Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR fuel bottle - interchangeable - kompatibilitet


Esten Aleksander

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :)

Jeg lurte på om det var noen som visste om det går an å benytte andre brenselflasker enn MSR sine på Whisperlite Universal?

Jeg har en liten utfordring. Skal av gårde med 12:00 toget imorgen søndag. Planen er og gå Finse - Rjukan. Alle stedene jeg var innom i dag var utsolgt eller førte ikke merket. (Vet at jeg burde fått på plass dette før, men gjennom alle prioriteringene, hadde jeg aldri trodd at det faktisk var en enkel brenselflaske som kom til å bli bli achilleshælen) 
Jeg endte opp med å kjøpe en RAST brenselflaske, da det var det eneste de kunne oppdrive, men svært usikker på om denne passer. Så nemlig på MSR sin egen video hvor de 49 sekunder inn, bedyrer at man kun skal benytte MSR fuel bottles. https://www.youtube.com/watch?v=TXXaIU0VNx0&t=54s
Hvis det er noen som kan si noe om dette, så vil jeg være ytterst takknemlig. Eventuelt som det er noen i Oslo omegn som har en flaske til låns eller salg :)

ino-rast-72055900-001-hero-x-0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Esten Aleksander skrev (4 minutter siden):

Takk for svar :)
Er det eventuelt noen andre produsenter som passer bedre? Primus, Polaris ? I tilfelle jeg får napp på noen av de i stedet. 

 

 

 

Dessverre ikke. Det er 3 hovedgrupper.

MSR har sine. Standardflasker med tynn godsvegg i tuten. Gjenget rett i flasken  

Sigg flasker, med tykk godsvegg i halsen. Den originale standardflasken. Disse markedsføres som primus, optimus, rast osv. gode flasker, med fastpresset gjengeparti. Disse kan alle brukes på msr brennere, men er ikke optimalt  

og nye på markedet, nisjeprodusenter med litt større åpning. De kan ikke brukes om hverandre med andre. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar😊

Antar at MSR standarden på flaskene har vært lik i mange år? Får muligens låne en fra forsvarsmateriell imorgen før avreise. Den er sikkert noen år gammel, men hvis de er identiske, så er alt topp 🌞🌞

Endret av Esten Aleksander
Legge til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange flasker du har med deg,men holder med 2 og resten i en 5 liters kane,er jo ikke krise med 1 eller. Personlig har jeg med 2 brennere og 2 flasker på vinter turer men bruker alltid 1 flaske og 1 brenner fyller den alltid etter bruk. (Andre er reserve)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esten Aleksander skrev (10 timer siden):

Takk for godt svar😊

Antar at MSR standarden på flaskene har vært lik i mange år? Får muligens låne en fra forsvarsmateriell imorgen før avreise. Den er sikkert noen år gammel, men hvis de er identiske, så er alt topp 🌞🌞

MSR flaskene har endra litt form og farge opp igjennom tidene, men funksjonen er lik. Forsvarets skal fungere helt problemfritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
haugoy skrev (På 20.2.2021 den 21.45):

Dessverre ikke. Det er 3 hovedgrupper.

MSR har sine. Standardflasker med tynn godsvegg i tuten. Gjenget rett i flasken  

Sigg flasker, med tykk godsvegg i halsen. Den originale standardflasken. Disse markedsføres som primus, optimus, rast osv. gode flasker, med fastpresset gjengeparti. Disse kan alle brukes på msr brennere, men er ikke optimalt  

og nye på markedet, nisjeprodusenter med litt større åpning. De kan ikke brukes om hverandre med andre. 

Jeg bruker Optimusflasker på mine msr- pumper. Funker greit, men bruker gjengeteip på pumpene for sikkerhets skyld. Er likevel noe træl med den gjengeteipen. Tenker derfor å skaffe originale msr- flasker. Hadde Optimus- brenner før, men konverterte, først en Whisperlite og i senere tid også en xgk. Ser imidlertid at msr ikke har større flasker enn en liter, mens Primus og Optimus har 1,5 l.

Erfaring med Primus brennstofflaske på msr- pumpe? Blir det tett med trykk i flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke bruke primus sine fuel-flasker på MSR, husker ikke hvorfor. Brukte Optimus en liten stund, og de fungerte bedre. Nå bruker jeg kun MSR-flasker på MSR-pumper, da slipper jeg at flensen på pakningen blir unødvendig strekt som de blir med optimus-flaskene. 

Jeg har og en 1,5L Sigg fuel-flaske, den er med når jeg trenger alle flaskene, og heller heller over fra den til MSR-flasker ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.