Gå til innhold
  • Bli medlem

Risikovurderinger i forhold til å fyre 2 primuser i telt


bjørnulv

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å revurdere sikkerheten rundt å fyre med 2 primuser på samme tid i telt. Jeg hadde en opplevelse der den ene primusen slukket (pga litt lavt trykk i flaska) uten at jeg oppdaget dette umiddelbart. Primusen ble da stående å generere bensingass inn i teltet mens den andre primusen var i gang. Problemet ble oppdaget relativt fort (pga lukt), men dette kunne gått galt.

Fyrer man med kun en primus hører man det umidelbart på lyden at primusen slukker eller brenner ujevnt. Med to primuser er det mye vanskeligere å høre og oppdage. Dette gjelder særlig etter en lang dag når man er sliten.

I tillegg øker kullosfaren betydelig når man fyrer med 2 primuser.

Vi er 4 på tur som krever mye snøsmelting (rundt 20l/døgn). Snøsmelting går dobbelt så fort med to brennere, men jeg har vurdert det slik at kun 1 brenner bør brukes inni teltet.

Er dere enig i denne vurderingen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
bjørnulv skrev (1 time siden):

Jeg har begynt å revurdere sikkerheten rundt å fyre med 2 primuser på samme tid i telt. Jeg hadde en opplevelse der den ene primusen slukket (pga litt lavt trykk i flaska) uten at jeg oppdaget dette umiddelbart. Primusen ble da stående å generere bensingass inn i teltet mens den andre primusen var i gang. Problemet ble oppdaget relativt fort (pga lukt), men dette kunne gått galt.

Fyrer man med kun en primus hører man det umidelbart på lyden at primusen slukker eller brenner ujevnt. Med to primuser er det mye vanskeligere å høre og oppdage. Dette gjelder særlig etter en lang dag når man er sliten.

I tillegg øker kullosfaren betydelig når man fyrer med 2 primuser.

Vi er 4 på tur som krever mye snøsmelting (rundt 20l/døgn). Snøsmelting går dobbelt så fort med to brennere, men jeg har vurdert det slik at kun 1 brenner bør brukes inni teltet.

Er dere enig i denne vurderingen?

Litt OT men når vi er på turer der vi trenger mye vann, Stort sett mye hunder med oss, så tar vi med en isbor uansett om ikke vi skal fiske eller ikke, betinger selvfølgelig at dere er nære vann eller innsjøer elver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Å fyre med parafin/tennveske er jo klart mindre brann- og eksplosjonsfarligt enn bensindamp Brennverdien er bare marginalt forskjellig i praksis og frovarmingen kan gjøres ved å slippe litt tennveske ut glassvattet. Man trenger ikke sprit.

primuser skal som sagt altid overvåkes og CO faren er vel også større med 2 brennere. Og man skal ikke tro å få en forvarsel om CO forgifting - spesielt ikke når man sitter varm og døsig i soveposen.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (5 timer siden):

Jeg mener brenner i telt uansett bør være under konstant overvåkning og da har du løst problemet....

Når den ene brenneren slukket satt jeg i forteltet og fulgte med. Jeg ble overrasket over at den ene brenneren slukket uten at jeg registrerte dette umiddelbart. Konklusjonen min var at dette var en nestenulykke som kan skje igjen. 

Jeg er imidlertid usikker på hvor mye bensingass som må lekke før man opplever en eksplosjon. Eller om bensingassen blir så tynnet ut i teltet at sjansen for eksplosjon er liten. 

Endret av bjørnulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal betydelig mer til enn det du beskriver. Spesielt siden trykket er så lavt at du ikke klarer å holde flammene i gang. Primusen vil også kjøles relativt raskt ned pga kulden og da får du ikke damp lengre. En silencer holder lenger på varmen, så mulig annerledes der. I tillegg regner jeg med at du lufter godt pga snøsmelting.

Om noen har et telt og en primus de vil unnvære burde det testes.
Tenne et telys ved siden av primusen. La primusen brenne og bli gode og varme, pumpe maks trykk, slukke og starte den igjen uten flammer. Løpe ut av teltet og lukke igjen. Stå på 50 meters avstand med stoppeklokke.

Er teltet igjen tror jeg at man kan få til en eksplosjon. Er teltet åpent med lufting er jeg usikker.

Forøvrig ville jeg investert i en CO-måler når du smelter så mye snø med to primuser. Husk at CO ikke går ut av deg idet du trekker frisk luft. Det kan ta timer.

Endret av ubernoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjørnulv skrev (På 21.2.2021 den 1.12):

Når den ene brenneren slukket satt jeg i forteltet og fulgte med. Jeg ble overrasket over at den ene brenneren slukket uten at jeg registrerte dette umiddelbart. Konklusjonen min var at dette var en nestenulykke som kan skje igjen. 

Jeg er imidlertid usikker på hvor mye bensingass som må lekke før man opplever en eksplosjon. Eller om bensingassen blir så tynnet ut i teltet at sjansen for eksplosjon er liten. 

Det er heilt sikkert nokon som vil kverulere på om det vert ein eksplosjon eller bare ein kraftig brann. Når bensindampen med passe konsentrasjon når bort til den andre brennaren, vil den ta fyr. Kor kraftig denne brannen vert, er blant anna avhengig av avstanden mellom desse brennarane. Med stor avstand, vil det ta lenger tid, men det er meir bensindamp so mtar fyr når det skjer. Med liten avstand, går det raskt, men det er ikkje så mykje som tar fyr.

https://www.nrk.no/innlandet/primus-var-arsak-til-leirskolebrannen-1.12269755 viser kva konsekvens bensindamp i nærleiken av ein primus kan gjera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.