Gå til innhold
  • Bli medlem

BIG AGNES COPPER SPUR HV UL3


Haugli

Anbefalte innlegg

Annonse

Har 2 manns versjon, riktignok forrige modell. Er det teltet jeg bruker klart mest. Lett, enkelt å sette opp og romslig. Ikke alle her i landet liker telt man setter opp innertelt først. Jeg liker løsningen da det gir godt spenn i innertelt. Har ekstra bunn så det går å sette yttertelt først. Samtidig gir den beskyttelse den teltbunn. Evt slp det opp under tarp som jeg ofte bruker uansett. Teltet lufter godt så det blir ikke så varmt i sola på morgenen. Det er mye netting i innertelt men duk et stykke opp så du slipper direkte trekk. Ved fyring med primus vil dog litt mer av varmen stikke av. Sett folk i usa bruke det på vintern og siden det blir lite kondens, dog er det ikke et helårstelt. Konstruksjon er og mer vindstabil enn man kan tro med slikt lett telt. Mitt er fra 2009 og ingenting har gått i stykker enda annet enn en liten rift i netting som jeg laget selv ved uhell. All teip på sømmer sitter enda og det er tett. Tar en runde med impregnering ca hvert annet år. Copper spur serien har vunnet mange priser gjennom årene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på samme teltet i 2p versjonen å må si jeg liker det jeg ser. Amerikansk oppsett som går kjapt og som nevnt over lar seg gjøre å sette opp yttertelt først hvis man har bunnduk noe jeg har. Har den for å beskytte bunn å har ikke selv satt opp teltet med ytterduk først da teltet i seg selv er superraske å sett opp med et snev av planleggelse.

Vurderte å bytte ut mitt MSR Freelite 1 med BA cooper spur 2 for litt mer inneplass, synes åsså det er litt fiffig at man kan bygge ut 1 kvadrat tarp fra teltet hvis en skal lage mat å det småregner. Men addnature.no hadde bare bra salg på 1 og 3 p versjonene og da venter jeg.

Pris på 4700kr er jo veldig attraktivt da for et 3p telt med vekt på 1800gram😊 slå til å gi oss en bruker rapport😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (3 timer siden):

Har 2 manns versjon, riktignok forrige modell. Er det teltet jeg bruker klart mest. Lett, enkelt å sette opp og romslig. Ikke alle her i landet liker telt man setter opp innertelt først. Jeg liker løsningen da det gir godt spenn i innertelt. Har ekstra bunn så det går å sette yttertelt først. Samtidig gir den beskyttelse den teltbunn. Evt slp det opp under tarp som jeg ofte bruker uansett. Teltet lufter godt så det blir ikke så varmt i sola på morgenen. Det er mye netting i innertelt men duk et stykke opp så du slipper direkte trekk. Ved fyring med primus vil dog litt mer av varmen stikke av. Sett folk i usa bruke det på vintern og siden det blir lite kondens, dog er det ikke et helårstelt. Konstruksjon er og mer vindstabil enn man kan tro med slikt lett telt. Mitt er fra 2009 og ingenting har gått i stykker enda annet enn en liten rift i netting som jeg laget selv ved uhell. All teip på sømmer sitter enda og det er tett. Tar en runde med impregnering ca hvert annet år. Copper spur serien har vunnet mange priser gjennom årene. 

Noe av det som trekker det ned for min del ja, ønsker helst at innertelt er sammen med yttertelt evt yttertelt først. Mulig jeg kan øve litt å få det til slik du beskriver 🙂 

Takk for tilbakemelding! + i margen for Big Agnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (30 minutter siden):

Sett litt på samme teltet i 2p versjonen å må si jeg liker det jeg ser. Amerikansk oppsett som går kjapt og som nevnt over lar seg gjøre å sette opp yttertelt først hvis man har bunnduk noe jeg har. Har den for å beskytte bunn å har ikke selv satt opp teltet med ytterduk først da teltet i seg selv er superraske å sett opp med et snev av planleggelse.

Vurderte å bytte ut mitt MSR Freelite 1 med BA cooper spur 2 for litt mer inneplass, synes åsså det er litt fiffig at man kan bygge ut 1 kvadrat tarp fra teltet hvis en skal lage mat å det småregner. Men addnature.no hadde bare bra salg på 1 og 3 p versjonene og da venter jeg.

Pris på 4700kr er jo veldig attraktivt da for et 3p telt med vekt på 1800gram😊 slå til å gi oss en bruker rapport😅

Forhold pris/vekt på 2p mot 3p så tror jeg deg blir 3p ja, vil tro den "ekstra" vekten er verdt den luksusen 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg er på tur med en kompis som har Ringstind 2, der henger jo dukene sammen. Vi bruker ca samme tid på å sette de opp uten at vi har hatt konkurranse. De er veldig enkle å sette opp. Spenn opp stenger, klips innertelt på stengene, legg ytterduk over og den klipsee fast med ett kips i hvert hjørne. En fin ting med slike selvstående er at etter å ha klipset opp innertelt kan du flytte på det til den beste plassen før det plugges. Også fint på underlag hvor det er vanskelig pluggfeste, greit å bruke stein til barduner men ikk3 like lett til bunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (37 minutter siden):

Separat ytterduk  har sine fordeler når det skal pakkes ned etter mye regn. Dra av ytterduken og pakk ned det tørre innerteltet. Rist ytterduken og pakk den ned separat.

