også F1, akkurat på samme måte som blanding mellom Siberian og Alaskan. 

Jeg fremmer ikke blandingshunder spesielt, jeg er bare lei av de som generaliserer og konsekvent drar alle over en kam. Det er ikke seriøst!  Igjen, det er oppdretter som er nøkkel her. En seriøs oppdretter er en oppdretter med fokus på dyrehelse og i stand til å sikre gode eiere (så langt det går) for sine valper.

Men nå er vi vel på vei ut på viddene i forhold til TS sitt spørsmål.  

Ja det omfatter nesten alle NKK rasene hvor det primært brukes ekstriør som bedømmelse for om man skal avle videre på individed. Hvor bruks egenskapene og den mentale tilstand ikke sjekkes eller bedømmes. Det avles over en lav sko på individer med alvorlige mentale brister, med arvbare feil som skuddredsel på grunn av at dem ser så fine ut. Ja personlig observert innen de kretser jeg vandrer i. Jeg mener personlig at all hunde avl skulle ha vært med fokus på bruksegenskapen man vil ha fram, et mentalt stabilt hode med de egenskapene man trenger for å støtte bruken, så vil ekstriøret ordne seg sjøl. Når man ikke engang kjører hunder igjennom Mentalttest hund (MH) så blir nøyaktigheten i avl omtrent som å stikke en finger i været å si "ja det blåser i dag" Skal du faktisk drive et avls program for å fremme en rase og dens egenskaper så må du faktisk hente inn info om hele kull. Så bredt du bare klarer og helst 7 trinn bakover. Dette blir fort en jævla mange bikkjer å holde orden på. Uten et system for å holde oversikt så forsvinner all mening med å skulle drive på med avl. Da spiller du lotto og satser på¨at valpene iallefall blir søte om ikke annet. For så lenge det ikke avles for brukesegenskapene så er det ikke noe som holder en kvalitetssjekk. Om du drar inn trekkhunder hvor det er blandingsavl så må disse fungere. Punktum. Dem må ha et hode som gir dem den mentale styrken og evnene til å gjøre det dem skal, dem må ha en kropp som funker. Dem må ha et nærings opptak som er bra osv. Individer som her ikke holder mål blir luka bort. Dem forsvinner ut av genpoolen. Her drives det med semi linje avl. Avl her er mot et mål. Når man blander en lab og puddel så var målet? Hva er det man ønsker å gjøre bedre eller forventer skal bli bedre i denne blandingen som de 2 rasene ikke innehar av egenskaper fra før?

Du skriver at en seriøs oppdretter har fokus på dyrehelse og jeg mener at det kan du ikke ha om det du ikke legger til grunn et stort nok bakgrunns teppe over helsestatus til individene du avler på. Da holder det ikke med foreldre dyra. Dem kan for alt man da vet være de eneste friske fra sine kull. De bærer fremdeles med seg genen fra sin foreldre som kan ha vært syke. Man avler ikke friske hunder på individ, minste tellende enhet blir faktisk kull, med genrasjoner som skille markører.

Det er nå uansett min mening om avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bloubergjeg har aldri sagt det er regelen, og har absolutt ikke noe i mot blandingshunder (er vokst opp med diverse mikser selv). Jeg har  heller aldri påstått at rasehunder er mye bedre eller at folk i trekkhundmiljøet gir blaffen i dyrehelse så vidt jeg kan se?  Ei heller at alle rasehunder automatisk er friske/at alle renrasede hunder er "bedre". Tror det var NOAH som nettopp gikk til anmeldelse av noen raseklubber for å ha en standard på avl som ikke er "helsefremmende". Men, kjøper man en renraset hund er det lettere å spore opphav, og det er gjerne testet for enkelte genetiske sykdommer etc, samt at man har oversikt over hvor mange kull tispen har fått.

Jeg skriver at det er viktig å gjøre undersøkelser om den man kjøper hund hos, og sette seg inn i egenskapene til rasene hunden er en blanding av (det gjelder uansett om det er blanding eller ei). Det er I følge media et økende problem med hunder som smugles inn i landet (spesielt da små hunder som jeg skriver) hvor man vet lite om helsetilstand eller bakgrunn, men en del kan spores tilbake til såkalte valpefabrikker. Om man bare "kjøper en  hund" uten å gjøre noe som helst undersøkelser om bakgrunn, rase etc, risikerer man både å støtte opp om dårlig dyrevelferd og støtte et kriminelt nettverk (små hunder kan fort selges for over 30 000 per stykk).

