Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaga pulkdrag til Parispulken


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker på om dette var stedet for å poste dette, men det finnes sikkert folk her inne som skal gjøre som meg, nemlig å lage eget pulkdrag til Paris pulken.

Jeg har lest om dette og alt virker greit, unntagen en litt vesentlig ting; Hvor får man kjøpt glassfiberstenger/rør :arrow::lol:

Trodde ikke dette skulle være noe problem, men det virker som ingen vet hvor, og jeg har spurt ganske mange nå, inkludert google :lol:

Noen som kan hjelpe? Holder til på østlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd bygg-vare, rørleggere og el-installatører? Det virker som det er den typen kilder skipulk.com bruker. Selv vurderer jeg å bruke noen solide Hel-sport telt-stenger fra XXL slik at systemet kan plukkes fra hverandre og pakkes ned lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt med de fleste, men virker som at det er ingen som har solide stenger hvertfall, men skal ut å lete mer imorra! Har selv også tenkt tanken med teltstenger, men har tenkt at det fort blir for dyrt, jeg er på et stramt budsjett som ikke tåler de store utgiftene. I værste fall bruker jeg to bambusstenger fra plantasjen..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har Paris pulk og fremstillet drag til den. Jeg har skrevet om det hos "konkurrenten" Friluftsliv: Se tråden her om pulk o snøspade.

"Der er skrevet - også av meg - en del om Paris pulk hos kollegerne på www.friluftsliv.no bl. a en tråd som starter 17.2.05: om drag mm. Se der!"

Jeg har lest Skipulk.com fra USA og syns der er flere unødvendigt kompliserte løsninger. Viser mange løsninger med ulike fleksible (gummislange) hengslibnger ved pulken. Fjellpulken bruker jo nettop stiv bøjle og stiv kobling til draget for at draget er med på å "styre" pulken.

Draget mit er gjort ganske lik fjellpulken sin funksjon, men i alu-rør ca. 2 m lange. Da trenger de egentligen IKKE å være delbare, da de er akkurat så lange som skia dine og kan transporteres sammen med skia med remse om.

Spør den lokale smie om han montro ikke har noe av passe dimensjoner!

1 lur sak fra skipulk! Med vanlig metall D-ring og karabin som Fjellpulken og Acapulka bruker, så er det noe slakk frem og tilbake ved bremsing og når skia eller pulken lugger.

Finder du en gammal ryggsekk hofterem og kjører en 5-7 mm line igjennem i en passe kort løkke og bruker karabin som "låsesplint" minker du luggingen mye i forhold til å sy inn D-ringer!!

Jeg har fotos, som jeg desvere ikke klarer å få på her, men kan sende privat på mail!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare meddele at Sandefjord ikke har et eneste alu rør eller glassfiberstenger i riktig dimmensjon, ikke i nærheten engang! Brukte 2t idag til å kjøre rundt på alle potensielle butikker og industriområder jeg vet om, uten at det ga noe resultat. Jeg ble sendt på kryss og tvers over hele byen av hjelpevillige ansatte på de forskjellige industriene, men ingen hadde alurør :arrow:

På vei hjem var jeg ganske så irritert da jeg så noen slike brøytepinner av plast, jeg bråbremsa for å ta en nærmere kikk på disse, på dette øyeblikket brydde jeg meg ikke så veldig mye, men fant fort ut at de egner seg best til å stå langs veien og ikke foran en pulk så jeg lot dem stå i fred for denne gang..

Nå sitter jeg å lurer på om jeg virkelig må kjøre inn til Drammen eller Oslo for å få det forbanna røret jeg SKAL ha..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg å lurer på om jeg virkelig må kjøre inn til Drammen eller Oslo for å få det forbanna røret jeg SKAL ha..!

Forsiktig nå... Hvis du bruker for mye tid og krefter på dette kan kostnaden på det "billlige hjemmelagde" fort overstige prisen på et ferdig pulkdrag fra Fjellpulken f.eks., forøvrig et velkjent problem med hjemmesnekring. Men ofte er jo det å lage det selv et mål i seg selv, da er det jo bare å kjøre på.. :arrow:

edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja vet, tenkte samme tanken selv når jeg så at jeg hadde kjørt opp endel kroner i drivstoff.

Sta som jeg er kan jeg lissom ikke gi opp nå heller pluss at det er jo gøy å fikle med litt sånt inne i høstmørket også. Jeg gidder nok ikke å kjøre inn til Oslo bare for 2 rør alu :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er flatt der du skal gå bør du vurdere tau som drag.

http://www.ifriluft.net/content/view/70/62/

Så lenge det er rimelig flatt er det ikke noe problem.

Det er også lett å gå bak i pulken og hente det du trenger, ikke noe å koble av:)

I nedoverbakke kan du ha et 2 meter langt bremsetau med knuter på. Montert i fronten av puken. Når bakken begynner slipper du tauet under pulken og bremser greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Her en kort beskrivelse av pariser draget:

Draget var selv-gjort av et stykke 8 mm rustfritt rundstål, U-bøyd og surret på pulkens forstykke på en slik måte, at trekket ble fordelt over mest mulig material. (jeg har maritim bakgrunn) Surringen er veldig bra fordi den fordeler trekket og belastingen på store deler av pulken - ikke punktbelasting i enkelte huller!

