Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokekar i titan


Navigatøren

Anbefalte innlegg

Jeg vurderte å kjøpe meg en Lars Monsen kjele men så på forumet at man får de samme på aliexpress med en annen logo til halv pris. Når jeg gikk inn hjemmesida til produsenten, framsto det som nokså userriøst selskap. 
Hjemmesiden så ut som de hadde kodet på 90 tallet og de briefet med alle godkjente papirer de hadde. 
Det kan vel hende at det meste av titan kommer fra samme fabrikker. Har sett flere som bla. Har anbefalt toaks. Jeg har personlig sett på boundless voyage. Noen som har erfaring med dette? Noen som vet om man man lage falske titanprodukter som er like lett, men med andre mer gufne metaller/legeringer? Er det mulig å bli svindlet med «falsk titan»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig noen gode tips her for å sjekke om det er ekte saker:
https://www.quora.com/How-can-you-be-absolutely-sure-that-a-metal-is-really-Titanium

Det enkleste er nok å se hvor stor tiltrekning det har til magneter. Noe som bør være lite eller ikke noe.

Titanium skal vel også endre farger ved veldig høy varme over lengre tid. Det er sikkert vanskelig å se dette på utsiden pga. sot, men på innsiden burde det synes.

http://www.22titanium.com/do-you-know-that-titanium-will-change-color/

Eskempelvis mitt titanium eksosanlegg på motorsykkelen:

Screenshot_193.png.2898d1c8aac3bd93cfacf58a41eb5280.png
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (10 timer siden):

Ser ut til at den kjelen som de hadde på snonix, er samme som på revir og hos Lars Monsen, men med forskjellig logo.

Fant ut at man kan kjøpe 200 stk på alibaba så kan man få printet på sin egen logo 😅

Det er egentlig det Lars Monsen har gjort med veldig mange produkter. Packraftene, koppene, kokeustyret i titan, liggeunderlag og primuser er andre produkter med eget merke på.

Det sagt; Jeg synes ikke du skal henge deg opp i hvordan hjemmesidene ser ut. Dette er asiatiske produsenter som er seriøse nok, men som i utgangspunktet ikke har tenkte å selge direkte til forbruker og derfor ikke bruker penger på det. Lars Monsen har flott hjemmeside så derfor tar han "dobbel pris" for samme produkt, uten at selve produktet er noe annerledes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handler fra "asiatiske butikker", så blir det AliExpress.com, de legger på norsk MVA også, så du slipper unødige gebyrer. Når noe blir feil, ikke levert, er det bare å klage, ting blir ordnet, det er min erfaring.

Jeg har handlet kjeler og bestikk (i titan), fra bla Toaks, på Aliexpress.com

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lommelerke fra boundless voyage og lang titanskje fra Lixada. Begge kjøpt på aliexpress. Ingen å utsette på kvalitet og hadde kjøpt det igjen.

Synes vi burde kjøpe inn 200 kjeler og printe på fjellforum.no. Hadde vært fin gave om man ble sponsor!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (På 19.2.2021 den 10.18):

Lars Monsen har flott hjemmeside så derfor tar han "dobbel pris" for samme produkt, uten at selve produktet er noe annerledes.

Ja, vi betaler vel også ekstra for norsk garanti og reklamasjonsrett, samt å slippe og håndtere eventuelle tollgebyrer etc. Og ikke minst for å slippe den lange leveringstiden.

Navigatøren skrev (6 minutter siden):

...da jeg ikke orka å vente 3 uker på aliexpress 😅

Nettopp. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange av disse titankjelene som har likt utseende men forskjellige logoer på, har mål for ml/dl og oz på innsiden, og kan anbefale å sjekke om dette stemmer om man skal bruke riktig mengde vann til matlaging på tur, eller til annet. Sjekket min Tomshoo 750ml titankjele/kopp og ble ikke helt imponert, feilmargin på 0,5-0,6dl. Primuskjelen derimot var spot on på alle målene(2,5, 5, 7,5 og 10dl). På bildene er det tatt både 3 og 5dl i et målebeger som ble helt oppi 750ml kjelen, og 10dl i Primus-kjelen. Testet og med vann til "2dl" merket på titankjelen, det ble 2,6dl i målebegeret...Hadde blitt en ganske utvannet potetmos :blink:
IMG_1586.jpg.2fb947f1405f94bdb432d302d36aa669.jpg

IMG_1589.jpg.99263ae48dca95f9fa62aad0cbf445c1.jpg

IMG_1584.jpg

IMG_1585.jpg.426bdbc18f9e55cf0cd15d3e07a6468e.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (9 minutter siden):

Tok du hensyn til vannets temperatur og korrekt avlesning av volumetrisk ustyr? 🤔

 

Vannet var ca. 5 grader celsius. Men uansett om jeg hadde gått opp 4 grader, endres g/cm^3  ikke nok til at jeg skal bomme med 1dL på 1L. Og 

vekta er kalibrert og har målenøyaktighet på 0,1g.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toaks sin kjele på to liter. Kjekt med både hank og håndtak på siden. Den har fått et rikt fargespill etter bruk på bål 😉

Skulle man laget en forfalskning ville vel aluminium med noe coating føltes ganske likt.. Hvis noen er svært nysgjerrige går det jo ann å gjøre en PMI test, men det er vel kun aktuelt dersom noen omgåes slikt utstyr i sitt daglige virke 😁

IMG_20210123_200622.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte teste en teoretisk vinling også:
Kjelen er 95% sylindrisk, og ca 105mm høy innvendig og 750ml helt opp til kanten. Halvparten er da 750/2=375.
Så i teorien burde midten av kjelen (105/2=52,5mm) vise 375ml, men merket som er stemplet inn på ca midten av kjelen er 300ml...

