Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan tenner du primusen din?


ubernoob

Anbefalte innlegg

sneakyowl skrev (1 time siden):

Det er mange kule alternativer der ute, men hva er _egentlig_ de rasjonelle fordelene over en helt enkel Bic, annet enn kulhetsfaktor?

Det kan du si. Vi er nok noen her som har litt sære interesser og derfor kan finne på å bruke penger på noe som andre syns er helt unødvendig. Men, rasjonelle fordeler? Joda, en bensinligther som er rimelig tett får du fyr på nårsomhelst. Bakdelen er gnisthjulet, har du ikke følelse i fingrene er det å snurre det hjulet en utfordring, men dette gjelder også en Bic-lighter. Samtidig er en bensinligther litt "farlig", for den brenner inntil du slukker den. Farlig da om du mister den på noe brennbart etter du har fått fyr. En gasslighter slukker derimot (normalt) straks du "slipper pedalen".  Men det som gjør en bensinligther farlig er også det som gjør den nyttig; at du kan tenne den og sette den fra deg brennende, eller bare holde den slik uten at du svir fingrene, for eks for å få fyr på bålet.

Selv har jeg vært "hekta" på Zippo-lightere siden jeg fikk min første for ca 30 år siden, og det å finne en "moderne" bensinligther som ikke lekker ut bensindamp i samme grad var litt "stor" for å si det slik. Før løste jeg utfordringen med å bære med meg en ekstern Zippo-beholder for lighter-bensin, samt å trekke en bit av en sykkelslange over lighteren for å gjøre den mer tett. Den lighteren  jeg viste over her løst mye av den utfordringen, samtidig som den er vanntett (en Zippo med vått gnisthjul gir samme utfordring som en Bic.) Men når det er sagt, jeg hadde fint overlevd med en Bic lighter jeg også. Gnister får man jo normalt av den selv om den er tom, og tørke den om den har blitt våt er ikke umulig. Et fyrstål, fyrstikker, det meste går om man vil. På samme vis hadde jeg nok overlevd med en Mora-kniv til under 50 lappen, eller et telt til tusenlappen. Men men, man velger nå selv hva man vil bruke penger på - heldigvis. :)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Walle skrev (13 timer siden):

Jeg har en fra Optimus (Optimus Refill Adapter) men fant ikke denne på noe norsk nettside i farten. 
https://www.optimusstoves.com/us/ca/899-8019206-optimus-refill-adaptor

image.png.8cf177f82d211772841143e535c5f164.png


Her Primus sin - https://www.fjellsport.no/merker/primus/primus-filling-adaptor
Og her er Soto sin - https://www.magasinet.no/soto-fyllingsadapter-gassboks-lighter

 

 

Vet noen om verden er så enkel at disse kan brukes om hverandre på stormlightere, eks. at Primus sin stormlighter kan fylles med en adapter fra Optimus eller Soto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

en bensinligther som er rimelig tett får du fyr på nårsomhelst. Bakdelen er gnisthjulet, har du ikke følelse i fingrene er det å snurre det hjulet en utfordring, :)

Mulig denne «evighetsfyrstikken» løser begge problemer? Den er helt tett (håper jeg), og man slipper ett lite hjul.

Man må bare huske å blåse den ut før man stapper nei fyrstikken igjen. Det er jo noen potensielle fallguver ved dette produktet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (8 minutter siden):

når det gjeld primustenning brukar eg kun det eg veit at fungerer. Så der er det fyrstikker som gjeld, og ekstra fyrstikker som backup.

Det er grunnen til at jeg ofte har med to ting å tenne primusen med:

1: Det som er enklest å bruke: mini-peistenner, lighter (eller nå kanskje «evighetsfyrstikken»)

2: Det som alltid virker, uansett: tennstål

Mens andre ganger er det kun nummer 2.

Fyrstikker har skuffet meg alt for ofte. Med hansker eller våte hender er det ofte umulig å bruke eller de blir ødelagt. I regnvær eller under trær, tak, tarp som det kan dryppe gjennom kan de bli våte. Èn dråpe er nok til å ødelegge morroa. På lange turer (mange dager/uker), blir riperen og fyrstikkene kanskje gradvis dårlige/fuktige/ubrukelige. Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ei fyrstikke skuffar meg, så har eg fleire, så eg har alltidfått fyr på primusen. Ripepapiret vert sjølvsagt utslitt, men det følger med nytt på kvar einaste fyrstikkeske, så det har aldri vore begrensande for mitt fyrstikkebruk.

