Gå til innhold
  • Bli medlem

Taktelt til bil?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Det ser ut som det blir norgesferie igjen i år. Min bedre halvdel er ikke så glad i telt, men vi skal prøve å overnatte mest mulig i telt på turen når vi reiser rundt i landet. Jeg har sett litt på taktelt. Noen som har erfaring med å bruke dette? Minuset med taktelt er at jeg ikke har noe sted å oppbevare det når det ikke er i bruk. Det er også relativt tungt. Veie 60-80 kilo, så det er ikke så lett å ta av og på. Fordelen er at vi kan slå opp teltet så lenge det er plass til bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Vi kjøpte taktelt til en langtur vi hadde i 2018, og vi var begge strålende fornøyd med løsningen. Vi hadde ca 100 netter i teltet i Norge og utlandet og hadde en lang prosess med å undersøke ulike varianter for vi gikk til innkjøp.

Du har i hovedsak to typer taktelt: stofftelt og hard-shell. Stofftelt ser ut som typiske safari-telt, mens hard-shell ser ut som en bred takboks. Etter mye undersøking landet vi på at et hard-shell taktelt er beste løsningen fordi det går raskest å sette opp og slå ned, det kan holde seg fullstendig tørt innvendig over flere dager med regn og det tåler vind bedre. Sistnevnte er kanskje et poeng dersom din bedre halvdel ikke er så glad i telt. Et stofftelt føles mer som et telt, og høres mer ut som et telt i vind, mens et hard-shell telt kan være tilnærmet lydløst (blåser det mye er det mer lyd fra takgrind, takbøyler osv).

Teltet vi kjøpte var et James Baroud Space. Vi kjøpte det nytt, og solgte det med bilen uten å tape særlig på det (ny bil, flytting og plassmangel var årsaken, skulle gjerne beholdt det). Det er stor etterspørsel etter taktelt, og det har nok vært ekstra stor etterspørsel det siste året, så det kan være vanskelig å få tak i. Hadde jeg vært deg ville jeg lest meg opp på ulike varianter og enten lånt et telt eller kjøpt et brukt. Jeg tror du får mest for pengene hvis du kjøper et telt brukt, for da kan du mest sannsynlig selge det etter turen til samme pris hvis du ikke ønsker eller har plass til å beholde det. Beste kjøpet gjør du nok om du har funnet ut hva ulike telt pleier å koste, og så legge inn søk på Finn og slå til når det kommer et for salg til en god pris, evt. legge inn en ønskes kjøpt-annonse.

DSC02532.thumb.jpg.4d1e36ccfd595bf1934d2b3e8dc09e3b.jpg

Endret av KristianP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (5 minutter siden):

Hadde dere teltet på hele tiden ellers tok dere det av?

Vi hadde det på hele tiden. På vinteren og hvis vi ikke skulle bruke det for en periode så tok vi ut madrass, puter og soveposer slik at det var helt tomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig godt fornøyd med teltet vi kjørte rundt med i tre uker i Namibia. Veldig behagelig å sove i, ca to minutter å sette opp, fire minutter å ta ned (med litt trening) - bare brette sammen, dytte inn stigen, og dra på trekket. I og med at vi leide bil med telt har jeg ingen erfaring med å ta det av. Dette teltet var type lerretsduk - ikke særlig godt til bruk her, men veldig fint i tørt klima.

Største minuset til vårt bruk på den turen var at vi ikke kunne dra noe sted uten å slå sammen teltet først. Ja, det er kjapt å slå ned, men det føltes fortsatt litt klønete de gangene vi bodde på samme plass over flere netter.

Første oppslagning :)

image.png.26cba7330ee85242fcd7577c3f15dc6b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et Maggiolina for noen år siden med hard topp (og bunn) og det var helt genialt i bruk. Aldri sovet så mye ute som da vi hadde det. Dessverre ble det for lite da vi fikk barn og har blitt solgt.

Eneste ulempen jeg så med det var at det var veldig tungt å få av og på i de periodene det ikke ble brukt. Skal jeg ha et senere i livet så skal jeg ha mulighet til å løfte det av med en eller annen løfteløsning i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pratet litt med min bedre halvdel og hun var ikke like giret på taktelt som meg. Jeg får prøve å overbevise henne. Største problemet et egentlig at det er en utfordring med å få det av og på. Det er og en utfordring med lagring. Vi kommer ikke inn i garasjen med det på taket, og vi ha ikke lov til å parkere i gaten i nærheten. Vi kan eventuelt ta det av før vi skal i garasjen, men mangler fortsatt plass til lagring. Tror derfor et vanlig telt blir lettere til vi eventuelt flytter en ny plass. Gir ikke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (På 18.2.2021 den 23.16):

Jeg har pratet litt med min bedre halvdel og hun var ikke like giret på taktelt som meg. Jeg får prøve å overbevise henne. Største problemet et egentlig at det er en utfordring med å få det av og på. Det er og en utfordring med lagring. Vi kommer ikke inn i garasjen med det på taket, og vi ha ikke lov til å parkere i gaten i nærheten. Vi kan eventuelt ta det av før vi skal i garasjen, men mangler fortsatt plass til lagring. Tror derfor et vanlig telt blir lettere til vi eventuelt flytter en ny plass. Gir ikke opp :)

Du får jo også biltelt om det er noe. Telt som du kobler til bilen, som ett fortelt til campingvognen omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Vi har en stofftelt og det må ikke tørkes hver dag mens du er underveis, men selvfølgelig etter turen er ferdig. Vi hadde ganske mye regn, og det eneste problem var egentlig kondens, så det var lurt å tørke veggene inne før det ble pakket sammen. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen, men det fungerte bra.

Det tåler også vinden bra, men lager titt lyd og vibrasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.