Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til sekk for topptur på ski og klatring


Markagutten

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg søker råd og erfaring til valg av sekk jeg kan bruke både til topptur på ski vinterstid og til klatring/tinderangling sommerstid.

Vet at det i utgangspunktet er stor forskjell på skisekk og klatresekk, men lurer på om det finnes en sekk som fint kan brukes til begge? Har sett på Ortovex Peak Light 40 eller 32 liter som visstnok skal være til begge deler da man kan ta av hoftebelte og ryggplate til klatring? Det finnes så mange varianter og jeg håper noen kan hjelpe; Ortovex Trad, Mountain Equipment Tupilak eller Ogre, Salomon X Alp, Arcteryx Alpha AR?

Hva er folks erfaringer og vil ca 30 eller 40 liter være best? Sekken må ha feste til ski, plass til tau, isøks, diverse tur- og sikkerhetsutstyr og til feks dunjakke/klær. 

Håper folk vil dele erfaringer og tips! :-)

HIGH-ALPINE-PEAK-LIGHT-40-46273-yellowstone-WebRes.jpg

883094.jpg

ob-397795_0_m_x_alp_30_black.jpg

CLIMBING-TRAD-35-48830-desert-orange-WebRes.jpg

cb6eb15c-953f-45a9-b233-a44a5384e591.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har en Ortovox Peak 45 som jeg er veldig fornøyd med. Nevner det ikke som et alternativ til de du har nevnt, men mer at Ortovox lager skikkelig gjennomtenkte sekker som man har lyst til å bruke. Hvis du kun skal på dagsturer så bør vel 30 liter holde i massevis. Men hvis du har tenkt deg på litt lengre turer, f.eks. Høgruta, eller at du også kunne tenke deg å bruke sekken til litt andre formål (hytte til hytte-tur på vinterstid eller enkle overnattingsturer) så vil en sekk på 40 liter være å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Norrøna falketind i over 10 år. Den fikk noen hull, og glidelåsen røk, Norrøna tok totalt 450kr å reparere den 👍👍👍

Den er lett, minimalistisk, har skifester og isøksfester. Den har også en uttagbar «ramme», så du kan velge om sekken skal være myk eller stivere. Jeg foretrekker å ha rammen i sekken om jeg skal gå langt med tunge ski og støvler hengende på sekken, men til klatring er det sikkert en stor fordel uten rammen da den blir mykere.

Den har plass til drikkepose, og en stropp under lokket som kan brukes for å sikre klatretau.

Glidelåsen i front er stor, så jeg bruker stort sett bare denne som inngang i sekken.

Ligger en ubrukt sekk på finn til 800kr, men viktigste er kanskje at den passer deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vektlegger du? Til topptur så er det for meg et krav at sekken skal ha et eget lett tilgjengelig rom for skredutstyr. Til flere taulengder (vertikal) klatring så bruker jeg gjerne en mindre sekk en den jeg har for lange dager på topptur, Til "tinderagnling" så kommer volumet an på hva du skal ha med deg, noen sekker er bedre å komprimere mtp volum enn andre.

Andre alternativer som du kan vurdere å ta inn på lista di er Salewa Apex Guide og Blue Ice Khume (Ikke mulig å strippe hoftebeltet på Khume).

Om Salewa Apex Guide (Kommer i 35 og 45 liter) skriver VPG følgende: "Dette er en Klatre-, ski- og tinderanglesekk for den som vil ha en sekk til alt man foretar seg i fjellet året rundt." Disse er på salg hos Addnature nå: https://www.addnature.no/search/?q=Apex+Guide

Blue Ice Kume kommer i 30 og 38 liter. Disse er skisekker rettet mot "mountainering med funksjonalitet ift bruk i bratt fjell.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 10.2.2021 den 9.22):

Hva vektlegger du? Til topptur så er det for meg et krav at sekken skal ha et eget lett tilgjengelig rom for skredutstyr. Til flere taulengder (vertikal) klatring så bruker jeg gjerne en mindre sekk en den jeg har for lange dager på topptur, Til "tinderagnling" så kommer volumet an på hva du skal ha med deg, noen sekker er bedre å komprimere mtp volum enn andre.

Andre alternativer som du kan vurdere å ta inn på lista di er Salewa Apex Guide og Blue Ice Khume (Ikke mulig å strippe hoftebeltet på Khume).

Om Salewa Apex Guide (Kommer i 35 og 45 liter) skriver VPG følgende: "Dette er en Klatre-, ski- og tinderanglesekk for den som vil ha en sekk til alt man foretar seg i fjellet året rundt." Disse er på salg hos Addnature nå: https://www.addnature.no/search/?q=Apex+Guide

Blue Ice Kume kommer i 30 og 38 liter. Disse er skisekker rettet mot "mountainering med funksjonalitet ift bruk i bratt fjell.