 

Jeg føler du legger ord i munnen på meg slik du holder på, og at alt blir veldig sort-hvitt for deg. Jeg har som sagt både hatt renrasede og blandinghunder, og har ikke problem med noen av dem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo se ut som vi er mer enig enn det ser ut til @Bokhylla Beklager at du oppfatter at jeg legger ord i munnen på deg, det er ikke meningen, har vel bare sitert det du skriver.

Synes det er vanskelig å se at jeg har vært svart-hvitt, kanskje med unntak av at jeg har argumentert for at man IKKE skal skjære alle over en kam, men bedømme folk ut fra det de gjør.  Jeg har også hatt ulike hunder over veldig mange år, både NKK approberte og blandinger, og bra erfaring med begge.

Kjøpe valp usett er iallefall for meg helt utelukket. Å smugle hunder, små eller stor, over grensa er selvsagt helt forkastelig, skjønner ikke helt hvordan du kan oppfatte at jeg på noen måte støtter det!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hvit gjeter og må si jeg er fantastisk fornøyd med denne rasen. Vår hannhund har ikke hatt noen problemer så langt (passerte 2 år i januar). Han bærer kløv som en helt og går lett 3 mil på ski med meg på slep. Oppfatter hunden som oppmerksom, modig og lettlært. Som nevnt lengre oppe i tråden er jo lettlært både positivt og negativt da man like enkelt lærer uønsket adferd, men om man er obs på dette fra første dag, er bestemt på hva man vil hunden skal kunne og ikke gjøre og setter seg inn i grunnleggende hundetrening burde ikke det bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (På 8.4.2021 den 13.46):

Blandingsraser er ikke seriøs avl. Oftest er blandinger resultat av uhel, "jeg må ha et minne etter den gamle hunden min som snart dør", labradoodler og lignende som er avlet frem fordi de er så søte etc etc. Nettopp av denne grunn syns jeg det er uansvarlig å forfekte blandingsavl. Noen blandingshunder er helt supre, men man kan aldri vite det. Valpene kan bli ulike selv om man velger samme foreldrepar til flere kull. 

 

I hovedsak så er jeg enig i dine utsagn. Men jeg vil også påpeke at det finnes miljøer av brukshund eiere som er langt mer oppegående og dyktige på avl enn hva som er normalt innen rasehundavl. Den gjengse oppdretter av rasehunder får sin planlagte avl velsignet (i bestefall) av NKK og vet ingen ting mer enn at NKK har velsignet prosjektet. Men i en del brukshundmiljø, hvor ikke rase er viktigst, er kompetansen på avl veldig høy. Etter min mening er det ingen som har ødelagt så mange gode sunne hundetyper som rasehundmiljøene med kennelklubber verden over i spissen. For ordens skyld så er vi helt enige i at avl på søte hunder for at de er såååååååå søte ikke er noe bra kriterie.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (På 13.4.2021 den 20.55):

Men du eliminerer ikke de dårlige genene som de 2 individene evt har med seg selv om det på papiret ikke er noe innavl. 

Det blir heller ikke mere stuerent å kalle det hybrider. Det er blandings hunder.

Trekkhunder er brukshunder. De avles med veldig spesifikke  ønsker og mål for avl. Her er det både mentale og eksteriør messig krav som teller. Det er også en form for linje avl innen dette. Denne avl kan på ingen måte sidestilles med den nymotens avl av doodles osv.

"Men du eliminerer ikke de dårlige genene som de 2 individene evt har med seg selv om det på papiret ikke er noe innavl. " Det er ingen regel som sier at du eliminerer fordi du blander to raser. Regelen er at dersom du avler to individer som ikke begge begge er bærere av en genetisk konstellasjon så reduserer du sansynligheten for tilstedeværelse av det genetiske materialet. I genetikken er det ikke automatisk slik at innavl er garanti for uønskede egenskaper, det må ligge noen kriterier i bunnen for det. 

"Det blir heller ikke mere stuerent å kalle det hybrider. Det er blandings hunder." En hybrid er ikke noe som har noe med rase eller ikke rase å gjøre som begrep. Så det er feil å snakke om hybrider som blandingshunder, selv om de kan være det/ofte er det. Man kan avle på en hybridisert effekt innen en og samme rase også. Hybridisering er en karaktistikk av introdusering av en ny egenskap i ett linjært materiale. Det vil si at man har avlet og foredlet ett genetisk materiale (f.eks. som i raseavlen) så introduseres nye fremmede genetiske materialer. Dette kan f.eks i rasehundavl være at man etter å ha linjeavlet/foredlet i x antall generasjoner parrer inn ett helt ubeslektet individ (eller så ubeslektet som mulig). Da kan man oppnå en hybridisering innen samme rase. Om du er familiær med rasehundhistorie så kjenner du til at dette er en metodikk som alltid er brukt og brukes i dag for å avle fram ønskede egenskaper. 

