Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har litt info om langsua nasjonalpark


Hans K N

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del på kart i og diverse nettsider i vinter og må si at langsua nasjonalpark virker utrolig spennende og flott natur. 

Hvordan er værforholdene der om sommeren er det værhardt? Når går snøen vanligvis på våren? 

Hvordan er det i forhold til villmark, er det mye turfolk der, eller kan man finne fine områder man stort sett er alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har vært en del i Langsua. Det er "snille" fjellsom ikke er veldig værharde hverken vinter eller sommer, men dårlig vær kan altid forekomme på fjellet! Det er flere DNT hytter der og en del åpne fjellstyrebuer - noen bedre enn andre. 

Det er  en "liten" nasjonalpark tett ved rimelig populære områder, men avhengig av årstid, ferieuker mv. kan man være nok så alene der uten for ferie sesongen. Jeg liker mig i området og var innenom så sent som i sommer og har også vært på flere vinterturer der. 

Kanskje et litt generellt og "rundt" svar?

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (15 timer siden):

Hei

Jeg har vært en del i Langsua. Det er "snille" fjellsom ikke er veldig værharde hverken vinter eller sommer, men dårlig vær kan altid forekomme på fjellet! Det er flere DNT hytter der og en del åpne fjellstyrebuer - noen bedre enn andre. 

Det er  en "liten" nasjonalpark tett ved rimelig populære områder, men avhengig av årstid, ferieuker mv. kan man være nok så alene der uten for ferie sesongen. Jeg liker mig i området og var innenom så sent som i sommer og har også vært på flere vinterturer der. 

Kanskje et litt generellt og "rundt" svar?

Elgen

 

Takker for svar 😊 det er det samme jeg også har tenkt, virker ikke som det er like værhardt der som på Hardangervidda, men som du sier dårlig vær kan alltid forekomme på fjellet. 

Er de åpne fjellstyrebuene gratis eller hvordan er det med betaling om jeg hadde benyttet meg av de? 

Blir nok sannsynligvis tur dit i slutten av mai eller starten av juni spørs helt på snøforholdene. Det er kanskje ikke så mange folk der på den tiden? 

Neida, svaret var helt toppers, takker 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans K N skrev (14 minutter siden):

Er de åpne fjellstyrebuene gratis eller hvordan er det med betaling om jeg hadde benyttet meg av de? 

https://www.gausdal-fjellstyre.no/hytter-friluftsliv

Men jeg ville tatt en telefon eller sendt en e-post for å høre om det er noen restriksjoner på grunn av koronaen.

 

Selv har jeg gått gjennom dette området bare en gang, i forfjor langs Rondanestien i juni. Flott område, lettgått, men på ingen måte kjedelig. Veldig lite folk der i juni, Av fjellstyrehyttene har jeg bare brukt Liumseterhytta som ligger rett ved Liumsæter (DNT, og som ikke var åpnet for sesongen enda når jeg gikk der). Liumseterhytta må leies, og det er ei utrolig koselig lita hytte! Anbefales!

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.