Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøresterk 75mm fjellskistøvel.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg har ett par Åsnes Nansen ski med BC magnum. Jeg bruker Crispi stetind BC støvel, og synes denne er ganske myk i skinnet fra ankelen og oppover. Jeg kan fint vrikke ankelen med disse støvlene godt strammet. (Savner Crispi Jøkulen).

Tilfeldighetene har gjort at jeg også har ett sett med Voile Traverse 75mm bindinger liggende, og hælwaiere. Det frister litt å sette den bindingen på skiene for å ha prøvd det også.

1: Vil platene til Voile Traverse bindingene bli for høye for Nansen skien? Går det an å få tak i lavere plater separat?

2: Hvilke kjøresterk 75 mm fjellskistøvel anbefales? (Ikke plaststøvel). Ser det har vert debattert en del fra før, men noe entydige svar har jeg ikke sett. Ettersom jeg har erfaring med Stetind og synes denne er myk i ankelen, ser Svartisen visuelt mye bedre ut for meg. Hva tenker folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Det går nok fint med traverse platene på Nansen (56 midt). Det går i alle fall superfint på Ingstad (62). Jeg har testet 20mm på Madshus Glittertind (55), de ble litt "platåsko" sideveis ustabil som en klabb, men egentlig merket jeg det kun når jeg sto stille eller beveget meg veldig sakte. Kantgrep av en annen verden.

2. Svartisen 75 er ikke kjøresterk, den er mykere enn den ser ut, det hjelper litt med vidje på bindingen. På mine føtter er Svartisen komfortabel som bare det (andre passer den ikke). Bruker bare lissesnøring når jeg går, plastspennene når det er nedkjøring med/uten vidje. Jeg bruker også Svartisen på Tind 76, den greier å holde de på kant ved traversering på hardt underlag uten plastspennene, men bare så vidt.

Har også Svartisen BC og Stetind BC, Svartisen litt mer utsatt for gnagsår enn Stetind. Svartisen BC og Stetind BC virker som har samme såle, eventuell stabilitetsforskjell ligger nok i plastspennene isåfall. Har brukt Svartisen på turskøyter i det siste, fungerer veldig bra til det.

For meg er Svartisen 75 overhodet ikke gnagsårbefengt, de kan jeg ta på neste dag selv om jeg har fått verdens største gnagsår dagen før av noen av de andre støvlene.

Jeg er litt på samme utkikk som deg, har vurdert Alpina Alaska, men har ikke sett de live. Bildene sier at de tilsynelatende har samme såle som Svartisen, men jeg vet ikke om det er bygget inn mer stivhet innvendig. Andrew st. Moritz kan være et alternativ, eventuelt Andrew Artico. Kun Gamletorvet sport har de, og de koster en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (7 timer siden):

 

Jeg er litt på samme utkikk som deg, har vurdert Alpina Alaska, men har ikke sett de live. Bildene sier at de tilsynelatende har samme såle som Svartisen, men jeg vet ikke om det er bygget inn mer stivhet innvendig. Andrew st. Moritz kan være et alternativ, eventuelt Andrew Artico. Kun Gamletorvet sport har de, og de koster en del..

Alaska har jeg prøvd, men den var veldig myk synes jeg.

Ser outdoorbergen har inne crispi bre. Den ser bra ut på papiret, men koster en del kroner hvis jeg ikke får tak i brukt.

EA23C282-EE3E-4CE0-AC8B-4A981764CEFA.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig... TIlbake til 90-tallets store diskusjonstema. Hvor mye skinn må det være uten på plasten før det ikke lenger er en plaststøvel. 🤪

Eventuelt: Hvor mye plast kan det være inne i skinnstøvelen før det er en plaststøvel?

(Jeg har vært på begge sider av bordet i disse diskusjonene. Konverterte fra Asolo Morgedal til Scarpa T3 og så meg aldri tilbake.)

Endret av Eksilbergenseren
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Asoloene må ha den smaleste lesten i historien:blink: Jeg lånte et par av en studiekamerat en gang i tiden. De ga, etter datidas standard, fantastisk kontroll, en de var så smale at jeg gråt i heisen(t-krok):cry: Tror ikke jeg ville ha lagt ut på tur med dem:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg hadde Asolo Extreme på tidlig nittitall. 