"Trekkhunder er brukshunder. De avles med veldig spesifikke  ønsker og mål for avl. Her er det både mentale og eksteriør messig krav som teller. Det er også en form for linje avl innen dette. Denne avl kan på ingen måte sidestilles med den nymotens avl av doodles osv"  Her er vi veldig enig. Avl uten mål og mening som vi ser på all verdens populære hunder, enten det er raser eller blandinger er en uting!! 

Husk også på at ALLE rasehunder er resultat av innavl, men også utkryssning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blandingshund og blandingshund"? Trådstarter stod visst overfor valg mellom 2 svært ulike hundetyper: Hvitgjeterhund: stor og Dk/S gårdshund liten og nevnte blandingshund - og så gik debatten av gårde. 

Morfaren min hadde DGS i Danmark i begyndelsen av 1900-tallet. Den gang ble den beskrevet som gårdshund blandet med glathåret Foxterrier. Siste ord må ikke nevnes for DGS folk! I min ungdom var jeg noen ganger til hundeutstilling med mutterens terriere. Det er i "småhundeklassen". Jeg undrer meg allerede den gang over de små hvite teppetissere ble frisert og ondulert med curlere og alskens kamme av damer som lignet på Eli Hagen - og var de ikke hvite nok fik de potetmjøl eller talkum i pelsen. så dommerne ble fornøyd. Om det var en hund innen i pelsen og dens egenskaper var visst ikke relevant. Det hvite fra talkummet kom vel heller ikke med i genene. 

Jeg kjøpte selv en svart buhund med rabatt, fordi den hadde en ekstra fortann, så den ikke umiddelbart kunne utstilles, men avleren mente jeg kunne trekke tannen og utstille den. Gene for ekstra tann blir formentlig ikke trukket med tannen. Deler av Buhundmiljøet mener, at svarte buhund bør bannlyses. Derfor var denne norske avler flyttet over grensen til de dype svenske skoger. Buhunde som ikke har renfarget pels duger heller ikke uansett, hvor bra kvaliteter de ellers har. Jeg var kjempefornøyd med denne hund i 17 år. 

En lenger oppe eier et herligt gatekryss, som er blitt tilfældigt til ut fra flere hundetyper uten noe mål eller motiv. Det bør prinsipielt ha en ganske stor genpool med varierte gener, hvilket skulle være bra for helsen.  Andre konstruerer "blandingshunder" for å få "søte, snille/allergivennlige hunder som fx labradoddle. Der kan de så foredle og drive linjeavl til det sykelige. Avle wolffdog, tjekkisk ulve hund og finske Saarlos for at de skal ligne på (snille) ulver er etter min mening formålsløst, når flere huskytyper uansett ligner nok så bra og tross alt har kjente egenskaper. 

Hund er hund for i prinsippet er alle hunde samme rase, da de bla. kan få yngledygtig avkom. Det kan fx hest og esel ikke. De kan få muldyr eller mulesler avhengig hva som er far og mor, men de er golde og kan ikke få avkom. Så det er vel egentlig hybrider. Kanskje zebra og hest er en mulighet med litt genmanipulatsjon? Jeg vokste ved siden af hestestall med alt fra merkelig ponyer, Fjordinger og fullblods galopphester. De sistnevnte kunne sikkert få føl sammen, men det var selvfølgelig uønsket. Det er nesten grenseløst, hva de fint (inn)avlede hester kan ha av sykdommer. Man bør gifte sig med en veterinær, hvis man vil holde rasehest. (svigerdatteren ha ikke mindre enn 2 danske varmblod. Sønnen er dessverre ikke vet.)

Hybrider er for meg noe med de unevnelige ulvehybrider, som iblant dukker frem i ulvedebatten og de er ikke ønskverdige. Men ulven er altså så tett på hunden, at de kan få yngeldyktig avkom. I USA kan formentlig hund og cyote også yngle. 

