Gå til innhold
  • Bli medlem

Utvide bardunløkker ifb. med vintertelting?


kbruaz

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut på min første vintertelttur, og i den anledning har jeg gått til innkjøp av snøplugger (ca 30 cm lange, fra Helsport). Jeg har testet pluggene i de eksisterende bardunløkkene innendørs, og de går akkurat igjennom, med hårfin margin. 

Spørsmålet er altså om jeg bør la løkkene ha denne størrelsen (som de hadde da de kom fra fabrikken)? Eller om det lønner seg med større løkker? 

Andre opplysninger som kan være relevante: 
Det er ikke meldt noe særlig vind der jeg skal, og det blir visst relativt mildt vær. I tillegg blir det kun 1 overnatting, attpåtil ganske nært stedet jeg parkerer bilen. Jeg bruker derfor et lett Helsport Sarek-telt uten stormmatte, istedet for det tunge HeliumDome-teltet jeg også har i samlingen.  



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dortase skrev (23 minutter siden):

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. Men jeg bruker å feste på et lite taug med en karabinkrok. Synes det fungere utmerket.

 

jpeg11-snowpeg-gold-c-17651.jpg


Det jeg mente var altså at det er løkker på enden av bardunene. Og disse løkkene er akkurat store nok til at snøpluggene kan tres gjennom dem. Spørsmålet er altså om jeg bør utvide løkkene for å ha litt mer å gå på. (Mtp. gnissing/friksjon o.l.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det samme vil jeg benytte anledningen til å stille enda et nybegynnerspørsmål: 

Er det vits i å bruke pulk hvis jeg får plass til alt jeg trenger i ryggsekk? Ulempene med sekk er vel at jeg får dårligere balanse og at jeg bryter mer gjennom snøen, men vet ikke hvor tungtveiende disse ulempene er når jeg skal gå en kort tur i et "snilt" terreng (og hovedsakelig i oppkjørt løype)? 

Har allerede sjekket at jeg får plass til alt jeg trenger i sekken. (157 liters kapasitet.) 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er så tight at du tror du skjærer i originalløkkene så ville jeg kanskje tatt meg bryet med å lage små løkker av f.eks taustumper med paracord eller lignende så du beskyttet originalløkkene. 

(Om det er løkkene på selve teltet)

Om det er løkker i enden på bardunene så skjønner jeg ikke helt for normalt er jo disse e

n del av strammingen og følgelig så store du måtte ønske....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, bare løsne den originale knuten og lage løkkene større, husker ikke hvilken knute de har originalt men er bare å lage en åttetallsknute så skal det holde bra, har gjort dette på noen av teltene mine selv for å få plass til snøplugger. 

Når det kommer til pulk vs sekk så velger jeg ihvertfall pulk om muligheten er der, jeg synes det er lettere og mer behagelig enn sekk men om du ikke har pulk fra før så fungerer sekken fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (14 minutter siden):

Og med det samme vil jeg benytte anledningen til å stille enda et nybegynnerspørsmål: 

Er det vits i å bruke pulk hvis jeg får plass til alt jeg trenger i ryggsekk? Ulempene med sekk er vel at jeg får dårligere balanse og at jeg bryter mer gjennom snøen, men vet ikke hvor tungtveiende disse ulempene er når jeg skal gå en kort tur i et "snilt" terreng (og hovedsakelig i oppkjørt løype)? 

Har allerede sjekket at jeg får plass til alt jeg trenger i sekken. (157 liters kapasitet.) 



 

Nå er nok min alder litt over snittet på dette forumet, mens balansen er et godt stykke under. Kort fortalt ville jeg ikke brukt sekk om jeg kunne brukt pulk. Det eneste var om leirplassen var under 500 meter fra bilen og det var paddeflat løype.

Derfor koker det ned til hva du føler er komfortabelt.😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (3 timer siden):

Og med det samme vil jeg benytte anledningen til å stille enda et nybegynnerspørsmål: 

Er det vits i å bruke pulk hvis jeg får plass til alt jeg trenger i ryggsekk? Ulempene med sekk er vel at jeg får dårligere balanse og at jeg bryter mer gjennom snøen, men vet ikke hvor tungtveiende disse ulempene er når jeg skal gå en kort tur i et "snilt" terreng (og hovedsakelig i oppkjørt løype)? 

Har allerede sjekket at jeg får plass til alt jeg trenger i sekken. (157 liters kapasitet.) 



 

Første vintertur kan du fint gjøre med sekk, så ser du om du trives med det.

Jeg går litt med sekk. Pakker man lett og minimalistisk får man mye bedre glid og skifølelse enn med pulk, og totalvekten blir mye lavere. Her jeg går er det kun bakker, ingen flate steder. Steder det er flatt er pulk veldig greit, og hvis sekken begynner å bli tung er også pulken fin å bruke.

Prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man slipper bli svett på ryggen med pulka och fryser mindre vid raster då fukten ej ska avdunsta.

Ryggsäck med ram gör att det blir bättre ventilation och mindre risk för att svettas.

Packa med lägre tyngdpunkt än på sommaren för bättre balans.

På en veckotur med stort tält och dubbla kök och 2 liggunderlag vindsäck ståltermos, mkt extra kläder och mer mat än på sommaren och om man är storväxt så får man nog knappast plats med allt i en ryggsäck även om man är 2 st om man ej har 90+ säck.

Svettas man mer får man även dricka mer och då går det även åt mer bränsle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Første vintertur kan du fint gjøre med sekk, så ser du om du trives med det.

