Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko Alfa Outback APS 2.0 eller Crispi Svalbard BC?


Markagutten

Anbefalte innlegg

Vil ta steget opp til en varmere og mere robust sko - har noen tips/råd eller erfaringer om disse to fjellskiskoene? Jeg skal bruke skoa til ekspedisjoner over Hardangervidda og Finnmarksvidda, men også mini-ekspedisjoner gjennom marka og andre fjell. Jeg blir fort kald så viktigst for meg er en varm og romslig sko. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg må velge den skoa som passer min fot best, men vil høre hva folk har av erfaring :-) 

God lørdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruke Alfa Outback over Grønland for 2 år siden. Er nok en eldre versjon enn du nevner. Kjøpte 2 nr over normalt og fylte opp med ekstra sokker. Fungerte fint for meg på langtur uten altfor utfordrende terreng med pulk. Varme nok og ingen gnaging. Men ila turen sprakk læret i knekken du får over tærne. På begge sider og på begge skoene. Reklamerte og fikk nye sko. På de nye outback er det toveis glidelås på gamasjene, dvs at du kan åpne de både oppe og nede. Jeg opplever at det kan være vanskelig å lukke den nedre ordentelig pga av is og snø samler seg under fliken som skal beskytte glideren nederst.
Se opp for Alfa BC sko i store størrelser med delt såle, dvs at sålen er produsert i 2 biter som er limt. Ser skjøten godt på undersiden. Denne skjøten har en tendens til å sprekke opp. 
Ellers er det noen på forumet som er allergisk mot alfa når det snakkes om sålestivhet, skikontroll i nedkjøring og traversering. Jeg har ingenting å sammenligne med der.
Prøvde Crispi Stetind forrige uke og den oppfattes som litt smalere i lesten enn Alfa. Vet ikke om dette gjelder generelt.

Jeg er i hvert fall fornøyd med skoen til mitt bruk, lange kalde turer med pulk i snilt terreng, men har heller ikke prøvd andre typer slike sko.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle villa tipsa om Lundhags sina pjäxor Guide BC och Guide expedition BC, båda har löstagbar filtinnersko.

Bytte från en äldre Crispi Stetind till Guide BC för ett par år sen, Tycker att crispi sitter bäst på foten men är på tok för kall, samt att alla Lundhags sina pjäxor och kängor måsta gås in ett tag innan en blir nöjd med dom. Men Lundhags är ju betydlig varmare, samt att det går att köpa till extra lösa filtinnersko.   

https://www.lundhags.com/se/ski-nordic-skating/skid-skridskopjaxor/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Crispi Svalbard. Kjøpte til eg skulle til Grønland. 1 str større enn min Stetind. Brukte vanlege sokkar samt dampsperre i, ikkje kartank. Holdt varmen godt. 

Støvlane har no fått også fått eit nytt bruksområde for meg, på jakt. Den fysiske intensitete er lågare enn ved reine skiturar med sekk eller pulk, og eg må kle meg varmare. Då vert vanlege skisko for snippent på dei kaldaste dagane. 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.