Gå til innhold
  • Bli medlem

Parkering og brøyting


Miamaria

Anbefalte innlegg

Er det noen på forumet som har peiling på offentlige parkeringsplasser, brøyting og denslags? Jeg har litt vanskelig for å formulere hva jeg lurer på, men denne posten bunner i at jeg skulle ut på tur og måtte gjøre vendereis fordi det ikke var brøytet på parkeringsplassen som pleier å være i bruk hele døgnet om sommeren.

Jeg har også mistet den mest brukte parkeringen for utsetting av kajakk nylig, da den ble gjort om til bobilcamp, og nå mister jeg en av de andre mest brukte, til ett av de fineste padleområdene fordi fylkeskommunen vil gjøre det ulovlig på en snuplass som er gedigen. Her i området blir det også stadig flere private som skilter at man må holde seg unna, etter hvert som det blir større plage med tilreisende som ikke oppfører seg.

Det er åpenbart ulike problemstillinger her, som at plasser er private, ment for andre ting, og så videre. Men resultatet er det samme over tid - det blir færre steder å sette bilen når man vil ut i naturen, samtidig som stadig flere vil bruke den. Det er jo en klassiker at når det klages på villparkering langs veiene, så er svaret å skilte parkering forbudt, ikke å lage en tydeligvis etterlengtet parkeringsplass de kunne stå på… Noen ganger med god grunn, men som oftest virker det som det bare ikke er aktuelt å en gang vurdere å bruke ressurser på det.

Jeg sitter i min egen kommune nå hjemme og lurer på hvor hen jeg skal dra. På kommunens hjemmeside finner jeg ingenting, annet enn forslag til turer - men jeg må jo sette bilen en plass, hvis ikke jeg skal dra hjemmefra. Så jeg tenker jo litt på de som kommer helt nye til kommunen, hvordan skal de finne frem – og hvor vanlig er det rundt om at kommunen i det hele tatt sørger for brøyting av typiske utfartsparkeringer?

Kanskje jeg kan oppsummere det jeg lurer på i to spørsmål - hvordan er ståa rundt om, og har noen effektfulle måter det kan gripes an på for å få påvirka i retning av å legge til rette (også på vinteren)? Eller noe helt annet som jeg ikke har tenkt på ennå, men som er relatert til tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder til i Lofoten og kjenner meg igjen i problematikken.

Her er det selvfølgelig ekstra spesielt på sommerstid med alle turistene og parkering forbudt-skilt på hver minste plass. Heldigvis har en del ulovlige private skilt blitt klaget inn og fjernet. Så lenge det ikke er snø, og man har en bil med litt bakkeklaring så lar det seg gjøre å finne gode nok parkeringer langs veien der det trengs, men på vinterstid merker jeg at det er en utfordring og har flere ganger måttet endre planlagt tur på sparket fordi det ikke har vært mulig å sette fra seg bilen i området. Enkelte steder er en stor plass bare såvidt brøytet slik at det er plass til én bil, men det er lite fristende å sette fra seg bilen helt kloss inntil veien og få den pepret med is og grus fra brøytebilene.

Jeg har inntrykk av at de mest populære utfartsstedene er brøytet, mens mindre kjente steder ikke er prioritert. Jeg ferdes som regel kun på sistnevnte, og er nokså alene om å gjøre det, så jeg har vel egentlig ikke noen store forhåpninger om at det skal endres.

Hvis det er snakk om spesifikke steder du skulle ønske var brøytet så vil jeg tro den raskeste løsningen for din del er å kontakte Statens Vegvesen, Fylkeskommunen eller Kommunen, alt etter hvem som har ansvaret for veien. Statens Vegvesen har ansvaret for europa- og riksveiene, fylkeskommunene for fylkesveiene og kommunen for kommunale veier. Alternativt forsøkt å fått til et oppslag i en avis, kanskje med hjelp fra DNT lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, ringe til en kommune eller Statens Vegvesen (gud hjelpes for en materie, de ser jo ikke en gang behovet for dass der det er blitt et problem at folk stopper for å pisse og drite, og gjør det overalt siden det ikke er dass der) uten å ha en klar plan eller et konkret mål på forhånd, det pleier å være nokså bortkastet. Når de ikke har gode svar når media ringer, så blir det neppe bedre hvis det er en skarve innbygger tenker jeg.

