Gå til innhold
  • Bli medlem

Filmprosjekt om moskus på Dovrefjell


Per Johan

Anbefalte innlegg

Hei, dette er mitt første innlegg på Fjellforum. Tenkte å skrive litt om et filmprosjekt som jeg er i gang med på Dovrefjell.

Målet og hensikten med dette prosjektet er å vise moskus (og andre dyr) over et helt år. Hvordan de greier å livnære seg i en karrig fjellnatur. Vise dyret i de forskjellige årstidene, den varme sommeren, høsten med vakre farger, vinterens ugjestmilde miljø, våren der nytt liv kommer til osv.

Jeg har per idag gjort opptak siden slutten av juli, begynnelsen av august. Har fått mange og flotte bilder av dette majestetiske urtidsdyret. Det fasinerende med dette er at jeg stadig oppdager nye sider ved dyret som jeg forsøker å forevige på film.

Jeg er opptatt av å være mest mulig skånsom både overfor dyret og miljøet rundt. Alt utstyret bæres inn med ryggsekk eller med pulk på vinterstid, overnatting foregår i telt året rundt. Har opplevd sesongens første snøstorm allerede.

Jeg gjør masse erfaringer under dette prosjektet, både mht kamerautstyret og egen bekledning. Det tunge kamerautstyret gjør at opptak vinterstid går mye saktere enn normalt. Kapasitet på batterier og funksjonalitet under sterk kulde over lang tid. Mye frysing blir en del av hverdagen, viktigheten av å ikke ha for mye klær på seg under fremmarsj for ikke å svette for mye, for deretter å kle på seg masse under opptak der en kanskje sitter stille over lengre tid.

På mine websider kan du lese mer om prosjektet og se video: Moskusprosjekt på Dovrefjell

Etterhvert som prosjektet skrider fram vil jeg skrive mer om mine erfaringer mht kamerautstyr, bekledning osv. Nye videosnutter legges også ut etterhvert.

Enjoy!

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til Fjellforum! :P

Dette prosjektet ditt ser kjempeartig ut! Herlig å kikke på videosnuttene dine til morgenkaffen. På mine mange turer i sørnorske fjell er møtene med disse raggete, storvokste kameratene på Dovre noe av det artigste jeg har opplevd. Det ser ut som et gjennomtenkt og spennende prosjekt, dette her. Synes det klaffer fint med musikken også. Når man først skal oppleve natur på TV-skjermen og ikke i, vel, naturen selv, så er det faktisk viktig med litt stemningsfull musikk (hvor er den fra?). Lykke til med dette prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det klaffer fint med musikken også. Når man først skal oppleve natur på TV-skjermen og ikke i, vel, naturen selv, så er det faktisk viktig med litt stemningsfull musikk (hvor er den fra?). Lykke til med dette prosjektet!

Takk alle for tilbakemelding. Musikken jeg bruker er fra et musikkbibliotek som jeg har kjøpt. Det heter Smartsound og er nokså unikt i den forstand at en kan generere musikk til ulike lengder og stemning (moods). Den er såkalt "royality free" dvs. at når en kjøper et bibliotek har en også fulle rettigheter til bruk i egen mediaproduksjon.

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt med årstidene hvor dyrene er lettest å finne. Nå på vinteren trekker dyrene opp på høydene. Noen "sikre" plasser for observasjon vil være Høgsnyta, Nystuguhøi, Kolla, Geitberget, Tverrfjellet. Alle disse ligger nokså strategisk langs E6 og nåes innenfor ca. 1 time gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta hørtes helt ufattelig moro ut! har ikke fått sjekka filmklippa du har lagt ut enda, men en ting lurer jeg på, hva slags kamerautstyr bruker du? og hvordan oppbevarer du det på lengre turer i sekk?

Filmer selv (riktig nok mest snowboard, men og en del turer og annet), og det er alltid moro å lese hva andre bruker på sin tur og deres erfaringer ved utstyret :arrow:

Om du er interessert så bruker jeg sjæl et vx 2000 (sony) med to 7 timers batterier. Oppbevares i sekk med handkle og vanntett pose (når jeg er på turer, ellers har jeg selvfølgelig en egen kamera sekk til det). Fungert glimrende til nå. I tide og utide tar jeg med meg en vidvinkel fra century også, men det er heller sjelden..

www.kreativmad.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta hørtes helt ufattelig moro ut! har ikke fått sjekka filmklippa du har lagt ut enda, men en ting lurer jeg på, hva slags kamerautstyr bruker du? og hvordan oppbevarer du det på lengre turer i sekk?

