Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk trenger en til vandre tur?


Skuggi

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker en 105-liter til ALT slik at jeg klarer meg med 1 sekk i stedet for et stort utvalg av sekker fra 30 til 105 liter...

Tilleggsargumentet er at det er minimalt med vekt å spare påselve sekken på en 60-liter kontra en på 105 f.eks. Og så slipper jeg pakke så trangt at jeg må tømme hele sekken for å finne igjen noe...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Hvis turen er på sommerstid så hadde jeg benyttet meg av en dagstursekk på under 45 liter, og jeg ville forsøkt å fått vekten så lav som mulig uten at det går utover sikkerhet. Jeg bruker en 45 liters sekk til enkle overnattingsturer, og da med telt, sovepose, liggeunderlag, kokeutstyr, mat, fotoutstyr osv, så hvis du ikke skal ha med deg slikt så vil du ha god plass til det som kreves for en hytte-til-hytte tur. Men folk har litt forskjellige tilnærming til det med utstyr og ikke minst vekt, så det er svært individuelt. Det kommer kanskje an på hvilken tilnærming du velger å ha og evt. hvilket utstyr du har eller velger å ta med deg.

Her har du DNT sin pakkeliste for sommerturer i fjellet, som kan gi en grei oversikt: https://inspirasjon.ut.no/fjellvett-sikkerhet-utstyr/pakkeliste-for-sommerturen/100776

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med sekk i det hele tatt?   Du skriver at du skal gå fra hytte til hytte, men ting kan skje  underveis.  Om ikke annet ta med deg en vattert Jervenduk. 

Ikke helt sammenlignbart, men personlig opplevde jeg marerittet, som selvfølgelig kunne ha skjedd langt fra teltet og øvrig utstyr. Men jeg hadde vært temmelig flau om ordlyden i en avis hadde beskrevet noe annet enn dette:

"En fjellvant mann i 60 årene skadet beinet da han var på fisketur i Veggli på fredag.  Politiet opplyser at mannen hadde kontroll over situasjonen, men at han var ute av stand til å gå.  Helikopter måtte derfor rekvireres".

 

 

Endret av Tom42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor sekk en trenger er litt vanskelig å svare på siden folk pakker veldig forskjellig. Men om jeg skulle gått på en hytte til hytte tur så hadde jeg brukt en sekk på mellom 40 og 50 liter. Kunne sikkert klart meg med mindre sekk, men når jeg skal ha med klær til alle eventuelle værtyper jeg kan få og samtidig ha det greit, pluss fotoutstyr og litt mat, så pleier det og ta litt plass. Og om sekken skulle vært litt for stor så gjør det meg ikke mye, da er det jo bare og komprimere den litt da.

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuggi skrev (13 timer siden):

Hei. Skal gå Norge på tvers. Gå fra hytte til hytte i 7 dager. Trenger ikke sovepose, telt eller mye mat i sekken. Hvor stor sekk trenger en til en slik tur?

Et sted mellom 30L og 45L. Årstid, vær og temperatur bestemmer hvor mye bekledning og utstyr du må pakke med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på valg av sekk er svært individiuelt. Enkelte går med 100 liters sekk på en døgntur, og sekken er stappfull. Noen rister på hodet av dette og klarer seg med en 40 liters sekk på samme turen. Derfor tror jeg du bør pakke ned det du skal ha med på akkurat den turen din og se hvor stor sekk du trenger. Enkelt og greit. Lån en sekk og se om det blir for mye plass eller for lite, og kjøp en sekk deretter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over blir det nok litt smak og behag utfra hvor mye man pakker med, men kan være greit med en sekk som lar seg stramme inn i sidene og komprimere litt hvis det ikke er fullpakket. Da blir den fort mye mer behagelig å gå med. (Ellers så støtter jeg det å ha med seg en vattert fjellduk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok her spesifisere årstid, område (fjell/skog) og hvor mye mat "ikke...mye mat" egentlig er. Det er stor forskjell på lunsjmat for dagens vandring og mat for to dagers vandring der du ikke får kjøpt mat på hytta du overnatter på. Og slik jeg ser det så er det behageligere å ha en litt for stor sekk (gjerne en som man kan stramme inn) enn en litt for liten sekk som man må sprengstappe. Hvis du ønsker å gå i T-skjorte og shorts på varme sommerdager, så må jo alle de tunge klærne for kalde dager ligge i sekken. For lengre partier over tregrensa må du ha med deg for i verste fall sludd/snø, vind og kalde grader selv sommerstid. Vanskelig å si. Den sekken jeg brukte sist (juni 2019) på hyttevandring i fjellet var på 48 liter, men det var 9 dager i juni og jeg fikk kjøpt mat på alle hyttene utenom ei. Jeg ønsket ikke da at sekken var mindre for å si det sånn. Den var i grunnen passe, og det eneste jeg husker at jeg hadde med som jeg strengt tatt kunne lagt igjen hjemme var "A Walk in the Woods" av Bill Bryson. Det var forøvrig de siste 9 dagene på en tur som varte i 20 dager der jeg ble møtt av samboera for bytte av utstyr og sekk to ganger under veis fordi midtpartiet ikke var særlig bra dekket med hytter hele veien (6 dager, bar all mat + sovepose + liten presenning + enkelt kokeaparat, ca. 65-70 liters sekk). De første 5 dagene bar jeg forøvrig med meg all maten også i 48-liters sekken (ubetjente hytter i lavlandet), men det var i skogsterreng og mye enklere med hensyn til sikkerhet. Kunne jo egentlig bare komme meg ned i bygda og ta tog/buss/taxi hjem i fall planen skulle gå ad undas.

