Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Øvre Pasvik nasjonalpark


G.

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha lest Randulf Valles «Friluftsliv i Finnmark» har jeg fått Pasvik-feber, hvis det er noe som heter det..

Jeg har søkt her på forumet, lest turrapporter og blogger, men har fortsatt mange spørsmål.

Håper noen av dere som har vært i Øvre Pasvik nasjonalpark kan gi meg noen tips 😊

Jeg tenker å dra opp når snøen har gått, så det blir fottur. Antakelig drar jeg på egenhånd, siden jeg tviler på å få overtalt damen eller turkompiser. Med det første i alle fall.

 

Har laget en lang liste med ting jeg lurer på:

-          Når er den beste tiden for å unngå den verste myggplagen?

-          Er det noen myggmidler som er anbefalt?

-          Er det mulig å gi noen ca-tid for når snøen går og man kan ferdes på barmark?

-          Terrenget i området ved Ellenvann, er det lettgått? Synes å ha sett noe om blokkmark, men mulig jeg tar feil.

-          Så lenge det ikke er for tørt i terrenget, er det lov å brenne bål? Regner med man i så fall kun får ta nedfallsved.

-          Har lest at bjørnen er ganske sky, men bør man ta med bjørnespray?? Fås det i Norge?

-          Transport Kirkenes lufthavn – Sortbrysttjern: hvilke alternativer er det utenom leiebil? Hva må jeg i så fall regne med å betale hver vei?

-          Kan jeg pakke klær som for fjellet om sommeren? Altså pakke for at det kan bli ganske kaldt.

-          Andre anbefalinger? Navigering, fiske..? Kan ikke basere meg på fiske, da jeg stort sett setter fast sluken 😉

 

Som sagt, 1000 spørsmål. Setter stor pris på alle tips!

Takk for hjelpen 😊

 

Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Georg! Jeg er like nysgjerrig som deg på dette området og venter spent på om noen har noen gode erfaringer.

Selv om det ikke er direkte erfaring så kan jeg anbefale å sjekke ut snøkartet til NVE på www.senorge.no. Hvis man til venstre der velger "snødybde" så kan du både se snødybden akkurat nå, og også bla deg tilbake i tid. Så vidt jeg kan se gikk Øvre Pasvik fra snødekke til barmark rundt 23. mai i fjor.

Her er fra tidligere år:
2019: 23. april
2018: 9. mai
2017: 28. mai
2016: 28. april
2015: 2. mai
2014: 20. april

Da er det snakk om barmark, men ville heller lyttet til direkte erfaring hvis du ønsker å finne ut når det er mulig å ferdes uten ski. Monsen var vel der på andre siden av sesongen, i november når snøen akkurat var begynt å legge seg. Virker som det var greit å komme seg rundt selv om det var en del snø, men kanskje annerledes på andre siden av sesongen når snøen smelter.

Når det kommer til vær så kan du også sjekke historisk data på Yr for å få et bilde av hva du kan forvente deg. For mai i fjor var det registrert alt fra -6 til 20,9. I 2019 var det fra -9,1 til 17,6 grader, men med stor forskjell på starten og slutten av mai. Beregner du å være der mot slutten av mai kan det hende du unngår minusugrader om natten.
https://www.yr.no/nb/historikk/graf/1-544825/Norge/Troms og Finnmark/Sør-Varanger/Øvre Pasvik nasjonalpark

I forhold til bål så har du det generelle bålforbudet fra 15. april til 15. september. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann. Fra Lovdata fant jeg følgende om spesifikt Øvre Pasvik Nasjonalpark: 

"Vegetasjon, herunder døde trær og busker, skal vernes mot all skade og ødelegging. Bestemmelsene er ikke til hinder for bruk av nedfalt virke og tørre kvister til bål, med unntak av tørrfuruer."

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2003-08-29-1104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Vi har vært på to Pasvikturer i mai. Begge var fotturer på barmark, men noe snø de første dagene. Du har kanskje les turrapportene våre?