Hei, du finner informasjon om utstyret jeg bruker her: se utstyr

Som deg bruker jeg en vanlig stor fjellsekk (Helsport Extreme 90+30) for oppbefaring av kamera og annet utstyr. Den blir nokså stappet når jeg pakker ned kamera, ekstra objektiv, batteri, mikrofoner, litt ekstra klær, mat mm. + stort og tungt stativ foran: bilde av sekk. Kamerautstyret ligger hele tiden i sekken når jeg ikke filmer. Da er utstyret nokså godt beskyttet overfor vær og vind. Pakker en ektra genser rundt kameraet. Også i teltet ligger kamerautstyret slik, selv nå på vinterstid med en del kondens inne i teltet går det helt fint og jeg er ikke plaget av noe form for kondens på utstyret nede i sekken!

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohh! og jeg som trodde jeg dreiv og drog på et beist av et kamera:p hehehehe, er moro med skikkelige kameraer. skal bli interresant å lese hvordan det vil fungere i løpet av vinteren og under hvor kalde temperaturer du får det til å virke.. Men leste at du ikke har kamera i vanntett pose inni sekken, om høsten (og når det regner ellers) ville jeg hvertfall anbefalt deg å ha kamerahuset i en slik bag.. er kjipt om ting går i stykker fordi en ikke gidder å ta vekta til en slik bag (noen hundre gram) og betale litt ekstra for det (3-400 kroner).

Men men, fortsatt lykke til.. :arrow:

Hvor skal produksjonen vises henn forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leste at du ikke har kamera i vanntett pose inni sekken, om høsten (og når det regner ellers) ville jeg hvertfall anbefalt deg å ha kamerahuset i en slik bag.. er kjipt om ting går i stykker fordi en ikke gidder å ta vekta til en slik bag (noen hundre gram) og betale litt ekstra for det (3-400 kroner).

Men men, fortsatt lykke til.. :arrow:

Hvor skal produksjonen vises henn forresten?

Hei igjen, joda jeg har vanntett bag til kameraet i tilfelle syndefloden setter inn.

Både NRK og SVT er kontaktet og har vist sin interesse for prosjektet. Det vil også bli gitt ut en DVD til høsten neste år. I tillegg planlegger vi noe foredragsvirksomhet rundt prosjektet.

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart et interessant prosjekt det er Per Johan! Moskusen er noe av de mest spennende dyrene vi har i norsk natur idag. Disse gjør definitivt Dovrefjell til noe helt særegent!

Kona og jeg fikk god tid til å studere disse dyrene i 2003, etter en tur til Maribu og Skredahøin. På hjemreisen stod det plutselig 2 moskus midt i veien og slikket grusen ( https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2272 ), og det så ut til at det hele kunne ta litt tid, heldigvis! 8) Er ikke hver dag man får mulighet til å studere disse underlige dyrene i flere minutter på ganske nært hold, og med bilen som bur. :) Vi holdt hele tiden en avstand som helt klart ikke provoserte dyrene, og ble der til de hadde forsynt seg av veien og sakte ruslet ut til siden. Jeg hadde hørt historier om moskus som vil vise muskler, både mot mennesker og tog!

Du har vel kanskje en formening om hva som er ”trygg” avstand til moskusen Per Johan? Medvinds og i motvind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kanskje en formening om hva som er ”trygg” avstand til moskusen Per Johan? Medvinds og i motvind?

Dette er noe jeg stadig får spørsmål om. Hvor nær går du når du filmer osv.

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette annet enn at sikker avstand er 200m. Når det er sagt så skjønner kanskje de fleste som har sett på videosnuttene mine at jeg har filmet nærmere enn det.

Min måte å gjøre det på er å gi meg til kjenne overfor dyret på god avstand, motvinds eller medvind spiller mindre rolle. Disse dyrene er nokså vant med mennesker i området at de sjelden gjør noe særlig ut av det annet enn å observere at du er i området. Jeg bruker lang tid på å nærme meg dyret, går aldri rett på men i store buer rundt. Lar dem få se at jeg ikke utgjør noe trussel. Beveger meg rolig uten å stresse. Etter et par timer er du som regel godtatt som en del av naturen og dyrene driver med sitt uten å gjøre noe ut av min tilstedeværelse. Pga av ekstrem tele, 2340mm brennvidde får jeg gode nærbilder uten å være nærmere enn det som jeg selv anser som rimelig trygg avstand.