Nordiske telt hvor alt er sammen tar lengre tid å gjøre på denne måten.

Veldig godt poeng! Ikke tenkt på det slik før 🙈 og med en del øvelse så er det mest sannsynlig ikke noe stort problem å få satt det opp raskt i regnvær 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugli skrev (40 minutter siden):

Veldig godt poeng! Ikke tenkt på det slik før 🙈 og med en del øvelse så er det mest sannsynlig ikke noe stort problem å få satt det opp raskt i regnvær 🙂

Jeg padlet ca vestland fylke i fjor, i for det meste regn og vind.

Jeg i Hilleberg Unna, og kompis i MSR Elixir.

Det var jeg som måtte slå opp søkkvått telt om dagene, ikke kompis med separat ytterduk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Det var jeg som måtte slå opp søkkvått telt om dagene, ikke kompis med separat ytterduk.

Så du pakket ikke ned innerteltet først og la det tørt i pakksekk eller nå hva som ble brukt, og så pakket ned yttertelt og stenger til slutt?

Har ikke prøvd den metoden selv enda, men det er hvertfall slik jeg har tenkt om jeg må pakke og sette opp teltet i regn. Bruker heller noen minutter ekstra på å gjøre det slik, enn å risikere at det regner på innerteltet. Det kjekke med dette er jo at man da og bare kan sette opp ytterteltet som ly ved evt pauser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 minutt siden):

Så du pakket ikke ned innerteltet først og la det tørt i pakksekk eller nå hva som ble brukt, og så pakket ned yttertelt og stenger til slutt?.

Nei. Pakket det så tørt som jeg klarte.

Å demontere innerteltet, og montere det igjen, mens ytterteltet er oppe, gidder jeg ikke ett ett sånt telt. Det er trangt og køddete, og innebærer kryping og «hopping» for å strekke ut innerteltet mens man sitter inni. I fint og tørt vær går det enklere, men da er poenget helt borte.

Enklest tørke gulvet, og fyre brenneren på maks i 20 minutter mens man er utenfor teltet og gjør klart resten
 

På ett «amerikansk oppsett» gjør du alt ståene utenfra i fin høyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant og lese om erfaring i regn kjøpte ringstind 1-2 pga var red får et telt hvor man tok på ytertduken som coper spurv tenkte jeg ble våt før man fikk på ytertduken. Har vært på flere turer i regn og kan skrive under på att telte blit våt/tungt men har aldri vært plaget av de inne i telte. Men fikk veldig lyst på et nytt telt etter lest om erfaring i regn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 21.2.2021 den 9.22):

Har 2 manns versjon, riktignok forrige modell. Er det teltet jeg bruker klart mest. Lett, enkelt å sette opp og romslig. Ikke alle her i landet liker telt man setter opp innertelt først. Jeg liker løsningen da det gir godt spenn i innertelt. Har ekstra bunn så det går å sette yttertelt først. Samtidig gir den beskyttelse den teltbunn. Evt slp det opp under tarp som jeg ofte bruker uansett. Teltet lufter godt så det blir ikke så varmt i sola på morgenen. Det er mye netting i innertelt men duk et stykke opp så du slipper direkte trekk. Ved fyring med primus vil dog litt mer av varmen stikke av. Sett folk i usa bruke det på vintern og siden det blir lite kondens, dog er det ikke et helårstelt. Konstruksjon er og mer vindstabil enn man kan tro med slikt lett telt. Mitt er fra 2009 og ingenting har gått i stykker enda annet enn en liten rift i netting som jeg laget selv ved uhell. All teip på sømmer sitter enda og det er tett. Tar en runde med impregnering ca hvert annet år. Copper spur serien har vunnet mange priser gjennom årene. 

Hei igjen, tenkte ikke på å spørre før nå, men hva slags impregnering brukes på telt? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hotell utgaven av 3P, og er veldig fornøyde. Kids og kone i innerteltet og jeg og bikkja i ytterteltet. Bra kvalitet, ingen uhell eller skader til nå - selv med både hund og småunger. God lufting som nevnt, lite kondens. Lett å sette opp. Sykt god plass i ytterteltet i hotellversjonen. 
Har vurdert å kjøpe vanlig ytterduk også, når vi ikke er så mange på tur. Romslig innertelt med god plass og relativt rette vegger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (1 time siden):

Tja, har ikke ord, nå er det røverpris på copper spur hv ul 2 her:

https://www.addnature.no/big-agnes-copper-spur-hv-ul-2-bikepack-M719870.html?vgid=G977465&_cid=22_-525_237694_237781_237787_2579027_0_Prisjakt.no

 

3499 !!!!!!!!!!!!

Jeg hadde kjøpt det glatt, men har jo nettopp mottat Zpacs free duo.....

