Gå til innhold
  • Bli medlem

Varepulk vs. Turpulk til turbruk: Er bredden et problem (i skog eller ellers)?


Aiguille

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lurket litt rundt på forumet her før, men dette er første gang jeg lager bruker og poster noe. 

Har prøvd å søke litt rundt, men finner faktisk ganske lite informasjon om hva nøyaktig ulempene er med  varepulk.

Selv står valget mellom enten en Fjellpulken Transporter 155 med drag og en eller annen løsning for bag (ikke helt bestemt ennå), eller en Fjellpulken Xcountry 144 (eller større versjoner). 

Hovedmålet med kjøpet er å kunne gå på Hardangervidda med telt og ski (etter en del trening/forberedelser), men den kommer også til å bli brukt på helgeturer i Oslomarka om vinteren med telt. 

Fra hva jeg har klart å google meg til er følgende ulemper med en varepulk:

  1. Følger ikke med bag så dette må ordnes selv (enten med pressening, eller egnet bag)
  2. Den er bredere

Vi fikk lånt en pulk (gammel Fjellpulken Xcountry-ish) for et par uker tilbake, og dro på en kort telttur i Nordmarka med ski. Jeg merket at det var en del trange passasjer mellom trær hvor pulken såvidt gikk igjennom, og av og litt smale spor hvor en bredere pult kanskje hadde kantret. 

Så spørsmålet mitt er egentlig: Er det det noen betydelige ulemper med en varepulk for mitt bruk (viddevandring og skogturer), eller vil det fungere fint? Er bredden et problem? Eller er det andre ulemper jeg ikke ser? Fungerer en varepulk greit i løypene?

Prisforskjellen er såvidt jeg kan se ganske betydelig, og siden vi er to som begge vurderer å dra en pulk samtidig (for å fordele vekt bedre), kan det fort bli dyrt. 

Endret av Aiguille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med en Fjellpulken varepulk, var veldig fornøyd med denne i flere år. Den er stabil, enkel å dra og har flere bruksområder enn en fjellpulken glassfiberpulk (akebrett for barna, bord til mat / primus etc. I tillegg kunne jeg herje litt mer med den under transport / over barmark uten å føle at jeg trengte å være for forsiktig.) Synes den glir veldig bra i løype / på hardf snø, og fungerer helt greit i løssnø.
MEn siden jeg drar på tur med utrolig mye greier alene (isbor, spade, telt, heatpal) så pleide 155 transporen å bli topptung, og med tilhørende pulk-velt som konsekvens. 
Etter en slitsom tur i skogen med mye nysnø fikk jeg nok, og bestilte meg en 168 Xplorer istedenfor for å få mer lasteplass nede i pulken, og har vært mye mindre plaget av pulkvelt etter det.

Dersom dere er to som drar på tur ilag mesteparten av tiden så tror jeg 2 stk varepulker vil duge fremfor å svi av altfor mye penger på to Xcountry-pulker. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Aiguille skrev (5 timer siden):

Så spørsmålet mitt er egentlig: Er det det noen betydelige ulemper med en varepulk for mitt bruk (viddevandring og skogturer), eller vil det fungere fint? Er bredden et problem? Eller er det andre ulemper jeg ikke ser? Fungerer en varepulk greit i løypene?

Jeg har både transportbrettet fra Fjellpulken og XCountry-pulken. Jeg har ikke merket noe særlig forskjell på bredden i praktisk bruk. Enig med @Espen Ørud: er det trangt er det trangt uansett. :) Men en ulempe med transportbrettet er at det fyller seg veldig fort opp med snø hvis man går i løssnø eller treffer på skavler. Det hjelper lite med presenning og hard stropping, snøen trenger seg ned og under uansett, og brettet kan bli ganske tungt etter hvert. Dette slipper man på XCountry-pulken i og med at overtrekket er festet hele veien rundt. En annen fordel med pulken er at den er rundere i bunnen og som regel retter seg opp selv hvis den kommer på skeiva. Brettet er mer kantete og blir ofte liggende på skrå ned i ene skisporet hvis det først havner nedi. Begge fungerer godt i preparerte løyper.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for alle svar!

Etter mye tenking og vurdering, endte vi opp med å kjøpe Fjellpulken Transporter 155. Et utslagsgivende moment var at vi uansett ønsket å bruke arctic bedding, og da er ikke bredden på pulken dominerende lenger. 

Vi fikk testet den på en kort tur på Hardangervidda, og det fungerte glimrende. Nå er problemet bare at det kommer til å bli hardt å gå vanlige fotturer uten all luksusen en kan ta med seg i en pulk :( 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.