Diger Jotne skrev (På 13.4.2021 den 20.55):

Trekkhunder er brukshunder. De avles med veldig spesifikke  ønsker og mål for avl. Her er det både mentale og eksteriør messig krav som teller. Det er også en form for linje avl innen dette

Jeg har 2 Alaska husky nå og bruker de som trekkhunder. Da både sibir, malamut, samojed og grønlandshund er NKK registrerte rasehunder er eksteriør riktig der. Det betyr så at i hvert fall for sibir, samojed må man sikre sig at de faktisk kommer fra hundekjører. Samojed sis i hvert fall i andre land - også sibir -, at være sledehundene, som har glemt at de er sledehunder. Utseende på AH er fullstendig underordnet! De fås med hengeører, oppstånde og et av hvert, samme med blå øyne. Noen ligner hyener og Inger Marie Håland hadde en som lignet på en engelsk setter på steroider. Bra de kan trekke! Og ikke er beheftet med sykdommer som hoftedysplasi. Hd vil bli luket ut med en gang. Inne for AH er det kommet typer med mye polarhund, tykk pels mm til langdistanse. Nordisk og Sprintmiljøet har krysset inn både jakthunder (pointer og evt mynder for fart). De er så korthåret og ikke så utholdende og springer til de falder om.   

Det er vel relativt få grønlandshunder i Norge og på et tidspunkt i forrige århundre ville noen ta inn hunder fra Grønland for å spe på genmaterialet. Men nei, NKK og deler av spesiaklubben ville ikke ha det for nå hadde man avlet frem en fin norsk Grønlandshund. Hundene på Grønland var ikke stamboksførte og ikke ordentlige grønlandshunder. Det skal sis at det er importforbud mot hund på Grønland nettopp for at hundene skal være som de er. 

"Innavl øker sjangsen for mutasjoner i genene" ? Njah, det vet jeg ikke om er riktig? Gener muterer tilfeldig (jf corona) og så hyppigere ved eksterne påvirkninger - fx. kemiske stoffer, radiaktiv stråling. Det skumle er ressesive gener som individet altså skal ha i dobbelt porsjon både fra far og mor. Jeg vet ikke om HD arves sådan, men man kan gennomlyse på kryss og tvers på en hund med 1 ressesivt gen for sådan for det vil ikke få sykdommen, men bære genet videre til det får avkom med en annen hund som også har dette gen - og så har vi et sykt avkom. Hos menneske arves blødersykdom sådan. Ganske sjelden i den almindelige befolkning, men bløder har herget i de inngifte europæiske royale slekter. Så innavl/linjeavl øker altså  muligheten for mye dårligdom.

Derfor ble jeg skremt, da jeg så at 2 damer med opphav i annen hundeavl hadde kastet sig over hundekjøring og Alaska Husky. De startet med så bra og søt hann og tispedatteren var like fin så de parret altså far og datter! Jeg håper, at dett er et isolert tilfelle i AH/hundekjører verden, som har stillet sig utenfor NKK. AH'er blir ofte stamboksført i det som hetter "stamtavlen".

Ellers vil jeg anbefale, at man graver de 2 BBC dokumentarer frem om nedavlede hunderaser. "hundred years of breed"imrovement"  Schäfer, alle kortsnuter mfl. Noah har jo her gått til sak mot disse spesialklubber, litt amerikansk kanskje, men en måte å gjøre oppmerksom på det. Mange vet. støtter det. Det finnes også en hjemmeside med gamle malerier og viktorianske fotos av hundetyper tilbake fra slutt 1700-tall. Man kan se hvordan disse spretne hunder er blitt nedavlet til karikerte trekk. 

Elgen

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

0C1D0DEF-5B04-4F14-BF79-ECEF7107F576.thumb.jpeg.bcc6e4adb65bf256e8ad7f773c6ec579.jpeg

 

Borga gikk bort 8 mars 2021

Har startet tråd om det men ser i denne tråden mange nok tips til hvem som kan ta over krona til Borga

Trådstarter har vel funnet sin?

Det som er avgjørende er å ha alt som Borga hadde,men i en 10 kilo lettere skapning.

Dvs

- Borga bjeffet aldri ! Virkelig aldri. Ja hun ble skremt en gang av en elg, da kom det to - tre kraftige bheff

- Borga sprang aldri imot folk! Jeg går på tur i folksomt terreng, Borga sto alltid ved meg og kikket på folk, ruste aldri imot de

 

Jeg ser jo at dsg kanskje, men ikke bjeffinga.

Finsk lapphund - bjeffer vel den også - litt mye hår men liker det jeg ser hos kennelen i Trondheim

Fått anbefalt buhund, men det var det med bjeffinga da

Har en mistanke om at:

en svart golden blir saken? Mye av de i terrenge der jeg går og de er alltid snille, snille.

Flatcoat retriever er vel også en koselig venn, aner ikke - har mistanke om mye hårstell?

Det er ikke aktuelt med hvalp, Borga var to år da hun kom inn i mitt liv, det fungerte perfekt.

