Gå til innhold
  • Bli medlem

Cecilie skog, Nansen eller noen andre fjellski?


Lillian87

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt hytte i stølsheimen uten preparerte løyper. Her er det tråkket løyper, løs snø, oppover, nedover, you name it! Jeg har nå Åsnes mountain touring 185 cm med mohair kortfeller.  Jeg har 165 cm høy og veier 85 kg, så tror jeg blir for tung for cecilie skog 😅 

 

Noen tips til ski som kan passe mitt bruk? Går med barn, alene, med sekk, uten sekk og kanskje pulk når jeg blir mer dreven 😅 Jeg er fortsatt nybegynner på ski selv etter noen sesonger på ski 😅 

 

På forhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tessatroll skrev (8 timer siden):

Samd i at Cecilie kan bli mjuk. Hadde eg vore deg og hatt hytte der du har, ville eg truleg gått for Nansen eller Gamme. Dersom du ikkje har andre ski, sett eg eon halv knapp meir på Gamme enn Nansen. 

Har mountain touring med lengde på 185 og kjenner at jeg ikke trives med den lengden. Kunne tenkt meg 175 eller 180 for å bli mer komfortabel nedover 😅 Vil Gamme eller nansen passe meg i disse lengdene mtp vekt?

Og sett meg ut Crispi  Stetind som sko da jeg har hørt denne er litt bredere i front. Er dette en sko som vil passe Gamme som er litt smalere enn Nansen?

Endret av Lillian87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett skulle dei vore lenger enn 180 cm, men alle slike rettleiarar som går på høgde og vekt er nettopp det; rettleiande. 

Ditt bruksområde og dine skidugleikar er også ein del av biletet. 

Det er også slik at lengde ikkje er lengde. Mountain touring er sp vidt egvhugsar ei nokså rank ski. Nansen i samme lengde vil nok oppneves meir manøvrerbar. Det samme gjeld Gamme i 190. Den har meir innsving og pga løft (rocker) i framski er nok effektiv lengde kortare enn 190. Eg ville gått for ei av desse.

Men om du først skal gå for ei ski som er litt i underkant på vektklassa di ville eg kanskje gått for Gamme i 180, der smørelomma er meir markert enn på Nansen. 

Må også seie at faktorane eg nemner over i det store biletet er "flisespikkeri" for dei fleste "nybyrjarar", og at du truleg vil få meir skiglede med både Nansen og Gamme i 180 enn den du har :) (som elles er ei god ski men med andre eigenskapar enn det du søkjer). 

Stetind er ein god støvel til båe desse. Eg har hatt Stetind på både Nansen og Finnmark (same ski som Gamme men utan stålkantar). Eg er 166 cm og har Nansen i 185 og Finnmark i 190, trivas med det. Men, eg er noko meir van med skigåing enn du fortel at du er. 

Kjøp det du trur gir mest skiglede :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennet på skiene er mest viktig bortover hvis du går med fraspark og hvis du renner nedover med feller, mens ved labbing med korte eller lange feller så er det ikke like viktig. Spennet har også litt å si i forhold til hvor mye du synker ned i løssnø (bæring), men det kan også kompenseres med en bredere ski. Hvis du ikke skal gå i oppkjørte spor så hadde jeg sett på Tonje/Ingstad eller eventuelt Cecile/Nansen. Cecilie/Nansen kommer i flere lengder enn Tonje/Ingstad. Vektgrensene på de ser ganske like ut på dame- og herreutgavene, men jeg har ikke noen annen info enn det som står på asnes.com. På hardt føre så er stødige sko viktigere på brede ski enn smale. Ikke kjøp for lange ski heller hvis du vil kjøre svinger og komme fram mellom trær o.l. Jeg ville ikke rådet deg til noe lengre enn maks 185 cm i disse modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.