DNT var lurt, de er veldig oppegående her. Skal jammen lufte det med noen der. De har nok også litt erfaring med problemstillingen vil jeg tro, og kan ha en ide om beste vei å gå. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er innstillingen til å ikke ville prøve engang så blir det jo fort litt vanskelig :)
Om det er en kommunal vei/kommunale brøytere så er det kommunen som best bør kunne svare på om det brøytes der eller ikke.
Eksempelvis for Oslo kommune så er Bymiljøetaten spesielt aktive på sosiale medier. Der har jeg chattet direkte med dem om oppbrøytede veier for å kunne planlegge hvor jeg kan gå til fots på vinterstid f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Rogaland er ikke manglende brøyting vanligvis et problem.  Det er mange startpunkter for turer og en del av dem basert på velvillige bønder som lar oss parkere ca ved gårdstun etc.  Det blir dog flere og flere plasser der det tas betalt.  Synes jo det er litt kjipt av kommunene - men har mindre problemer med å gi en slant til de som lar oss krysse gårdsplasser og beitemarker etc - men kjenner på meg at ca 30kr er OK - men mye over det blir jeg faktisk litt grinete?? (unntak om det er for snømåking eller spesielle årsaker til høy pris).  Men det andre store problemet med å finne parkering for tur er alle "tullingene" som parkerer som om de er de eneste i verden som har tenkt seg på tur et sted - sånn som dette ved starten til Ulvarudlå - 4 biler med svært godt mellomrom der en tilogmed har stillt seg på langs så han tar ca 4 plasser (kan ikke parkere for nært hverken foran eller bak så han sperres inne.. og han har tilogmed stillt seg slik at han må opp på gårdstunet for å snu om plassen er full når han skal reise).  Om folk tenker litt lengre enn på seg selv er det jammen plass til mange flere biler for turfolket..

parkering ulvarudlå.jpg

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis det er innstillingen til å ikke ville prøve engang så blir det jo fort litt vanskelig :)
Om det er en kommunal vei/kommunale brøytere så er det kommunen som best bør kunne svare på om det brøytes der eller ikke.
Eksempelvis for Oslo kommune så er Bymiljøetaten spesielt aktive på sosiale medier. Der har jeg chattet direkte med dem om oppbrøytede veier for å kunne planlegge hvor jeg kan gå til fots på vinterstid f.eks.

Jaha? Så fordi jeg ikke falt for ditt forslag men heller vil prøve å dra med DNT først, så har jeg en innstilling om "å ikke ville prøve"? Det burde ikke overraske så veldig, når det står allerede i første innlegget at jeg er ute etter effektfulle måter å påvirke på. Det tror jeg ikke en enkelt telefon til kommunen er, rett og slett, ellers hadde nok ikke situasjonen vært som den er.

Men det ser jo ut for at du ikke har fanget essensen her, som er ønsket om å påvirke - ikke bare finne ut for egen del hvor hen det er brøytet, så det kan vel ligge der.
 

KristianP skrev (På 21.2.2021 den 13.29):

Alternativt forsøkt å fått til et oppslag i en avis.

Du sier noe, kanskje det er det motsatte av hvor det brøytes jeg skal finne ut rett og slett? Dokumentere plasser jeg tenkte å gå, men ikke fikk plassert fra meg bilen? Og så sende til avisa? Hm, det var en tanke. Nå er det bra brainstorming her. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (3 minutter siden):

Her i Rogaland er ikke manglende brøyting vanligvis et problem.  Det er mange startpunkter for turer og en del av dem basert på velvillige bønder som lar oss parkere ca ved gårdstun etc.  Det blir dog flere og flere plasser der det tas betalt.  Synes jo det er litt kjipt av kommunene - men har mindre problemer med å gi en slant til de som lar oss krysse gårdsplasser og beitemarker etc - men kjenner på meg at ca 30kr er OK - men mye over det blir jeg faktisk litt grinete?? (unntak om det er for snømåking eller spesielle årsaker til høy pris).  Men det andre store problemet med å finne parkering for tur er alle "tullingene" som parkerer som om de er de eneste i verden som har tenkt seg på tur et sted - sånn som dette ved starten til Ulvarudlå - 4 biler med svært godt mellomrom der en tilogmed har stillt seg på langs så han tar ca 4 plasser (kan ikke parkere for nært hverken foran eller bak så han sperres inne..).  Om folk tenker litt lengre enn på seg selv er det jammen plass til mange flere biler for turfolket..

parkering ulvarudlå.jpg

Det er nesten som man skulle legge lapp på ruta til sånne der, om at de strøk på parkeringen denne dagen. Parkeringsbot i håndskrevet form liksom.