Ikke mye hjelp å få til valg av sekk altså, men du bør kanskje finne ut mer nøyaktig hva du trenger/vil ha med deg?

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
feil antall dager, 23. juni ble til 23 dager, men jeg startet jo 4. juni, også feil i fordeling av dagene på etappene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får like mange svar som personer du spør. Folk har individuelle behov. Noen klarer seg med en liten rumpetaske, andre minst 65 liter og mer. 

Jeg liker å gå litt ekstremt inn i prosjektene mine. Et år jeg skulle gå fra Saint-Jean-Pied-de-Port i Fankrike (Pyreneene) til Santiago i Spania, fra vandrehjem til vandrehjem i fire uker, 800 km; klarte jeg meg med en Osprey Talon 22 liters sekk. Halve sekken gikk med til sovepose og mat. Jeg undervurderte hvor mye mat jeg trengte å bære med meg. Det kunne gå et par dager mellom hver butikk. Man spiser MYE på slike turer. 

En tarp er en veldig god forsikring på en slik tur. Du kan bli overrasket over dårlig vær - så man bør alltid være forberedt på å overnatte ute; samt ha utstyr til dette. 

Personlig hadde jeg gått for en 40 liters sekk. I fjor sommer opplevde jeg at mange hytter var stengt pga Covid - selv om det sto på nett at de var åpne. 

Endret av Frihet85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem alt utstyr du ønsker å ha med, trekk fra alt unødvendig. Påse at du har med det som trengs av utstyr hvis hytter er steng o.l

Pakk i sekk, se om du får plass. 

Det er helt umulig å si størrelsen du trenger, ettersom volum på soveposer, telt, klær osv er så forskjellig.

Enten kjøper du utstyr etter sekken du ønsker å bære, eller sekk etter utstyret du har :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå med tanke om at du IKKE skal sove i hytte. Mat kan du begrense men å ha for 2-3 dager er sikrere enn 1 eller ingen. Jeg også som nevnt over har blitt overrasket av dårlig vær, selv med værmeldingen som sa. 3ms og sol.

Fikk full storm opp i fjellet med sterk storm i kasta. 
 

Å gå aldri uten nødpeilesender.

Det får du vel sikkert leie. Det er så mange situasjoner som kunne vært snudd helt om, hadde vedkommende som har gått seg vill/fast, hatt med seg en slik.

Jeg er forundret over at det ikke blir særlig nevnt noen steder i det «offentlige» selv DNT.

Finn frem det du skal ha, så ser du hvor stor sekk du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skuggi,

Det føles eksklusivt at sidde og spekulere på indpakningen og ikke de svære valg med, hvad der skal i.
Her er et råd der passer min situation: Som noget nyt har jeg 'ikke' sparet på at skaffe det bedste udstyr. Det indkluderer en gåse-duns sovepose som 'kan' presses sammen til ingenting, men som mellem turene ligger fuldt udfoldet for ikke at ødelægge isolations-evnen. Så, tænk på posens vægt, og tag så den største og undlad at komprimere soveposen mere end højest nødvendigt. Selv min gamle 'Ajungilak' sovepose havde jeg aversioner imod at presse sammen, selv om det var muligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.