Gå til innhold
  • Bli medlem

Broderen og jeg på snø over Høgjæren.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Fin dag og flott tur. 

Broderen hadde fått med seg at jeg igjen hadde gått tur på Høgjæren. Med frost og snø har det blitt mange turer langs sjøen. Han kunne godt tenke seg å prøve gamle gode stier på litt inne i landet. For egen del ble det greit med tur på hvitt føre, da jeg anskaffet nye sko – Icebug med pigger. Piggdekk er tingen, spesielt på det føre vi har hatt den siste tiden. Hardtråkket snø og smale spor.

Enkelte flekker med is har ikke bydd på problemer, og selv om det går litt langsommere på piggdekk-føre, kom jeg rundt på en grei tid. Litt mer sliten enn vanlig, men det skyldes nok at jeg bruker litt andre muskler enn de vanlige. Det er noe med et kne som ikke samarbeider. Det kunne være greit å ta turen på Høgjæren en gang til. Broderen var i hvert fall innstilt på det, og vi ble enige om å møtes på parkeringsplassen på Holmavatn.

Det var andre enn oss som ville på tur denne dagen. Selv på en onsdag var det en god del biler, og folk som startet på tur enten mot Steinkjerringå eller Synesvarden. Før start fant jeg fram et par med brodder. De hadde ligget hjemme en stund, et par år eller noe sånt. Broderen var skeptisk, men piggene kom på plass under skoene. Nå ville det nok være greit å gå rundt på Høgjæren uten pigger under skoene, men noen bakker og noen små flekker av is gjorde det greit med «piggdekk».

Det tok ikke lang tid før broderen hadde kjørt inn «piggdekkene», og litt oppe i bakkene, var han enig med meg om at det var bedre med enn uten. Vi hadde i hvert fall ingen problemer med å komme oss til Steinkjerringå.  Vanligvis når vi går denne runden, på sommerføre, så tar bi ikke turen ut til statuen, men fortsetter mot Synesvarden. Den lille utstikkeren til Steinkjerringå, gjør turen så lang at den «fortjener» å komme med i bloggen. Nesten ni kilometer og nesten to timer, nesten en skikkelig tur.

Været er fortsatt flott. Vintervær med frost og nok så mange kuldegrader om nettene. Da vi startet var det kaldt, minst 6-7 minus, men uten trekk eller vind, så ble det ganske fort varmt, Og i bakkene ble det både svette og høy puls. Nå er værvarselet for neste uke ikke fullt så bra. Noe nedbør, vind og så vidt over null. Det kan være mulig å gå tur, men det kan også bli mye is, hvor piggene ikke er nok til å holde gamle folk på rett kjøl.

Vår tur gikk bra. Forrige gang syntes jeg det var «tungt» å gå. Det var lange strekk, der det vanligvis gikk kjapt. Vi kom greit gjennom hele løypa. Sola skinte, det var omtrent vindstille på Synesvarden, og nedover mot Holmavatn, med sola i ansiktet, ble det riktig kjekt. Broderen var mer enn fornøyd da vi sto på parkeringsplassen ved Holmavatn.

Det hadde vært en kjekk tur – på vinterføre.

P2105631.JPG

P2105641.JPG

P2105643.JPG

P2105651.JPG

P2105655.JPG

P2105664.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.