Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er din favorittkniv og hvorfor?


Aaaaaaaahaaaaa

Anbefalte innlegg

Lars Stenseth skrev (8 timer siden):

Kjøpte en Surge til en kompis i presang og han likte kniven godt, personlig synes jeg de begynner å bli litt vel tunge de største Leatherman mutitoola. Selv bruker jeg leatherman skeletool er fornøyd med den!

Bra saker begge deler og er jo mye smak og behag hva som foretrekkes. Jeg har alltid en skikkelig kniv (og øks til tider) samt en leatherman micra. Micra er en usedvanlig lett og anvendelig liten tass som henger med daglig. Saksen er det jeg bruker mest på den, men det andre som er på den blir også flittig brukt. Den burde henge på nøkkelknippe til en hver friluftsmann spør du meg😉

Endret av Aaaaaaaahaaaaa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Victorinox Bantam.

Den er «stor» for en lommekniv å være, og lett å holde sylskarp. Tar ingen plass, veier ingenting. Den blir brukt til å filetere småfisken vi får på tur i fjellet med ungene, og det meste som må løses der og da.

Skrujernet er laget for å kunne setter på skrått ned i en stjerneskrue også, det funker faktisk til å stramme løse stjerneskruer og selvfølger rettsporskruer.

Den reddet meg også fra en lang tur til bilen en dag en entrådet leder i en termostat knakk av, og flere ganger når ting skal åpnes, kuttes, strammes, fikses eller når man har gått i noen timer og kjenner en tånegl som kutter i nabotåen.

Til bålbruk er store kniver opplagt bedre, men den er god nok til å flise opp småkvist og bark om det er bare denne man har.

Jeg har den nå festet på husnøkkelen, så vet jeg alltid hvor den er.

BCC75EB8-EEAF-4926-B997-0352B352204B.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål. Hvor liten kan en kniv være og enda være funksjonell? Fikk en fallkniven u4 her i posten og den er ikle stor. Den få plass i en fyrstikkeske. Den skal være fast i lomma heretter så får jeg se om den blir brukt og når behobet for en større kniv trenger seg på. Hvilke erfsringer har dere andre med små kniver? Og kan den bli en ny favoritt? 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite "sidesprang", men det blir nevnt kor liten ein kniv kan vere, men fortsatt vere funksjonibel. Som jeger trivast eg godt med små kniver, eg begynte med Brusletto hunter, som er hakket under "sverd" etter mine begrep og bruker i dag ein Casström safari mini safari, 17 cm totallengde og bladlengde på 6 cm. Usikker på om den er optimal på elg, men som hjortejeger er dette den beste kniven eg har hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva den skal være funksjonell til det😉

Utrolig mye kan løses med forbausende kort blad, men det må være nok skaft til at en får overført nødvendig kraft til bladet. Får kniven plass i en fyrstikkeske, så er det vel knapt med plass til mer enn 2 fingre på skaftet. Det gir jo noen begrensninger. Men mange dagligdagse oppgaver lar seg nok løse greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Får kniven plass i en fyrstikkeske, så er det vel knapt med plass til mer enn 2 fingre på skaftet. 

Små kniver bør kanskje derfor være foldekniver, da blir den dobbelt så lang utfoldet. Men med forldeskaft kan man ikke bruke like mye kraft på kniven, og bør brukes deretter. @Skogens Stønn sin kniv synes jeg så bra ut om ikke en foldekniv/lommekniv er ønskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fällkniven u4, som kommentaren min var myntet på, er en foldekniv. Så små kniver med fast blad, om de i det hele tatt finnes utenfor suvenirsjappene, blir i praksis ubrukelige til det meste ut over å kappe hyssing og rense negler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (3 timer siden):

Et lite spørsmål. Hvor liten kan en kniv være og enda være funksjonell? Fikk en fallkniven u4 her i posten og den er ikle stor. Den få plass i en fyrstikkeske. Den skal være fast i lomma heretter så får jeg se om den blir brukt og når behobet for en større kniv trenger seg på. Hvilke erfsringer har dere andre med små kniver? Og kan den bli en ny favoritt?

Hvor liten en kniv kan være, avhenger vel av formål og bruker.

U4 er liten ja. Går med denne i brystlomma til daglig, men bruker den også på tur. På tur er den da lett tilgjengelig for mindre oppgaver når slirekniven ikke er så lett å nå på hofta eller i sekken, eller bare blir litt "overkill" for oppgaven.   Selv går jeg som regel med skjorte med brystlomme, også på tur, så da har U4 fast plass der.  Men noen ganger går den i bukselomma.