Extreme pluss var uaktuell fordi den hadde "plastspenne" utenpå, slikt nymotens hørte så klart ikke sammen med vadmelsbukse osv. Endte opp med å stive opp skoa med norgesreim rundt i stedet 😅 

1217975521_vintage-asolo-extreme-leather_1_330b5174238e3610c0bf3584ad7ef088(1).jpg.8939e260f20f367082bc5aa0655c8ca2.jpg

20210216_095437.jpg.96989844394842868037d52938e87e84.jpg

Verden har tatt noen kvantesprang på friluftsutstyr siden den gang!

(Beklager avsporing i tråden din @Marius Engelsen 😄)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (32 minutter siden):

Herlig... TIlbake til 90-tallets store diskusjonstema. Hvor mye skinn må det være uten på plasten før det ikke lenger er en plaststøvel. 🤪

Eventuelt: Hvor mye plast kan det være inne i skinnstøvelen før det er en plaststøvel?

(Jeg har vært på begge sider av bordet i disse diskusjonene. Konverterte fra Asolo Morgedal til Scarpa T3 og så meg aldri tilbake.)

Jeg drømte lenge om disse

image.png.0aa7a7cf25df5c6d461f38deecad1050.png

Med en litt godt dekkende gamasje må de jo kunne regnes som lærstøvler?
Kjøresterke var de nok i alle fall, men jeg endte nå med T1 og var relativt fornøyd med det.

@Larix synes de fleste telemarkstøvler var forferdelig smale jeg. Sluttet ikke å gråte i helsen før jeg gikk over til alpint og spesialtilpassede støvler for en 8-10 år siden 😒

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange var smale, og vonde, ja, men Asoloene er de desidert verste jeg har vært borti. Kjøpte selv Terminator Racing(TR) noen år senere, som jeg for øvrig har fortsatt, og de er slettes ikke så ille, på mine ben. Nesten komfortable, faktisk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Var innom Garmont Gara (tror jeg de het) før jeg endte opp på Scarpa T4 og T1 som ble tilpasset litt. Garmont var generelt bredere i fotboksen mens T1 satt bedre ellers og gav bedre støtte for telemarkskjøring for min del. Etter 3 måneder fri fra jobb med base i Engelberg så ble telemark lagt på hylla pga 2 knær som sa tydelig i fra at alpint/rando var alternativet om sesongen skulle fortsette. "Flukten" fra lær og vadmel var fullført. Aldri sett meg tilbake. 😅

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Fischer påstår selv den har stiv flex i sålen. BCX 5 har medium, og er stivere enn Alfa Skarvet 2011. Fischer kan jeg kjøre litt med på BC.

BCX 875 var visst en veldig god støvel en gang i tiden, men finnes ikke lenger. Var på tur med en amerikaner en gang som brukte de. Kjørte raske fine svinger på drittføre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Crispi Bre, fantastisk god sko (for mine føtter). Beste jeg har hatt. Stiv såle og bra nok ankelstøtte. Bruker de på på Nansen og Falketind 62.

Man fikk kjøpt de billig på fjellsport med 25/30 rabatt da veilendene er 3500. Men nå er det helt utsolgt i alle størrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 timer siden):

Vil platene til Voile Traverse bindingene bli for høye for Nansen skien? Går det an å få tak i lavere plater separat?

Eg har traverse på Nansen. Går fint. 

Sko:

Har prøvd nokre 75 mm siste to åra, og endar nok på eit par Andrews.

Crispi sine ymse 75mm er pyton på min fot (prøvd i butikk og på tur). Alfa kan eg generelt ikkje ha pga utforming hælkopp. 

Asolo eller varg kan eg sørgeleg nok heller ikkje ha (har lånt og prøvd på tur). Passar ikkje fot, så alle fint brukte par som ligg på finn får vere i fred. 

Fischer sin bcx har eg prøvd, den er mjuk og skrekkeleg romsleg, vanskeleg for meg å få til å sitte på foten. Svømde rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimrebonanza i denne tråden. Jeg har vært bakerst i lageret og funnet mine gamle Asolo Snowpine (må ikke forveksles med Snowfield, som var mykere i skaftet). De er veldig sideveis stive og kanter skiene godt, men de var et halvt nummer for små da jeg satte dem bort på nittitallet, og er minst like små nå.. 

Har du str 42 så ligger det et par på Finn.no som ser fine ut. 

Redigert:

Jeg har så vidt prøvd Fischer BCX 675. Den var god å gå med, og brukbart stiv sideveis. Jeg kan dog ikke sammenligne med den du har. 

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.