 

Takk for gode tips Terka! Jeg skulle gjerne hatt en sekk med eget rom for spade og annet skredutstyr. Jeg synes Salewa Apex Guide virke allsidig og god, tar den med i mine overveielser videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 10.2.2021 den 7.08):

Jeg har brukt Norrøna falketind i over 10 år. Den fikk noen hull, og glidelåsen røk, Norrøna tok totalt 450kr å reparere den 👍👍👍

Den er lett, minimalistisk, har skifester og isøksfester. Den har også en uttagbar «ramme», så du kan velge om sekken skal være myk eller stivere. Jeg foretrekker å ha rammen i sekken om jeg skal gå langt med tunge ski og støvler hengende på sekken, men til klatring er det sikkert en stor fordel uten rammen da den blir mykere.

Den har plass til drikkepose, og en stropp under lokket som kan brukes for å sikre klatretau.

Glidelåsen i front er stor, så jeg bruker stort sett bare denne som inngang i sekken.

Ligger en ubrukt sekk på finn til 800kr, men viktigste er kanskje at den passer deg?

Jeg har faktisk selv en Falketind 20 liter so jeg har hatt i 7 år, den er helt super og jeg bruker den til klatring! Hadde ikke tenkt på den som et alternativ til bruk på ski med litt større volum - takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markagutten skrev (5 minutter siden):

Jeg har faktisk selv en Falketind 20 liter so jeg har hatt i 7 år, den er helt super og jeg bruker den til klatring! Hadde ikke tenkt på den som et alternativ til bruk på ski med litt større volum - takk for tips!

Ikke eget rom til skredutstyr, men skredutstyret er plass til i sekken allikevel ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 9.2.2021 den 21.36):

Black Diamond har brukt å vere god slike sekkar, utan at eg er oppdatert på modellane som er no. 

Kan den nye alpinistoen til Gregory vere aktuell? 

Edit; meinte nye Targhee'en, som kan strippast ned. 

Takk for tips! Targhee´virker som en svært god ki-sekk, meget robust og smarte løsninger  - men frykter den "kun" er ski-sekk!... Har sjekket ut Black Diamond som du tipset om, Cirque 35 er en veldig sterk kandidat nå, takk for å føre meg i den retningen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markagutten skrev (1 time siden):

Takk for tips! Targhee´virker som en svært god ki-sekk, meget robust og smarte løsninger  - men frykter den "kun" er ski-sekk!... Har sjekket ut Black Diamond som du tipset om, Cirque 35 er en veldig sterk kandidat nå, takk for å føre meg i den retningen ;-)

Den nyaste modellen kan vel strippast ned, men har ikkje sett den live :)

Har sjølv en BD-sekk som eg likar godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den er stor nok, men Coop har tilbud på Deuter Speedlite 22/24 liter til 599,- for medlemmer. De har den også på Coop Extra, ikke bare de største Coop-butikkene, men det står ikke i oversikten på nett:

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/deuter-speedlite-2224-liter-sekk200322-u07-medlem-medlemskupp-epi-640x362-3.jpg.27bd495c160d8e988ba211398a6da9ed.jpg

Endret av ubernoob
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ubernoob skrev (1 time siden):

Vet ikke om den er stor nok, men Coop har tilbud på Deuter Speedlite 22/24 liter til 599,- for medlemmer. De har den også på Coop Extra, ikke bare de største Coop-butikkene, men det står ikke i oversikten på nett:

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/deuter-speedlite-2224-liter-sekk200322-u07-medlem-medlemskupp-epi-640x362-3.jpg.27bd495c160d8e988ba211398a6da9ed.jpg

Til topptur må du minimum ha plass til skredutstyr, en varmejakke, ett halvt liggeunderlag, vindsekk, mat, drikke (drikkepose?) skibriller, skifeller og en liten pose med reprasjonssaker. Hjelmen kan henge utenpå sekken, men jeg har plass inni sekken (Falketind 45).

 

Denne sekken frister nesten litt, fordi den er såpass lett. Men da må man legge til vekten av hjelmposen og hjelmnettingen, så da går en del av «vinningen opp i spinningen». Med mindre du bare henger hjelmen løst utenpå sekken, men det er en dårlig løsning synes jeg. Og må man ha liggeunderlaget utenpå sekken blir det ihvertfall for lite.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at det er muligheter for å spenne skiene på sekken.

Min Deuter Guide 35 har gode løsninger for det. Den ble kjøpt inn etter at sekken jeg brukte på en topptur manglet dette.

Jeg følte meg ikke så selvberget da en kompis måtte drasse mine ski på sekken over et ulent område

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.