Tennstål har eg aldri greidd å tenne noko som helst med, og eg forstår heller ikkje korleis ein skal få gnistane nedi forvarmingsskåla. Så primustenning med tennstål, har eg aldri prøvd, og kjem aldri til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nubben skrev (2 timer siden):

Vet noen om verden er så enkel at disse kan brukes om hverandre på stormlightere, eks. at Primus sin stormlighter kan fylles med en adapter fra Optimus eller Soto?

For akkurat dette tilfellet så skal den være det :)

Fyllestussen/røre' på adaptret er lik på adaptrene, og også lik det som er på butanboksene ('Lightergass boksene'). 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (15 minutter siden):

 

Tennstål har eg aldri greidd å tenne noko som helst med, og eg forstår heller ikkje korleis ein skal få gnistane nedi forvarmingsskåla. Så primustenning med tennstål, har eg aldri prøvd, og kjem aldri til å prøve.

Jeg greier det ganske greit på alle mine brennere. Tennstål er gull å ha, det er veldig pålitelig, brukes ikke opp (mange tusen tenninger), tåler vann, og alt det der. Men ingenting er så enkelt som en peistenner, egentlig, når den virker.

(Biltema sitt tennstål teller ikke, det er elendig).

Den brenneren det er vanskeligst på er 111-bråk, særlig om man ikke løfter opp vindskjermen i det man fyrer. Men jeg gjør en spesialdemonstrasjon, bare for deg, med vindskjermen på, for høyest mulig vanskelighetsgrad. Ca 5 varmegrader, og rødsprit i skålen:

 

 

På XGKII, Simmerlite, Svea 123 og Primus 210 går det litt enklere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Jeg greier det ganske greit på alle mine brennere. Tennstål er gull å ha, det er veldig pålitelig, brukes ikke opp (mange tusen tenninger), tåler vann, og alt det der. Men ingenting er så enkelt som en peistenner, egentlig, når den virker.

(Biltema sitt tennstål teller ikke, det er elendig).

Det einaste tennstålet eg har brukt, vart kjøpt i ein friluftutstyrsbutikk for mange år sidan. Ikkje veit eg kvar det er lenger, og eg kjem ikkje til å leite eller kjøpe nytt.

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Den brenneren det er vanskeligst på er 111-bråk, særlig om man ikke løfter opp vindskjermen i det man fyrer. Men jeg gjør en spesialdemonstrasjon, bare for deg, med vindskjermen på, for høyest mulig vanskelighetsgrad. Ca 5 varmegrader, og rødsprit i skålen:

 

På XGKII, Simmerlite, Svea 123 og Primus 210 går det litt enklere.

 

Eg får ikkje sett videoen, men det er sikkert imponerande kunster du visar.

Å lyfte opp vindskjermen med ei hånd, halde tennstålet med ei hand og skrapa i ei hånd, høyrest ikkje enkelt ut nei. Radius 43 er langt verre, der er det bare så vidt plass til å stikke ei fyrstikke inn, og vindskjermen er nesten kul umogleg å lyfte (i alle fall mitt eksemplar).

Det same må jo gjelde for Svea 123, og der er forvarmingskåla så lita og grunn at den aller minste skumpinga tømmer skåla på eit blunk.

Primus 210 brude ikkje vera så vanskleg. Men eg kjem nok til å fortsette med fyrstikker, som både er enklare og som eg veit at alltid fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (17 minutter siden):

 

Eg får ikkje sett videoen, men det er sikkert imponerande kunster du visar.

Å lyfte opp vindskjermen med ei hånd, halde tennstålet med ei hand og skrapa i ei hånd, høyrest ikkje enkelt ut nei. Radius 43 er langt verre, der er det bare så vidt plass til å stikke ei fyrstikke inn, og vindskjermen er nesten kul umogleg å lyfte (i alle fall mitt eksemplar).

Det same må jo gjelde for Svea 123, og der er forvarmingskåla så lita og grunn at den aller minste skumpinga tømmer skåla på eit blunk.

Primus 210 brude ikkje vera så vanskleg. Men eg kjem nok til å fortsette med fyrstikker, som både er enklare og som eg veit at alltid fungerer.

Her er videoen, prøv igjen: 


Er ikke mer imponerende kunster enn at selv tømrere med flere sagulykker får dette til. Men det krever minst to fingre per hånd, så det er ikke for alle…

Jeg tenker at kanskje man ikke vet best, når man ikke har prøvd?… 🤔

Kommentaren din med 3 hånds operasjon for å tenne optimusen får stå for seg selv. Jeg beskrev det som enklere å tenne den når man løfter opp vindskjermen, så jeg skjønner ikke tolkningen der. Skal man løfte vindskjermen tar man den av, fyrer på, setter den nedpå. Enkelt nok det vel, og man brenner ikke fingrene…

Svea 123 er jo kanskje den enkleste, der er jo alt helt åpent. Og bruker man bensin, som er vanligst på den, tenner det jo svært enkelt. (Jeg bruker helst rødsprit).