Det kan  være litt knotete å måtte fiske ned i ei dyp bukselomme når man sitter. Et alternativ som jeg da også bruker er å henge kniven i ei snor rundt halsen. (Slik jeg som regel bærer U2 på tur, men også denne - U4 - ved behov). Som du vel har sett er det et lite hull i enden av skaftet. Litt for trangt for vanlig paracord (som jeg liker å bruke). Derfor trer jeg på en liten nøkkelring i metall der. Trer snøret gjennom nøkkelringen og bruker en snorlås (-strammer) på snøret i stedet for en knute. Så blir jeg ikke helt strupa om snora hekter seg i noe. Slik har jeg en kniv som er lett å fiske frem når jeg sitter. Bruker av og til også en karabinkrok gjennom nøkkelringen i stedet for snor, slik at kniven kan da hektes hvorsomhelst.

Som Larix sier er det begrenset med grep man får på en sånn liten kniv, og det setter jo også grenser for bruken. Selv bruker jeg U4 til å kutte alt fra fiskesnøre og andre snører, åpne suppeposer og pølsepakker, rense under neglene, og i begrenset grad lett og enkel spikking (som å smi spiss på en pølsepinne eller skjære veldig tynn fliser til opptenning o.l.).

Ellers er den jo kjekk i hverdagen, til åpne pakker med og kutte småting. Er for eksempel veldig hendig når man har glemt hvor man la saksa sist og bare skal kutte hang-taggen av et nytt plagg eller noe annet smått. For kniven er jo alltid med og på kroppen, fordi den er så liten og lett. Dette bidra til at den er en av min favoritter.

Endret av zimwalker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker mora og andre liker dattera. 
Denne kniven har vært min følgesvenn i mange år nå, ikke for stor 10-12 cm blad. Har med ett lite diamant Bryne som brukes jevnt og da brukes kniven til å sløye fisk og kutte brød og ellers det en trenger kniv til. 
 

latitude

D56C1898-49D0-4819-9EF0-65C6B3238916.jpeg

Endret av latitude
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 3.10.2021 den 9.38):

Et lite spørsmål. Hvor liten kan en kniv være og enda være funksjonell? Fikk en fallkniven u4 her i posten og den er ikle stor. Den få plass i en fyrstikkeske. Den skal være fast i lomma heretter så får jeg se om den blir brukt og når behobet for en større kniv trenger seg på. Hvilke erfsringer har dere andre med små kniver? Og kan den bli en ny favoritt? 

Tore

U4 er veldig lik Spyderco Manbug/Ladybug i størrelse, Spyderco’ene er faktisk litt mindre.

Selv om jeg har U4, så har jeg ikke brukt den spesielt mye. Ikke fordi den er dårlig, men fordi jeg foretrekker overnevnte varianter fra Spyderco. 

Alle disse knivene er godt konstruerte og praktiske verktøy, men det sier seg selv at de ikke er det riktige verktøyet i alle tilfeller. Siden dette er ett forum rettet mot tur og uteliv, kan det vel sies først som sist at disse knivene ikke er de jeg typisk anbefaler til noen som er på utkikk etter en allsidig kniv til turbruk, men de kan fint fylle en nisje for spesielle behov eller som reservekniv.

For min del er det sjelden disse småtassene blir med på tur (sånn skikkelig tur), de er mest praktisk som kjekt og ha kniv i en hverdag med jevnlig behov for å kutte ting og en lov-ramme som er litt diffus. Altså til jobb, nærturer i marka og omtrent alt i mellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
tshansen skrev (1 time siden):

Jeg kan vel trygt si at mora 106 er min favoritt kniv og har vært det en god stund nå. Det er en gledens dag at den kommer i Carbon stål og ikke bare i laminert. Spent på å kjenne forskjellen (den er allerede bestilt) 

Og markedføre de nye knivene gjør de også. Nå åpenbart mer rettet mot den yngre garde:

Morakniv Woodcarving 106 (C): www.youtube.com/watch?v=l70NOLBs-qI

Morakniv Woodcarving 120 (C): www.youtube.com/watch?v=4mo52Q5soe8

Er selv for tiden forelsket i min Brisa Trooper 115 i 80CrV2, samme karbonstålet som du finner i Terävä sine Jääkärpukko og J-P Peltonen M95 og M07 blant andre. Veldig medgjørlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg kan vel trygt si at mora 106 er min favoritt kniv og har vært det en god stund nå. Det er en gledens dag at den kommer i Carbon stål og ikke bare i laminert. Spent på å kjenne forskjellen (den er allerede bestilt) 

705198453_Screenshot2021-11-15at20_23_06.thumb.png.16c1799d1dd29ac32914e0449bcc0a74.png

Flott kniver, men slirene er ikke mye stas på de.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaahaaaaa skrev (24 minutter siden):

Flott kniver, men slirene er ikke mye stas på de.