 

Det er vel kose bikje jeg trenger, Borga syns vel det ble mye kos i de siste årene, men turdagene var Huskyen min i full fart

 

Takk for oppmerksomheten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DryasAnne skrev (57 minutter siden):

Fått anbefalt buhund, men det var det med bjeffinga da

Det var vel meg som anbefalte buhund, som en mindre spisshund som er forholdsvis like husky i personlighet. Jeg har 2 huskyer nå for at de skal kunne trekke meg. Buhund og bjeffing kommer nok mest an på hvordan man holder den. Vår buhund gjennom 17 år bjeffet veldig lite, men var noe mer vaktsom i hjemmet enn husky, so IKKE er vakthunder. 

Vil du lenger ned i vektklasse kan du vurdere Lundehund? Jeg vil gjerne reklamere for disse norske raser, for jo flere som har jo større vil gendiversiteten være. Ellers ender det med at forsvinner helt.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd for er det økonomiske. Som jeg ser på finn.no så kan det bli vanskelig

Derfor er desverre raser som jeg har veldig lyst på — lapphund og lundehund - være umulige for meg 

Akkurat nå er buhund som du anbefalte på topp nå, flere sier det er like husky med et 10 kg mindre vesen

 

Det jeg vel må finne ut er hvorvidt golden retr er rette kosebikja for meg eller satse helt ut på tur/fjellhund ala - ja buhund

 

For å si det på menneske språk - jeg må ha ny venninde for resten av livet

Hvis buhund blir 17-20 år så .... jeg har alvorlig nyresvikt og går i dialyse  

Om legene liker alle de turene jeg går det er usagt, men det holder meg i live godt og vel

EFCCAB75-27E7-4254-8C16-9B7F76747A50.jpeg.27e5a24cc922b7d2392f46f88aed2f81.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med to av rasene som nevnes her; lundehund og labrador. Flotte hunder begge to, og totalt ulike i temperament! 😅

 

Lundehund:

- Disponert for "IL" (intestinal lymfangiektasi), en fordøyelses-relatert sykdom som rammer mange lundehunder, ofte med dødelig utfall. Min overlevde (såvidt), og levde i 5 år etter å ha fått det, men hadde veldig sensitiv mage etter dette og måtte ha spesialfôr. Har de fått sykdommen èn gang kan de lettere få det igjen, så det var mye stress knyttet til fôring og magehelse.
IL er vanskelig å avle bort siden hundene ofte ikke får det før de er "middelaldrende". Det er derfor ikke lett å luke ut linjer/gener som bærer denne sykdommen. Hadde det ikke vært for IL hadde jeg nok skaffet meg lundehund igjen en gang.

- Generelt sunne og funksjonelle hunder (bortsett fra IL, selvsagt 😒). Fulgte med på tur overalt, ble aldri sliten, var bygd som en ulv/stor spisshund og var sterk for størrelsen. Liten nok (7 kg) til å kunne bæres ved behov.

- Sikler ikke, lukter ikke hund, ingen problemer med ører, øyne, ledd, osv., som mange andre raser sliter med. Røytet mye to ganger i året, ellers ingenting.

- Utpreget spisshundpersonlighet; sterke meninger, til tider mye lyd (min bjeffet når det var folk utenfor huset), morsomme personligheter, og veldig lojale mot eieren. Min var i tillegg  skeptisk til fremmede, og hadde null interesse for andre hunder.

- God innkalling og lettlært, men på egne premisser.

 

Labrador:

- Klovner, alltid glade, masse energi! Min er 6 år nå og fremdeles veldig valpete og leken. Har hørt rykter om at de plutselig blir gamle og veldig rolige, men vi ser foreløpig ingen tegn til dette.

- Lettlært, spesielt hvis det er mat involvert.

- Røyter mye (!) to, tre ganger i året, drar inn mye sand og leire til tross for at pelsen er kort, har trøbbel med kronisk ørebetennelse fordi hun elsker vann og har hengeører som aldri tørker ordentlig (selv med håndkle-hjelp fra oss).

- Disponert for HD og en del andre vanlige hundesykdommer. Sjekk stamtavler nøye og kjøp kun fra seriøse oppdrettere som har kontroll på helse.

- Supersosial, elsker alt og alle. Når vi treffer andre hunder koker det over i topplokket og det blir bjeffefest og lekebonansa, men det er sikkert fordi vi ikke var flinke nok med sosialiseringen da hun var valp... LESSON LEARNED der! Det er ikke lett å holde igjen en gæærn 30 kg muskelbunt. 🤣

- Fin turkamerat, kan gå løs så lenge det ikke er andre hunder i nærheten. Har vært med på enkle toppturer uten problem, men hun er tung og kan ikke bæres hvis det blir for bratt/farlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.