Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ny multifuel brenner


AndersD

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har i dag en ca 8 år gammer Primus MultiFuel. Brukes kanskje 2-3 ganger i året, men da brukes den mye!. full middag til 6 storspiste gutter på tur. Primusen står gjerne på konstant i 1.5-2 timer for å lage disse middagene, samt egg & bacon til frukost, lavvooppvarming osv hver dag. 

Har egentlig aldri vært fornøyd med brenneren. Vet ikke om det kan være feil på den, eller om jeg forventer mer en den gir. Føler effekten er en del lavere en andre brennere (feks Optimus Polaris OptiFuel). Samtidig er effektreguleringen helt elendig. Har aldri klart å regulere noe særlig mindre en 80% føler jeg. Hvis det blåser mer en lett bris, slukker flammen hvis jeg ikke har 100% pådrag.

Kjører brenneren på primus sin renset bensin med rett dyse med alt ihht bruksanvisning. 

Vurderer derfor nå å kjøpe ny brenner, med bedre flammespredning, høyere effekt osv. Har noen tips? Har sett på Kovea booster +1, da gjerne også med ettermontert silencer. Noen erfaring med denne brenneren? 

Vekt spiller ingen rolle, siden alle brennerne er nokså lette. Når det gjelder effekt og flammespredning er ute etter mest mulig. Oppgitt effekt er en ting, men vil også gjerne høre litt erfaringer.

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får aldri justert flammen på brennerne med skrue kun på slangen like bra som de hvor du også kan skru på selve brenneren. Multifuel er basert på en omnifuel, bare den mangler ene skrua, og omni i seg selv er ikke særlig stabil på mindre enn halv effekt.

MSR Dragonfly er aller best på flammeregulering og koking på lav varme, men kan være ei sinke på oppkok av vann hvis du sammenligne med f eks polaris, whisperlite eller kovea. Den er dog kjempegod på kullos, og er en av de tryggeste til bruk i telt. Flammespredning er også bra.

Polaris er også av det bedre slaget både på flammekontroll og effekt, men noe verre på kullos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersD skrev (13 timer siden):

Hvis det blåser mer en lett bris, slukker flammen hvis jeg ikke har 100% pådrag.

<...>

Vurderer derfor nå å kjøpe ny brenner, med bedre flammespredning, høyere effekt osv. Har noen tips? Har sett på Kovea booster +1, da gjerne også med ettermontert silencer. Noen erfaring med denne brenneren?

Dersom du vil ha ein brennar som skal fungere i noko anna enn totalt vindstille, er det bråkebrennar som gjeld. Stillebrennar er svært følsom for vind, og derfor lite eigna for utandørsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du bruker primus sin rensede bensin.. Jeg har selv hatt problemer med dette drivstoffet på min omnifuel. Det viste seg at dyser mer eller mindre tettet seg med resultat at den gå mindre effekt, og ble vanskelig å justere. Løsningen var rens og biltema sin rensede 4 takt bensin... kanskje vært å prøve før du kjøper ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.