Nei, slirene er nesten litt flaut spør du meg. Hvordan klarer de å lage en så unik kniv også feile så ekstremt på slirene? De kunne like godt spart seg plasten å sendt kniven uten slire. Selv bruker jeg bark som slire på mine sløyd kniver 

IMG_1016.thumb.JPG.e207c0cb0d2585e840389f52badfacfb.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (14 minutter siden):

Nei, slirene er nesten litt flaut spør du meg. Hvordan klarer de å lage en så unik kniv også feile så ekstremt på slirene? De kunne like godt spart seg plasten å sendt kniven uten slire. Selv bruker jeg bark som slire på mine sløyd kniver 

IMG_1016.thumb.JPG.e207c0cb0d2585e840389f52badfacfb.JPG

Enig. Den sliren var fin, hvordan lager du de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

magnum_mauser skrev (På 3.10.2021 den 10.12):

Eit lite "sidesprang", men det blir nevnt kor liten ein kniv kan vere, men fortsatt vere funksjonibel.

Har ikke erfaring med dette selv, men har lest på nettet at autoritetene innen landbruksutdanningen i Norge, mener at en jaktkniv for elg bør være minst 8 cm. Legg sikkert til noen millimeter hvis du har tenkt å slipe kniven.

En brukskniv til forskjellige daglige gjøremål bør være minst 5 cm. Skal du ha noe mindre enn det, ville jeg gått for en foldesaks istedenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter å ha kjøpt en Brusletto stetind til fruen forelsket jeg meg, ikke i fruen men i kniven, og kjøpte en til meg selv også. Jeg er såpass sjuk i hue at jeg kjøpte en ekstra å ha liggende i tilfelle den jeg bruker går i stykker også. Dette er for tiden min favoritt kniv. Før var det Lars Falt kniven og før det Brusletto Femund. En mann kan vel ha flere kjærligheter iløpet av livet og for tiden heter min Brusletto stetind. 20211207_205904.thumb.jpg.f929ce405f20bfada3d205250c178136.jpg20211207_205832.thumb.jpg.694a626f0e95b5cc2030b8b74e9e136f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (7 minutter siden):

Etter å ha kjøpt en Brusletto stetind til fruen forelsket jeg meg, ikke i fruen men i kniven, og kjøpte en til meg selv også. Jeg er såpass sjuk i hue at jeg kjøpte en ekstra å ha liggende i tilfelle den jeg bruker går i stykker også. Dette er for tiden min favoritt kniv. Før var det Lars Falt kniven og før det Brusletto Femund. En mann kan vel ha flere kjærligheter iløpet av livet og for tiden heter min Brusletto stetind. 20211207_205904.thumb.jpg.f929ce405f20bfada3d205250c178136.jpg20211207_205832.thumb.jpg.694a626f0e95b5cc2030b8b74e9e136f.jpg

Det må være lov… konsekvensen av å ha flere slike kjærligheter er langt mindre enn andre kjærligheter (har jeg hørt) 😂 
Jeg har aldri vært spesielt fan av Brusletto knivene, men dette er helt klart en kniv jeg skulle prøvd å gjøre meg opp en mening rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (5 minutter siden):

Det må være lov… konsekvensen av å ha flere slike kjærligheter er langt mindre enn andre kjærligheter (har jeg hørt) 😂 
Jeg har aldri vært spesielt fan av Brusletto knivene, men dette er helt klart en kniv jeg skulle prøvd å gjøre meg opp en mening rundt. 

Den er forøvrig på tilbud nå på coop extra og coop obs til 299 kr om du har medlemskort. Noe den lett er verdt. Jeg har sett den til 899 kr andre steder.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (9 timer siden):

Den er forøvrig på tilbud nå på coop extra og coop obs til 299 kr om du har medlemskort. Noe den lett er verdt. Jeg har sett den til 899 kr andre steder.

Er det litt rart at ikke Stetind-modellen ikke dukker opp på Brusletto.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.