Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang, tredelt teleskopstav?


ArveS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe nye staver til fjellturer, både sommer og vinter. Men jeg ser at jeg sliter litt med "preferansene" mine. Jeg vil ha en stav som kan bli min 145 cm til bruk ved fjellski, men fortrinnsvis også bli kortere enn en meter for de gangene jeg skal ha dem til sommerbruk. I praksis betyr det nok tredelt stav.

Både Black Diamond Traverse og Åsnes Nansen er lange nok, men blir over meteren på sitt minste, dvs litt upraktisk lengde for sommervandringer når de i lange perioder skal være festet på sekken.

Er det noen som kjenner til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor høy er du? Hva slags type skiturer er det snakk om? Hvis du kunne akseptert en høyde på 140cm så er Black Diamond Expedition 3 helt fantastisk staver. Jeg bruker dem ikke som gåstaver på sommeren, men jeg bruker dem som tarpstenger på sommeren og har dem festet på sekken. De er egentlig noe for kort for meg hvis man skal se på anbefalt stavhøyde til klassisk (jeg er ca 178cm høy), men jeg går i såpass variert terreng at jeg ikke har savnet den ekstra lengden. Jeg har lengre staver, men de har jeg ikke brukt siden jeg anskaffet Expedition 3. Jeg setter mer pris på fleksibiliteten med at stavene blir så korte under transport. Expedition 3 blir vel 63cm når de er på sitt minste, som er ca samme høyde som en standard dagstursekk.

Mulig det finnes tredelte staver som går opp til 145, men når jeg undersøkte så fikk jeg inntrykk av at mange av dem stoppet på 140cm uten at jeg helt vet hvorfor. De hadde ikke blitt så mye lengre i sammenleggbar lengde om de gikk opp til 145cm.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (1 time siden):

Hvor høy er du? Hva slags type skiturer er det snakk om? Hvis du kunne akseptert en høyde på 140cm så er Black Diamond Expedition 3 helt fantastisk staver

172, og tenkt brukt både som del av et fjellski/75mm lærstøvel/parispulk-oppsett i kupert terreng (forhåpentlig med innlagte korte toppturer). Har i dag fjellskistaver og løypelangrennsstaver på 150 (har lange armer) men kan hende at 140 går sånn akkurat.

Staven ser bra ut, men ser ikke at noen har inne annet enn 125-lengden. Må tydeligvis drive litt mer research...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 3 delt Komperdell som sammenslått måler 65 og brukslengde ligger mellom 105 og 140. Brukes på sommerturer med liten kopp/trinse og på vinterturer med pulk, men da med stor trinse. Jeg har også lange armer og trodde de ville bli for korte, men det funket helt konge. Jeg er 180 på strømpelesten.  Fliplock er enkelt og på disse stavene siger de ikke.

Har brukt de litt til og fra siden 2012 og vurderer ikke å bytte til noe annet. Tror forøvrig ikke den jeg har produseres ikke lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.