Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandle trekopp


mscott

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hult ut en trekopp i en trebit av bjørk. Har nå kommet til punktet der jeg skal behandle den og lurer på om noen har noen råd til hvordan?

Har lest om folk som koker den i kaffe, noen bare oljer den med matolje, noen legger den i bløt før oljing og noen kjøper spesielle typer oljer. Det jeg har her hjemme er rapsolje og solsikkeolje. Hva er evt effekten med å koke den i kaffe? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg ikke mye greie på for å si det forsiktig, men far til min samboer lagde en kopp til meg for rundt 10 år siden som han sa at jeg bare skulle smøre inn med litt jordnøttolje nå og da. Og det har jeg gjort hver gang jeg synes den ser ut til å ville ha litt. Treverket blir da etter hvert mørkt i farge, men den har holdt seg godt. Forøvrig den beste turkoppen jeg noen gang har hatt. Den er vid og flat under så den kan stå nær sagt hvor som helst, om så rett i lyngen. Mange andre har for liten flate under eller til og med helt rund bunn så koppen må holdes i handa hele tiden mens den er i bruk.

Du ser den i bruk her

IMG_20201130_150318.thumb.jpg.f35d3599d752f6cec2ec035de961d868.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mscott skrev (2 timer siden):

Hei!

Har hult ut en trekopp i en trebit av bjørk. Har nå kommet til punktet der jeg skal behandle den og lurer på om noen har noen råd til hvordan?

Har lest om folk som koker den i kaffe, noen bare oljer den med matolje, noen legger den i bløt før oljing og noen kjøper spesielle typer oljer. Det jeg har her hjemme er rapsolje og solsikkeolje. Hva er evt effekten med å koke den i kaffe? 

Jeg har brukt mye tid på trekopper, skjeer og alt innen sløyd siste tiden. Jeg tror jeg har rundet hele internett når det kommer til hva og hvordan på de forskjellige tingene du nevner. 

IMG_2405.thumb.JPG.7532c84ea17b6bf04dbe2ec737876516.JPG

Å koke den i kaffe har lite hensikt annet enn å sette farge på treet. 

Mange koker emnene eller koppene i saltvann for å ta ut spenning i treverket slik at den ikke sprekker så lett. Her strides de lærde, men jeg har hatt god suksess med å koke mine kopper. Dette tror jeg har størst hensikt om du bruker ferskt tre. Har du treverk som har lagt et år eller mer å tørket, er det meste av spenninger og vann allerede ute av treverket. Det kan da være fornuftig å bløte treverket for å gjøre det lettere å kutte i. 

Når det kommer til å behandle kan du bruke hvilken som helst olje, mat olje kan harskne litt. Å koke eller legge koppene i olje over mange dager er helt unødvendig. Du stryker på et lag med olje for å hindre koppen å ta til seg alt av smuss og drit ved normalt bruk. 

Blande litt kaffepulver med olje setter ganske fin farge på bjørk uten at det blir for mørkt. 

IMG_2406.thumb.JPG.5a2a937732018a3ea9e209790f804b97.JPG

IMG_2407.thumb.JPG.4b923a39cff1f934de395653f662bc02.JPG

Er veggen på koppen for tynt vil du se at kaffe trekker litt gjennom, men det er bare i begynnelsen til selve bollen i koppen begynner å bli mettet/ impregnert. 

Jeg vil tilføye at det finnes ingen fasit. Det finnes et hav av gode råd, men veldig mange av rådene gjør liten eller ingen forskjell. 

Det hører også med til historien at uansett hva du gjør, vil du risikere at koppen sprekker, da naturlige materialer har en tendens til å overraske når de blir utsatt for varm eller kald væske. Mange kopper jeg har laget har sprukket selv om jeg har gjort "alt" riktig.

Lykke til 👍🏻

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker valnøtt olje til å mette treet med når ferdig. Ett lag av gangen, ikke for tykt, lar det tørke i vindu (på solsiden), og så gjenta til det er mettet. 👍 Så langt ikke hatt for mye som har sprukket, men som det nevnes over det utallige måter, metoder og så videre. Av og til har man uflaks, andre ganger ikke. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (30 minutter siden):

Bruker valnøtt olje til å mette treet med når ferdig. Ett lag av gangen, ikke for tykt, lar det tørke i vindu (på solsiden), og så gjenta til det er mettet. 👍 Så langt ikke hatt for mye som har sprukket, men som det nevnes over det utallige måter, metoder og så videre. Av og til har man uflaks, andre ganger ikke. 😊

Ja, mener selvfølgelig valnøtt olje jeg også. ser at det er kommet hasselnøtt olje i innlegget mitt lengre oppe? Lurer på om det kan være autocorrect på mobilen som har tullet. Men min erfaring er at et beskyttende lag med olje er nok. Stryk inn med hendene og la det tørke. Å mette treverket har jeg ikke forstått grunnen til? Det eneste du sitter igjen med da er smaken av olje i kaffen hver gang du fyller koppen? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, tshansen said:

Ja, mener selvfølgelig valnøtt olje jeg også. ser at det er kommet hasselnøtt olje i innlegget mitt lengre oppe? Lurer på om det kan være autocorrect på mobilen som har tullet. Men min erfaring er at et beskyttende lag med olje er nok. Stryk inn med hendene og la det tørke. Å mette treverket har jeg ikke forstått grunnen til? Det eneste du sitter igjen med da er smaken av olje i kaffen hver gang du fyller koppen? 🤔

Drikker sjeldent varm drikke selv, uansett temperatur ute 😅 (I know, en av de få) så det kan jeg ikke svare på. Har derfor ikke erfart at det påvirker smaken så mye. Vedr. metting er det, om jeg husker riktig, for å forhindre at annen væske trenger inn i treet og evnt gjennom, altså gjøre det tett, men også at det ikke kan råtne innenfra? Ved å tette alle 'porene'. Usikker på om det også 'driver ut' noe fuktighet da det alltid har tørket nokså lenge i romtemp før jeg oljer det. Men jeg er laaangt fra noen ekspert, bare så det er sagt. Og er mye jeg ikke har prøvd selv.

Stavene jeg lager har jeg både oljet og ikke, og noen har jeg kun tørket og så 'malt' med epoksylim. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Veldig fine kopper dere viser. Tror jeg satser på litt olje da, kanskje jeg skal gå til innkjøp av valnøttolje. Setter den noe farge? Hvis ikke kan det hende jeg prøver med litt kaffe, tror den hadde blitt fin med litt mørkere farge 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (1 time siden):

Drikker sjeldent varm drikke selv, uansett temperatur ute 😅 (I know, en av de få) så det kan jeg ikke svare på. Har derfor ikke erfart at det påvirker smaken så mye. Vedr. metting er det, om jeg husker riktig, for å forhindre at annen væske trenger inn i treet og evnt gjennom, altså gjøre det tett, men også at det ikke kan råtne innenfra? Ved å tette alle 'porene'. Usikker på om det også 'driver ut' noe fuktighet da det alltid har tørket nokså lenge i romtemp før jeg oljer det. Men jeg er laaangt fra noen ekspert, bare så det er sagt. Og er mye jeg ikke har prøvd selv.

Stavene jeg lager har jeg både oljet og ikke, og noen har jeg kun tørket og så 'malt' med epoksylim. 

Helt topp å høres andre erfaringer. Er selv i begynner fasen å finner dette veldig interessant 🔥👍🏻 Så takk for alle input. Epoxylim er det mye gris å holde på med? Vurderer dette i noen kopper selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mscott skrev (28 minutter siden):

Tusen takk for alle svar! Veldig fine kopper dere viser. Tror jeg satser på litt olje da, kanskje jeg skal gå til innkjøp av valnøttolje. Setter den noe farge? Hvis ikke kan det hende jeg prøver med litt kaffe, tror den hadde blitt fin med litt mørkere farge 😊 

Den setter minimalt med olje, den ene koppen der er blanding av kaffe og valnøttolje 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vaselinolje. Den er farge- og smakløs. Koppen lå i oljen i et døgn. I forkant farget jeg koppen med narvesværte og pusset deretter til jeg ble fornøyd med fargen og mønster. 
som tidligere nevnt er det mange ulike måter å gjøre det på👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, esw said:

Danish oil herder og skal være godkjent for kontakt med matvarer. 

Ikke all Danish oil er godkjent for mat. Det er ingen fast oppskrift på Danish oil, så hvis man skal bruke den bør man forsikre seg om at akkurat den oljen man kjøper er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Ikke all Danish oil er godkjent for mat. Det er ingen fast oppskrift på Danish oil, så hvis man skal bruke den bør man forsikre seg om at akkurat den oljen man kjøper er godkjent.

Takk, det var kanskje en viktig presisering som jeg ikke var klar over. Den jeg bruker er i hvert fall trygg: https://www.maxmaling.no/produkt/danish-oil-olje-250-ml/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg bruker liberon oil utvendig på koppene. Det er vel omtrent som danish. Inni har jeg stort sett bare polert treverket med litt matolje første gangen, og etter det ingen ting. Det er mye fett i kaffe (særlig kokekaffe), og det blir et godt lag etter hvert av seg selv. Dette kan gnis videre inn til innsiden har fått en polert overflate uten mer fiber som reiser seg. -Og jeg vasker selvsagt aldri koppen! Skyller bare utav den med kaldt vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg er også helt i startfasen med å jobbe med treverk. Var ikke veldig glad i sløyden på skolen, mest på grunn av lærer som ikke forsto at en hormonell 13-åring heller ville prate med de nye jentene i klassa enn å lage kalkulatorkasse. Damer var mer interessant enn å pusse og pusse på en kjedelig kalkulatorkasse. Men, ny hobby nå er enkel trearbeid. Ser jo selvsagt for meg å lage noen kopper og annet diverse småtterier. Hvilket treverk anbefales? Vedbiter, plankebiter osv... Har laget noen smørkniver, brukte da matolje jeg hadde. Men, skal kjøpe valnøttolje. 

Er ikke veldig handy, men det kommer vel med trening. Kanskje jeg ender opp med å spikke figurer som Emil. 

Endret av Svartedauen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.