Betalt parkering synes jeg er helt greit, og det er langt å foretrekke framfor at det bare står disse ugjestmilde skiltene overalt. I rimelige former. Hvis man skilter noen plass man KAN parkere, så gjør vel flertallet heller det, tenker jeg. Man står jo ikke i veien for å være i veien, på en måte. Men er det ikke lagt til rette noe sted, så må man jo bare sette bilen fra seg som best man kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (51 minutter siden):

 

Jaha? Så fordi jeg ikke falt for ditt forslag men heller vil prøve å dra med DNT først, så har jeg en innstilling om "å ikke ville prøve"? Det burde ikke overraske så veldig, når det står allerede i første innlegget at jeg er ute etter effektfulle måter å påvirke på. Det tror jeg ikke en enkelt telefon til kommunen er, rett og slett, ellers hadde nok ikke situasjonen vært som den er.

Men det ser jo ut for at du ikke har fanget essensen her, som er ønsket om å påvirke - ikke bare finne ut for egen del hvor hen det er brøytet, så det kan vel ligge der.

Helt riktig, jeg bommet litt på essensen av tråden :) Jeg siktet mest på spørsmålene i nest siste paragraf i første post, som sikkert var ment som en generell oppbygning for påvirkningsspørsmålet. Men det er likevel litt rart å avfeie det mest direkte tiltaket om å kontakte kommunen bare fordi du på forhånd har gjort deg opp mening om at å snakke med kommunale instanser og Statens vegvesen(?) er helt bortkastet.
Nok om det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 minutter siden):

Men det er likevel litt rart å avfeie det mest direkte tiltaket om å kontakte kommunen bare fordi du på forhånd har gjort deg opp mening om at å snakke med kommunale instanser og Statens vegvesen(?) er helt bortkastet.
Nok om det

Nei. Jeg sa heller ikke at "å snakke med dem" er helt bortkastet.
Jeg sa at å ringe de nevnte uten å ha en klar plan eller et konkret mål på forhånd, det pleier å være nokså bortkastet.
(Dette med bakgrunn blant annet i dass-episoden med Statens Veguvesen, og X antall tilsvarende.)

Den forskjellen er ikke uvesentlig. Det er tvert imot en av hovedårsakene til hele denne tråden, og det jeg søker hjelp til. Hvis det er vanskelig å forstå for deg, så kan du jo i det minste slutte å vrenge på det jeg skriver og gjøre det enda vanskeligere for andre igjen å få snusen i. På forhånd takk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis avsporing og delvis innafor samme tema. Her i regionen oppleves det som det blir mer av enten parkering forbud eller parkering mot betaling enten man skal ut med kajakk eller gå seg en skitur/fottur i fjellet eller marka.

Jeg skjønner at man skal ha betalt for å drifte en parkeringsplass (brøyting etc.) men det begrenser tilgangen til naturen for en del. Ikke alle har råd til å betale for å jevnlig bruke naturen man et gitt tilgang til igjennom allemannsretten.

Screenshot_20210222-161223_Chrome.jpg.2e4bac4e7ab72b636c85f7db13b3fb33.jpg

"Telttur fredag til sent søndag? Det blir 400,- takk."

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (22 minutter siden):

Delvis avsporing og delvis innafor samme tema. Her i regionen oppleves det som det blir mer av enten parkering forbud eller parkering mot betaling enten man skal ut med kajakk eller gå seg en skitur/fottur i fjellet eller marka.

Jeg skjønner at man skal ha betalt for å drifte en parkeringsplass (brøyting etc.) men det begrenser tilgangen til naturen for en del. Ikke alle har råd til å betale for å jevnlig bruke naturen man et gitt tilgang til igjennom allemannsretten.

Screenshot_20210222-161223_Chrome.jpg.2e4bac4e7ab72b636c85f7db13b3fb33.jpg

"Telttur fredag til sent søndag? Det blir 400,- takk."

