Gå til innhold
  • Bli medlem

Steven Bergsnes

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

har søkt meg grønn på nett, opp og ned i mente uten noen konkret svar som tilfredstiller mine spm. det finnes lite info eller delte meninger ca 50/50 på alle mine spørsmål. d meste havner inn på randonee noe eg ikkje har interessen for. 

 

Eg er 177 høy, 85-90 kg

Kjører idag Black Diamond - Route 105 (175 lengd) med Rottefella NTN Freeride binding. 

føler ofte at skia forsvinner ned og bråstopper = eg tar frammover salto ufrivillig 😅 hadde eg klart å landa i telemark nedlegg å sett proff ut sku eg ikkje klaga men eg er ikkje heilt der 😝

 

er ute etter en telemarkski (vertfall en som kan brukes til telemarkbinding) med twintip til bruk utenfor og i løypene.  en allround ski. ikkje best på nåke men ca bra nokk til d meste.

ja eg ska ha twintip, blir vanskelig kjøre baklengs med fart uten 🙃 

viktig at skia flyter bra mtp topptur, men det er ikkje reine pudderplanker eg er på jakt etter nå. (vurderer Ur-Rakkar pudderplanker til nestesesong) 

driver ikkje med hopp, sprett og andre superakrobatiske utfall. fokus på sving, seier dogg ikkje nei takk til et å annet mindre hopp i bakken.

Er åpen for alt av forslag til telemarkski med twintip og ca 100-110 midtbredde (kom gjerne med forslag og argument utenfor dette også) 

er ingen proff, i preppa løyper kjører eg alt.

kjører ikkje ned bratteste topptur bakkane, men helder ikkje so lettskremt forbeholdt eg kan stole på at skia ikkje forsvinn ned og bråstopper. 

 

skia eg har sett på er SGN Rakkar. spørmålet da blir hvilken lengd? 175 eller 185? 

siden skia har twintip så ser eg kjøreflaten som kortere enn en uten twintip i samme lengd. Har ingen erfaring med twintip selv så derfor spør eg dere, hvordan det føles om en merker noe forsjell der? 

og mtp at eg føler tuppen forsvinn nedi med dagens ski, så er eg veldig usikker på om 175, litt redd d vil føre til en gjentakelse av nåværende problem. noen her som har testet SGN Rakkar med telebinding og har noen tilbakemeldinger på d?

 

Rottefella NTN Freeride. finnes det andre alternativer i NTN som er robuste på markedet? tenker også at disse skia vil bli brukt til kiting og vil derfor ha en robust binding. 

 

blir primert brukt til topptur, fokuset er på nedkjøring så vekta er ikkje eit stort spm. er kjøregleden ned som teller for meg. 

 

 

 

Endret av Steven Bergsnes
prøvde forandre plassering til ski og vinter. inkl brevandring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Prebb skrev (På 15.2.2021 den 7.06):

Ring SGN. De kan fortelle akkurat hva de har bygget de forskjellige skiene til og hvilke egenskaper de har. 

Gjorde det selv og har et par Togga på vei. 

hei :)
 

ja har snakka me di på tlf, utrulig flott service og kjekk samtale :) men han sjøl kjørte ikkje telemark så han kunne ikkje besvare mine spm utenom synsing. som igjen vise genuin ærlighet å ikkje kun prøve selge produkte sitt. som igjen ga 10 poeng ekstra til sgn ski 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei, dette ble et veldig sent svar så vi får se om det hjelper eller blir etterpåklokskap hvis du har kjøpt nye ski. Jeg skal prøve å gi noen innspill, uten å ha erfaring med utfordringer dine med at skiene dykker (annet enn i løs eller rotten snø når jeg kommer for langt fram).

Spør gjerne på facebook-gruppen "Telemarkski Norge": https://www.facebook.com/groups/138948244412326 Der er det antagelig flere som kan svare enn her. Du kan også prøve på https://www.backcountrytalk.com/ hvor det også er brukbar aktivitet, selv om de også inkluderer randonee. Se også det innspill på montering av binding.

Jeg ville sjekket montering i forhold til anbefalingene og vurdert om bindingene bør justeres eller monteres lengre bak. Rottefella Freeride kunne tidligere i hvert fall justeres litt, men jeg tror det er for lite til at det hjelper nok. Jeg syns også skiene virker litt korte for deg når du liker nedkjøringene (=litt høyere fart?) og er over gjennomsnittlig tung i forhold til høyde, så hvis du skal kjøpe nye ski ville jeg valgt 185 framfor 175 cm. Et alternativ er å beholde de du har for leking i bakke og kjøpe et par nye for turene. Da trenger du kanskje ikke baktupp på de nye heller?

Se også på vektfordelingen når du står på skiene dine; det ble ofte sagt at man skal ha mest vekt på framskien, men 50/50 er nok et bedre utgangspunkt i løssnø.

Kjøp Rottefella Freedom eller Meidjo/Lynx på toppturskiene. Jeg har så vidt prøvd å gå topptur med Freeride, og det fungerte ikke for meg så jeg byttet til Meidjo og er fornøyde med de så langt. Lykke til.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.