Tok og vekttesten, som ga en feilmargin nærmere 70ml enn 60ml..

Men en god nyhet, fyllte vann opp til 300ml-merket i titankjelen, og la så til 200ml fra målebeger, og da traff det hvertfall 500ml-merket i titankjelen :D
Så måleskalaen er riktig, men på feil sted og det er jo litt dumt. (Tok samme test på de andre målene for å dobbeltsjekke.)


___________________________________________________________________________________________________________
Og ang vektforskjell på varmt og kaldt vann, så måtte jo det og sjekkes. Ikke akkurat vitenskapelig skuddsikker, men godt nok i mine øyne og gir heller ikke så store feilmarginer for en 750ml kjele.

Kaldt vann fra springen(V) og varmt vann fra springen:
DSC_2277.jpg.a8f8c3f132b818dbcc4d4f444bee8880.jpg    DSC_2279.jpg.245919c0f5d189de97cf72cc70a538aa.jpg

Funfact: Ved rekordforsøk av toppfart for racingbåter så gjøres det gjerne så sent på høsten som mulig, siden vannet er kaldere og gir mer "feste" for propellen enn varmere vann, samt at motoren får kaldest mulig luft inn :)

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (49 minutter siden):

 

Vannet var ca. 5 grader celsius. Men uansett om jeg hadde gått opp 4 grader, endres g/cm^3  ikke nok til at jeg skal bomme med 1dL på 1L. Og 

vekta er kalibrert og har målenøyaktighet på 0,1g.  

Kanskje ikke rette forum å anta at alle tok det som en vits 😅

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte kjapt på min Monsen kjele på 1600ml. Tok litermål bare ikke vekt. Fylt 300, 600 og 900ml i et litermål og hadde oppi kjele. Da havnet vannet bitrelit under merkene i kjelen, snakker nok 5-10ml eller så.  Dog var det et billig litersmål i plast, ikke sikkert det er riktig. Tok et annet jeg hadde i metall , det stemte bedre med monsenkjelen. Så antar at den kjelen jeg har da er nøyaktig nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (12 timer siden):

Ja, vi betaler vel også ekstra for norsk garanti og reklamasjonsrett, samt å slippe og håndtere eventuelle tollgebyrer etc. Og ikke minst for å slippe den lange leveringstiden.

Det siste momentet forstår jeg, lang leveringstid, men kan ikke helt se for meg hvordan garanti og reklamasjonsrett kommer inn i bildet når de gjelder et enkelt og lite komplisert produkt som ei gryte i titanium. Selv har jeg handlet det meste av titanium gryter via Ebay, og de gangene en vare har uteblitt eller hatt mangler har jeg fått refundert beløpet rimelig kjapt. Bruker Paypal for betaling, og de kan også bistå om Ebay sin aksjon ikke fører frem, men det har jeg etter flere år med ebay shopping aldri erfart behov for. Vet ikke om fortolling er noen særlig utfordring nå. Ebay hanker jo inn norsk mva nå (som Ali også gjør nå iflg noen i tråden her). Har ikke så mye erfaring med den ny ordningen enda, da jeg bare handlet handlet en del rimeligere ting i 2020 og i år som uansett havnet under den gamle 350 kroners grensa.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, zimwalker said:

Har ikke så mye erfaring med den ny ordningen enda

Det fungerer stort sett greit, men det er et krav at selgeren på ebay fører sitt VOEC- nummer på tollpapirene. (VOEC = Valued Added Tax on E-Commerce).  Hvis ikke dette nummeret er påført risikerer du å betale moms to ganger.
Det skjedde meg en gang med en vare fra Japan. Ebay la til moms ved utsjekk som de skal, men jeg ble i tillegg avkrevd moms av transportøren når varen kom, fordi selgeren ikke hadde ført på sitt VOEC-nummer. Etter litt diskusjon fikk jeg det tilbake fra ebay, men med beskjed om at jeg egentlig ikke hadde krav på det siden det var selger som hadde gjort feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (30 minutter siden):

Det fungerer stort sett greit, men det er et krav at selgeren på ebay fører sitt VOEC- nummer på tollpapirene. (VOEC = Valued Added Tax on E-Commerce).  Hvis ikke dette nummeret er påført risikerer du å betale moms to ganger.
Det skjedde meg en gang med en vare fra Japan. Ebay la til moms ved utsjekk som de skal, men jeg ble i tillegg avkrevd moms av transportøren når varen kom, fordi selgeren ikke hadde ført på sitt VOEC-nummer. Etter litt diskusjon fikk jeg det tilbake fra ebay, men med beskjed om at jeg egentlig ikke hadde krav på det siden det var selger som hadde gjort feil.

Ja når du sier det så kommer jeg på et tilfelle jeg erfarte nylig . Det var ikke med Ebay, derfor jeg ikke tenkte på det nå. Det var med en forhandler av kniver i Finland (Brisa.fi). Der var saken den at de hadde registret seg for VOEC og hadde etablert en elektronisk løsning med speditør (DHL). Men der svikte elektronikken dem i mellom, slik at jeg fikk et krav fra DHL på momsen jeg jo alt hadde betalt. Løste seg ved at jeg betalte DHL og forhandler samtidig refunderte momsen de alt hadde fakturert meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.