Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjellskisko...


STK

Anbefalte innlegg

...eller nye fjellski?

Tidligere pleide vi å reise østover til flatere godt preparerte løyper, og jeg kjøpte meg dyre skøyteski og alt som hører til. I tillegg kjøpte jeg en billig fjellskipakke "just in case". Nå har vi imidlertid fått oss hytte på vestlandet, og her er skøyteskiene ubrukelig og dermed solgt. Da står jeg igjen med disse billige fjellskiene, og ikke minst skoene.

Jeg tenker å oppgradere, men det blir mye å kjøpe alt på en gang, og jeg har nettopp spandert på meg et par dyrere feller tilpasset skienes lengde og bredde, så nye sko..?

Skoene er disse, men i en eldre utgave. Jeg har ikke mye positivt å si om dem. Jeg er avhengig av god kontroll nedover da jeg gjerne har en unge i pulk og en annen foran meg mellom beina. Samtidig liker jeg fart, og er ok stødig på ski. Vil nye sko gi en merkbar forbedring?

Eller er det nye ski som trengs? De jeg har nå er Madshus ett-eller-annet billige og ganske smale fjellski. Jeg er egentlig ganske fornøyd med dem, men har aldri prøvd noe bedre så jeg vet ikke hva jeg går glipp av.

Bruken er 1/2 turen oppover og 1/2 nedover, svært lite flatt terreng. Stort sett preparert, men det går gjerne lenge mellom hver gang og løypen blir raskt ødelagt av kombinasjonen fiskebein og ploging. Ofte har jeg en unge i pulk, og en annen som trenger hjelp i de verste utforkjøringene.

Endret av STK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortversjon: Skaff deg stivere sko. Altså stivere såle. Var på tur med en som hadde de samme skoa som deg, påmontert Ingstad. Han sa de var helt ubrukelige. Og hvorfor i alle dager selger/solgte XXL en så dårlig sammensatt pakke??? 

Fischer BCX5/6, Crispi Stetind/Svartisen og muligens Alpina Alaska burde være gode alternativer. Jeg har BCX5, og de er langt bedre enn Alfa Skarvet. Så styr unna Alfa om de fortsatt er like myke. Med mindre de er mye bedre på foten enn de førstnevnte da. Muligens Lundhags også har en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.