Jeg går litt med sekk. Pakker man lett og minimalistisk får man mye bedre glid og skifølelse enn med pulk, og totalvekten blir mye lavere. 

Prøv.

Nja... Om forholdene er kurante "langer jeg ut" minst like greit med pulk som med ski.

Pulken veier 2,2 kg, stabil sekk veier sjelden noe særlig mindre. 

Men jeg er helt enig at det er undøvendig å handle pulk om man er litt sånn i testmodus i forhold til vinterovernattinger. Man klarer seg som regel med det man har til man finner ut at det er noe man skal bruke en del tid på og dermed kan rettferdiggjøre å optimalisere utstyrsparken noe mer. 

Jeg har på et par turer med folk med sekk og vi gjerne har vekslet litt og alle disse har endt opp med en eller annen form for pulk etterpå. Et par av dem har til og med foretrukket å trekke min pulk med alt mitt utstyr og sin egen sekk stroppet på toppen ;-) 


MEN som med alt annet så handler en del av opplevelsen om både smak og behag og tidligere erfaringer osv så heller ikke her er det en fasit som passer for alle. Jeg vet om minst et par forhold jeg ville valgt pulk foran selv liten sekk. Og det er vel ikke jeg som har skrevt innlegg om det ikke er et par illustrasjonsbilder... ;-)
 

 

652226806_2021-02-1415_35.29-2.thumb.jpg.b8ffd3c5e11283f8839c7a79970fcc17.jpg

 

1063359873_WM-_MG_5355.thumb.jpg.e892f85e2cdf20548412dfd179dd25d5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är snöförhållanden på bilderna lika så man kan jfr. hur mkt man sjunker ned och att man då får ha "skogsskidor" som Tegnäset.

Jag var med på en vecka på Tyinholmen då vi åkte runt på fjället med lite smörgåsar och termos och en varm jacka bort ca 5h om dagen en vecka.

Jag hade tävlingsskidor när de andra hade fjällskidor då svällde mina vrister upp som tennisbollar och jag fick ett extremt inflammations dämpande salva(av en doktor) som hjälpte bra men som blev förbjuden för att man fick vävnads skador och jag har lite problem även nu 10- tals år efter detta,och kan svullna upp snabbt även nu vid extrema förhållanden och jag får anv.korta stödstrumpor då.

Men med höga kraftiga vinter kängor och upptränade vrister så går det bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par måter du kan få til å feste pluggen på uten å endre på selve bardunen. Det kan ofte være lurt å feste bardunen i et hull nær midten av pluggen i stedet for å bare tre pluggen gjennom løkka. Da vil ikke bardunen kunne skli mot enden av pluggen og slakkes, eventuelt skli helt av pluggen, om pluggen på grunn av belastning skulle endre vinkel i snøen.

Kan også nevne at jeg pleier å grave ned pluggen (liggende, ikke opprett) og trampe snøen godt til med mindre snøen er veldig fast. Etter en stund fryser da snøen som regel til og pluggen sitter bom fast.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er løkke på ene enden av bardunen og løkka er for liten så er det bare å trekke bardunen igjennom løkka. Da får du en selvstrammende løkke som blir akkurat så stor du som du trenger.

20210221_102822.thumb.jpg.71157e96744e06aaf4e67cafa6004ba7.jpg

Og om du skal ha løkka til å sitte litt bedre midt på det du bruker til snøplugg, f.eks. dersom forandring legges vertikalt, vil der hjelpe å legge inn en ekstra tvinn i løkka rundt snøplugger.

20210221_102905.thumb.jpg.ee748dfa048397e328c0f53bd432db70.jpg

(Flaggline brukt som eksempel da det lå fremme.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Marius Engelsen said:

Bare knyt større løkke i enden på bardunen, så passer den både vinterpluggene som sommerpluggene dine.

Så slipper du å tenke mer på det i teltets levetid.

Støttes. Kan alltids tre bardunene igjennom den mindre løkka og lage en selvstrammende løkke. Blåser det stiv kuling i 20 minus er dette derimot noe "j@vli hærk". 

Er for meg merkelig at Helsport tenker dette er den beste ideen på sine barduner, istedenfor å bare lage løkkene større

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (6 timer siden):

Er for meg merkelig at Helsport tenker dette er den beste ideen på sine barduner, istedenfor å bare lage løkkene større

Skjønner fortsatt ikke problemet med bardunene da de har gigangtiske løkker i enden. Selv storrøya går gjennom uten problem....
 

Arctic tent pegs

 

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Espen Ørud said:

Skjønner fortsatt ikke problemet med bardunene da de har gigangtiske løkker i enden. Selv storrøya går gjennom uten problem....
 

Arctic tent pegs

 

Det der var løsningen på de eldre teltene. Nå drar du bardunstrammeren mot pluggen, istedenfor mot teltet som på ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (2 minutter siden):

men den nye løsningen gjør det vanskeligere å få snøpluggen i løkka når man har på seg fem par votter..

Er det ikke bare  å løsne en knute, og lage en stor løkke med en ny knute? Lag løkken så stor at votten går igjennom, så går vel dette enkelt 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (8 minutter siden):

eller bare ha strammeren riktige veien, så slipper man at dem går ned i snøen, og man slipper å knyte opp og knyte knuter ;)

Man må bare knyte av strammeren og snu bardunen?

Med «riktige» veien, mener du gamlemetoden der man ikke kan justere bardunen når den fryser fast i snøen/pluggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.