Gikk inn på siden nå, og selvfølgelig så var det ingen igjen.. håper på det kommer på lager før tilbud går ut. Men det blir så jeg handler meg Big Agnes 2 eller 3. Kommer Ann på hvordan prisen blir.

Har sett at ordinær prisene er ganske like på teltene, så hvis det skiller på 100-lapper så går jeg for 3'rn, hvis jeg går glipp av den syke tilbudsprisen 💸😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (5 timer siden):

Tja, har ikke ord, nå er det røverpris på copper spur hv ul 2 her:

https://www.addnature.no/big-agnes-copper-spur-hv-ul-2-bikepack-M719870.html?vgid=G977465&_cid=22_-525_237694_237781_237787_2579027_0_Prisjakt.no

 

3499 !!!!!!!!!!!!

Jeg hadde kjøpt det glatt, men har jo nettopp mottat Zpacs free duo.....

Kanonpris det der ja, hadde det vært nyeste utgave hadde det vært enda bedre! Så må nyeste mod tidligere i år men det var knapt satt ned i pris, kommer det ned mot samme pris kjøper jeg det å selger 1kg teltet msr Freelite 1 til en kompis å oppgraderer til dette for noe bedre plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (9 timer siden):

Kanonpris det der ja, hadde det vært nyeste utgave hadde det vært enda bedre! Så må nyeste mod tidligere i år men det var knapt satt ned i pris, kommer det ned mot samme pris kjøper jeg det å selger 1kg teltet msr Freelite 1 til en kompis å oppgraderer til dette for noe bedre plass. 

Den utgaven er bikepack versjon. Har litt kortere stangledd enn vanlig og et trekk med fester så det kan festes på styret på sykkel. Lettere å plassere det på tvers inni sekk enn vanlig versjon, det krever en romslig sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (13 timer siden):

Hva er hotellutgaven av 3P?  Er det  HP UL3? 

Hotel versjon lages ikke som egen versjon lenger så vidt jeg vet. Før var det komplett versjon av vanlig og hotel. Hotel har ekstra stort fortelt på ene siden. Nå er det vel slik ar du kjøper vanlig versjon. Så kan du kjøpe ekstra yttertelt i hotel versjon. Da blir jo teltet mer fleksibelt  etter hvor mye plass man trenger på en tur. Dog blir løsningen dyrere. Så vidt jeg husker veier 2 manns ca 1,7 kilo som hotel versjon så ikke så ille. Det finnes og en ekstrem versjon som har litt kraftigere duk, stenger og har innertelt i duk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er BA Copper Spur HV UL3, bestilt 👍 ca 14. Dagers leveringstid på speidersport.no, den som venter på noe godt venter må vente i evigheter.. skulle hatt det helst når jeg trykte "bestill" 🙄😅

Kommer tilbake med ett referat da jeg har fått satt det opp i stua å kikka litt på det 😎

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Haugli skrev (På 28.2.2021 den 22.41):

Da er BA Copper Spur HV UL3, bestilt 👍 ca 14. Dagers leveringstid på speidersport.no, den som venter på noe godt venter må vente i evigheter.. skulle hatt det helst når jeg trykte "bestill" 🙄😅

Kommer tilbake med ett referat da jeg har fått satt det opp i stua å kikka litt på det 😎

Jeg har også dette på ønskelista mi.. Ser det står leveringsdato 5.4 har du fått ditt før det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva turglad skrev (5 timer siden):

Jeg har også dette på ønskelista mi.. Ser det står leveringsdato 5.4 har du fått ditt før det?

Har ikke fått det enda nei, da jeg etter 14 dager ikke hadde hørt noe, så spurte jeg og da var beskjed at det var problemer fra fabrikken.. Har ikke hørt noe siden da, og det er vel 14 dager siden det også.. så får vente til 05.04 før jeg maser igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har testet BA Copper Spur HV UL3 som jeg kjøpte inn for en venn. Har nylig kjøpt meg et Naturehike Star River 2, som er en billig kinakopi av BA Copper Spur UL2. 

Flotte sommertelt, nydelig å kunne plukke av ytterteltet når det er tørt, men mye insekter. Selvstående, lett å åpne hele siden. Kan settes opp uten innertelt om du har bunnduk (dette følger med Naturehike varianten, må kjøpes i tillegg til BA). Bare tre barduner på teltet, usikker på om jeg stoler på det i høyfjellet eller på de mest vindutsatte kajakkturene. Kun en ventil, god lufting fra bakken når det blåser litt, kunne godt hatt en ventil i fotenden. 

Husk at et mesh innertelt blir kaldt å bruke vår og høst. Til Naturehike kan man kjøpe firesesongs innertelt og vestibyle som tilbehør, mulig det også er kompatibelt med BA teltet. 

Big Agnes veier mindre, har bedre garanti, bruker bedre materialer, har bedre sømmer og driver mye kul produktutvikling. Valgte Naturehike siden jeg ikke vil være så redd for om det går i stykker og allerede har en del andre telt.

http://frugalhiker.blogspot.com/2017/05/big-agnes-copper-spur-2-ul2-tent-clone.html?m=1

Endret av Forsakencowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.