Har sett mye rart i løpet av tiden der oppe, folk som kryper frem, gjemmer seg bak steiner, kledd i full kamo. Dette er bare tull og kan sette deg selv i en livsfarlig situasjon dersom dyret plutselig får øye på deg fra kort avstand. Moskusen er kjemperask dersom den først bestemmer seg for å angripe, den er målt til like opp under 60 km/t det er mye når 450kg horn og pannebrask kommer mot deg :)

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskusen er kjemperask dersom den først bestemmer seg for å angripe, den er målt til like opp under 60 km/t det er mye når 450kg horn og pannebrask kommer mot deg :)

Bare for å vise et eksempel på hvor rask moskusen kan være fra total stillstand der den går og gresser rolig til den gjør et utfall,

se på denne linken... (mov-fil, størrelse 1.96MB)

Kan være greit å ha dette i bakhode når man bestemmer seg for å nærme seg dyret, her er det ikke mange varselsignaler å se!

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt moskus i Rondane. Det hender imidlertid at en moskus fra Dovrefjell legger ut på oppdagelsesferd, så dyrene viser seg vel fra tid til annen på steder som Oppdal og Folldal, og én gang visstnok på Rena (!!), har jeg blitt fortalt. Rondane ligger jo strengt tatt ikke så veldig langt unna Dovrefjell, så det hender vel gjerne at et dyr eller to tar seg en tur dit óg, men litt spesielt er det jo å treffe på en moskus under Veslesmeden. Du er sikker på at det ikke var en ekstra tykk utenlandsk turist i mørke klær du så!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyra er jo helt konge!

En ting jeg lurte på, jeg så en gang moskus i Rondane, på vei ned fra veslesmeden mot Rondvassbu, er det bare en som har gått seg vill eller er de flere steder enn kun på Dovre?

Kjerneområdet for moskus strekker seg over 3 kommuner (Oppdal, Dovre og Lesja) og er på ca 340 kvadratkilometer. I korte trekk kan en si at området strekker seg fra Drivstua i nord, via Skardkollen, Svånådalen i vest, rett sør for Einøvlingen, Grisungdalen i sør, deretter tilbake mot Drivstua i en linje vest for jernbanen og E6.

Streifdyr vil av og til komme utenfor denne sektoren, så at du har observert dyr i Rondane er nok ikke helt usannsynlig.

Vil også nevne at det finnes en liten moskusstamme på kun 8-10 dyr i grenseområdet, rett syd for Fünesdalen i Sverige (Härjedalen).

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Johan!

Jeg er rett og slett imponert over filmene dine og gleder meg til å reise til Dovre på nytt for å gå toppturer. Har lagt link til siden din (http://www.video-film.no/index.html) på forsiden til www.mitandi.com; dette er et prosjekt som flere bør få vite om! Nå skal jeg sette meg nøye inn i kamerautstyret ditt ;o) - det er på tide å fornye disse kunnskapene.

Og forresten - velkommen til Fjellforum! (var det fra meg du først fikk vite om forumet???)

Turklem fra Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rett og slett imponert over filmene dine og gleder meg til å reise til Dovre på nytt for å gå toppturer. Har lagt link til siden din (http://www.video-film.no/index.html) på forsiden til www.mitandi.com; dette er et prosjekt som flere bør få vite om! Nå skal jeg sette meg nøye inn i kamerautstyret ditt ;o) - det er på tide å fornye disse kunnskapene.

Og forresten - velkommen til Fjellforum! (var det fra meg du først fikk vite om forumet???)

Turklem fra Christin

Hei Christin og takk for din hilsen i gjesteboka min!

Jeg viste nok om dette forumet før du skrev der, men fant ut at jeg ville skrive litt her på forumet etter at du hadde lagt ut link fra dine sider.

Jeg er allerede i gang med anskaffelse av nytt utstyr, så det som står på utstyrs sidene mine er egentlig det jeg brukte igår! Fra desember vil jeg filme i HD (high definition). Det nye kameraet er et Canon XLH1 som betyr vesentlig bedre billedkvalitet enn det som jeg har fått tidligere. Vil oppdatere utstyrsidene ganske snart.

Så kjære forummedlemmer: dere har noe å glede dere til :lol:

- Per Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Lenge siden jeg har lagt inn noe mer her. Har hatt mange nye turer, både med godt og dårlig vær. Er godt igang med mitt nye opptaksutstyr - Canon XLH1 HDV-kamera. Har lagt ut en ny liten videosnutt som kan lastes ned her:

http://video-film.no/snutter/muskox-winter.mov - OBS! fila er stor 54.1 MB - lengde 1:18, høyreklikk på linken og last ned til lokal maskin før du ser filmen. Har valgt et såpass stort filformat for at kvaliteten skal komme sånn noenlunde frem. Jeg kan bare si at å se dette på en HD-TV i ukomprimert versjon er fantastisk :D

Enjoy!

Per Johan

post-2057-133474452886_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.