Ja, det er et godt poeng. Jeg synes det er bedre med tilrettelegging og en pris for å bruke parkeringen enn at det bare stenges helt, men det er trasig om noen vil sko seg så på det at det blir utilgjengelig for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (20 minutter siden):

Delvis avsporing og delvis innafor samme tema. Her i regionen oppleves det som det blir mer av enten parkering forbud eller parkering mot betaling enten man skal ut med kajakk eller gå seg en skitur/fottur i fjellet eller marka.

Jeg skjønner at man skal ha betalt for å drifte en parkeringsplass (brøyting etc.) men det begrenser tilgangen til naturen for en del. Ikke alle har råd til å betale for å jevnlig bruke naturen man et gitt tilgang til igjennom allemannsretten.

Screenshot_20210222-161223_Chrome.jpg.2e4bac4e7ab72b636c85f7db13b3fb33.jpg

"Telttur fredag til sent søndag? Det blir 400,- takk."

Fy flate. Sikker på at du ikke tok feil av skjermdumpene og det egentlig var prisene til Avinors flyplassparkering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (47 minutter siden):

Screenshot_20210222-161223_Chrome.jpg.2e4bac4e7ab72b636c85f7db13b3fb33.jpg"Telttur fredag til sent søndag? Det blir 400,- takk."

Lønner seg vel da egentlig å betale for 6 døgn da, det blir jo «bare» 300 kroner? Det står jo ikke at det er 50 kr for døgnene over 5 døgn.

uansett enig at dette var grisedyrt

 

men (og mulig jeg er inhabil siden jeg jobber i en kommune) i mange kommuner, og særlig større byer er innspill på tiltak og forbedringer veldig velkomne. Spesielt tiltak som kan bidra til å bedre folkehelse, som feks utfartsparkering. Og siden Oslo er nevnt over her, Bymiljøetaten er vel der i særklasse og har veldig fokus på tiltak og tilrettelegging for friluftsliv og uorganisert aktivitet (og nei, jeg jobber ikke der) 😀

Endret av Manko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (1 time siden):

Fy flate. Sikker på at du ikke tok feil av skjermdumpene og det egentlig var prisene til Avinors flyplassparkering?

Tja... eksempelet var tatt fra parkering ved Gjende (nær Gjendesheim), en av ingangene til Jotunheimen: https://www.besseggen1743.no/

Andre eksempler:

  • Færder komune starter i år med 150,- døgnpris på parkering Fjærholmen (fint utgangspunkt for helgeturer med kajakk i Færder nasjonalpark/Bolærne)  (Tidligere gratis)
  • Det startes i år med å ta 150 kr i dagparkering Svineroi, brøyta grusplass ved bom for vei opp rundt Gaustatoppen, parkering for toppturer til Gaustaoppen (Samme pris som sommerparkeringen ved Stavsro med oppmerka plasser og toaletter).  (Tidligere gratis)

 

Som nevnt, jeg skjønner at det koster å holde en parkeringsplass, men jeg synes det begynner å koste mye en del steder. OG det vil nok begrense alternativene for en del som kanskje ikke har råd til å betale 300-400,- for å parkere bilen hver helg de ønsker å dra ut på tur. 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at alle kommuner i landet skal ha retningslinjer for når det skal brøytes, hvor det skal brøytes, og kontaktinfo. Dette skal finnes på hjemmesiden til alle kommunene. Det er vel en grei plass å starte?
Slik ser det ut i min kommune: https://www.asker.kommune.no/vei-trafikk-og-parkering/veiarbeid-drift-og-vedlikehold/vinterdrift-av-veier/

Hvis man vil påvirke utover å skrive innlegg i avisa osv må man vel nesten gå inn i politikken...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (20 minutter siden):

Det er sånn at alle kommuner i landet skal ha retningslinjer for når det skal brøytes, hvor det skal brøytes, og kontaktinfo. Dette skal finnes på hjemmesiden til alle kommunene. Det er vel en grei plass å starte?
Slik ser det ut i min kommune: https://www.asker.kommune.no/vei-trafikk-og-parkering/veiarbeid-drift-og-vedlikehold/vinterdrift-av-veier/

Hvis man vil påvirke utover å skrive innlegg i avisa osv må man vel nesten gå inn i politikken...?

