Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre skistøvler til langrennsski


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gå mer på tur i vanlige skiløyper i det siste. Jeg har derfor begynt å bruke mine gamle langrennsski igjen i stedet for fjellskiene mine. Jeg måtte også kjøpe meg nye støvler, og valget falt på de her https://www.xxl.no/alpina-t-5-plus-20-21-tur-klassisk-svart/p/1103506_1_style. Nå vet ikke jeg om jeg begynner å bli rusten når det gjelder å gå i preparerte løyper, eller om jeg har valgt feile sko. Problemet er imidlertid at jeg føler skoene gir liten respons og det er vanskelig å kontrollere skiene.  Hadde det hatt noe for seg å gått for noen stivere skisko? For eksempel mer mosjonist/racing støvler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Racingsko for klassisk har ofte ikke mer støtte. Heller tvert om da de er bygget lave og har lav vekt. En stivere sko vil ha noe for seg og du kan vurdere en kombisko som ikke er så stiv som en skøytesko, men har likevel mer støtte rundt ankelen. Likevel er det er nok en vanesak og jeg ville anbefale deg å ta et par turer til og sjekke om du ikke får tilbake teknikken igjen. Mine sko til klassisk har like mye støtte som et par joggesko. Bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skøytesko du har funnet fram til der. "rc team skate". Skøytesko er stivere enn klassisk sko. Men jeg synes ikke skøytesko er særlig gode å gå diagonalgang med. De flekser gjerne litt mindre bakover, det gjør at de ikke er så lett å strekke foten framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt tilvenning på slike lagrennstøvler. Jeg går mye så jeg synes det går fint, racingstøvler enda mer enn sko enn støvel. Men på rulleski syntes at det var bedre å bruke kombistøvel, ploging på rulleski for å stoppe gir en del trykk i beina. Skøytestøvler er ikke gode å gå klassisk med. De er mye mer lengdestive enn klassisk støvler så i diagonal blir det unaturlig og bakski trekkes opp fra snøen. Kombi/skiathlon støvel er bedre. Men gå litt flere turer så tipper jeg de du har fungerer. Er spesielt på hardt føre man kan føle man savner litt støtte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne en sko med "Xelerator" såle, de er racingsåler og er de stiveste.

Jeg bruker Madshus Nanosonic carbon classic støvler. De er som en joggesko påmontert en såle for skibindinger. Kantgrepet på selve skien er det som definerer styreegenskapene. (Litt små i størrelsen, 46 i disse, 45 ellers).

Støvler med ankelstøtte funker til skøyting, til klassisk begrenser de naturlige bevegelsene i ankelen. 

Carbon Skate støvlene jeg har (for skøyting) har samme såle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (5 timer siden):

Jeg har begynt å gå mer på tur i vanlige skiløyper i det siste. Jeg har derfor begynt å bruke mine gamle langrennsski igjen i stedet for fjellskiene mine. Jeg måtte også kjøpe meg nye støvler, og valget falt på de her https://www.xxl.no/alpina-t-5-plus-20-21-tur-klassisk-svart/p/1103506_1_style. Nå vet ikke jeg om jeg begynner å bli rusten når det gjelder å gå i preparerte løyper, eller om jeg har valgt feile sko. Problemet er imidlertid at jeg føler skoene gir liten respons og det er vanskelig å kontrollere skiene.  Hadde det hatt noe for seg å gått for noen stivere skisko? For eksempel mer mosjonist/racing støvler? 

Detta er ein nokså mjuk sko, som er lite stiv i solen. Då blir det vanskeleg med kraftoverføring og dermed kontroll. 

Eg ville prøvd meg opp ei prisklasse eller to, og fått ein klassiskstøvel med stivare sole. 

Eg personleg ville styrt unna kombistøvel eller skøytestøvel til klassisk ski, då det vert litt lite fleks ibdei, og dårlegare med skyv i tråkket (i alle fall hjå meg). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over til kombistøvel på langrennskia, da anklene er blitt svakere med årene. Jeg opplever det mye mer stabilt, og har bedre kontroll uten at jeg mister for mye trøkk. Ingen vei tilbake for min del. Birkendagene er uansett forbi.. 

Den stivere sålen krever litt justering av teknikken. Jeg opplever at trykket må settes litt lengre frem, men ser ikke det som en ulempe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du nøkkelen til at lave støvler kan funke, det krever selvsagt kanskje litt mer i ankelen, men på den annen side så er ikke denne støvlen noe problem for stabiliteten. Når det er is og kantene ikke sitter, så stikker skiene der de vil uansett.

20210217_154248.thumb.jpg.0dccfe612e49c9f9280ff5195015835f.jpg

Carbon-fliken er ikke til pynt, den gjør at foten sitter dønn nedi støvlen når du snører den, så du ikke får noen sideveis bevegelse av skoen. Sålen er også stiv så støvlen ikke vrir seg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ! 

Jeg bruker Fisher sine kombi støvler. Toppmodellen m/ 2 spenner Carbonlight.  Desse er helt like som skatemodellen. Forskjellen er at kombi støvelen har bitte litt mykere såle. Desse støvlene har sikkelig god ankelstøtte og er stødige og ha på beina. Dessuten tåler de "juling". Jeg kjører hele tiden med hund, enten  i snøre eller med pulk., så det blir endel ploging i bratte nedoverbakker og da gi desse støvlene utrolig bra ankelstøtte. Bruker overtrekk utenpå noe det er sånn ca 20- grader ute. Ellers så har de en meget bra og varm "sokk" innvendig. Har både skate modellen og kombi modellen av toppmodellen til Fisher. Bakdelen er at de er veldig dyre i innkjøp nye om en ikke greier og fikse noen gode prosenter da. Det gjorde jeg. Har funnet ut at de er skikkelig slitesterke også. Syntes det er verdt pengene med henyn til sikkelig ankelstøtte/ slite styrke og pålitelighet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 17.2.2021 den 15.55):

Her ser du nøkkelen til at lave støvler kan funke, det krever selvsagt kanskje litt mer i ankelen, men på den annen side så er ikke denne støvlen noe problem for stabiliteten. Når det er is og kantene ikke sitter, så stikker skiene der de vil uansett.

20210217_154248.thumb.jpg.0dccfe612e49c9f9280ff5195015835f.jpg

Carbon-fliken er ikke til pynt, den gjør at foten sitter dønn nedi støvlen når du snører den, så du ikke får noen sideveis bevegelse av skoen. Sålen er også stiv så støvlen ikke vrir seg.

 

Greia er at denne type støvler mangler støtte over rista. Altså reim og spenne m/ utløser . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.