Jeg kan jo lage video av dette også i kveld, om ønskelig, hvis det virker for utrolig til å være sant

Det er jo hyggelig med reserve fyrtøy som faktisk virker om man mister det på bakken, i dammen, det drypper en dråpe vann rett nedi esken, eller man får vann eller drivsofflekkasje på det.

Skal bare... skrev (41 minutter siden):

Det einaste tennstålet eg har brukt, vart kjøpt i ein friluftutstyrsbutikk for mange år sidan. Ikkje veit eg kvar det er lenger, og eg kjem ikkje til å leite eller kjøpe nytt.

Ingen har bedt deg om det, såvidt jeg kan lese, men info er mottatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

Jeg tenker at kanskje man ikke vet best, når man ikke har prøvd?… 🤔

 

Svaret mitt var på spørsmålet 'Hvordan tenner du primusen din?' Og var altså korleis eg gjer det. Og eg kjem til å fortsette med fyrstikker, fordi eg veit at det alltid fungerer, og etter mi erfaring er det enklaste. Skulle eg vera så uheldig å øydelegge fyrstikkene mine i ei dam eller av ein dryppande dråpe (noko som skjer svært sjeldan for min del), har eg reservefyrstikker som fortsatt fungerer.

At andre foretrekk andre metodar, har eg ingen problem med.

Eg har gjort meg mine erfaringar med tennstål. Det fungerte ikkje for meg, og eg har ingen interesse i å bruke meir tid og peng på å prøve å få det til. Eg får kjøpt fyrstikker til vanvittig mange oppfyringar for prisen av eit tennstål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (56 minutter siden):

Kommentaren din med 3 hånds operasjon for å tenne optimusen får stå for seg selv. Jeg beskrev det som enklere å tenne den når man løfter opp vindskjermen, så jeg skjønner ikke tolkningen der. Skal man løfte vindskjermen tar man den av, fyrer på, setter den nedpå. Enkelt nok det vel, og man brenner ikke fingrene…

Mogleg at eg er meir klønete av meg enn det du er, eller det bare er flammeringen min som er meir bulkene, men eg greier ikkje å sette vindskjermen og flammeringen nedpå utan å brenne fingrane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (35 minutter siden):

eg har ingen interesse i å bruke meir tid og peng på å prøve å få det til. Eg får kjøpt fyrstikker til vanvittig mange oppfyringar for prisen av eit tennstål.

Det er mottatt. Ingen har bedt deg om det, det har det vel heller aldri handlet om.

Nå er det vel ikke billigere med fyrstikker enn tennstål. For 175 kr får i området ca. 3650 fyrstikker, eller omkring 12 000 opptenninger med light my fire army tennstål som jeg bruker i videoen ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

Nå er det vel ikke billigere med fyrstikker enn tennstål. For 175 kr får i området ca. 3650 fyrstikker, eller omkring 12 000 opptenninger med light my fire army tennstål som jeg bruker i videoen ;)

Eg har ikkje påstått at fyrstikker er billigast. Eg påstod bare, utan å ha rekna på kor mange, at eg får mange fyrstikker for prisen av eit tennstål. Dersom ein får 3650 fyrstikker for prisen av eit tennstål, bekrefter det at påstanden min var riktig.

 

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Svea 123 er jo kanskje den enkleste, der er jo alt helt åpent. Og bruker man bensin, som er vanligst på den, tenner det jo svært enkelt. (Jeg bruker helst rødsprit).

Jeg kan jo lage video av dette også i kveld, om ønskelig, hvis det virker for utrolig til å være sant

No slo det meg at du sikkert tenner Svea 123 utan vindskjermen på plass, det gjer ikkje eg. Erfaringa mi er at det fører til rauspritsøl, noko eg helst vil unngå. Eg skulle nok greie å få på plass vindskjermen utan søl, dersom brennaren står på eit fast, flatt underlag, men det er ikkje normalen for min del

Nei du treng ikkje lage video, som eg uansett ikkje ser. Når du skriv at du gjer det, trur eg deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker for det meste lighter fordi det er enklest og mest praktisk. Når det er sagt så har det hendt mer enn èn gang at jeg har måttet varme lighteren inne i hansken, i sokken eller ved ballene for å få opp effekten på lightergassen… alt har vel drawback her i verden. Fyrstikker kan bli våre eller knekke, tennstål kan være et helvete i vindvær osv osv. Blir som alltid et spørsmål om minste onde på tur i mange kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.