Gå til innhold
  • Bli medlem

Båtliv og fjell - Valg av brenner for 2


Ravis

Anbefalte innlegg

Har lest fram og tilbake og blir gradvis klokere, men jeg er typen ja-takk-begge-deler og sliter med å velge. Noen som kan rådgi?

Bruk:
Aller mest båt, få overnattinger og mest dagsturer.
Turer i fjell og terreng øker på, og det blir mest dagsturer. Overnatting kan skje

Med to knær som er operert 1+2 ganger er vekt viktig. Klarte så vidt å komme meg ut av fjellheimen sist. Enorme smerter(2x1.5 mil med overnatting. Fint og flatt terreng i Njardarheim)

Hva bruker vi det til..? Mest kaffe, koking av egg, rett i koppen, real turmat og poser. Sist tur ga vi opp å koke opp vann. Hadde en liten gassflaske med den greia vi skrudde på toppen, men det tok år og dag. Var på tur med kompis, og han hadde Jetboil. Ble imponert over hastigheten.

Kjøper gjerne brukt, om noen har, men er parat til å betale 2K +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er kun for dager med varmegrader er gass helt OK. Trangia er helt topp, og du behver jo ikke ta med deg alle kjelene ...
Siden steking og laging av mat hvor du ikke skal finregulere varmen så er nok også noe som jetboil velegnet.

På den annen side så er nok vinden problemet som gjorde at det tok tid, og det å lage seg en god vindskjerm av aluminium kan jo koste nesten ingen ting, og er verdt å prøve. En tykk alufolie av samme kavlitet som brukes i engangsgriller, stor nok til å forme som en U og gi høyde opp til toppen av kjelen løse nok mye.

Kan det være aktuelt å lag mat som det er fare for at brenner seg fast i bunnen av kjelen støtter jeg forslaget over og anbefaler Trangia med gassbrenner, gjernemed non-stick belegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (40 minutter siden):

Jeg tror denne er helt topp til den skisserte bruken. Da har du alt du trenger i en pakke og det koster ikke skjorta heller. Er nok ikke like rask i oppkok som jetboilen, men etter min mening er stormkjøkkenet langt mer fleksibelt.

Støtter Trangia-forslaget. Jeg bruke selv 27-3 UL-varianten som jeg tror er den minste (?). Her er det litt mindre kjeler og stekepanne og ingen kaffekjele. For 1-2 personer funker det perfekt for min del. Ikke noe å utsette på koketiden, spesielt om man bruker stekepannen som lokk.

https://www.widforss.no/trangia-stormkok-27-3-ul-med-gasolbrannare

 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg mer enn godt nok med en enkel toppmontert eller enkel slangebrenner til gass til bruket du skisserer. Men jeg ville enten laget meg en god vindskjerm av f.eks 4-dobbel aluminiumsfolie eller kjøpt en ferdig tynn som passer. 

 

Det er gjerne når det blåser litt at tiden øker det er klart letteste alternativ også. Jeg har toppmonterte på 25 og 50 gram. 

 

Og med slangebrenner som heller ikke veier all verden. Den er vel under 200 gram i hvert fall...

 

Har flere kompiser som har sånn der jetboil-jåleri. De tilbyr seg stadig å bytte med meg når de skal bæres...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravis skrev (1 time siden):

Hmmm.. jeg har både den kjelen der og et par av de grytene. Mangler bare vindskjerming og brenner. Går vel greit å kjøpe det utenom da? Skal sjekke :)

Både øvre og nedre del av vindskydd kan kjøpes direkte fra Trangia: https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/

Aner ikke om det er økonomisk med moms og gebyrer, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (25 minutter siden):

Både øvre og nedre del av vindskydd kan kjøpes direkte fra Trangia: https://shop.trangia.se/sv/reservdelar/

Aner ikke om det er økonomisk med moms og gebyrer, da.

Kun for vindskjermen fant jeg det rimeligere  med Biltema sitt stormkjøkken:

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/stormkjokken/stormkjokken-9-deler-2000041274

Bruker kun vindskjermen med annen brenner oppi + annen kjele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har finnsøk etter Trangia (har alt for mye Trangia allerede men klarer ikke sove før jeg har fått tak i Triangel) 
Hvis du ikke har dårlig tid er det mange 27 sett med gass som går billig innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia 27-3 UL med spritbrenner koster 399,- på XXL denne  uken.

Hvis du ikke har Trangia spritbrenner fra før er jo det en mulighet. Alle bør jo ha den i sitt eie ♥️
Jeg bruker trangiabrenneren (i en Firebox Nano) på lufteturer der jeg kun skal koke kaffe. Superdigg på nærturer.

På tur bruker jeg gass eller bensin i 27 eller 25 kjelesettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang XXL hadde dette tilbudet slo jeg til for å lage vindskjerm/kokesystem til min gamle Omnifuel med silencer. Funker veldig bra. Verdt 400 spenn. Kokekarene og non-stick panne er OK til det meste

Endret av tesk
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravis skrev (46 minutter siden):

Jeg så for meg det settet med slange til nesten 1000kr. Hvor kraftig er den spritbrenneren? Kan det lønne seg med 27-3 og kjøpe slangebrenner i tillegg? Jeg har gavekort på XXL :)

Om du vil bruke en annen slangebrenner enn Trangia sin må du regne med at det blir litt metallsløyd. Har ikke settet selv, men ser andre har gjort tilpasninger for å få inn andre brennere. Hvis du uansett tenker å bruke gass og å alltid bruke vindskjermen er det vel like greit å gå for Trangia-brenneren.

Sprit har noen fordeler og noen ulemper. Det tar lenger tid å koke vann, kanskje oppmot det dobbelte av en god gass-/bensinbrenner. Og sprit kan være litt mer kilent når det er skikkelig kaldt (men folk greier det også). Ved avansert kokkelering som krever tid kan det være at man må etterfylle sprit - og du fyller ikke sprit på en varm brenner! Men sprit brenner stille, og sprit kan fraktes i lette flasker. Det er lett å se hvor mye brensel du har igjen. Brenneren er også liten og lett. Og på bygda er det tett mellom brenselsprodusenter :D

Monsen og Mattis har en kjapp gjennomgang her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte denne  kombinasjonen https://www.xxl.no/trangia-stormkjokken-25-6-ul-gra/p/1009385_1_style

https://www.xxl.no/trangia-gb-74-gassbrenner-til-stormkjokken-gra/p/1009407_1_style

Nå har jeg ganske dilla på brennere og hjemmelaget vindskjerm og en coleman Apex bruker jeg enda oftere, men vil fortsatt anbefale trangiasett slik du beskriver dine behov.  Spritbrenneren er lydløs, har lite futt, og soter... så går den ofte tom for sprit før maten er ferdig.  Den ligger i skapet, men jeg kommer neppe til å bruke den.

Hvis noen anbefaler noe som ligner på Trangia og som er både billigere og lettere så stemmer jo det, men det er så tynn aluminium at det blir lett deformert.  Funker bra.... en stund :-)  https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/stormkjokken/stormkjokken-9-deler-2000041274

 

Endret av dsk
problem med lenker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.