Trekkstengene er alu-rør, 8 mm innvendig/ 14 mm utv. slik de sklier rett på bøylen, hvor de festes med 2 splinter i hver side. Rørene har samme lengde som skia mine = 2,10 m slik at de under transport surres sammen.

De kan vel også brukes som sondestenger ved ras eller extra teltplugger? 2 karabiner kobler dem til en gammal hofterem fra sekk med D-ringer. Ennda minnre slakk gir en passe kort line-løkke trukket gjennem hofteremme (se skipulk.com) med karabin som splint.

Litt rykk og napp her ved drag og bremsing, men samme prinsipp på barnepulker!

Kombinasjon av utforkjøring med feller som lugger og pulk som rykker og napper i utakt er lite gunstig!! Og overstiger iblann mine skiferdigheter! men det er vel gyldigt for alle pulker!

Det kan da ikke passe, at gamle fine Hvalfangerbyen Sandefjord ikke lenger har en ordentlig smie på havnen, som bare kan allt!!??

Blir det så mye kjøring må du kanksje gå for et (brukt) fjellpulken drag. Ellers er det en bra smie ute ved gamle Fornebu flyplass, som klarer stort sett allt, husker ikke navnet i farten, men kan skaffe det.

fotos av draget og surring klarer jeg ikke å lure inn her, så de må sendes på mail!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, tenkte samme tanken :)

Men de av plast er vel bare sånn dårlig plast som sprekker eller knekker fort ved slag, dvs velt?

hvis du bruker brøytestikken kun til å hindre at pulken tar deg igjen i nedoverbakke og har et tau inni brøytestikken som drar pulken tror jeg d vil bli en veldig bra løsning.

tror jeg.

hvor får man tak i brøytestikker? UTENOM langs veien?

noen som skjønte det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å ta en tur til vegvesenet å spørre pent antar jeg. Eller det er vel Mesta det heter nå.. Skal dra til Tønsberg nå for å se om de har litt alu til meg, Mesta ligger på veien dit så jeg stikker innom og hører hvis jeg ikke får tak i alu, hvis de er vrange får jeg ut på et lite mission med finlandshette og hansker lang veien etter mørkets frembrudd :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Er vel bare å ta en tur til vegvesenet å spørre pent antar jeg. Eller det er vel Mesta det heter nå.. (...) er de vrange får jeg ut på et lite mission med finlandshette og hansker lang veien etter mørkets frembrudd ;)

noen som har fått tak i brøytestikker eller funnet et annet bra alternativ? billig og LETT å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har fått tak i brøytestikker eller funnet et annet bra alternativ? billig og LETT å få tak i?

tror vegvesenet selger brøytestikker av plast som er gamle eller ikke brukes lengre, de tåler faktisk ganske mye også. nå som det er så lite snø kan du jo evt gå deg en tur etter veien en dag å se om du finner noen som ligger i veikanten/skogen, disse blir aldri plukket opp uansett, bare ligger der til en eller annen som har bruk for de tar de med seg. tror den nye typen (de svarte) skalvære bedre en de som var røde, men mener å huske at de oransje som ble brukt for en 5-7 år siden var de sterkeste, med hvit plastikk inni og et tynt lag med noe gummilignende plastikk utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på www.skipulk.com at en skrev:

20 Kmart and other garden shops have tomato poles for beans, tomatoes and other climbing plants to climb, they are either 5 or 6 foot longwith plastic coated metal. They are flexible enough to land on but rigid enough to transmit the load to the belt when downhilling. I through drill them and clip on with a

ring or small biner.

Idag var jeg innom på plantasjen og fant 2m plantestenger i stål. ca 15-20mm diameter. 50kr/stk. med et tynt plastbelegg utenpå. de virket mer enn sterke nok til pulkdrag, lette var de og! tror ikke de kan være noe særlig svakere enn stengene i et vanlig drag...

har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha et tau gjennom eller om jeg skal lage feste stengene rett på pulken...

Noen forslag?

Iallefall beste jeg har sett og mye bedre enn brøytestikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også kikket på disse på plantasjen, men da hadde jeg allerede kjøpt alu rør så jeg går for dem(bruker tau gjennom). Jeg kjente litt på disse stengene og de var ganske myke syns nå jeg, men de duger sikkert til å dra/bremse pulken. Problemet med dem er kanskje kulden? Blir sprøe og knekker fort? Jeg er ikke sikker, men ville tro det, har jo det problemet med tynt aluminnium også forsåvidt. Jeg kan godt legge opp noen bilder av ordningen min hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg også kikket på disse på plantasjen, men da hadde jeg allerede kjøpt alu rør så jeg går for dem(bruker tau gjennom). Jeg kjente litt på disse stengene og de var ganske myke syns nå jeg, men de duger sikkert til å dra/bremse pulken. Problemet med dem er kanskje kulden? Blir sprøe og knekker fort? Jeg er ikke sikker, men ville tro det, har jo det problemet med tynt aluminnium også forsåvidt. Jeg kan godt legge opp noen bilder av ordningen min hvis det er ønskelig.

Ja takk :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei hei.

Gammel tråd jeg ikke hadde sett det her, men her kommer et tips til stenger for pulkdrag. Vet ikke om disse emnene finnes over hele landet, men gravferdsetaten her i Ishavsbyen merker gravene om vinteren med 2m lange røde stenger laget av glassfiber. Dim er ca 15mm vil jeg tro.

Har en kompis som laget drag av dette, og det funket som bare det. Til forveksling likt Fjellpulken sitt, bare rødt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.