Jeg vil absolutt anbefale en tur dit i mai når våren kommer, skogen våkner til liv og et fantastisk fugleliv. Disse to turene er mine desidert favoritter, mye på grunn av at vi nettopp tok turen i mai. Pasvik er vel ikke område for det lange etappene (korte avstander), så her gjelder det å ta seg tid. Myggen var ikke et problem på denne tiden, men unntaksvis kunne det være litt. Mygnetting og vanlig myggolje holder plenty som beskyttelse. Vi fyrte bål ,men kun av nedfallskvist og selvfølgelig etter forholdene. Vi startet turen ca 15 mai og som sagt så gikk det greit å gå til fots. En del blokkmark ja, men helt greit terreng å gå i, følger du stiene er det ingen problem. Vær obs på at det er flomstore elver på den tiden (mai), så det ble noen fuktige elvekryssinger på oss. Vi tok buss fra krikenes til Vaggetem, og gikk på grusveien inn til sortbrysttjern.  Når det gjelder bjørnen så vi aldri til den, men fant både bajs, kloremerke og spor i snøen. Vi hadde ikke med bjørnespray og etter mitt syn er ikke det nødvendig, og heller ikke vanlig blant de som ferdes der oppe. Bjørnen er så sky at den holder seg unna, og skulle du være så heldig å få se en så konsentrer deg heller om å ta bilde enn å bruke bjørnespray. Ingen problem å få fisk til maten om du spiser gjedde, abbor og harr.

Nå fikk jeg lyst på tur til Pasvik kjenner jeg, i MAI:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

-          Når er den beste tiden for å unngå den verste myggplagen? - Januar

-          Er det noen myggmidler som er anbefalt? - X100 og Bushman fungerer optimalt om du ikke har DEET-skrekk. Ellers er Autan min favoritt i Finnmark om du skal ha litt mer "folkelig" mengde innhold av virkestoffer

-          Er det mulig å gi noen ca-tid for når snøen går og man kan ferdes på barmark? - Her har du fått kjempeinfo over

-          Terrenget i området ved Ellenvann, er det lettgått? Synes å ha sett noe om blokkmark, men mulig jeg tar feil.

-          Så lenge det ikke er for tørt i terrenget, er det lov å brenne bål? Regner med man i så fall kun får ta nedfallsved.

-          Har lest at bjørnen er ganske sky, men bør man ta med bjørnespray?? Fås det i Norge?

-          Transport Kirkenes lufthavn – Sortbrysttjern: hvilke alternativer er det utenom leiebil? Hva må jeg i så fall regne med å betale hver vei? - Sjekk ut lokale Facebookgrupper som "oppslagstavle Kirkenes" og kjøp/salg/bytte-grupper. Det skulle forundre meg mye om du blakker deg på transport innover i Pasvik. Det går for øvrig buss minst inn til Skogfoss: 

 

-          Kan jeg pakke klær som for fjellet om sommeren? Altså pakke for at det kan bli ganske kaldt. - Pakker aldri for Finnmark uten f.eks stillongs osv.  1 grad og regn og vind blir fort veldig kaldt i bare skallbukse så ha med varme mellomnplagg

-          Andre anbefalinger? Navigering, fiske..? Kan ikke basere meg på fiske, da jeg stort sett setter fast sluken 😉. Det er en del hvitfisk østpå så lær deg først som sist hvordan lage god mat av hvitfisk som f.eks å skrelle av gjeddeskinn og å filetere beinløse stykker av gjedde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Anders Eriksen og @Espen Ørud!

Jeg har i alle fall lest om én av turene dine på bloggen din Anders :) Kan bare si at det ga meg enda mer lyst til å dra!

Korte avstander passer meg ganske fint egentlig. Har en hang til base camp og ikke så mye slit. Men hvis jeg har en uke til rådighet, så bør jeg jo få sett litt likevel.

Da gjenstår mye planlegging og kanskje bli bedre på å fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.