Gå til innhold
  • Bli medlem

Lærstøvel


Skrim75

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hvordan er markedet for en rein lærstøvel nå?

Det er vanskelig å finne en lærstøvel uten goretex. Miltærstøvler og lundhags støvler  har jeg, så hva finnes nå på markedet av reine lærstøvler? Tips ønskes., helst ikke lave støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
REJOHN skrev (1 time siden):

Jeg er litt forvirret. Hvorfor ikke Gore-Tex?  Liker du å gå våt på beina?

Eg kan bare svare for meg sjølv. Men membranen brukar å bli øydelagt i løpet av relativ kort tid, og då er dei fleste membran-støvler veldig utette. Og membran-lærstøvler, også med lekk membran, er frykteleg seine å tørke. Så på overnattingstur foretrekk eg heilt klart lærstøvler utan membran, men det er diverre mange år sidan eg har sett det i butikk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (2 timer siden):

Eg kan bare svare for meg sjølv. Men membranen brukar å bli øydelagt i løpet av relativ kort tid, og då er dei fleste membran-støvler veldig utette. 

 

Det  -  VAR  - riktig, i hvert fall for ALFA Walk King, men de siste parene jeg har kjøpt, så har membranen hold bra. Om de tørker senere elle fortere uten/med membran kan jeg ikke si noe om, jeg har bare hatt med membran de siste 15-20 årene.

(Og Walk King er en skikkelig god lærsko selv om membranen ikke holder vannet ute, som alle andre lærsko.)

(Nå bruker jeg skikkelige lærsko - med membran - og med "garanti". Det  skal bli litt spennende å se hva ALFA vil gjøre når jeg kommer med en klage....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg ikke med ett par støvler til alt. Jeg har ett par Lundhags støvler , høye , som jeg bruker om høsten under jakta. I alle fall fra november og utover. Og så har jeg 2 par med Alfa støvler , halvhøye , til bruk vinter , vår & sommer. Det nyeste paret, og det nest nyeste som ikke er kastet enda. Jeg tror de nyeste må være par nr 4 eller 5 . Med Gore-Tex. Gore Tex er ikke det samme som at læret ikke trenger stell. Jeg har aldri opplevd at de lekker , men tilslutt går de i stykker. De tørker like fort som andre støvler , hvis de gis muligheten til det. Selvfølgelig med en flerdagstur i fjellet med regn hver dag og telt overnatting , vil læret være fuktig hele turen. Men det vil klærne også.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærstøvler med membran, og lærstøvler uten membran, men likevel med polstring, er det ikke så stor, om noen, forskjell på hvor fort tørker. Lærstøvler uten polstring, og membran, tørker betraktelig fortere. 

Dessverre er utvalget av upolstrede lærstøvler heller dårlig. Haglöfs Barken var vel upolstret, og så lovende ut, men den forsvant fort fra sortimentet. Solgte sikkert dårlig. Det store flertall etterspør nok ikke "low-techstøvler", i noen særlig grad. I hvert fall ikke hvis de koster like mye som fancy membranstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (2 timer siden):

Det  -  VAR  - riktig, i hvert fall for ALFA Walk King, men de siste parene jeg har kjøpt, så har membranen hold bra. Om de tørker senere elle fortere uten/med membran kan jeg ikke si noe om, jeg har bare hatt med membran de siste 15-20 årene.

Eg har aldri hatt membranstøvler der membranen har vore tett ein heil sesong. Alfa Walk King freistar ikkje, for dei passar heller dårleg på føttene mine.

Larix skrev (41 minutter siden):

Lærstøvler med membran, og lærstøvler uten membran, men likevel med polstring, er det ikke så stor, om noen, forskjell på hvor fort tørker. Lærstøvler uten polstring, og membran, tørker betraktelig fortere.

Det er enorm forskjell på tørking av polstra lærstøvlar med og uten membran, ettersom all fuktigheit utanfor membranen i ein membranstøvel må tørkast ut gjennom læret. Eg er ikkje i stand til å tørke ein støvel med membran i løpet av ei natt innandørs. Så i elgjakta brukar eg 2 eller 3 par som går på omgang. Då eg hadde polstra støvlar utan membran, hadde eg alltid tørre støvlar om morgonen etter ei natt innandørs. På telttur kunne eg gå membranfrie støvlar tørre i løpet av ein dag med tørt vær, det skjer aldri med membranstøvlar.

Lærstøvel utan polstring tørkar sjølvsagt langt raskare enn støvlar med posltring, og er mogleg å tørke i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt rask på labben der, og det er nok riktig som du sier, at membranfrie, polstrede, tørker fortere enn de med membran. Men jeg synes uansett polstrede tørker såpass seint, at det neste er et fett. Når det gjelder å gå støvlene tørre, derimot, er jeg helt på linje med deg. Der er membranfrie helt overlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.