Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnert tvinnet nylonsnor?


Blindgjenger

Anbefalte innlegg

Jeg snubla over noe som på engelsk kalles "tarred bank line", noe som jeg etter litt leting kom fram til er tvinna nylonsnor som er impregnert. Etter det jeg kan finne har denne endel egenskaper som høres bra ut for campingbruk. Sammenligna med paracord har den mindre strekk, holder knuter bedre, trekker mindre vann og tåler UV-stråling bedre - og den er billigere. Påstander om at den er lettere er vel litt mer tvilsom, hvertfall i tørr tilstand. For samme bruddstyrke er det omtrent samme vekt, ser det ut til, men paracord både svekkes og blir tyngre av vann.

Noe av det jeg har funnet av denne typen snor her til lands er bøtetråd (som her: https://www.garnbua.no/products/btetrd-nr-16). Til campingbruk bør  210d/96 (no 32) funke fint - en 1 kg rull er ca 320 meter. Denne er ca 2 mm i diameter og tåler 150 kg belastning (mot ca 250 for 550 paracord).

Nuvel... Det jeg egentlig er ute etter er om noen har prøvd denslags til f.eks barduner. Er det noe stort poeng med impregnering? Ellers er vel dette mye det samme som polyliner som kan kjøpes hos Biltema m.fl.

Er klar over at dette er utagerende nerding, får skylde på den forbaska pandemien :D I praksis gjør det meste av snor jobben mer enn godt nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.