Gå til innhold
  • Bli medlem

Sende proviant til DNT hytter


Pellefant

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her. Til sommeren har jeg lyst til å gå en lengre fjelltur og tenkte kanskje massiv. Jeg har aldri gått på lange turer, bare dagsturer så jeg har en million spørsmål. Det er lite info på nett og jeg har lett.

Er det mulig å få sendt pakker med mat til noen av hyttene på veien? Det er  noen hytter jeg tror ligger inntil bilvei. Det å bære mat for 2-3 uker vil bli veldig tungt. 

Er det lov å spise på hyttene selv om man ikke sover der? Dvs om jeg går forbi en hytte i middagstid og de allerede lager middag til de som bor der, er det da lov å kjøpe middag? Jeg vet at koronaregler endrer seg hele tiden og man vet aldri hvordan det er til sommeren, men jeg lurer på om det normalt sett går an. 

Om jeg får kommet meg på tur er planen telt siden jeg ikke ønsker forhåndsbooke hytter hele veien. 

På forhånd takk for hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er reglene som gjelder akkurat nå. Kortversjon: Du kan ikke sette deg inne på ei hytte hvis du ikke har booket den på forhånd. Du kan bruke doen og du kan kjøpe mat på selvbetjente hytter (men du må altså spise den et annet sted). Du kan også kjøpe mat på betjente hytter.. https://www.dnt.no/hytter-covid-19/

Jeg tror ikke du kan sende mat til ubetjente og selvbetjente hytter, men kanskje til betjente hytter (ring/send e-post til betjeningen og spør). Et alternativ er at du legger ut depoter i tette plasttønner eller at du får en venn til å møte deg under veis. Det siste er jo dessuten koselig hvis man er på en lang tur helt alene.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Massiv-ruta er jo lagt opp etter hytte til hytte prinsippet til DNT slik at det ikke skal være nødvendig å bære store mengder mat, men det er vel en viss fare for at turåret 21 krever litt ekstra planlegging skal man basere seg på DNT hytter. Dvs. at man nok må forhåndsbestille hvis man vil være inne på hyttene. Du kan jo kanskje legge det opp slik at du bare stikker innom hytter for å kjøpe med deg mat. Kjøpe mat på DNT hytter er vel ikke den billigste måten å proviantere på, men er usikker på alternativer hvis ikke du skal bære. 

Når det gjelder å sende mat så tviler jeg på at det fungerer å sende til ubetjente/selvbetjente hytter der er det jo ingen som tar i mot for deg. Og når det gjelder å sende til betjente hytter, vel .. man kan jo spørre betjeningen, men siden de skal tjene pengene sine på folk som kommer og overnatter og kjøper mat har jeg litt vanskelig for å tenke meg at det blir veldig godt mottatt. Du kan jo tilby å betale dem for det, men spørs om ikke det da er lettere å bare kjøpe maten der.  

Massiv er jo for øvrig godt beskrevet på nett: https://massiv.dnt.no/  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding. Beste er nok å kontakte de betjente hyttene når det nærmere seg.

Jeg ønsker ikke å spise egen mat på DNT hytter, kun spise mat på betjente hytter - og da mat de lager som frokost/lunsj/middag som jeg antar de uansett lager til gjester. Da vil også tjene litt og jeg får maten servert som sikkert er deilig når man har gått langt.  Jeg vil ha en omtrentplan på når jeg er hvor når alt nærmer seg om jeg kommer meg på tur. Kan jeg spise på betjente hytter (altså "resturantmaten") vil det påvirke veldig hvor mye mat jeg trenger i sekken som sikkert blir mer enn tung nok uansett.

 

De ubetjente/selvbetjente hyttene kommer jeg ikke til å stoppe ved. 

Lurt tips å få noen jeg kjenner til å møte meg. Nå vet jeg ikke om noen jeg kjenner skal på tur i sommer, men vet jo aldri. Antar mange vil ta ferien i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexander H skrev (28 minutter siden):

Hvor har du planlagt å gå i sommer?

Tanken er å gå Massivruten fra Sota Sæter i Breheimen og enten til Finse eller Haukeliseter, avhengig av tilgjengelig tid og tidsbruk (et år med hjemmekontor har ikke økt kondisen 🙈). Jeg tenkte finne alternativer til strekninger som krever brefører. 

Siden jeg ikke kan planlegge været eller hvor langt/kort jeg orker å å - samt av DNT krever forhåndsbooking - blir det telt. Pluss å sove i et rom med mennesker som kanskje snorker og holder meg våken frister lite. Jeg er vant til å være i fjellet, men aldri vært på langtur med telt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.