Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard Extreme


Oeystein Berger

Anbefalte innlegg

Annonse

Så , dette blir veldig anekdotisk. Jeg er litt forelsket i Svalbard, men har det ikke. En kompis kjøpte Svea Ekstrem (forgjenger til Spitsbergen) på outletten på Melhus for 8 (😱) år siden. De som jobbet der forstod visst ikke hvorfor mange brukte Svalbard fremfor Svea.

NTNUI sin Ski&Fjellsport gruppe bruker Svalbard extreme hele året. Da er det mye ymse nordmenn og utlendinger som setter opp teltet for første gang hver uke. Inkludert undertegnede en helg for 8 (😱) år siden. Gikk helt fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette teltet. Savner det fortsatt... men jeg tenkte et par ganger jeg satte det opp i snø og mørke at jeg ikke ville gått for dette dersom jeg visste jeg skulle sette det opp alene i sterk vind, dyp snø, sulten og redd. Nydelig telt. Kjøp det, liker du det ikke så er det lettsolgt. Oppleves som et bomberom. Legger ved et bilde fra tur med kidsa. Øverst på kvelden, nederst da vi våknet om morgenen. Nydelig telt...

 

IMG_2018.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er meget godt, men Spitsbergen er enklere å slå opp og har rette vegger ininnertelt. To faktorer som gjorde at jeg byttet, før jeg igjen byttet til Hilleberg Saitaris som vel kan sies å være den ultimate kombinasjonen av Svalbard og Spitsbergen 😂 

Endret av whistler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (15 minutter siden):

 I følge omtalene på feks Fjellsport er det svært enkelt å sette opp også alene i vind.  

Vel....eg har nokså grei tolegrense for teltoppsett, likevel er saitaris langt oppe på "never to be owned" lista mi, etter nokre gjesteopptredenar på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (24 minutter siden):

 I følge omtalene på feks Fjellsport er det svært enkelt å sette opp også alene i vind.  

Det er det ikke 😝 Det er på samme måte som svalbard litt knotete alene. Fordelen er at stengene glir lettere i kanalene enn på Svalbard ihvertfall. Hadde ikke gått for det om ikke jeg og @Tor-Erik-L-77stort sett er sammen på vinterturer i sterk kuling og under -26,5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oeystein Berger skrev (15 timer siden):

Vurderer aa kjoepe meg et Helsport Svalbard Extreme hi camp 3 til bruk paa vinterfjellet.

Er det noen som har erfaring med dette teltet, og vil dele sine erfaringer? Er det mye plunder med de kryssende stengene naar teltet skal slaas opp?

spacer.png

Eg vurderte Svalbard den gongen eg skulle kjøpe dedikert vintertelt. Etter prøveoppsett, valgt eg det bort. Ikkje fordi det var veldig mykje plunder å få i stengene, men fordi andre telt er så uendeleg mykje enklare å sette opp, i alle fall når ein ska lgjere det aleine. Mi konklusjon om Svalbard, var at dette er ein kombinasjon av kuppel og tunnel der ein får ulempene frå begge konstruksjonane, både plundrete stangisett og bråkande tunnell-ende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mye om å drille inn rutiner og få litt erfaring med å sette opp teltet, enten det er Svalbard eller andre typer telt.

De årene jeg hadde Svalbard, satte jeg det alltid opp alene selv om vi var flere som som bodde i det, fast fordeling av oppgaver for oppsett av camp. På en tur så bodde jeg alene i Svalbard mens erfaren kamerat hadde med Keron 4 GT hvor de bodde 2 personer, mitt telt var oppe omtrent like raskt som de to som sammarbeidet med Keron teltet. Var ikke nevneverdig vind da, men jeg tror fortsatt det handler mye om å få øvd inn rutinene godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart valgt Spitsbergen hvis det sto om det og Svalbard. Det har to fortelt og to innganger, rette vegger og har samme høyde (105cm) i hele teltet. Svalbard har 105cm kun i midten. Det gir antagelig en betydelig bedre romfølelse i Spitsbergen. (Hvorfor kaller de Svalbard "high?") .  Svalbard har bitteltt lengre fortelt, men bare ett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (35 minutter siden):

Jeg tror det handler mye om å drille inn rutiner og få litt erfaring med å sette opp teltet, enten det er Svalbard eller andre typer telt.

De årene jeg hadde Svalbard, satte jeg det alltid opp alene selv om vi var flere som som bodde i det, fast fordeling av oppgaver for oppsett av camp. På en tur så bodde jeg alene i Svalbard mens erfaren kamerat hadde med Keron 4 GT hvor de bodde 2 personer, mitt telt var oppe omtrent like raskt som de to som sammarbeidet med Keron teltet. Var ikke nevneverdig vind da, men jeg tror fortsatt det handler mye om å få øvd inn rutinene godt.

Kommer i tillegg til aa gaa for teltsekk. Vil da sette stengene i hjemme foer tur. Dermed slipper jeg aa stake opp kanalene i sterk vind paa fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 timer siden):

Jeg tror det handler mye om å drille inn rutiner og få litt erfaring med å sette opp teltet, enten det er Svalbard eller andre typer telt.

De årene jeg hadde Svalbard, satte jeg det alltid opp alene selv om vi var flere som som bodde i det, fast fordeling av oppgaver for oppsett av camp. På en tur så bodde jeg alene i Svalbard mens erfaren kamerat hadde med Keron 4 GT hvor de bodde 2 personer, mitt telt var oppe omtrent like raskt som de to som sammarbeidet med Keron teltet. Var ikke nevneverdig vind da, men jeg tror fortsatt det handler mye om å få øvd inn rutinene godt.

Ein kan alltids drille ting til å gå raskt. Eg får sett opp eit Bergans Helium raskt. Eg synes likevel det er meir plundrete å sette det opp enn mange andre telt 🤷‍♀️

Og så kan det no hende at du hadde vore rask også med kompisens telt, og han treg med dit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et selv. Det er den modelle som egentlig er low, før det kom high versjon. Det er litt lavere inne men har og litt lengre innertelt. Det har 260 i lengde kontra 240 på high. Det gir mindre subb på teltduk, Det er såpass langt at jeg aldri har plages med subb, var og plass til en pakksekk e.l. nedenfor beina. Godt telt som jeg desverre bruker for lite. Mitt har i tilleg påsydd pipe fra Helsport. Jeg har ikke slått det opp i sterk vind men synes det er enkelt og greit å sette opp. Det er jo en haug med barduner på den men ikke alltid man trenger bruke alle, f.eks i skog. Kryssende stenger oppelver ikke jeg som noe issue. Bare tre inn begge stengene før du spenner. Synes teltet er stabilt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.