Gå til innhold
  • Bli medlem

Bodø -> Børgefjell


vandregutt

Anbefalte innlegg

Annonse
vandregutt skrev (1 time siden):

Jau. Her er en kjent problemstilling kanskje 60% som leser dette kjenner seg igjen i. 
Jeg har nådd 3 årsknekken på voksenjobben. Ingeniørjobb, greit betalt, spart en god del. 
Veiskillet sier:

1. gunn på, utvikle mer. Spare mer. (pådra anger og depresjon) kjøpe leilighet i oslo (har akk nok egenkapital)

2. Ta en god pause/permisjon. Kjøpe en bobil (evt van m fiks til campervan). Kjør rundt i noen måneder, og gå masse i marka(dog alene) 
 

Tenker ihvertfall å kanskje traske fra bodø, over børvasstindan, over saltfjellet og ender i børgefjell. Dette blir ihvertfall en kort permisjon  
 

any thoughts? 
Ihvertfall tips til ruten? 
takk

Ta deg en permisjon, kort eller lang, og gjør det du føler for. Fornuften vil at du skal gjøre det samfunnet forventer av deg; jobbe kontinuerlig, spare penger, spare pensjon osv. Men innimellom er det fornuftig å følge følelsene.

Jeg tror at når du blir gammel (hvis du blir gammel, hvem vet?) så vil du angre mer på de tingene du ikke gjorde, enn å være fornøyd med hvor mye penger du har på kontoen.

Dette har i hvert fall vært min filosofi, og jeg har flere ganger valgt å følge følelsene og gjøre noe utradisjonelt, og hittil har jeg ikke angret et sekund.

Velger du å ta en permisjon så kan det enten hende at du oppdager at det å traske alene i marka over mange uker ikke var helt det du forventet deg, og det er helt greit og du vil kanskje være enda mer tilfreds med hverdagen i fast jobb med helgene fri til utflukter. Alternativt kan det hende du synes det er helt topp og du kan i fremtiden sette av tid til flere lange utflukter.

Ønsker deg uansett lykke til! Er forøvrig ikke kjent i de traktene, men tenker selv å utforske området nå til sommeren. Lomsdal-Visten og Børgefjell står høyt på min liste.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (8 minutter siden):

Ta deg en permisjon, kort eller lang, og gjør det du føler for. Fornuften vil at du skal gjøre det samfunnet forventer av deg; jobbe kontinuerlig, spare penger, spare pensjon osv. Men innimellom er det fornuftig å følge følelsene.

Jeg tror at når du blir gammel (hvis du blir gammel, hvem vet?) så vil du angre mer på de tingene du ikke gjorde, enn å være fornøyd med hvor mye penger du har på kontoen.

Dette har i hvert fall vært min filosofi, og jeg har flere ganger valgt å følge følelsene og gjøre noe utradisjonelt, og hittil har jeg ikke angret et sekund.

Velger du å ta en permisjon så kan det enten hende at du oppdager at det å traske alene i marka over mange uker ikke var helt det du forventet deg, og det er helt greit og du vil kanskje være enda mer tilfreds med hverdagen i fast jobb med helgene fri til utflukter. Alternativt kan det hende du synes det er helt topp og du kan i fremtiden sette av tid til flere lange utflukter.

Ønsker deg uansett lykke til! Er forøvrig ikke kjent i de traktene, men tenker selv å utforske området nå til sommeren. Lomsdal-Visten og Børgefjell står høyt på min liste.

Takk. Klokt og det som virker riktig. 
uansett hva som skjer skal jeg holde tråden oppdatert som en mulig inspirasjon til andre. 
Tiden vil vise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vandregutt skrev (14 timer siden):

1. gunn på, utvikle mer. Spare mer. (pådra anger og depresjon) kjøpe leilighet i oslo (har akk nok egenkapital)

2. Ta en god pause/permisjon. Kjøpe en bobil (evt van m fiks til campervan). Kjør rundt i noen måneder, og gå masse i marka(dog alene) 

Om du har praktiskt og økonomisk mulighet til å ta permisjon tror jeg ikke du vil angre på å gjøre det. Det jo ikke være en sånn "brenne alle broer"-avgjørelse.

Min ene utskeielse i så måte var å bruke et halvår på å loffe rundt i Afrika. Ja, hver sin smak ☺️ Men det halvåret har jeg ikke angra på et sekund, ikke bare pga alle de fantastiske opplevelsene, men vel så mye det å kunne leve i "her og nå"-bobla over tid. Bli litt til om man føler for det, pakke sekken og dra videre om man føler for dét, og ellers er det ikke så mye å bekymre seg for. I den situsjonen jeg er nå ville det være ganske krevende å få til noe lignende - på tross av vesentlig romsligere økonomi.

Har selvsagt opplevd mye flott på kortere turer senere også, men uten den samme "lange" frihetsfølelsen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.