Takk, da har jeg i hvert fall fått frikjent kommunen fra den ene, brøyta parkeringsplassen for utfart som jeg vet om - den er det altså ikke de som sørger for. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (18 timer siden):

Delvis avsporing og delvis innafor samme tema. Her i regionen oppleves det som det blir mer av enten parkering forbud eller parkering mot betaling enten man skal ut med kajakk eller gå seg en skitur/fottur i fjellet eller marka.

Jeg skjønner at man skal ha betalt for å drifte en parkeringsplass (brøyting etc.) men det begrenser tilgangen til naturen for en del. Ikke alle har råd til å betale for å jevnlig bruke naturen man et gitt tilgang til igjennom allemannsretten.

Screenshot_20210222-161223_Chrome.jpg.2e4bac4e7ab72b636c85f7db13b3fb33.jpg

"Telttur fredag til sent søndag? Det blir 400,- takk."

Det blir 6 døgn uansett da altså...

 

Nå skal vi ikke være negativ til tiltak som stimulerer til lengre turer vel...?

 

😉

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Nå skal vi ikke være negativ til tiltak som stimulerer til lengre turer vel...?

Tja  på nevnte parkeringsplass tar de nok 600 for  de 5 første døgn og + 50 for hvert døgn ut over det. 😉 

Men det er klart at snittprisen pr døgn går ned så lenge man er noen uker på tur. 🙃 En uke sammenhengende på tur kommer på 700,- og to uker på tur kommer på bare 1050,- i parkering,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

 

Tja  på nevnte parkeringsplass tar de nok 600 for  de 5 første døgn og + 50 for hvert døgn ut over det. 😉 

Jeg hadde nok insistert på 6 døgn for 300. På samme måte som på Kiwi da jeg betalte for 2 av 5 juicekartonger under "Ta 3, betal for 2'. Sjefen til ham i kassa var heller ikke enig i "disse 3 skal jeg ta og disse 2 skal jeg betale for...".

 

Merkelig greier når det var det de reklamerte med...

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et søk her på denne siden etter ordet Grunneier, uten hell. Det er jo grunneieren som bestemmer om man skal ha parkering eller ikke. Hvis ikke grunneieren brøyter, eller kommunen brøyter, da er det ingen parkeringsplass etablert på vinteren.

Som tilrettelegger i den lokale fjelltrimmen er jeg ekstremt nøye med avtaler på samtlige parkeringsplasser vi benytter. Hvem skal brøyte, kan vi brøyte, kan vi skilte, skal vi skaffe grus, skal det lagres tømmer der vinters tid. Hvem skal ha regning for brøyting - skilting..

Slike ting er viktig å ha på plass. Om det er et offentlig område så er det ofte slik at vegvesenet ikke brøyter på grunn av at de ikke ønsker parkerte biler akkurat der. Utkjørsel i uoversiktlig sving er jo noe de er opptatte av.

 

Etablering av parkeringsplasser er ofte veldig konfliktfylt, og det er som oftest en god grunn til at plasser ikke blir brøytet. Brøyting av parkeringsplasser er forøvrig kostbart enkelte år.

Jeg er personlig veldig varsom i forhold til grunnene til at enkelte plasser ikke er tilrettelagt. Alt har en årsak og bakgrunn.

Kulturkonsulent i kommunen eller Friluftsråd kan være rette adressat om man ønsker endringer, men alle løsninger må tas etter avtale med grunneieren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (39 minutter siden):

Kulturkonsulent i kommunen eller Friluftsråd kan være rette adressat om man ønsker endringer, men alle løsninger må tas etter avtale med grunneieren.

Inkludert erverv, som burde være fullt mulig noen steder. Istedenfor så har for eksempel Vegvesenet kvittet seg med utkjørsler folk brukte, fordi de ikke så noe behov for det. Selv om det alltid sto biler der, intet behov i deres øyne…

Her i området har vi TellTur, de har sørget for merking av en del parkeringsplasser, sånn at folk vet at de (håper jeg da) er ok å bruke. Så det er jo et tips å melde forslag til dem (her er det friluftsrådet) på områder det er ønskelig med poster. (Dessverre må man da regne med stolper og metallbokser på turmålet også, det er prisen for det.)
Men den går kun sommerstid, så det er det lite hjelp i nå på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.